Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2007, 18:13   #21
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kadet Bekijk bericht
De identiteitskaart voor 75-plussers

Men hoort uiteenlopende geluiden over de identiteitskaart voor 75-plussers. Zijn zij niet meer genoodzaakt over een identiteitskaart te beschikken? Zeker niet, zij moeten nog steeds een identiteitskaart hebben, maar de vernieuwing hiervan is daarentegen niet meer verplicht voor mensen die tot deze leeftijdscategorie behoren.

...
Dat geldt hier niet. Zie KB 28.03.2003: Aangezien de identiteitskaart volgens de nieuwe wetgeving maximum vijf jaar geldig is vanaf de datum van uitgifte, zal het aan de wetgever toekomen ten aanzien van de vijfenzeventigjarigen en meer, wiens huidige identiteitskaart in principe onbeperkt geldig is, desgevallend ten gepaste tijde een aangepaste regeling uit te werken.

Laatst gewijzigd door netslet : 18 december 2007 om 18:15.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2007, 18:28   #22
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand wiens identiteitskaart nog geldig is tot bv. 2012, mag de vervanging ervan weigeren en uitstellen tot in 2009.
In 2009 wordt ze dan wel vervangen, tegen betaling van 12 euro. 10 euro die de overheid ons oplegt en 2 euro die het gemeentebestuur bijvraagt ingevolge het door de gemeenteraad vastgelegd reglement. Wie in 2009 nog niet geweest is, heeft geen geldige kaart meer.
Dan wacht ik dus tot in 2009!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2007, 18:29   #23
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Onmenselijke, schrijnende en hartverscheurende taferelen te kalmthout.

STAATSTERREUR in kalmthout.

- UNO blauwhelmen en humanitaire hulp onderweg.

een slachtoffer getuigt:

"ik kreeg onlangs een oproep in de bus om mijn identiteitskaart te laten vervangen door een nieuw electronisch model. Doch echter, mijn huidige identiteitskaart is nog geldig tot 11 april 2012, zo staat het erop. In 2002 heb ik 4,5 euro betaald en een pasfoto laten maken voor een kaart die 10 jaar geldig is. Maar nu blijkt dus dat eenzijdig beslist werd om de huidige geldigheid te laten vervallen. En nu dient men 12 euro te betalen voor een identiteitskaart die maar vijf jaar geldig is. Dit wil zeggen dat de prijs van een id-kaart op vijf jaar tijd meer dan vervijfvoudigd is.

Aan het gemeentelijk loket vroeg ik dan of ik terugbetaling van minstens de helft van de in 2002 gemaakte kosten kan krijgen. Dat is niet mogelijk, werd mij gezegd.

Dus kom ik tot de conclusie dat de gemeente onbetrouwbaar is en aan bedrog doet. Als men bijvoorbeeld een 10 rittenkaart voor de tram koopt, dan is er een contract tussen de trammaatschappij en de consument, waar alle voorwaarden en geldigheid vooraf bekend zijn. De trammaatschappij verbind zich ertoe de consument tienmaal te vervoeren. De trammaatschappij kan nadien niet eenzijdig de geldigheid veranderen van 10 ritten naar 5 ritten. Dan pleegt deze trammaatschappij bedrog."

vele kalmthoutenaren wachten niet op buitenlandse hulp en trachten hun bezittingen te redden en betere oorden op te zoeken.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 18 december 2007 om 18:30.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2007, 18:34   #24
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

het principe zou moeten zijn wat verplicht is moet je niet betalen. Anders kun je netzogoed stellen wij heffen een extra belasting.
Wat weeral een transfert organiseert tussen Vl en W
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 19:08   #25
Welkom
Vreemdeling

Standaard

Weet er iemand nog een paar geschikte forums met een groot lezersaantal ?
Ik wil mijn belofte WEL houden en aan tienduizend lezers komen, hee.
(om zo de democratische werking wat te helpen).
Momenteel zit ik nog maar op tweeduizend of zo.
Welkom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 20:13   #26
cortelinckx
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
euh... de mijne is geldig tot april 2009 en ik zou nu ook een nieuwe moeten gaan halen.

