Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2007, 21:59   #21
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje Bekijk bericht
Je kan niet alles ten laste leggen van de Staat en politie.
Zelf verantwoordelijkheid opnemen en de dingen niet uitlokken is de boodschap. Mede door het rechtse beleid,de gestegen armoede mag men nog meer verwachten de komende jaren. Iedereen wil belastingsverlaging,niet solidair zijn met de armen,geen sociale woningen, geen redelijke uitkeringen,...
dan moeten mensen op andere manieren aan middelen geraken.
Boer, ge oogst wat ge zaait !
Inbreken, overvallen, carjacking, mensen bedreigen en in elkaar slaan, eigendommen beschadigen. Is dat de goede manier om de welvaart te herverdelen volgens de linkiewinkies?
Ik kom ook uit een straatarm gezin en heb méér zwarte sneeuw gezien in mijn jeugd dan dat ge U kunt voorstellen, maar ik heb zoals vele anderen in dezelfde of vergelijkbare situatie, altijd mijn preeke verdiend door zelf voor kansen te zorgen en te WERKEN!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 11 december 2007 om 22:00.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 22:11   #22
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Zo ver is het gekomen.
Dat men niet eens meer buiten kan komen en geld kan afhalen.
Dé grap is, dat men dit 'kleine criminaliteit' durft te noemen.
Voor mensen, die in een normaal gezin zijn opgegroeid, is het in elkaar slaan van iemand voor wat geld, een traumatische gebeurtenis.
Als de ordediensten doen wat ze horen te doen, zou dit soort waarschuwingen nutteloos zijn.

Wat is de volgende stap ? Iedereen een revolver ?
Lang leve de multiculturele waanzin !
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 22:13   #23
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
De politie moet geen tips geven, die moeten doen waar ze rijkelijk voor betaald wordt, namelijk de burger beschermen.
Dit doen ze door o.a. tips te geven.
Citaat:
Als ze dit niet kunnen, wat dus duidelijk blijkt voor iedereen die niet van slechte wil is, dan moet de burger zichzelf kunnen beschermen. Blijkt nu dat dit verboden is, dus de burger moet zijn huis laten leegstelen en terwijl vrouwlief en dochter misschien nog laten verkrachten? Want anders wacht de gevangenis? Hoe onnozel denkt de staat nu dat we zijn?

Heel onnozel. De politie doet z'n best om misdaden en misdrijven te verhinderen maar kan ze natuurlijk niet voor 100% voorkomen. Waarschijnlijk heeft de politie wel wat belangrijker werk te doen dan achter de dieven, die 's avonds uw €50 die u per se op dat tijdstip in de duisternis wou afhalen, te gaan.[/quote]
Citaat:
De burger zijn wapens afnemen met een amateurpolitie die hem niet kan beschermen is ronduit misdadig. Uiteraard, ik geef grif toe, de burger die dit laat gebeuren verdient niet beter.

En het lot tarten? Dat doet iedereen die zich in zijn keuken begeeft, iedere dag opnieuw. Men moet gewoon het tot een minimum beperken, tenslotte, als het fout loopt, dan helpt wenen niet. Dat lot tarten zit nu eenmaal in het leven in, iedere keer als we buiten gaan bevoorbeeld. Gewoon bewust zijn van uw omgeving, zelfs deterministen kijken links en rechts voor ze de straat oversteken.
Wat een (off-topic) gezever, zeg. Niemand gaat u tegenhouden om toch 's avonds na het invallen van de duisternis uw geld te gaan afhalen. De politie waarschuwt gewoon dat u dan meer kans heeft om bestolen te worden. Dat is alles, ondankbare burger.

