Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet (lees:wilt) u de toekomst van Zwarte Piet?
Zoals het altijd al was, volgens de traditie 75 84,27%
Zwarte Piet is racistisch en moet weg 7 7,87%
Zwarte Piet heeft niets met het Siterklaasfeest te maken. 0 0%
Heel het Sinterklaasfeest is overbodig 7 7,87%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 89. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 november 2014, 13:54   #381
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Je klinkt als een mengeling tussen HO en de beschimmelde...
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 13:59   #382
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B Lyndon Bekijk bericht
Het valt me op dat velen hier een 'Schimmelpenninck' complex hebben....
Vreemd, ik had het over "de beschimmelde", en jij maakt er spontaan "Schimmelpenninck" van terwijl je hier amper één dag rondloopt.

Busted dus

Laatst gewijzigd door Eyjafjallajökull : 12 november 2014 om 13:59.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 14:01   #383
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B Lyndon Bekijk bericht

Zwarte Piet is enorm racistisch.

Omdat het feest voor kinderen is wil niet zeggen dat het goed is.
.
Ik vind van niet. En is er iemand beter geplaatst dan de beste vriend van Sinterklaas, Bart Peeters, om uit te leggen waarom niet?:
https://www.youtube.com/watch?v=14XzV2IDRes

Laatst gewijzigd door JBM : 12 november 2014 om 14:15.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 14:11   #384
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B Lyndon Bekijk bericht
Als je met je auto over mijn voet rijd dan zeg ik 'auw' dat doet mij pijn, dan behoor je mijn gevoelens te respecteren en niet te zeggen, "nee dat doet helemaal niet pijn, je bent een zeur piet."

En ik zeg "toch doet pijn ik wil dat je daarmee op houd", en jij zegt "wat doet jou voet toch onder mijn auto band". Dan zeg ik "Dat heb je met opzet gedaan, je hoefde helemaal niet over mijn voet te rijden, je had de keus", maar dan zeg je. "Hey ik mag mijn auto toch wel zo rijden hoe ik dat wil".

Wat is dat voor een vieze houding, dat is gewoon asociaal. Dan kan je het nog zo mooi praten, het is wat het is....


Zwarte Piet is enorm racistisch.

Omdat het feest voor kinderen is wil niet zeggen dat het goed is.

In 1942 was er in Duitsland een feest waarbij kinderen als joden in een fictief treintje gingen zitten op weg naar een eindhalte waar je een rebus moest oplossen. Is ook afgeschaft in 1946. Traditie betekent niet dat het goed is.
Zou het helpen als we ineens het woord "piet" afschaffen? samen met het woord "zwart"? dan lijkt het me toch opgelost? We moesten het woord "neger" toch ook afschaffen?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 14:15   #385
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Nu, in Vlaanderen is de invulling van het Sinterklaasfeest misschien toch wel wat anders dan in Nederland.

Hier werd Zwarte Piet niet voorgesteld als een dom slaafje. Het is eerder de Sint zelf die, omwille van zijn gezegende leeftijd, niet altijd even helder blijkt te zijn en een piet nodig heeft om hem soms eens iets in zijn oren te fluisteren. Zo was het althans reeds in mijn kindertijd in de vroege jaren 80. Hugo Matthysen heeft begin jaren 90 dan letterlijk het Sinterklaasverhaal gestandariseerd tot wat nu overal in Vlaanderen verteld wordt en waarin van racisme in de verste verten geen sprake is.

In de tijd van mijn ouders was de rol van Zwarte Piet wel anders. Maar ook toen was het geen "domme neger" maar een figuur die angst inboezemde. Vaak ook niet geschminkt maar wel met een zwarte doek voor het gezicht met een lange zwarte tong, wat vermoedelijk verband houdt met de Alpense demon Krampus.

Maar dat is de situatie in Vlaanderen. Best mogelijk dat dit in Nederland anders ligt. Maar zelfs dan kan Zwarte Piet blijven bestaan, door er gewoon voor te zorgen dat het verhaal dat aan de kinderen verteld wordt vrij is van racisme.

