Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2007, 15:35   #21
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

In Antwerpen zuipen ze precies wel graag. Ik herinner me een paar jaar geleden een krantenartikel over een minderjarige die zich in coma zou hebben gedronken tijdens parkrock (aan de kanten van Herentals).
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 15:41   #22
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Alcohol is wel even schadelijk voor een ontwikkelend mens als andere drugs die wel verboden zijn (zelfs voor volwassenen.)
Misschien wel. Vooral een overdaad an alcohol schaadt, een beetje kan absoluut geen kwaad en kan zelfs heilzaam werken. Bovendien is het zulk een veralgmeend cultuurproduct geworden, dat we het niet meer kunnen wegdenken. We kunnen er beter op een verstandige manier mee leren omgaan.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 15:42   #23
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alcohol is wel even schadelijk voor een ontwikkelend mens als andere drugs die wel verboden zijn (zelfs voor volwassenen.)
Bron?
Oud 20 december 2007, 15:52   #24
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Bijv.: "This study shows that alcohol use during the adolescent years is associated with damage to memory and learning capabilities as well as to the decision-making and reasoning areas in the brain." (American Medical Assocation)

Zo'n beetje hetzelfde als wat over gebruik van cannabis op jonge leeftijd wordt gezegd.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 20 december 2007 om 15:53.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 15:59   #25
el_duvel
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Artikel Gazet Van Antwerpen:

http://www.gva.be/nieuws/Binnenland/...D-26554F877D36}

Kennelijk zit men in Antwerpen met serieuze problemen qua onruststokende jongeren die wat te diep in het glas hebben gekeken. Ik vermoed dat het gaat om heel wat middelbare scholieren die hun after examen -stress op een verkeerde manier proberen weg te werken door 'binge drinking' (en een kerstmarkt die meer lijkt op een openlucht zuippartij is daar natuurlijk een goede gelegenheid voor, we zijn immers allemaal jong geweest).

Het loopt echter serieus uit de hand (citaat uit artikel):

''Sinds de opening van de kerstmarkt is het al iedere avond prijs geweest. Bezoekers kijken te diep in het glas en vallen mensen lastig, plegen vandalisme of gaan met elkaar op de vuist. Als de politie wil tussenkomen, delen zij in de klappen. Ook hoofdcommissaris Serge Muyters heeft al een tik gekregen", stelt politiewoordvoerder Sven Lommaert.''

De 'presidentiële' burgemeester Patrick Janssens trekt nu resoluut de kaart van de reprerssie en de zero-tolerance, wat ik op zich geen slechte tactiek vind, alleen vraag ik mij af waarom hij dit uitgerekend op dit evenement moet toepassen en tal van andere 'incidenten' tijdens het jaar ongemoeid laat.

Verder stel ik mij ook nog vragen bij het nut van de maatregel (en misschien het tegenovergestelde effect) om sterke drank aan minderjarigen te verbieden en de kerstmarkt vroeger te sluiten, dit om de volgende redenen:

1. Het verbieden van sterke drank aan minderjarigen kan juist de populariteit van jenever, breezers, vodka, etc. doen toenemen. Het is immers stoer dategene tot je te nemen wat strikt genomen verboden is. Dat de politie persoonlijk controleert, verhoogt nog het 'spanningselement'.

2. Jongeren zullen hun 'booze' laten aankopen door oudere jongeren of als ze er zelf ouder uitzien, zullen ze door de mazen van het net glippen.

3. In plaats van op de kerstmarkt zelf zullen jongeren zich reeds bij iemand thuis gaan indrinken of ze zullen hun drank in de omliggende nachtwinkels gaan aanschaffen, waar de controle - zoals publiek bekend - nagenoeg nihil is.

4. Het geeft veel extra werk en stress aan de kraampjeshouders om na te gaan wie al dan niet meerderjarig/minderjarig is. Als je een rij van dertig dorstigen voor je hebt staan en je moet allemaal hun paske vragen, dan is dat heel wat extra tijd en energie.

