Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2009, 22:36   #381
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Even de cijfers - in de praktijk - erbij halen.

Ik denk dat, met de vele snelheidsverlagende maatregelen en alle mogelijke snelheidshandhaving en verkeersremmende maatregelen, de gemiddelde snelheid tussen pakweg 2001 en 2008 redelijk gedaald moet zijn. De toename van het verkeer van ca. 8 % deed de snelheid ook nog extra dalen. (Cijfers NIS)

Vooral in Vlaanderen en vooral in (2) en rond de steden zijn de snelheidsmaxima zker 20 �* 30 kmh naar beneden gehaald (60>50>30>20)(90>70>50)(120>90>70) de gemiddelde snelheid zal zo´n 15 kmh afgenomen zijn voorzichtig geschat.
Op de snelweg en in de stadscentra mss nog meer door filetoename..., soit ik blijf bij mijn schatting van 15 kmh-gemiddeld minder... algemeen genomen.
Dat zou dus een afname van de kans op letselongevallen van 3% x -15 kmh = - 45 % betekenen volgens de "vuistregel"... (zoals in de lotto )

Iedere pendelaar merkt wel het verschil in verplaatsingstijd tov vroegere jaren...

Ik neem vanaf 2001 want toen werd Be "verkeersveiligheid-wakker-geschud" ook onder Europese druk de verkeersdoden moesten gehalveerd worden op 10 jaar... Dus van toen eigenlijk al vanaf 2000 begonnen... enorme aangroei van flitspalen en de hele rimram snelheidsverlagende maatregelen... (drempels, chicanes, versmallingen enz..., 30 en zone 30 wildgroei... een na een jaar na jaar werden alle registers opengetrokken.

Er zijn zelfs objectieve metingen gebeurd op wegstukken waar men nog vlot kon doorrijden, zelfs op de (al-lager-beperkte) wegen van 2003-2005 hadden ze al resultaten van ca. - 4 kmh gemiddeld lagere snelheden op amper 2 jaar...:
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf pagina 9.

GENT zal wel een vb-stad zijn betreft snelheidshandhaving, zone 30, flitspalen enz... ondertussen heeft het zowat 40 flitspalen...
(2) vb
Een stijging van 35,5 % letselongevallen op 6 jaar...
Refertes:
http://statbel.fgov.be/figures/download_nl.asp#acc
(hoofdlink NIS - verkeersongevallen per gemeente 2000 t/m 2007 - te vinden in respectievelijke .xls-files)

(1) België algemeen:

Gemiddelde 2000-2002 : 48043 tov 2005-07: 49424
= stijging van 3 % ...
prachtige analyse, dus het bewijs is geleverd dat ongevallen niet dalen door flitspalen te zetten, en dat dit maar schaamlapje voorhet bloeden zijn.

het vermoeden mag bestaan dat alleen de persoon die ze beslist en de firma die ze installeert en exploiteert er financieel beter van wordt. naast de overheid die liever investeert in camera's die de dictator gevoel wat verhogen, eerder dan in slimme ontwerp van wegen, die het aantal ongevallen effectief zouden doen dalen.

er zou ook een andere statistiek moeten bestaan: als de snelheid de grootste killer is op de baan, dan zouden de snelheidsmonsters effectief per gereden kilometer de meeste averij moeten oplopen. Dat moet de verzekeringsdata zeker kunnen bewijzen.

Laatst gewijzigd door brother paul : 26 augustus 2009 om 22:38.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 22:40   #382
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
wel dat kan mij ook niet schelen dat je dit zo doet, maar feitelijk is dat zot, je schrijft inderdaad bvb een megazware SUV in voor nauwelijks 50euro tot 100euro inschrijvingstaks per jaar...

ze moeten maar dat dubbel statuut niet maken...
Ik vind dat even zot, maar als ik het anders zou doen zou ik zot zijn.
Oud 27 augustus 2009, 11:31   #383
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als een mensenleven 1Meuro waard is, dan is het 1Miljard euro per jaar te verdienen door ons land verkeersveilig te maken.
ALs je meerekent wat het werk is van takeldiensten, ziekenzorg, en politie rond die ongevallen, komt het bedrag gemakkelijk nog eens op dezelfde waarde uit.

