Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 12 december 2007, 05:40   #21
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
die vraag kan je wel stellen wanneer je een analyse maakt van de mainstream populistische kritiek van de nieuw-politiek correcte populistisch-rechtse kaste (genre LDD, VB, nv-a) op de democratische instellingen.
in een parlementaire democratie is het immers zo dat verschillende partijen die een meerderheid vormen overleggen om tot een regeerakkoord te komen waarbij ze elk slechts een deel van hun partijprogramma kunnen realiseren omdat ze water bij de wijn moeten doen. dat is nu eenmaal zo, tenzij je graag in een 1-partij dictatuur wil leven.
politiek bestaat dus grotendeels uit het zoeken naar een consensus om tegengestelde meningen te verenigen.
en laat nu dat, de core business van de parlementaire democratie, toevallig dé steen des aanstoots zijn van populistisch rechts. dat heeft het immers voortdurend over 'kiezersbedrog', 'partijen die hun beloftes niet nakomen' etc, kortom zij maken de kiezer wijs dat partijen die hun programma niet van A tot Z kunnen uitvoeren 'bedriegers' zijn. de consensus mag niet meer, de consensus heet 'kiezersbedrog'. populistisch rechts speelt in die context graag de advocaat van de malcontente burger, die klaagt dat de overheid niks doet aan de losse stoeptegels voor zijn duur. dat de politiek niet ingaat op zijn persoonlijke wensjes. want hij heeft toch voor die partij gestemd, en dus moet die partij doen wat hij zegt, en zeggen wat hij denkt. populistisch rechts geeft hem gelijk. 'representatief' in de context van een democratie wil volgens populistisch rechts zeggen 'elke burger in dit land zijn zin geven'. deze utopie wordt voor als 'haalbaar ideaal' voorgehouden (zoals het natuurlijk zou zijn wanneer populistisch rechts het voor het zeggen had), waartegen de realiteit steeds gemakkelijk als een teken van onbekwaamheid kan worden gehouden.
dit klimaat van chronisch ongenoegen en afkeer van de consensus, dat aangewakkerd wordt door populistisch rechts, heeft ondertussen de politieke partijen reeds aangetast. we zien dat goed bij de CD&V. zij zijn niet zozeer bezig met hoe het land een regering kan krijgen, maar des te meer met de verkiezingen van 2009. de angst voor de kiezer, die hen zal afrekenen op het niet nakomen van 102% van hun beloften, zet een handrem op de politiek.
men moet enerzijds stoere beloften doen om verkozen te raken, en wanneer men dan verkozen raakt zit men met die onmogelijke beloften, die niet meer mogen bijgestuurd worden op straffe van politieke afrekening bij de volgende verkiezingen. dit leidt zoals we nu zien tot politiek immobilisme en diepe crisis.
ondertussen lacht populistisch rechts in zijn vuistje. het is hen weer gelukt. de anti-politiek haalt zijn slag thuis.
moeten we de mensen niet weer eens opnieuw duidelijk maken dat in een democratie nu eenmaal niet iedereen zijn zin k�*n krijgen? dat alleen in een dictatoriaal regime een partij voor 100% zijn programma kan uitvoeren?
moeten we de mensen niet wakker maken uit de roes waarin populistisch rechts hen met retorisch opium heeft gedrogeerd?
of heeft men simpelweg genoeg van de democratie, en wenst men een dictatoriaal regime?
men moet weten wat men wil.
Je hebt dat mooi geschreven hoor. Maar ik kan het niet echt eens zijn met je zienswijze. Je vergeet vooral dat ook LINKS op de fouten en gebreken tav de beloften van de anderen met de wijzende vinger steeds heeft klaargestaan.

Voor de rest : WAT is er tegen dat het eens één keer de Franstaligen zijn die het onderspit moeten delven?

.
Eddy B is offline  
Oud 12 december 2007, 08:24   #22
fransV
Gouverneur

Standaard bij de bok;

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Je hebt dat mooi geschreven hoor. Maar ik kan het niet echt eens zijn met je zienswijze. Je vergeet vooral dat ook LINKS op de fouten en gebreken tav de beloften van de anderen met de wijzende vinger steeds heeft klaargestaan.