5. Bovendien kunnen we gewagen over een halfslachtige maatregel: sterke drank mag niet, bier en wijn nog wel. Neem van mij aan, een jongere die vijf duvels drinkt (= een soort bier) is verder weg dan iemand die vijf breezers drinkt (wat natuurlijk ook al te veel is). Men loopt dus het risico dat jongeren zich op 'legitieme' wijze vol bier en wijn kappen, wat kan leiden tot even destructieve 'resultaten'.

6. Voor alle bezoekers: iedereen wordt gestraft doordat de kerstmarkt om middernacht i.p.v. om 1.00 u in het weekend sluit. Dit zorgt voor de deftige feestgangers voor een fameuze sfeerbreker, voor de kraamhouders zorgt dit voor mogelijk inkomensverlies.

7. Kortere openingstijden en snellere sluitingstijden kunnen mogelijk voor een 'Engels' effect zorgen, waarmee ik bedoel dat mensen en jongeren specifiek meer alchohol op een korte tijd zullen naar binnen zwelgen om het sluitingsuur vooraf te gaan. Hiermee vergelijk ik met Engeland, waar tot voor kort het sluitingsuur van 23.00 u gold en iedereen dat laatste halfuur nog vier grote pinten tot zich nam, om dan ladderzat en lawaaierig van de pub naar huis (?) terug te keren, met alle vandalisme en nachtlawaai onderweg tot gevolg.

Zou de Stad Antwerpen naar volgend jaar - alle mogelijke nadelen van deze politiek in acht genomen - toe dus niet beter nadenken over volgende twee zaken:

1. Niet alle bezoekers en specifiek minderjarige jongeren over dezelfde kam te scheren. 80 % van de jongeren die de kerstmarkt bezoeken, gedragen zich normaal, behoorlijk, 'volwassen' en serieus. De relschoppers bevinden zich duidelijk in goed visueel te onbderscheiden groepjes jongeren, zij gaan na verloop van tijd keet schoppen. Viseer die en neem daar repressie-maatregelen tegen. Laat de rest van de jongeren (de overgrote meerderheid) gewoon het eindejaar in stijl vieren.

2. Er moet eens worden nagedacht over de 'invulling' van de kerstmarkt. Ik heb met verschillende kerstmarkten al wat ervaring en wanneer ik naar Aken, Keulen, Dortmund, Essen, Maastricht, Valkenburg, etc. ga merk ik dat het veel grotere evenementen zijn, er is ook veel drank en eten, maar dit zijn niet de enige kramen die er zijn. Er worden ook heel veel gebruiksvoorwerpen aan de man gebracht. Eten en drinken is een leuke bijkomstigheid. Hier echter is de kerstmarkt gelijk aan één potentieel openlucht-zuipfestijn des winters. Niet te verwonderen dan ook dat sommige jongeren die zich niet goed kunnen begrenzen na 'enkele' glaasjes door het lint gaan. Fixeer u niet enkel op de verbruikers, maar ook op het aanbod ! Het zou handig zijn volgend jaar een quotum op te leggen i.v.m. het percentage kramen die alcoholhoudende dranken verkopen. De markt moet meer divers in aanbod worden en niet degraderen (zolas nu) tot een grote jenever- en glühweinmarkt.

Er is dus nog wel degelijk wat werk aan de winkel (of beter gezegd markt) naar volgend jaar toe.
Je bent kennelijk nog niet naar Kerstmarkt te Brussel geweest, akkoord ook veel om te drinken en ete, maar ook veel anderen.
Denk je dat met al je redenen dat je opgeeft, en je laat die sterke drank toe op de markt ze al de rest niet gaan doen ?
En het spijt me maar voor mij mogen ze die hele handel en maatregelen rond sterke drank EN Bier nog versterken door minderjarigen te verbieden om te drinken op straffe van serieuze boetes (superboetes) voor zowel degene die de drank verkoopt / geeft aan de minderjarige als de minderjarige zelf.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
ik ben racist en daar ben ik fier op.
el_duvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 16:01   #26
el_duvel
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Bron?
Alcohol verdunt het bloed... Anders gezegd als ze nen alcolieker binnenbrengen in het ziekenhuis en die begint te bloeden (door prik / accident) is dat veeeel moeilijker om te stoppen.
Alcohol tast de lever aan met als gevolg levercirrose (en dat is dodelijk tenzij men stabiliseert en dan nog)

bron : mjin eigen vader ! Hij is er aan gestorven !
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
ik ben racist en daar ben ik fier op.
el_duvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 16:02   #27
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijv.: "This study shows that alcohol use during the adolescent years is associated with damage to memory and learning capabilities as well as to the decision-making and reasoning areas in the brain." (American Medical Assocation)