Laatst gewijzigd door JBM : 12 november 2014 om 14:17.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 14:18   #386
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Ik vind van niet. En is er iemand beter geplaatst dan de beste vriend van Sinterklaas, Bart Peeters, om uit te leggen waarop niet?:
https://www.youtube.com/watch?v=14XzV2IDRes
http://www.nu.nl/binnenland/3926244/..._43313#slide-4

Citaat:
De gemeente Amsterdam hoeft de vergunningverlening van de Sinterklaasintocht niet over te doen. Dat oordeelt de Raad van State woensdag in de zaak over het mogelijk discriminerende karakter van Zwarte Piet.
De Raad van State heeft de uitspraak van de rechtbank Amsterdam woensdag vernietigd.

Tevens geeft de Raad van State geen inhoudelijk oordeel over de figuur van Zwarte Piet discriminerend zou zijn.

De Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan hoeft volgens de hoogste bestuursrechter bij het verlenen van een vergunning niet te kijken naar eventuele stigmatisering of discriminatie.

Terecht

De Raad van State noemt het terecht dat de vergunningaanvraag alleen is getoetst aan de eisen van de openbare orde en veiligheid. Van der Laan is niet bevoegd om de vraag te beantwoorden of van de figuur van Zwarte Piet een discriminerend effect uitgaat.

Hiermee hebben woensdag de tegenstanders van Zwarte Piet de zaak tegen de gemeente verloren. Als iemand een oordeel wil krijgen over Zwarte Piet, moet hij of zij naar de burgerlijke rechter of de strafrechter, aldus de Raad van State. Dat kan bijvoorbeeld door een zaak te beginnen tegen de organisatie van een Sinterklaasintocht.
(.....)
Citaat:
Aangepast

Het uiterlijk van Zwarte Piet werd vorig jaar bij de intocht in Amsterdam al iets aangepast en ook dit jaar zijn er veranderingen. Een 'substantieel' deel van de Pieten zal naar verwachting niet met volledig zwart geschminkt gezicht, maar slechts met 'roetvegen' op het gezicht meedoen.

Voor de bezwaarmakers in deze zaak zijn de uiterlijke veranderingen van Zwarte Piet nog niet voldoende. "Racisme bouw je niet af, je schaft het af. En er valt niet over te onderhandelen", zei hun advocaat tijdens de behandeling bij de Raad van State.
http://www.nu.nl/binnenland/3926244/..._43313#slide-4

Dus een witte piet met zwarte roetvegen is nu ook al racistisch? Zullen we ineens dan ook maar wat schadevergoeding betalen aan de mijnwerkers? Tenslotte was het ook racistisch als die zwart uit de mijn kwamen .
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 14:19   #387
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Ik vind van niet. En is er iemand beter geplaatst dan de beste vriend van Sinterklaas, Bart Peeters, om uit te leggen waarop niet?:
https://www.youtube.com/watch?v=14XzV2IDRes
http://www.nu.nl/binnenland/3926244/..._43313#slide-4

Citaat:
De gemeente Amsterdam hoeft de vergunningverlening van de Sinterklaasintocht niet over te doen. Dat oordeelt de Raad van State woensdag in de zaak over het mogelijk discriminerende karakter van Zwarte Piet.
De Raad van State heeft de uitspraak van de rechtbank Amsterdam woensdag vernietigd.

Tevens geeft de Raad van State geen inhoudelijk oordeel over de figuur van Zwarte Piet discriminerend zou zijn.

De Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan hoeft volgens de hoogste bestuursrechter bij het verlenen van een vergunning niet te kijken naar eventuele stigmatisering of discriminatie.

Terecht

De Raad van State noemt het terecht dat de vergunningaanvraag alleen is getoetst aan de eisen van de openbare orde en veiligheid. Van der Laan is niet bevoegd om de vraag te beantwoorden of van de figuur van Zwarte Piet een discriminerend effect uitgaat.

Hiermee hebben woensdag de tegenstanders van Zwarte Piet de zaak tegen de gemeente verloren. Als iemand een oordeel wil krijgen over Zwarte Piet, moet hij of zij naar de burgerlijke rechter of de strafrechter, aldus de Raad van State. Dat kan bijvoorbeeld door een zaak te beginnen tegen de organisatie van een Sinterklaasintocht.
(.....)
Citaat:
Aangepast

Het uiterlijk van Zwarte Piet werd vorig jaar bij de intocht in Amsterdam al iets aangepast en ook dit jaar zijn er veranderingen. Een 'substantieel' deel van de Pieten zal naar verwachting niet met volledig zwart geschminkt gezicht, maar slechts met 'roetvegen' op het gezicht meedoen.

