![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Laat ons dan maar hopen dat ik er in slaag om die mythische Weerlegging van de Oostenrijkse School te vinden, die hier ergens op het forum moet staan!
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() De realiteit?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
doordat er geen privé-eigendom is van kapitaalsgoederen zouden deze geen prijzen hebben, en daardoor is het onmogelijk om vast te stellen of de schaarse middelen wel optimaal gebruikt worden. Een centraal geleide economie kan dus nooit nagaan op welke manier ze de schaarse middelen efficiënt moet gebruiken. Een nogal éénzijdige benadering van geen privé-eigendom, dit wens ik natuurlijk ook niet, maar niet alles moet aan de privé overgedragen worden zoals het huidige energiedebat (water, electr, verwarming enz...) duidelijk laat zien. Sinds de energiemarkt is geprivatiseerd zijn de prijzen gestegen. Waarom? gebrek aan concurrentie...wie moet die hegomonie doorbreken een hoger orgaan... Europa (staatsingrijpen dus). Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 26 december 2007 om 21:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
![]() Citaat:
Nog eentje: je zou uit statistische onderzoeken kunnen ontdekken dat er een sterk verband bestaat tussen het kraaien van hanen, en het werken van broodroosters en alarmwekkers. Statistisch gezien is het zo dat die gebeurtenissen (haan kraait, broodrooster werkt) bijna altijd samen optreden. Uit de statistieken kun je enkel d�*t afleiden, en misschien ook nog of de haan doorgaans eerst komt of niet. Maar wat wéét je dan? Niets, helemaal niets. Om iets te weten moet je die gegevens kunnen interpreteren. Je moet bijvoorbeeld weten dat een haan, door te kraaien, simpelweg geen broodroosters in gang kan steken, en dus moet je op zoek naar andere verklaringen - verklaringen die wél mogelijk zijn. Met de praxeologie is het ook ongeveer zo. Door logisch na te denken over een aantal onbetwijfelbare uitgangspunten kun je al meteen een hoop fundamentele waarheden ontdekken. Ze laten toe om heel wat verkeerde verklaringen te verwerpen en op zoek te gaan naar de juiste oorzaak in een historische gebeurtenis. Stel dat in een bepaald land de geldhoeveelheid gestegen is, en de prijzen gedaald zijn. Iemand zou kunnen concluderen dat een hogere geldhoeveelheid lagere prijzen veroorzaakt heeft. Door logisch na te denken weten we echter dat dat niet k�*n. Er kan geen oorzakelijk verband bestaan tussen een stijging van de geldhoeveelheid en een daling van de prijzen, het oorzakelijk verband is net dat meer geld tot hogere prijzen leidt. In dit geval betekent het dat we ten eerste die verklaring moeten verwerpen (de lagere prijzen zijn niet het gevolg van de grotere geldhoeveelheid, want dat k�*n niet) en dat we ten tweede op zoek moeten gaan naar andere oorzaken. Die oorzaken worden ons ook door de theorie gesuggereerd: het aanbod kan toegenomen zijn (een groter aanbod leidt tot lagere prijzen; als dit effect groter was dan het effect van de grotere geldhoeveelheid kunnen we inderdaad lagere prijzen krijgen) of misschien hebben de mensen een grotere vraag naar 'cash balances' (geld in de portemonnee), die zo groot is dat de stijging van de geldhoeveelheid méér dan volledig geabsorbeerd wordt door de grotere vraag naar cash geld. Zoiets bedoel ik dus: de praxeologie zegt duidelijk welke verklaringen van historische fenomenen gewoon onmogelijk zijn, en welke verklaringen er wél mogelijk zijn. Citaat:
De stelling die ginds staat is dat het volledig afschaffen van privé-eigendom van productiemiddelen (land, fabrieken, machines, grondstoffen) leidt tot complete chaos. Ook hier weer gaat het om een theoretisch resultaat: indien er geen marktprijzen zijn, is er geen economische berekening mogelijk en dus geen rationele organisatie van de economie. Maar dat is een algemene uitspraak: de Sovjetunie keek bijvoorbeeld prijzen af in Westerse landen en paste die prijzen toe bij haar interne berekeningen, om het probleem wat te omzeilen. Dat weerlegt de theorie natuurlijk niet (integendeel zelfs). Sinds de privatisering van de energiemarkt zijn de prijzen trouwens gedaald, maar soit. (En je moet dat ook niet overdrijven, die privatisering: de boel 'liberaliseren' maar terzelfdertijd honderd administratieve regeltjes en regulatoren instellen kun je moeilijk een overwinning van de vrije markt noemen; maar dat is een heel andere discussie uiteraard).
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
Oh wacht neen, dat was Keynes.
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Dat er nog hoop is voor je?