Zo'n beetje hetzelfde als wat over gebruik van cannabis op jonge leeftijd wordt gezegd.
Alcohol heeft zeker nadelen hoor, dat zal je mij niet horen ontkennen. Maar dat maakt (soft) drugs zoals cannabis er niet minder gevaarlijk op.
Oud 20 december 2007, 16:03   #28
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door el_duvel Bekijk bericht
Alcohol verdunt het bloed... Anders gezegd als ze nen alcolieker binnenbrengen in het ziekenhuis en die begint te bloeden (door prik / accident) is dat veeeel moeilijker om te stoppen.
Alcohol tast de lever aan met als gevolg levercirrose (en dat is dodelijk tenzij men stabiliseert en dan nog)

bron : mjin eigen vader ! Hij is er aan gestorven !
Op heel lange termijn ja.
Oud 20 december 2007, 16:04   #29
StevenNr1

Standaard

In Koppen lieten ze deze week comadrinkende minderjarigen (14 en 15) uit Nederland zien. Zelfs weken later hadden ze soms nog geheugenproblemen. En ook hun lever moest herstellen. Ok, dat zijn extreme gevallen maar het toont toch aan hoe destructief (teveel) aclohol kan zijn. Van cannabis kan je bijv. niet in coma geraken (wat niet wegneemt dat het ook zeker niet goed is voor een zich ontwikkelend brein.)
Alé soit, dat mag niemand tegenhouden om drugs te gebruiken natuurlijk, maar misschien zouden jongeren zich daar wel van bewust mogen zijn.
Oud 20 december 2007, 16:07   #30
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Koppen lieten ze deze week comadrinkende minderjarigen (14 en 15) uit Nederland zien. Zelfs weken later hadden ze soms nog geheugenproblemen. En ook hun lever moest herstellen. Ok, dat zijn extreme gevallen maar het toont toch aan hoe destructief (teveel) aclohol kan zijn. Van cannabis kan je bijv. niet in coma geraken (wat niet wegneemt dat het ook zeker niet goed is voor een zich ontwikkelend brein.)
Alé soit, dat mag niemand tegenhouden om drugs te gebruiken natuurlijk, maar misschien zouden jongeren zich daar wel van bewust mogen zijn.
Ik snap die hele hype rond dat comadrinken langs geen kanten. Wat is er nu cool aan om in coma te geraken?

Het is trouwens niet dat je ineens per ongeluk in zo'n coma kan komen, je moet al bergen alcohol drinken vooraleer het zover komt. Als iemand 100 apsirines na elkaar slikt, komt die persoon ook in coma, maar wil dat nu iets zeggen over aspirines in het algemeen?
Oud 20 december 2007, 16:07   #31
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Alcohol heeft zeker nadelen hoor, dat zal je mij niet horen ontkennen. Maar dat maakt (soft) drugs zoals cannabis er niet minder gevaarlijk op.
Mijn punt is gewoon dat alcohol op dezelfde lijn geplaatst zou moeten worden. (Alé, ik ben geen kenner van wetenschappelijk onderzoek hieromtrent maar toch, volgens mij is het vals om een onderscheid te maken qua wetgeving, sociale aanvaardbaardheid, ...)

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 20 december 2007 om 16:07.
Oud 20 december 2007, 16:10   #32
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Ik snap die hele hype rond dat comadrinken langs geen kanten. Wat is er nu cool aan om in coma te geraken?