Dus iets die 2miljard per jaar opbrengt, heeft dus een waarde van 20Miljard

Wast dat Crevits die zei dat ze geen geld heeft ?
Oud 27 augustus 2009, 12:47   #384
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als een mensenleven 1Meuro waard is, dan is het 1Miljard euro per jaar te verdienen door ons land verkeersveilig te maken.
ALs je meerekent wat het werk is van takeldiensten, ziekenzorg, en politie rond die ongevallen, komt het bedrag gemakkelijk nog eens op dezelfde waarde uit.

Dus iets die 2miljard per jaar opbrengt, heeft dus een waarde van 20Miljard

Wast dat Crevits die zei dat ze geen geld heeft ?
Paul, verkeersveiligheid en het nodige geld is vooral een lang politiek verhaal sinds 1972 eigenlijk..., of gewoon de onwil een vb te nemen aan onze meer-als-dubbel-verkeersveilige buuurlanden. NL, UK, D enz...

Ik noem de sterkste punten uit deze landen waar ik voldoende rijervaring van weet. (nochtans kan het daar ook nog beter, op punten waar ze ook van andere landen kunnen leren)

NL: verzorgde onderhouden wegeninfra, vooral aanpak fietspaden, duidelijk verkeersreglement. Moderne dynamische verkeersregeling.

D: echte rijopleiding, deskundige en degelijke wegeninfra, handhaving op alles (snelheid is niet dé zondebok, werkend strafpuntensysteem dat regelmatig naar behoefte aangepast wordt), bestuurder behoudt eigenverantwoording. Moderne dynamische verkeersregeling.

UK: no-nonsens met voorrang, enkel duidelijke voorrangsregels (=vlot verkeer en weinig voorrangsnegaties), ttz enkel voorrangswegen of rotondes (voorrang van rechts of links bestaat daar niet), verkeers-borden en -aanwijzingen die de mensen niet als kleine kinderen betuttelen maar wel eigenverantwoording laten.

Over de Belgische (politieke) prutsers (de politieke hopeloosheid druipt er van af):
Citaat:
http://asp.gva.be/dossiers/-v/verkee...id/dossier.asp

Hoe onveilig is het Belgisch verkeer?

Hoge boetes en snelheidscontroles

Alchohol- en drugscontroles

Onbemande camera's

Snelheidsbeperking

Gsm in de auto

Rijbewijs op punten

Vrachtwagens geviseerd

Andere maatregelen: snelheidsbegrenzer, lichten, gordel, derde remlicht, valhelm

Infrastructuurwerken
De moeite om te lezen...

Laatst gewijzigd door Micele : 27 augustus 2009 om 12:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 13:17   #385
studentje
Burger

studentje's schermafbeelding

Standaard

In Schotland (waarschijnlijk in nog veel andere landen ook) hebben ze schitterende ronde punten met voor-sorteerstroken en wegmarkeringen (begeleiding) op het rond punt zelf. Echt superduidelijk en zéér vlot. In België trekken ze daar busbanen over en fietspaden en gewoon geen wegmarkering en doe daar nog een saus van ontwetende chauffeurs bij en je krijgt een grote soep...
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 13:32   #386
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
In Schotland (waarschijnlijk in nog veel andere landen ook) hebben ze schitterende ronde punten met voor-sorteerstroken en wegmarkeringen (begeleiding) op het rond punt zelf. Echt superduidelijk en zéér vlot. In België trekken ze daar busbanen over en fietspaden en gewoon geen wegmarkering en doe daar nog een saus van ontwetende chauffeurs bij en je krijgt een grote soep...
meestal wringen ze van die ronde punten tussen de bestaande gebouwen in de veronderstelling als ze zo een half punt bouwen dat het ook wel zal gaan.
Oud 27 augustus 2009, 13:36   #387
studentje
Burger

studentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
meestal wringen ze van die ronde punten tussen de bestaande gebouwen in de veronderstelling als ze zo een half punt bouwen dat het ook wel zal gaan.
Inderdaad, en dan zetten ze op dat rond punt een of ander kunstwerk dat niemand anders wou, wat na een jaar danig roest dat het een gevaar vormt...enz. Two thumbs up voor de wegeninfrastructuur in Belgenland.
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 17:29   #388
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Micele

hoeveel is de begroting voor wegenbouw enonderhoud ?
ik zeg dat ik 20Miljard heb, op basis van 'macroeconomische' berekening...
Oud 27 augustus 2009, 22:13   #389
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Micele

Geen idee...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 23:11   #390
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn ook nog mensen die er nog steeds heilig van overtuigd zijn dat ze als ze een rond punt oprijden voorang hebben op diegene die van 'links' komen.

