Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 15 december 2007, 13:44   #21
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niets toont aan dat Frankrijk staat te springen voor een dergelijk scenario. Ook zal er een serieuse discussie aan voorafgaan op EU-topniveau, zoals dat indertijd ook het geval was bij de eenmaking van Duitsland. Of het daar zal passeren, is nog maar de vraag. Daarenboven zie ik geen enkel breed draagvlak hiervoor bij de Waalse bevolking.
Frankrijk heeft al laten weten dat ze bereid zijn Wallonie op te nemen.
Bovendien waarom zou dit een probleem zijn?
I amsterdam is offline  
Oud 15 december 2007, 13:46   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ze beginnen het te beseffen.
Vanzelfsprekend halen ze alleen maar hun mosterd uit toestanden waar ze de taal van kunnen begrijpen (Franse konstitutionele dinges).

Maar dit zijn toch keerpunten of doorbraken in de geesten.
Wie nog niet doorhad dat met het ontstaan van het kartel, en met het fenomeen dat Vlamingen nu eindelijk het been durven stijfhouden in plaats van door de knieën te gaan, die zal het nooit doorhebben.

De gevraagde grote staatshervorming, die zal er komen.
Desnoods nog enkele maanden stevig op de tanden bijten.
Liefst met af en toe een kaakslag, kwestie van wakker te blijven.

Wat zo'n lange formatiekrisis niet allemaal teweeg kan brengen ....

de frut:
5/12 "Leve Franstalig België"

Voormalige MR-voorzitter Daniel Ducarme vindt dat het tijd is om zich voor te bereiden op een "Franstalige toekomst". Hij pleit zaterdag in Le Soir, Libération en La Libre Belgique voor een versterking van de gewesten, en Brussel in het bijzonder.

"Als die er niet komt moet er gestreden worden voor een associatie met Frankrijk", luidt het.

Ducarme stelt vast dat België in panne staat en dat de Vlaamse stemming over BHV een onherstelbaar keerpunt was. Hij roept Didier Reynders op een regering te vormen om "de teller van de crisis te stoppen" en die regering te zien als een "nuttige pauze", alvorens zich te gaan bezighouden met het grote werk: de voorbereiding van een Franstalige toekomst.

Ducarme pleit voor een "nieuwe institutionele architectuur, gebaseerd op de rol van de gewesten. Hij wil Brussel, waarvan hij ooit minister-president was, grondwettelijke autonomie geven. "Die ontvoogding is nodig voor een nieuw Belgisch pact", luidt het. "In de hypothese dat Vlaanderen dit zou tegenwerken en de verhoudingen tussen het noorden en het zuiden van het land blijft beschadigen, zal ik strijden voor een vorm van associatie met Frankrijk", zegt Ducarme.

Daarbij zouden onder meer de "koninklijke bevoegdheden" zoals Buitenlandse Zaken of Defensie gemeenschappelijke bevoegdheden worden, met behoud van een eigen identiteit en volledige autonomie in andere domeinen. Dat zou ook gelden voor symbolen zoals de vlag, het volkslied en - "we moeten het durven zeggen" - de koninklijke familie.

Ducarme vindt zijn inspiratie onder meer bij de territoriale gebieden die de Franse grondwet erkent, zoals bijvoorbeeld Frans Polynesië.

Ik snap niet goed wat Ducarme nu precies wil. Van Brussel en klein België maken en daarna aansluiting zoeken bij Frankrijk?

Wallonië hoor ik niet vernoemen. Wat is Ducarme daarmee van plan?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 15 december 2007 om 13:51.
Knuppel is offline  
Oud 15 december 2007, 13:48   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Frankrijk heeft al laten weten dat ze bereid zijn Wallonie op te nemen.
Bovendien waarom zou dit een probleem zijn?
O ja? Bij monde van welke president heeft "Frankrijk" dit laten weten? Een of andere verdwaalde politicus spreekt niet namens "Frankrijk", hoor.

En probleem? Neen, ze doen maar. Alleen moet men dat dreigen met Frankrijk in de juiste weegschaal leggen: ze menen het gewoon niet, het is slechts een onhandige poging de Vlamingen weer in het gareel te krijgen. Daarom ook dat ze dreigen met, zoals Eerdekens: "Frankrijk zal aan de poorten van Brussel liggen." Dan denk ik: "Och, en dan?"
Jan van den Berghe is offline  
Oud 15 december 2007, 13:58   #24
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O ja? Bij monde van welke president heeft "Frankrijk" dit laten weten? Een of andere verdwaalde politicus spreekt niet namens "Frankrijk", hoor.