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 11 december 2007 om 22:14.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 22:17   #24
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Inbreken, overvallen, carjacking, mensen bedreigen en in elkaar slaan, eigendommen beschadigen. Is dat de goede manier om de welvaart te herverdelen volgens de linkiewinkies?
Ik kom ook uit een straatarm gezin en heb méér zwarte sneeuw gezien in mijn jeugd dan dat ge U kunt voorstellen, maar ik heb zoals vele anderen in dezelfde of vergelijkbare situatie, altijd mijn preeke verdiend door zelf voor kansen te zorgen en te WERKEN!
Idem.
Ik ben opgegroeid met de leuze : als je iets wil, moet je er voor werken.
Om eerlijk te zijn, begin ik stilaan te twijfelen aan die zegswijze.
ALs je iets wil, moet je het nemen. Da's blijkbaar de nieuwe trend.
Ons gerechtsapparaat is niet in staat om de 'kleine' (sic.) criminaliteit in te dijken.
Uiteraard niet. Verkeersboetes zijn veel belangrijker en staan als hoogste prioriteit.
Het waarom is duidelijk. Het zijn makkelijke inkomsten. Onze veiligheid is van secundair belang.
Wat een hypocriet stel idioten aan de macht. Ze hebben geluk dat het merendeel van onze bevolking te laks is om te protesteren.
Met z'n allen naar de slachtbank. Zonder zeuren.
Oud 11 december 2007, 22:19   #25
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Wat een (off-topic) gezever, zeg. Niemand gaat u tegenhouden om toch 's avonds na het invallen van de duisternis uw geld te gaan afhalen. De politie waarschuwt gewoon dat u dan meer kans heeft om bestolen te worden. Dat is alles, ondankbare burger.[/quote]

Als ik morgen een bodyguard inhuur die me verteld dat ik het best de hele dag en nacht binnen blijf, gaat die naar zijn loon kunnen fluiten.
Wat een onzin.
Oud 11 december 2007, 22:24   #26
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Wat een (off-topic) gezever, zeg. Niemand gaat u tegenhouden om toch 's avonds na het invallen van de duisternis uw geld te gaan afhalen. De politie waarschuwt gewoon dat u dan meer kans heeft om bestolen te worden. Dat is alles, ondankbare burger.
Als ik morgen een bodyguard inhuur die me verteld dat ik het best de hele dag en nacht binnen blijf, gaat die naar zijn loon kunnen fluiten.
Wat een onzin.[/quote]
En? Wat heeft dat met de politie te maken? Die zegt toch niet dat u 'binnen' moet blijven?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 22:32   #27
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Die mens daar die is neergeschoten, wat voor tip geven ze die?

Citaat:
Heel onnozel. De politie doet z'n best om misdaden en misdrijven te verhinderen maar kan ze natuurlijk niet voor 100% voorkomen. Waarschijnlijk heeft de politie wel wat belangrijker werk te doen dan achter de dieven, die 's avonds uw €50 die u per se op dat tijdstip in de duisternis wou afhalen, te gaan.
Ik zeg dat de politie de burger niet kan beschermen, u zegt daarop dat dit onnozel is, waarop u dan vervolgens uitlegt dat de politie de burger niet kan beschermen.

Citaat:
ondankbare burger.
In twee woorden mij beschreven. Gelukkig voor mij is dat niet verboden.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 23:18   #28
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Onlangs nog ambras gehad met een flik in mechelen, hij wou me een boete geven omdat ik de auto niet had afgesloten. "Das uitlokking mynheer". Die flik heeft zijn beste dag niet gehad.
minirokje aantrekken= uitlokking tot verkrachting. Nog zo ééntje in dezelfde stomme trend.
De enige échte goede raad die de politie zou kunnen geven si de volgende: "gesteld dat wij ons job niet kennen, en/of mogen doen zoals het hoort, zorg ervoor allemaal gewapend te zijn en als men u aanvalt, knal ze omver. Ook voor dit zullen wij dan onze ogen sluiten."
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 23:25   #29
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik las laatst ook tot mijn verbazing dat eenieder wie zijn auto niet sluit en het alarmsysteen in zijn auto (als hij er één heeft) activeert strafbaar is. (Als ik het me goed herinner.)
en als u dief bent en een auto binnenstapt die niet op slot is, daarbij gepakt word, kan u dit als verdediging aanvoeren: "ja maar, hij was niet op slot, dat is provokeren."
Als u iemand op straat aanvalt om hem te beroven: "ja maar, hij heeft mij uitgelokt hem aan te vallen!"
-"Hoezo? Uitgelokt? op welke manier? "
-"Wel, hij ziet er veel minder sterk uit als ik. Dan kom je toch niet alleen de straat op zeker?! Vooral als het donker is!"
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 23:40   #30
Aeternitas
Banneling