Ik maak mij daar niet druk in, dat ze er maar op vlamen.
Oud 1 september 2009, 08:00   #391
JBX
Vreemdeling

Standaard

Weet je wat? Zet die snelheidsbegrenzer op 30km/u. Mobiliteit in België is een grap. Door de lintbebouwing mogen we nu maar 70km/u op plaatsen waar we vroeger 90km/u mochten rijden. Als er nog meer huizen bijkomen wordt dat 50. Met een schooltje er bij 30!
JBX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2009, 08:13   #392
JBX
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Wie heeft er argumenten tegen een snelheidsbegrenzer in personenwagens die de maximum snelheid beperken tot 130 Km per uur? De maximumsnelheid is nu eenmaal 120 km per uur in België dus waarom het niet verplichten. Hierdoor kunnen de belachelijke flitscontroles op autosnelwegen worden afgeschaft en nuttig geplaatst worden aan scholen of andere drukke plaatsen waar overdreven snelheid echt wel mensenlevens kost.
Ze zouden beter de snelheidsgrens afschaffen dan hoeven ze ook niet meer te flitsen. Op autosnelwegen gebeuren veel minder dodelijke ongevallen dan op gewestwegen.
JBX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2009, 17:23   #393
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBX Bekijk bericht
Ze zouden beter de snelheidsgrens afschaffen dan hoeven ze ook niet meer te flitsen. Op autosnelwegen gebeuren veel minder dodelijke ongevallen dan op gewestwegen.
Alle verkeersreglementen afschaffen, dat lost het probleem van de overbevolking op en daarmee de vervuiling, opstroppingen, parkeerproblemen ...
Oud 2 september 2009, 18:50   #394
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Iedereen een Hummer.
Ze zijn in de aanbieding.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 19:47   #395
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Micele

Laatst in de krant stond dat wat het onderhoud van de belgische wegen in vergelijking met de grootte van ons wegennet 1500 euro per kilometer bedraagd....
In de ons omringende buurlanden ligt op basis van dezelfde verhoudingen aan onderhoud een véél groter bedrag per kilometer aan onderhoudskosten,namelijk 6000 euro per kilometer....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 19:22   #396
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

http://kendroid.tumblr.com/post/1778...iant-via-tmblg
Zouden ze die Sidewinders ook in ground-to-ground uitvoering kunnen leveren ?
Oud 7 september 2009, 19:38   #397
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert Bekijk bericht
http://kendroid.tumblr.com/post/1778...iant-via-tmblg
Zouden ze die Sidewinders ook in ground-to-ground uitvoering kunnen leveren ?
Oud 8 september 2009, 15:44   #398
JBX
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Alle verkeersreglementen afschaffen, dat lost het probleem van de overbevolking op en daarmee de vervuiling, opstroppingen, parkeerproblemen ...
Niet overdrijven. Ik bedoel op snelwegen. In Duitsland gebeuren minder ongevallen dan hier en toch wordt er veel sneller gereden. Misschien omdat de wegen (infrastructuur) beter zijn.
Oud 8 september 2009, 16:02   #399
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBX Bekijk bericht
Niet overdrijven. Ik bedoel op snelwegen. In Duitsland gebeuren minder ongevallen dan hier en toch wordt er veel sneller gereden. Misschien omdat de wegen (infrastructuur) beter zijn.
ALs ik van Eindhoven Belgie binnenrij hoor ik het direct aan het gerammel van de auto.
Oud 8 september 2009, 17:03   #400
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

het is gekend dat radargolven, dat je daartegen u beschermt. Bovendien gezien af en toe die besluiten tegen bvb nieuwe 'GSM masten'

Nu de doordenker: bestaat er een beroepsrisico voor agenten ? Dus kunnen ze oogkanker krijgen bvb dankzij het intensief flitswerk ?
Andere doordenker: kan omwonenden van flitspalen klacht indienen tegen de permanente blootstelling aan radargolven ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be