Voor de rest : WAT is er tegen dat het eens één keer de Franstaligen zijn die het onderspit moeten delven?
De franstaligen het onderspit delven? Wanneer en waar? Met Verafstoot die nu aan zet is , Leterme bijna premier, is men Vlaanderen doodgewoon aan het bedriegen; NVA zal niet weten wat te doen, meedoen , zonder vette vis, of er gewoon niet bij zijn als de zogenaamde "grote staatshervorming" op papier wordt gezet en als zondebok gedoodverfd worden.Vlaanderen wordt "bij de bok" gezet zoveel is zeker.Tot nu toe heeft CD&v nog niet toegegeven, alhoewel een paar keer kortbij, maar eens komt de dag ....
fransV is offline  
Oud 12 december 2007, 09:06   #23
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Brave, onderdanige Vlamingen als Mitgard zullen er nu eenmaal alles voor blijven doen om de Franstalige Belgen hun zin te geven, opdat er toch maar geen scheef woord in Vlaamse richting zou vallen.
Zwartengeel is offline  
Oud 12 december 2007, 09:51   #24
defred1
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Een goede zaak? U bent blijkbaar niet op de hoogte van de ijzingwekkende wetgevende stilte die momenteel heerst in het paleis der natie? Het ZOU een goede zaak kunnen zijn, ware dichter bij de waarheid geweest! Op deze momenten zie je pas echt tot wat voor "slappe wanten" verkozenen des volks in ons landje zijn verworden: vraagstellers, hoorzittinghouders, colloquiumbezoekers en, juist ja, knopjesdrukkers.
Ik geef toe, ze moeten het nog leren en het zal wennen zijn dat ze niet de voorgekauwde kost moeten stemmen.

Die ijzingwekkende wetgevende stilte is ook niet helemaal slecht hoor. Daar waren veel vragende partijen voor.

Volgend jaar zal voor mij in elk geval plezant zijn omdat ik niet teveel nieuwe wetgeving over belastingen moet bijstuderen.
defred1 is offline  
Oud 12 december 2007, 17:27   #25
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door defred1 Bekijk bericht
Ik geef toe, ze moeten het nog leren en het zal wennen zijn dat ze niet de voorgekauwde kost moeten stemmen.

Die ijzingwekkende wetgevende stilte is ook niet helemaal slecht hoor. Daar waren veel vragende partijen voor.

Volgend jaar zal voor mij in elk geval plezant zijn omdat ik niet teveel nieuwe wetgeving over belastingen moet bijstuderen.
Goh, ik ben het er volmondig mee eens dat er niet echt nood is aan meer juridische "buikloop". Alleen kan ik me toch niet van de indruk ontdoen dat die in-zacht-velours-gezetenen toch nog wel wat nuttig werk zouden kunnen verwezenlijken. Ik zeg maar: wat als men per commissie nu eens de vigerende wetgeving onder de loep zou nemen om te trachten er alle ongerijmdheden uit te halen, of alle bepalingen die niet langer van toepassing zijn. Een stroomlijning van het wetgevende arsenaal zeg maar. Daarmee alleen al heeft men meer dan de handen vol, niet?!
Oh enne, veel succes bij die examens!
den ambetantsten is offline  
Oud 12 december 2007, 18:05   #26
defred1
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Oh enne, veel succes bij die examens!
Ik ben een werkende mens die in dit kluwen moet bijblijven

Voor de rest heb je gelijk met ongerijmdheden uit wetten te halen enz.
defred1 is offline  
Oud 12 december 2007, 18:09   #27
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door defred1 Bekijk bericht
Ik ben een werkende mens die in dit kluwen moet bijblijven

Voor de rest heb je gelijk met ongerijmdheden uit wetten te halen enz.
Oeps, zo zie je maar dat een mens al eens dingen durft te veronderstellen die er eigenlijk niet staan.
den ambetantsten is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be