Aeternitas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelf verantwoordelijkheid opnemen en de dingen niet uitlokken is de boodschap. Mede door het rechtse beleid,de gestegen armoede mag men nog meer verwachten de komende jaren. Iedereen wil belastingsverlaging,niet solidair zijn met de armen,geen sociale woningen, geen redelijke uitkeringen,...
Goddank voor u doet zot zijn geen zeer.
Aeternitas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2007, 00:00   #31
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En daarom mogen burgers het lot beginnen tarten? Heeft u misschien liever geen tips van de politie?
na je werk even wat geld afhalen zou niet echt 'het lot tarten' mogen zijn.

in een donker steegje om 3u 's nachts als 80-jarige wijveke in een rolstoeleke alleen en verlaten staan wapperen met 5000 euro in uw handen, d�*t is 'het lot' tarten.
allez, 'het lot', eerder de gulzigheid en het egoïsme van bepaalde individuen tarten.

anderzijds, moest ik om 3u 's nachts een 80-jarige wijveke in een rolstoeleke zien wapperen met 5000 euro, ik zou een hinderlaag vermoeden. en de politie bellen en vragen of ze het wijveke even naar een veiliger onderkomen willen rollen. maar goed.
Oud 12 december 2007, 00:07   #32
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een tip, dat is bijv. 'doe uw achterdeur toe als je weggaat' of 'laat je handtas niet open als je aan het shoppen bent'. Een tip is niet 'blijf binnen voor de rest van de winter tussen 5u 's avonds en 8u 's ochtends. Je ziet hopelijk het verschil. Het ene gaat over 'hoe kun je veilig de dingen doen die je wil doen', het ander is 'doe maar liever niets en sluit uzelf op'.

Een tip zou kunnen zijn: 'vermijd compleet verlaten plaatsen om geld af te halen'. Altijd een goed idee, ook in de zomer, trouwens.

Of vergelijk bijv. 'leg je handtas niet op de passagierszetel' met 'rijd niet met de auto'.
Oud 12 december 2007, 11:58   #33
PeterC
Lokaal Raadslid

Standaard

Gelukkig heb ik al 6 jaar twee honden. Zeer brave dieren welke ik steeds meeneem als ik bv. naar de bank ga. Geeft een veilig gevoel en iedereen gaat zonder problemen uit de weg.

Ik was in 1998 zelf het slachtoffer van een inbraak hier thuis door 2 jonge gasten, een neger en een Turk die nog niet meerderjarig waren. Geld kwijt, met mes op de keel mij bedreigen om de code van mijn bankkaart te vragen enz...

Mijn honden worden enkel gevaarlijk als iemand naar mij toekomt (vooral bij duisternis). Zelf laat ik iedereen met rust en verwacht van anderen hetzelfde. Tegenwoordig is dit bijna niet meer mogelijk in een stad en een wapen heb ik niet. Messen heb ik nooit op zak gehad. Mijn handen heb ik niet gekregen om anderen iets aan te doen maar om ze te gebruiken voor wat ze dienen (bv. werken).

Aangezien ik zelf PC's herstel en nieuwe systemen samenstel hier thuis heb ik hier tamelijk wat dure onderdelen liggen. (Zowat alle onderdelen die in een PC zitten en andere apparatuur waarvan de schermen het duurst zijn). Honden zijn voor mij het beste middel om mensen met slechte gedachten wat af te schrikken.

Dat de politie waarschuwt om op te letten is voor mij écht niet nieuw. Als ge één keer overvallen wordt weet ge wel hoe laat het is. Dus als ze mij willen overvallen in een bank 's avonds moeten ze eerst mijn honden doodsteken of neerknallen en dan mij om mijn geld te bemachtigen.