En wat als men nu die nieuwe elektronische kaart niét ophaalt?
In het ergste geval wordt je ambtshalve geschrapt.
cortelinckx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 21:19   #27
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cortelinckx Bekijk bericht
In het ergste geval wordt je ambtshalve geschrapt.
niet VOOR 2009 hé makker! tot zolang is mijn oude kaart geldig.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 21:28   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Zijt maar ferm kontent dat uw identiteitskaart goed op tijd vervangen wordt door een nieuwe.

Wantrouw onze administratie, en wacht maar zeker niet tot het laatste jaar voor een vervanging.

Want als je op reis gaat, en het zou blijken dat je kaart toch de geldigheidsdatum overschreden heeft, dan zit je dik in de puree.
En vergeet niet: voor sommige landen moet je identiteitsbewijs bij terugkeer naar ons onlandje nog een aantal maanden geldig zijn. (ja ja, de datum van terugkeer uit het vreemde land en dan nog x maanden).

Je kan dus zelf per ongeluk vergeten dat je opgeroepen werd voor de vernieuwing van je pas, maar het kan evengoed dat onze puike beleidsmensen weer iets bekokstoven waardoor het tijdig vernieuwen van de kaart niet waargemaakt kan worden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 21:48   #29
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Dan krijg je nog een brief. Daarna nog een en daarna telefoneren ze even naar u thuis. Daarna laten ze u met rust. Allez, dat was toch bij mij het geval.
Precies. Het enige wapen van administratie is de angst ervoor. Lach eens goed met die oproepingsbrief. En ga verder op uw pad. U zult heus niet in het cachot belanden. Ik heb ook eens anderhalf jaar zonder pas rondgelopen. Toch mijn identiteit kunnen bewaren. Gelukkig maar.
Oud 10 januari 2008, 17:11   #30
Welkom
Vreemdeling

Standaard

De loketmensen wijzen de verantwoordelijkheid van zich af; de burgemeester wijst de verantwoordelijkheid van zich af. Ze doen niets dan het kritiekloos uitvoeren van de richtlijnen van de minster van binnenlandse zaken, Patrick Dewael. Ik had toch liever gehad dat de gemeente voor mij opkomt, ik, de burger. De burgemeester zou mijn schrijven doorsturen naar de minister. Daar heb ik echter nog geen reactie van gekregen, dus zend ik hem zelf nog maar eens een briefje (e-mail adres : [email protected] ) :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welkom (naar de minister van binnenlandse zaken, Patrick Dewael)
beste minister,

Vanuit mijn gemeente (Kalmthout) wordt me gevraagd om mijn huidige identiteitskaart te vervangen door een electronisch model. Nu heb ik hier enig bezwaar tegen. Namelijk mijn huidige identiteitskaart zal pas vervallen op 11 april 2012. Dat heb ik ook geschreven naar de burgemeester van mijn gemeente, Lucas Jacobs. Die wijst de verantwoordelijkheid echter van zich af; hij schrijft dat de verantwoordlijkheid bij u ligt. Hieronder kan u mijn brief aan de burgemeester lezen en zijn antwoord hierop. Mijn vraag naar u is dezelfde als deze was naar de burgemeester: ik hoop op rechtzetting en actie die bewijst dat de minister (u) in deze zaak geen bedrog pleegt,

met achting,

Welkom

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welkom
Beste burgemeester,

ik kreeg onlangs een oproep in de bus om mijn identiteitskaart te laten vervangen door een nieuw electronisch model. Doch echter, mijn huidige identiteitskaart is nog geldig tot 11 april 2012, zo staat het erop. In 2002 heb ik 4,5 euro betaald en een pasfoto laten maken voor een kaart die 10 jaar geldig is. Maar nu blijkt dus dat eenzijdig beslist werd om de huidige geldigheid te laten vervallen. En nu dient men 12 euro te betalen voor een identiteitskaart die maar vijf jaar geldig is. Dit wil zeggen dat de prijs van een id-kaart op vijf jaar tijd meer dan vervijfvoudigd is.