Het is trouwens niet dat je ineens per ongeluk in zo'n coma kan komen, je moet al bergen alcohol drinken vooraleer het zover komt. Als iemand 100 apsirines na elkaar slikt, komt die persoon ook in coma, maar wil dat nu iets zeggen over aspirines in het algemeen?
Op jonge leeftijd is men ook wel gevoeliger, denk ik. En met bier kan je de situatie (zatheidsgraad) nog gemakkelijker inschatten dan met sterke drank. En peer-pressure doet veel blijkbaar. Doe bijv. eens Youtube op 'atten', 'pot toe', 'bezopen', ... Dat is grappig e. Tot ge derover gaat.
Oud 20 december 2007, 17:16   #33
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Voil�*, niet de alcohol zelf is hét probleem, niet de jongeren (wat een vage term) vormen hét probleem, niet Antwerpen schept hét probleem, ... Het is de manier waarop men met alcohol omgaat en gebruikt/misbruikt dat doorslaggevend is: dat is hét probleem. Men moet eens leren specifieke situaties en/of actuele gebeurtenissen naar waarde te schatten en niet zomaar te veralgemenen. Aan het opbod van wat is het slechtst: alcohol of cannabis (?), weiger ik mee te doen. Ze houden allebei hun potentiële gevaren in, het zijn geen verantwoorde genotsmiddelen, alleen een bepaalde manier van gebruik valt (voor jezelf) te verantwoorden.

Laatst gewijzigd door freespirit : 20 december 2007 om 17:17.
Oud 20 december 2007, 17:20   #34
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je bent kennelijk nog niet naar Kerstmarkt te Brussel geweest, akkoord ook veel om te drinken en ete, maar ook veel anderen.
Denk je dat met al je redenen dat je opgeeft, en je laat die sterke drank toe op de markt ze al de rest niet gaan doen ?
En het spijt me maar voor mij mogen ze die hele handel en maatregelen rond sterke drank EN Bier nog versterken door minderjarigen te verbieden om te drinken op straffe van serieuze boetes (superboetes) voor zowel degene die de drank verkoopt / geeft aan de minderjarige als de minderjarige zelf.
Ik heb het dan ook niet over Brussel, maar over Antwerpen. Brussel ken ik idd onvoldoende, maar daar heb ik het dan ook niet over, net zoals ik het niet heb over de kerstmarkt in Ouagadougou of in Vladivostok (mochten die daar al bestaan).
Oud 20 december 2007, 17:21   #35
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat mensen toch doen met hun eigen leven wat ze willen, gij "duvel".
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 17:22   #36
SPAFAN
Banneling

Standaard

Het sterkste dat je kan krijgen op de kerstmarkt is jenever aan 20° alchohol,komaan zeg sterke drank
SPAFAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 23:47   #37
Jukes
Parlementslid

Standaard

Wie zich van de wereld wil zuipen, paffen, spuiten of snuiven moet dat kunnen, eender wanneer. Dat heet vrijheid. Maar niet eender waar: als er door dat gezuip, gesnuif enz. overlast wordt veroorzaakt voor derden, moet de ordehandhaving optreden. Oppakken en roes laten uitslapen in de amigo dus.
Oud 21 december 2007, 00:28   #38
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Misschien wel. Vooral een overdaad an alcohol schaadt, een beetje kan absoluut geen kwaad en kan zelfs heilzaam werken. Bovendien is het zulk een veralgmeend cultuurproduct geworden, dat we het niet meer kunnen wegdenken. We kunnen er beter op een verstandige manier mee leren omgaan.

Dat zeiden ze ook van tabak in de jaren 60. Gelukkig is men toen niet in die redenatiefout gestonken.
Oud 21 december 2007, 00:36   #39
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Dat zeiden ze ook van tabak in de jaren 60. Gelukkig is men toen niet in die redenatiefout gestonken.
Inderdaad. Nu is het grootste probleem met tabak wel dat het ook anderen die er (bewust van de risico's) geen gebruik van maken, ook schaadt als zij zich in de aanwezigheid van een gebruiker bevinden, denk ik.
Oud 21 december 2007, 23:35   #40
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:

Als zo een mannekke van een jaar of 15-16 een fles whisky naar binnen kapt in een kwartier tijd kan die wel in de coma geraken. Die zuipen nog niet lang genoeg, om zo een grote dosis alcohol te verdragen. En dat is makkelijk hoor, gewoon grote slokken drinken, desnoods gemengeld met coca cola, om het beter naar binnen te laten gaan.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be