Tegenwoordig moet ge alleen op uzelf rekenen.
PeterC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2007, 12:14   #34
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stardust Bekijk bericht
Dus de wapenwetgeving moet drastisch versoepeld worden zodat jan modaal gewapend over straat mag lopen om zichzelf te beschermen omdat de overheid zijn burgers niet meer kan beschermen?
Daar komt het ongeveer op neer.
Een aantal jaar geleden heeft de politie ons aangeraden in de mogelijkheid te voorzien ons zelf te kunnen "beschermen". Een agent, met een drietal strepen, heeft ons dit letterlijk aangeraden aangezien ze voor het ganse grondgebied slechts 1 patrouille beschikbaar hebben in de w-e en 's nachts.....
Dezelfde week hebben we ons beiden lid laten maken in de schietclub...en ligt Glokje ondertussen op wacht 's nachts...
't Is ver gekomen als je als individu dergelijke stappen, op aanraden van "de ordediensten" nota ben, moet ondernemen.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2007, 12:16   #35
PeterC
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
...
't Is ver gekomen als je als individu dergelijke stappen, op aanraden van "de ordediensten" nota ben, moet ondernemen.
Inderdaad. Maar het is de realiteit jammer genoeg.
PeterC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2007, 12:30   #36
Stardust
Burger

Stardust's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb Bekijk bericht
Dit is nooit zo geweest in Belgie, en er is niemand die dit nastreeft.

Maar dat mensen die reeds 10 of 20 jaar thuis zonder problemen een geweer in de kluis hadden staan dit nu plots moeten inleveren zonder vergoeding, dat is waartegen geprotesteerd wordt.

In Nederland is er nu al vele jaren een zeer strenge wapenwetgeving (slechts 200.000 legale wapens bij sportschutters) en toch gebeuren er meer vuurwapenmoorden dan in Belgie (onder de vorige vrijere wetgeving).

Van de meer dan 1 miljoen illegale wapens (schatting van de vorige regering) is nauwelijks iets naar boven gekomen tijdens de wapeninzamelingen. De meeste ingezamelde wapens waren legaal aangekocht.

Gevolg : onder de oude wapenwet waren er 870.000 legale wapens gekend in het Centrale Wapenregister, en naar schatting tot 1.130.000 illegale wapens. Onder de nieuwe wapenwet zijn er slechts een 350.000 wapens terug legaal aangegeven in het Centrale Wapenregister, een 100.000 wapens zijn ingeleverd en gesmolten, dus zijn er plots ongeveer 1.550.000 illegale vuurwapens in Belgie. Proficiat voor de nieuwe wet, grote bijdrage tot de openbare veiligheid !
Dat is ook wat gebeurd is in de UK, Australie, Jamaica, ... waar men een gelijkaardige wet heeft ingevoerd (alle cijfer gegevens op http://www.gunfacts.be)
Mij moet je niet overtuigen...denk dat wij aan het zelfde zeel trekken.
Oud 12 december 2007, 12:31   #37
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stardust Bekijk bericht
Dus de wapenwetgeving moet drastisch versoepeld worden zodat jan modaal gewapend over straat mag lopen om zichzelf te beschermen omdat de overheid zijn burgers niet meer kan beschermen?
Yups.
Oud 12 december 2007, 12:53   #38
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
ALS de Staat en de Politie met hun 'monopolie op geweld' en wapendracht, mijn veiligheid niet kunnen (of om budgetaire redenen willen) garanderen, DAN is dat monopolie aan herziening toe, dan moet ik nl zelf mijn familie en mezelf kunnen en mogen verdedigen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2007, 12:57   #39
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2007, 12:58   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Die mens daar die is neergeschoten, wat voor tip geven ze die?

Ik zeg dat de politie de burger niet kan beschermen, u zegt daarop dat dit onnozel is, waarop u dan vervolgens uitlegt dat de politie de burger niet kan beschermen.

In twee woorden mij beschreven. Gelukkig voor mij is dat niet verboden.
... nog niet, wordt aan gewerkt, geduld hé, we zijn maar ambtenaren hoor.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be