Aan het gemeentelijk loket vroeg ik dan of ik terugbetaling van minstens de helft van de in 2002 gemaakte kosten kan krijgen. Dat is niet mogelijk, werd mij gezegd.

Dus kom ik tot de conclusie dat de gemeente onbetrouwbaar is en aan bedrog doet. Als men bijvoorbeeld een 10 rittenkaart voor de tram koopt, dan is er een contract tussen de trammaatschappij en de consument, waar alle voorwaarden en geldigheid vooraf bekend zijn. De trammaatschappij verbind zich ertoe de consument tienmaal te vervoeren. De trammaatschappij kan nadien niet eenzijdig de geldigheid veranderen van 10 ritten naar 5 ritten. Dan pleegt deze trammaatschappij bedrog.

In de zakenwereld keert men bedriegers zonder verwijl de rug toe, men wil niet langer met hen handelen en hun prijzen gaan pijlsnel naar omlaag als hun bedrogpraktijken aan het licht komen.

Jammer genoeg heeft de gemeente het monopolie op de identiteitskaarten en worden alle Belgen verplicht een identiteitskaart aan te schaffen.

En kan de gemeente garantie geven dat de nieuwe kaart die slechts vijf jaar geldig is, ook daadwerkelijk deze geldigheidsduur zal hebben ? Naar mijn mening is dit niet mogelijk, omdat de gemeente al blijk heeft gegeven een bedrieger te zijn. Het kan bijvoorbeeld zijn - puur hypothetisch - dat na 2 en half jaar het bestuur het nodig vindt om de electronische identiteitskaart te vervangen door een RFID, een electronische radiografische identiteitscontrole die geïmplanteerd wordt in het menselijk lichaam.

U zal waarschijnlijk zeggen dat de verantwoordelijkheid niet bij u ligt, dat het besluit op ministrieel vlak wordt genomen. Doch in de praktijk heb ik enkel rechtstreeks te maken met de gemeentelijke dienst; dus bent u tenminste voor een gedeelte verantwoordelijk. U kan ook weigeren om de nieuwe identiteitskaarten te verdelen.

Ik hoop van u actie die bewijst dat de gemeente wel betrouwbaar is, dat wil zeggen dat ik mijn huidige identiteitskaart kan gebruiken tot de voorziene geldigheidsdatum, namelijk 11 april 2012, zoals werd overeengekomen in 2002.

Het minste wat u kan doen, is mijn schrijven door te sturen naar het bevoegde ministerie (maar denk maar niet dat ik u niet verantwoordelijk acht) .

Om de democratische werking wat te bevorderen zal ik mijn brief aan u ook op diverse internetfora zetten. En zal ik mij ervan vergewissen dat deze tenminste door tienduizend anderen gelezen wordt.

Met de gepaste achting,

Welkom
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De burgemeester
Geachte,

We zijn als gemeentebestuur verplicht uiterlijk in 2009 aan iedere Belgische inwoner een elektronische identiteitskaart af te leveren.
Dat staat zo omschreven in twee koninklijke besluiten (KB's).

- Het KB van 25 maart 2003 zegt dat de vervanging van alle identiteitskaarten door elektronische kaarten verloopt over een periode van vijf jaar.

- Het KB van 1 september 2004 maakt de invoering van de elektronische identiteitskaart verplicht voor alle gemeenten van het Rijk.
Dit KB is van kracht sinds 15 september 2004. Tel er vijf jaar bij en we zitten dus uiterlijk in 2009.

Iemand wiens identiteitskaart nog geldig is tot bv. 2012, mag de vervanging ervan weigeren en uitstellen tot in 2009.
In 2009 wordt ze dan wel vervangen, tegen betaling van 12 euro. 10 euro die de overheid ons oplegt en 2 euro die het gemeentebestuur bijvraagt ingevolge het door de gemeenteraad vastgelegd reglement. Wie in 2009 nog niet geweest is, heeft geen geldige kaart meer.