En probleem? Neen, ze doen maar. Alleen moet men dat dreigen met Frankrijk in de juiste weegschaal leggen: ze menen het gewoon niet, het is slechts een onhandige poging de Vlamingen weer in het gareel te krijgen. Daarom ook dat ze dreigen met, zoals Eerdekens: "Frankrijk zal aan de poorten van Brussel liggen." Dan denk ik: "Och, en dan?"
Ik zie dit ook als een ballontje in de hoop dat Vlaanderen zal schrikken en de Franstaligen alsnog hun zin geeft. Als er iets duidelijk is dan is het immers dat. Krijgen ze in Belgique hun goesting niet meer, dan hoeft Belgique voor hen ook niet meer.

De vraag is of Frankrijk Frans Belgique wil als er niet eens een corridor is tussen Brussel en Wallonië. Of gaat Ducarme er als vanzelfsprekend van uit dat de Vlaamse rand al van hen is?
Oud 15 december 2007, 14:21   #25
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ze paaien een beetje de Walen nu door zgz een Wallonbru te maken , en ze denken de Vlamingen te bedreigen door hen de begrenzing door Frankrijk voor te spiegelen!!

Ik vraag mij wel af waar de stem van de Walen blijft in dit discours; ik hoor en lees alleen Brusselaars of rattachistische Walen!
Zouden de goedmenende Walen aan het werk zijn en geen tijd hebben om zich te laten horen??
omaplop is offline  
Oud 15 december 2007, 14:53   #26
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:

Brussel zal nooit bij Frankrijk komen ,daarvoor hoeft u niet bang te zijn,want
Brussel bij Frankrijk betekent de ondergang van de EU samenwerking.
I amsterdam is offline  
Oud 15 december 2007, 15:08   #27
Sickboy
Lokaal Raadslid

Sickboy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarenboven zie ik geen enkel breed draagvlak hiervoor bij de Waalse bevolking.
Dan moet je op 14 juli toch eens in Henegouwen gaan rondrijden...Ik denk dat je verrast zou zijn hoeveel franse vlaggen er dan hangen...
Sickboy is offline  
Oud 15 december 2007, 15:19   #28
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ze paaien een beetje de Walen nu door zgz een Wallonbru te maken , en ze denken de Vlamingen te bedreigen door hen de begrenzing door Frankrijk voor te spiegelen!!

Ik vraag mij wel af waar de stem van de Walen blijft in dit discours; ik hoor en lees alleen Brusselaars of rattachistische Walen!
Zouden de goedmenende Walen aan het werk zijn en geen tijd hebben om zich te laten horen??
Vlaanderen is eeuwen lang en Wingewest geweest ,van Oostenrijk en later van Frankrijk.
Wat is er mis aan een onafhanklijk Vlaanderen dat grenst aan Frankrijk?

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 15 december 2007 om 15:20.
I amsterdam is offline  
Oud 15 december 2007, 15:21   #29
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Vlaanderen is eeuwen lang en Wingewest geweest ,van Oostenrijk en later van Frankrijk.
Wat is er mis aan een onafhanklijk Vlaanderen dat grenst aan Frankrijk?
Waarom zou ik nu schrik krijgen dat Frankrijk plots op 20 km van mijn deur zou liggen? We leven in straks in 2008, die Belgicistische bangmakerij maakt dan ook niet de minste indruk op mij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline  
Oud 15 december 2007, 15:22   #30
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

DE duitse bondsrepubliek is binnen de EU bij mijn weten het enige echt "federale land" - bij de andere staten zijn er diverse vormen van semi-autonomie & gebieden met taalmindeheden, die een of andere speciale bescherming genieten (zoals de friezen in Nederland..) bovendien zijn er nog min of meer "warme" konfliktzone's zoals Turks Cyprus, Baskenland, Corsika
en in steeds mindere mate Noord-Îerland.