Voor de bezwaarmakers in deze zaak zijn de uiterlijke veranderingen van Zwarte Piet nog niet voldoende. "Racisme bouw je niet af, je schaft het af. En er valt niet over te onderhandelen", zei hun advocaat tijdens de behandeling bij de Raad van State.
http://www.nu.nl/binnenland/3926244/..._43313#slide-4

Dus een witte piet met zwarte roetvegen is nu ook al racistisch? Zullen we ineens dan ook maar wat schadevergoeding betalen aan de mijnwerkers? Tenslotte was het ook racistisch als die zwart uit de mijn kwamen .
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 14:20   #388
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Nu, in Vlaanderen is de invulling van het Sinterklaasfeest misschien toch wel wat anders dan in Nederland.

Hier werd Zwarte Piet niet voorgesteld als een dom slaafje. Het is eerder de Sint zelf die, omwille van zijn gezegende leeftijd, niet altijd even helder blijkt te zijn en een piet nodig heeft om hem soms eens iets in zijn oren te fluisteren. Zo was het althans reeds in mijn kindertijd in de vroege jaren 80. Hugo Matthysen heeft begin jaren 90 dan letterlijk het Sinterklaasverhaal gestandariseerd tot wat nu overal in Vlaanderen verteld wordt en waarin van racisme in de verste verten geen sprake is.

In de tijd van mijn ouders was de rol van Zwarte Piet wel anders. Maar ook toen was het geen "domme neger" maar een figuur die angst inboezemde. Vaak ook niet geschminkt maar wel met een zwarte doek voor het gezicht met een lange zwarte tong, wat vermoedelijk verband houdt met de Alpense demon Krampus.

Maar dat is de situatie in Vlaanderen. Best mogelijk dat dit in Nederland anders ligt. Maar zelfs dan kan Zwarte Piet blijven bestaan, door er gewoon voor te zorgen dat het verhaal dat aan de kinderen verteld wordt vrij is van racisme.
Hear hear! Ik vind het een ware schande dat WIJ zouden moeten afstappen van een oeroude gebruik omdat de nazaten van surinaamse ooit-slaven denken dat ze geviseerd worden.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 14:30   #389
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B Lyndon Bekijk bericht
Waarom niet? Het zou je enkel maar tot eer strekken!
Je fouten toegeven is niks mis mee....
Er is echter helemaal geen fout om toe te geven. Althans niet in Vlaanderen. Ik ken de tradities omtrent Sinterklaas in Nederland onvoldoende om me daarover uit te spreken. Maar zelfs indien er daar wel fouten zouden gemaakt zijn in het verleden: moet Zwarte Piet daarom afgeschaft worden? Of volstaat het dat we vanaf nu het verhaal ietsje anders vertellen aan de kinderen?

Ik kies alvast voor dat laatste. Als de ouders en iedereen vertellen dat Zwarte Piet zwart is omwille van de roet, dan is dat zo in de ogen van de kinderen he. En daar gaat het uiteindelijk om he. Al de rest is, excuse my french, dik gezeik.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 14:35   #390
Ulrik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B Lyndon Bekijk bericht
Ik herhaal wat ik reeds eerder in dit topic gesteld heb, conform dit soort van logica gaat er tevens een slotje op verschillende vormen van religie.
Ulrik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 14:38   #391
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B Lyndon Bekijk bericht
De vraag is of een figuur als Zwarte Piet kan overleven in een land (Nederland/Vlaanderen) en een wereld die 'bruiner en bruiner' aan het worden is?
Denk je dat Zwarte Piet binnen 10 jaar nog hetzelfde zal zijn?
Wat we nu meemaken zijn de laatste stuiptrekkingen van deze figuur...

Bij gekleurde mensen is er een zeker afkeer tegen ZP en bij de jongeren ook meer en meer...
Als hij niet kan overleven zal hij vanzelf sterven. Het heeft dus geen zin om hem nu plotsklaps te vermoorden.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 14:47   #392
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B Lyndon Bekijk bericht
2

Zwarte Piet zal inderdaad wel 'doodbloeden'.....
Die kans zit er in, en het anti kamp zou moeten beseffen dat de zachte weg hun zaak veel beter dient dat de harde.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 14:48   #393
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B Lyndon Bekijk bericht
2

Zwarte Piet zal inderdaad wel 'doodbloeden'.....
Dit jaar zullen er meer zwarte pieten dan ooit tevoren te zien zijn.

