Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2007, 17:35   #21
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweepeer Bekijk bericht
Maar kom, ik ben Nostradamus niet. Misschien gaan de media op termijn het gebruik van het VRT-Nederlands wel afbouwen..
Misschien wel. Als je kijkt hoe normaal het geworden is om met een regionaal accent te spreken op de BBC, zou het wel eens die richting kunnen uitgaan.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2007, 17:36   #22
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Heel dat gezever over Engelse leenwoorden hangt een beetje m'n keel uit. Een eeuw geleden waren er ook al Engelse zinsneden op te merken in het Nederlands. Een taal is nooit volledig zuiver of onafhankelijk. Dat is wensbaar noch mogelijk.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2007, 17:58   #23
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Heel dat gezever over Engelse leenwoorden hangt een beetje m'n keel uit. Een eeuw geleden waren er ook al Engelse zinsneden op te merken in het Nederlands. Een taal is nooit volledig zuiver of onafhankelijk. Dat is wensbaar noch mogelijk.
De Vraag is of het wensbaar is, dat we alleen een paar Nederlandse leenwoordjes overhouden tussen ons Engels, Zoals Harry Mulisch tien jaar geleden zei dat dit over vijftig jaar het geval zou zijn...
Is het Nederlands gedoemd? Of niet??
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2007, 18:04   #24
eno2
Banneling

Standaard

error

Laatst gewijzigd door eno2 : 17 december 2007 om 18:04.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2007, 19:46   #25
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Hoe ziet u de toekomst van het Nederlands?

Hoe ziet u de toekomst van de Nederlandse taal binnen een x aantal jaar? Zal de standardtaal en spreektaal in Nederland meer toegroeien naar de onze of niet? Zal onze taal nog meer verloederen of niet? Wat zal er met de dialecten en met het Poldernederlands gebeuren?

Zullen er Engelse leenwoorden blijven bijkomen en denkt u dat er ooit een "Nieuwer Nederlands" komt dat veel zal verschillen met ons huidige Nederlands? Te vergelijken dus met de overgang van Oud-Nederlands naar Midden-Nederlands

Hoeveel sprekers zal het Nederlands hebben binnen een x aantal jaar? Is de vrees voor verengelsing in Nederland en verfransing in Vlaanderen terecht? Zal het Nederlands taalgebied tot in de eeuwigheid dezelfde vorm aanhouden of zal er ooit iets worden losgelaten?
Hoe talen elkaar beïnvloeden gaat over en weer. Daar maak ik me niet zo druk om. Vergeet niet dat bijvoorbeeld het Oud-Engels voor een erg groot deel uit het Nederlands bestond.

Poldernederlands zal aan terrein winnen onder de gewone bevolking, maar wordt in hogere kringen (waar die ontstaan is), al niet zoveel meer gebruikt. Mijn verwachting is dus dat dit naar verloop van tijd minder zal worden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2007, 21:48   #26
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Dat zal ik ook nooit beweren. Integendeel: ik heb een hekel aan het Antwerps accent

Een accent heb je altijd. Dialect, dat is nog iets anders.
Het AN is verruimend terwijl de dialecten vaak willen beperken. In het dorp waar ik nu woon is kennis van het dialect alvast bepalend voor de sociale integratie van de vreemdeling. Spreek je AN, dan ben je ofwel de nieuwe pastoor, de arts, of je krijgt in de kroeg enkel ruggen te zien.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2007, 21:53   #27
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Het AN is verruimend terwijl de dialecten vaak willen beperken.
Wie beide kent is minder beperkt dan wie slechts een van de twee kent. Wie enkel AN kent, kan de rijkdom van het dialect niet smaken en - in jouw dorp, blijkbaar - moeilijk deelnemen aan het sociale leven. Wie enkel z'n dialect kent, zal allicht niet ver doorstoten in het leven, tenzij met veel hoerenchance.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2007, 21:54   #28
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Het AN is verruimend terwijl de dialecten vaak willen beperken. In het dorp waar ik nu woon is kennis van het dialect alvast bepalend voor de sociale integratie van de vreemdeling. Spreek je AN, dan ben je ofwel de nieuwe pastoor, de arts, of je krijgt in de kroeg enkel ruggen te zien.
Dat doet me denken aan een bericht dat ik enige tijd terug las in de krant, helaas slaag ik er niet in het artikel terug te vinden op het internet. In Nederokkerzeel geeft men tegenwoordig cursussen "Okkeziels" voor nieuwkomers om ze beter te integreren in de gemeenschap.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be