Belgie = Vlaanderen, Wallonië, Duitstaligh Ostbelgien, Letzemburgischtalig midden Luxemburg .. heeft als eigenaardigheid dat de numerieke meerderheid er als een minderheid voor autonomie opkomt en de 2de grootste gemeenschap zonder een numerieke meerderheid te hebben er sinds jaar en dag zich kon doen gelden als "meerderheid" (dit verklaart de grote reserve
t.o.v. het europese minderheden verdrag vanwege de meerderheid/minderheid)..

Overal is er bovendien een grote vermenging van de minderheden in de meerderheid.. In Catalnië spreekt slechts 50% van de bevolking Catalaans
(de Spaanse bijna-meerderheid van ca. 2 miljoen mensen bestaat voornamelijk uit immigranten vanuit Zuid-Amerika).

Het is overigens in het algemeen zo dat het taalaspect van het autonomiestreven meestal slechts de allereerste aanleiding (of zichtbaarste)
is, men eist eigenlijk het recht op een maximaal eigen beslissingsmacht
(bij het uitoefenen van dergelijke macht merkt men na een tijd, dat die in veel zaken niet zo vreselijk verschillend is van wat de naaste buren doen).

In feite is dit een pleidooi voor een reflextie op het huidige europese systeem van "nationale staten" en een oproep om dit om te vormen in een federatie van "optimale deelstaten" die een zo groot mogelijk subsidiaire beslissingsmacht moeten hebben over culturele, onderwijs, ruimtelijke ordening
publiek transport en belastingen moeten hebben. Een federale overheid moet de hefbomen in de hand houden van de macro-economische zaken, de munt, landsverdediging, klimaat- en buitenlandse politiek en tevens een bekwaam rechter zijn van de eventuele konflikten tussen de deelnaties (republieken, monarchieën..)

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 15 december 2007, 15:27   #31
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
DE duitse bondsrepubliek is binnen de EU bij mijn weten het enige echt "federale land" - bij de andere staten zijn er diverse vormen van semi-autonomie & gebieden met taalmindeheden, die een of andere speciale bescherming genieten (zoals de friezen in Nederland..) bovendien zijn er nog min of meer "warme" konfliktzone's zoals Turks Cyprus, Baskenland, Corsika
en in steeds mindere mate Noord-Îerland.

Belgie = Vlaanderen, Wallonië, Duitstaligh Ostbelgien, Letzemburgischtalig midden Luxemburg .. heeft als eigenaardigheid dat de numerieke meerderheid er als een minderheid voor autonomie opkomt en de 2de grootste gemeenschap zonder een numerieke meerderheid te hebben er sinds jaar en dag zich kon doen gelden als "meerderheid" (dit verklaart de grote reserve
t.o.v. het europese minderheden verdrag vanwege de meerderheid/minderheid)..

Overal is er bovendien een grote vermenging van de minderheden in de meerderheid.. In Catalnië spreekt slechts 50% van de bevolking Catalaans
(de Spaanse bijna-meerderheid van ca. 2 miljoen mensen bestaat voornamelijk uit immigranten vanuit Zuid-Amerika).

Het is overigens in het algemeen zo dat het taalaspect van het autonomiestreven meestal slechts de allereerste aanleiding (of zichtbaarste)
is, men eist eigenlijk het recht op een maximaal eigen beslissingsmacht
(bij het uitoefenen van dergelijke macht merkt men na een tijd, dat die in veel zaken niet zo vreselijk verschillend is van wat de naaste buren doen).

In feite is dit een pleidooi voor een reflextie op het huidige europese systeem van "nationale staten" en een oproep om dit om te vormen in een federatie van "optimale deelstaten" die een zo groot mogelijk subsidiaire beslissingsmacht moeten hebben over culturele, onderwijs, ruimtelijke ordening
publiek transport en belastingen moeten hebben. Een federale overheid moet de hefbomen in de hand houden van de macro-economische zaken, de munt, landsverdediging, klimaat- en buitenlandse politiek en tevens een bekwaam rechter zijn van de eventuele konflikten tussen de deelnaties (republieken, monarchieën..)
De neo-nationalistische wind die nu over Europa waait zal nog een tijd aanhouden ,misschien wel tot storm oplaaien.
Het is aan de politici om dit te erkennen en in goed banen te leiden.
I amsterdam is offline  
Oud 15 december 2007, 16:20   #32
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sickboy Bekijk bericht
Dan moet je op 14 juli toch eens in Henegouwen gaan rondrijden...Ik denk dat je verrast zou zijn hoeveel franse vlaggen er dan hangen...
Heel weinig.
straatrue is offline  
Oud 15 december 2007, 17:33   #33
rolsem
Vreemdeling