Hoe past dat in het plaatje "doodbloeden" ?

Laatst gewijzigd door Eyjafjallajökull : 12 november 2014 om 14:48.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 14:53   #394
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B Lyndon Bekijk bericht
De vraag is of een figuur als Zwarte Piet kan overleven in een land (Nederland/Vlaanderen) en een wereld die 'bruiner en bruiner' aan het worden is?
Denk je dat Zwarte Piet binnen 10 jaar nog hetzelfde zal zijn?
Wat we nu meemaken zijn de laatste stuiptrekkingen van deze figuur...

Bij gekleurde mensen is er een zeker afkeer tegen ZP en bij de jongeren ook meer en meer...
Zuiver racisme dus.

Een zwarte die helpt, dat kan niet!
Vanaf nu nemen we enkel nog een witte piet die zwart geschminkt worden. Negers zijn niet toegestaan. Sinterklaas is een wit feest met witte mensen voor witte kindjes.

Want net d�*t hebben de negers graag.

en alleen deze gecastreerde negerslaaf mag dan nog domme moppen maken, want die is uitgeroepen tot werelderfgoed :
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 12 november 2014 om 14:56.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 14:59   #395
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B Lyndon Bekijk bericht
Kan jij in de toekomst zien?


Grote concerns (geld verdienen) hebben ZP er al uitgegooid....!
Jij blijkbaar wel, want jij had het over doodbloeden, terwijl daar helemaal geen maatschappelijk draagvlak voor is.

Als je met "grote concerns" de Hema bedoelt...
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 15:02   #396
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Jij blijkbaar wel, want jij had het over doodbloeden, terwijl daar helemaal geen maatschappelijk draagvlak voor is.

Als je met "grote concerns" de Hema bedoelt...
Spijtige genoeg biedt Aldi een kleurboek aan met een reeds gekleurde kaft waar Zwarte Piet de witte Suske is.

In Lidl denken ze het te kunnen oplossen door een tweekleurige flintstones-achtige licht en donkerbruin piet te moeten aanbieden.

In Carrefour ziet men eerst enkel de benen van de Piet, onderaan blijkt hij ook een strontkleur te hebben (tenzij men daarmee Hindoestanen beledigt, want waarom mag zwart niet maar honing of chocoladekleurig wel?)

Nee, ik ijver vanaf nu voor een witte piet in een wit kinderfeest waar geen enkele zwarte te zien is.



Dank zij deze zeurpieten is het racisme in Nederland fors toegenomen. Je krijgt vanzelf een hekel aan mensen die hun huidskleur als leidend beschouwen
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 12 november 2014 om 15:12.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 17:26   #397
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.344
Standaard

Wie wind zaait zal storm oogsten.
China mengt zich mee in de discussie.
http://alt.luckymedia.nl/2014_11_10_54610021486a8.mp4
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 18:25   #398
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter
 
AVV.VVK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2014
Berichten: 2.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Vreemd, ik had het over "de beschimmelde", en jij maakt er spontaan "Schimmelpenninck" van terwijl je hier amper één dag rondloopt.

Busted dus
inderdaad!

een dubbelnick dus!


waarschijnlijk de beschimmelde!

Nu goed, als hij zich nu wel gedraagt , zal ik de moderatie niet inlichten...
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 19:07   #399
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter
 
AVV.VVK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2014
Berichten: 2.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B Lyndon Bekijk bericht


Ik 'lees' al jaren mee..... Mag dat?
Jaja, en na al die jaren besloot je toch eens een account te maken.



Of...


Je kreeg, na met 'schimmelpenninck' geband te zijn, weer toestemming van je ouders?
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 22:21   #400
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.310
Standaard

Het is...(!)



Het is goed bedoeld, het is speels, we kunnen er om lachen en voor mij mag het wel eens een keertje, maar .... eigenlijk én feitelijk is het een ludieke uiting van onderhuids racisme. Het racisme tegenover de zwarte zit bij ons gewoon ingebakken.

http://m.youtube.com/watch?v=yjUiY0fGY1Y

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2014 om 22:32.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be