![]() |
![]() |
#30 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zou het niet leuker zijn dat jullie als economisten wat onderbouwde kritiek zouden leveren? Missichien hebben jullie echt wel gelijk maar het zou leuker zijn voor het gesprek als jullie wat argumenten gaven om voor leken als ik op de 'flaws in the system' te wijzen!
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em. -Miles Davis Laatst gewijzigd door reinaert68 : 27 december 2007 om 00:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik vind het trouwens wel jammer dat ik tijdens mijn studies niet meer gezien heb over de Oostenrijkse school. Maarja, dat ligt natuurlijk ook aan de methode van de Oostenrijkse school met hun afkeer van modellen en wiskundige statistieken, waardoor ze eigenlijk een samenraapsel van vage ideeën blijft met weinig praktische gebruikswaarde naar mijn mening. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik denk dat je moeilijk Human Action of Man, Economy and State kunt lezen en concluderen dat het om vage ideeën gaat...
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
![]() Citaat:
Het is net haar standpunt in de Methodenstreit die de Oostenrijkse School zo kenmerkt. Mises alleen al heeft minstens drie boeken geschreven die enkel over methodologie en epistemologie gaan; het is nu niet meteen alsof Austrians nog nooit van Popper gehoord hebben. Citaat:
Je opmerking snijdt overigens geen hout. Je probeert Poppers falsificatiebeginsel naar ons toe te slingeren, maar je moet zelf erkennen dat de test nooit uitgevoerd werd - dat er met andere woorden nooit een poging tot verificatie of falsificatie werd uitgevoerd. Niet dat ik met die uitspraak akkoord ga, maar het is een interne contradictie om enerzijds te stellen dat Poppers falsificatiebeginsel de ultieme toetssteen van een theorie is, en anderzijds doodleuk beweren dat de theorieën van Mises et al. nooit geprobéérd zijn. Dat mensen een experiment niet willen uitvoeren is in de natuurwetenschappen geen argument tegen de hypothese. Nogmaals, ik ben niet van mening dat sociale wetenschappen op die manier moeten functioneren; maar het is toch iets wat me moeilijk verzoenbaar lijkt in je bericht. Om even de context te schetsen: Mises is moeten vluchten uit Wenen voor de nazi's. Een boek publiceren waarin je centrale planning en totalitarisme verwerpt ten voordele van een vrije samenleving, in 1940, was niet bepaald zijn beste carrièrezet. Daaruit besluit jij blijkbaar dat de theorieën van Mises waardeloos zouden zijn, en dat vind ik nogal straf. Ik zou denken dat wetenschap geen populariteitswedstrijd behoort te zijn, waarbij we de minst gelezen werken na zekere tijd op de brandstapel gooien omdat ze allicht niet interessant zullen zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verwerpt de Oostenrijkse School die wiskundige/statistische benadering dan op quasi elk vlak in de economie? Dat lijkt me wat vergaand.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Even een vraagje aan de defenders van Oostenrijkse school hier (die naar ik moet zeggen hoe meer ik er over lees de laatste dagen, me meer en meer aantrekt) zijn er nergens punten waarvan jullie zelf zouden durven zeggen dat het een wat zwakker punt is van de theorie. (of misschien beter gezegd, een punt waarvan de zekerheid tot werking in realiteit toch beduidend minder is dan de rest ervan)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() Wiskunde en statistiek kunnen niet gebruikt worden om theorieën - algemene uitspraken dus - te toetsen. Natuurlijk kan je wél perfect nagaan wat de gemiddelde prijselasticiteit van brood was tussen 1970 en 1973 in Oost-Vlaanderen, maar dat valt eerder onder economische geschiedenis dan onder economie als theoretische wetenschap.
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben geneigd om Reisman daarin te volgen, maar ik denk dat het eigenlijk eerder een technologische kwestie is: we kunnen minstens het standpunt van Rothbard verdedigen op theoretische gronden; of het "Reisman-effect" zich voordoet is dan afhankelijk van technologie en zo. Denk ik. Maar goed, Reisman is een vreemde eend in de bijt.
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Wat Sjaax' opmerking betreft, daar wil ik nog even op terugkomen.
Er moet namelijk onderscheid gemaakt worden tussen de beschrijvende theorieën van de Oostenrijkse School enerzijds en de beleidsvoorschriften anderzijds. Het is zo dat men haast nooit rekening hield of houdt met de suggesties voor economisch beleid; maar dat zegt uiteraard niets over de juistheid van de beschrijvende theorieën. Of een overheid nu wel of niet de belastingen verlaagt, zal weinig veranderen aan de juistheid of onjuistheid van de subjectieve marginale waardeleer, om maar iets te noemen.
![]() |
![]() |
#40 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En daarstraks had ik nog iets van: 'waarom de zaken nodeloos uitbreiden' - maar ben het al vergeten. ![]() Percy gaat me wel tegenspreken op dit eerste punt. ![]()
![]() |
![]() |