Standaard

Leuk, frans gebied zoals bijv. Frans Polinesie. Wat wordt het dan een DOM( departement Outre Mer) of TOM ( Territoire Outre Mer). Polinesie is een Territoire Outre Mer, en dit heeft een statuut dat volledig anders is;dan de DOM's zoals La Reunion, Martinique, Guadeloupe e.a.. De DOM's behoren tot Europa en een I.K. is dan voldoende, ook voor belgen, en de euro is daar de munt. In een TOM is dit een aparte munt en de verblijfsvergunningen zijn er heel anders. Zo ontmoette ik op La Reunion een franse lerares die 4 jaar les had gegeven in Tahiti. Ze was verhuisd naar La Reunion omdat ze in Tahiti maar maximum 4 jaar kon verblijven en er werken. e, ze in een DOM zonder problemen kan blijven. Zo zijn er nog vele andere verschillen.
Dus DUCARME weet niet waarover hij spreekt. Of willen ze Waalse munt gaan drukken in de Waalse bank.
Eventjes dacht ik dat het 1 april was....
rolsem is offline  
Oud 15 december 2007, 18:59   #34
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eventjes dacht ik dat het 1 april was....
In het nieuws van 15 uur heeft radioI er nochtans uitgebreid aandacht aan besteed.
Oud 15 december 2007, 19:04   #35
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Heel weinig.
Troost u, op 11 juli hangen er ook zeer weinig vlaggen in Vlaanderen. Nu, op de Belgische feestdag hangen er tevens weinig vlaggen. Behalve in Brussel. Overlaatst was ik in Sint-Lambrechts-Woluwe. Veel huizen met (permanent) Belgische vlaggen. Alleen vraag ik me af, hoeveel van die huisgezinnen nu Nederlands kunnen spreken. Het wordt hoog tijd dat onze Franstalige broeders en zusters gaan beseffen dat ze geen ministers meer zullen kunnen leveren indien ze niet een aanvaardbaar Nederlands spreken. En vice versa natuurlijk. Ik hoop dat u er het hier mee eens bent.

Laatst gewijzigd door system : 15 december 2007 om 19:16.
system is offline  
Oud 15 december 2007, 19:50   #36
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Troost u, op 11 juli hangen er ook zeer weinig vlaggen in Vlaanderen. Nu, op de Belgische feestdag hangen er tevens weinig vlaggen. Behalve in Brussel. Overlaatst was ik in Sint-Lambrechts-Woluwe. Veel huizen met (permanent) Belgische vlaggen. Alleen vraag ik me af, hoeveel van die huisgezinnen nu Nederlands kunnen spreken. Het wordt hoog tijd dat onze Franstalige broeders en zusters gaan beseffen dat ze geen ministers meer zullen kunnen leveren indien ze niet een aanvaardbaar Nederlands spreken. En vice versa natuurlijk. Ik hoop dat u er het hier mee eens bent.
Heel zeker en straks wordt het opletten of er komen Vlaamse ministers die het FR niet voldoende machtig zijn.
straatrue is offline  
Oud 15 december 2007, 19:54   #37
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Heel zeker en straks wordt het opletten of er komen Vlaamse ministers die het FR niet voldoende machtig zijn.
Ik vrees van wel. Daarom: tweetaligheid is een must.
system is offline  
Oud 15 december 2007, 20:01   #38
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik vrees van wel. Daarom: tweetaligheid is een must.
Non
born2bewild is offline  
Oud 15 december 2007, 20:23   #39
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Non
Joëlle Milquet is dan ook 'non-ministeriabel'.

Laatst gewijzigd door system : 15 december 2007 om 20:25.
system is offline  
Oud 15 december 2007, 21:16   #40
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het zou Sarkozy zelf geweest zijn... Of het waar is weet ik niet maar het gaat wel samen met zijn verzekering dat Frankrijk in geen geval zou tussenkomen. Dat wil dus zeggen op ons moet je niet rekenen om jullie te depanneren en ruikt meer naar rustig wachten tot de rijpe appel hun in de schoot valt...
Leo is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be