Het zou voor een gemeentebestuur onwettelijk zijn de door de overheid opgelegde wetgeving naast zich neer te leggen, ook al kan je misschien spreken van een eenzijdige contractbreuk. Ik zal daarom ook je brief richten aan de verantwoordelijke, nl. de overheid in kwestie het FOD Binnenlandse Zaken en de bevoegde minister, dhr. Patrick Dewael.

Wij kunnen geen garantie geven dat de huidige, nieuwe elektronische kaarten ook niet voortijdig zullen worden vervangen. De federale overheid legt aan de gemeentebesturen in deze haar richtlijnen op, dewelke wij behoren uit te voeren.

Met vriendelijke groeten,

Lukas Jacobs
burgemeester
Welkom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 17:13   #31
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Ik wil zo geen kaart eigenlijk, kan dat?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 17:16   #32
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Dan krijg je nog een brief. Daarna nog een en daarna telefoneren ze even naar u thuis. Daarna laten ze u met rust. Allez, dat was toch bij mij het geval.
Idem, tot nu toe.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 20:47   #33
El Economisto
Banneling

Standaard

Er is inderdaad een nieuwe elektronische identiteitskaart.

El Economisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 22:02   #34
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ben bij mijn gemeente geweest

en idd het ophalen is nu nog niet verplicht

de verplichting komt pas in 2009.

Die van mij is nochtans geldig tot 2013.
Ik wil er eerder geen andere.
Oud 10 januari 2008, 22:05   #35
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie in 2009 nog niet geweest is, heeft geen geldige kaart meer.

Leuk!
Oud 10 januari 2008, 22:44   #36
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Rommelig gedoe; zou toch op EU-niveau geregeld moeten kunnen zijn?

Als de prijzen die ik hier lees voor zulk type kaarten kostendekkend zijn, dan zitten Nederlandse overheden zich goed te verrijken met dergelijk spul.

http://www.refdag.nl/artikel/1309926...art+hoger.html

Citaat:
Tarief voor identiteitskaart kwart hoger
20-07-2007 11:40 | Redactie politiek
DEN HAAG - Gemeentes mogen volgend jaar 8 euro meer vragen voor identiteitskaarten. Dat is een verhoging van bijna 25 procent.

De gemeenten zijn niet verplicht de verhoging door te voeren, schrijft staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken in een brief die ze donderdag naar de Tweede Kamer stuurde. Het gaat om een maximumverhoging. Op dit moment kost een identiteitskaart maximaal 31,26 euro. De meeste gemeenten hanteren het maximumtarief.

De verwachting is dat de leges voor een identiteitskaart volgend jaar boven de 40 euro uitkomen. De ministerraad bepaalt in augustus de jaarlijkse verhoging van de tarieven voor reisdocumenten. In de genoemde bedragen is die verhoging nog niet verwerkt.

De rijksoverheid bevroor in 2005 de maximumtarieven voor identiteitskaarten. De maatregel was bedoeld om burgers een relatief goedkoop alternatief te bieden voor het paspoort. Dat werd duurder omdat er een chip in zit. In identiteitskaarten zit ook een chip, maar de prijs daarvan werd tot nu toe niet doorberekend aan de consument.
Oud 10 januari 2008, 22:50   #37
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Economisto Bekijk bericht
Er is inderdaad een nieuwe elektronische identiteitskaart.

Wallonië zit er precies uit als een pistool en VL, euh.. een regenworm?

Laatst gewijzigd door straatrue : 10 januari 2008 om 22:50.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:45   #38
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Di Rupo hanteert een pistool en Dewinter een worm.

Walen zijn dan ook altijd gewelddadiger geweest dan Vlamingen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 10 januari 2008 om 23:46.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:53   #39
Gargamel
Banneling

Standaard

Gaat plezant worden,stel Verafkloot valt dood,en een of andere oostblokker die erop lijkt,want zijn allemaal dieven met zo een smoel,pikt die kaart in.

Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 13:29   #40
Babylonia
Parlementslid

Standaard

Als je wilt dat ze niet meer leesbaar is
even in de micro wave steken naar het schijnt.
Babylonia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be