Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2014, 23:19   #381
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Na 20 jaar hou je dan nog meer dan 80 percent over, lijkt mij niet echt een ramp.

En de energieprijzen stijgen in dat scenario niet? Hoe hoger de prijs van elektriciteit hoe hoger het rendement van uw zonnepanelen tov de situatie waarin u geen zonnepanelen heeft.
Leg dan eens uit hoe het komt dat de sector van de zonnepanelen op zijn gat ligt op dit moment als het allemaal zo rendabel is ?

Bovendien, als die energieprijzen al stijgen dan is het omdat ze kunstmatig door allerlei belastingen de hoogte ingedreven worden, om toch maar te doen voorkomen dat groene energie rendabel is, hét stokpaardje van de groene jongens.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2014, 23:27   #382
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Leg dan eens uit hoe het komt dat de sector van de zonnepanelen op zijn gat ligt op dit moment als het allemaal zo rendabel is ?

Bovendien, als die energieprijzen al stijgen dan is het omdat ze kunstmatig door allerlei belastingen de hoogte ingedreven worden, om toch maar te doen voorkomen dat groene energie rendabel is, hét stokpaardje van de groene jongens.
De sector ligt vooral op zijn gat, daar er in vergelijking met 8 jaar terug, véél minder vraag is naar panelen.

Een gemiddeld gezin, legt ongeveer voor 4 kWp. Een gemiddeld bedrijf, legt al snel 30 kWp; ... grotere bedrijven zeer snel 200 kWp.

1 kWp, resulteert in een productie ongeveer 850 kWh, of 0.85 MWh. Weet dat de overheid in die beginjaren, € 350 per geproduceerde MWh aan subsidie gaf.

Zéér veel bedrijven zijn op die kar gesprongen. Het gevolg was, dat zeer veel bedrijven die dergelijke panelen installeerden, als paddenstoelen uit de grond schoten.

Van zodra die subsidies verminderden, verminderde ook de vraag. Dat is de hoofdreden.

Weet dat van 100% van de geïnstalleerde kWp, slechts 2% afkomstig is van particulieren.
Oud 3 februari 2014, 23:29   #383
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
De sector ligt vooral op zijn gat, daar er in vergelijking met 8 jaar terug, véél minder vraag is naar panelen.

Een gemiddeld gezin, legt ongeveer voor 4 kWp. Een gemiddeld bedrijf, legt al snel 30 kWp; ... grotere bedrijven zeer snel 200 kWp.

1 kWp, resulteert in een productie ongeveer 850 kWh, of 0.85 MWh. Weet dat de overheid in die beginjaren, € 350 per geproduceerde MWh aan subsidie gaf.

Zéér veel bedrijven zijn op die kar gesprongen. Het gevolg was, dat zeer veel bedrijven die dergelijke panelen installeerden, als paddenstoelen uit de grond schoten.

Van zodra die subsidies verminderden, verminderde ook de vraag. Dat is de hoofdreden.

Weet dat van 100% van de geïnstalleerde kWp, slechts 2% afkomstig is van particulieren.
of om het met ander woorden te zeggen : het is niet rendabel zonder subsidies.
Oud 3 februari 2014, 23:34   #384
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Alles bij elkaar ... 'amper'

Het zal afhangen van welke uw kostprijs is voor die panelen (incl. installatie) enerzijds.
Anderzijds, is het zeer moeilijk te voorspellen, wat de energiemarkt zal doen in de jaren, dat uw panelen rendabel zijn. [Doorgaans spreekt men toch over twintig jaar, met ongeveer een degressiviteit in productie van één tot anderhalve procent per jaar]

Ook belangrijk, is de ratio tussen energiebehoefte en energieproductie ...
Oud 3 februari 2014, 23:40   #385
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Alles bij elkaar ... 'amper'

Het zal afhangen van welke uw kostprijs is voor die panelen (incl. installatie) enerzijds.
Anderzijds, is het zeer moeilijk te voorspellen, wat de energiemarkt zal doen in de jaren, dat uw panelen rendabel zijn. [Doorgaans spreekt men toch over twintig jaar, met ongeveer een degressiviteit in productie van één tot anderhalve procent per jaar]

Ook belangrijk, is de ratio tussen energiebehoefte en energieproductie ...
Ik zal het U voorspellen : de electriciteit zal duurder worden. Uranium mag nul euro kosten en fuel ook nul euro, maar electriciteit zal duurder worden want de overheid heeft iets te bewijzen.

Betekent dit dat het in werkelijkheid ook rendabel is ?

Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Van de moment dat niemand die bs die ze verkopen gelooft, stort dat wereldje natuurlijk heel snel in. En eerlijk gezegd denk ik dat niemand hun verhaaltje nu nog gelooft.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 3 februari 2014 om 23:44.
Oud 3 februari 2014, 23:44   #386
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik zal het U voorspellen : de electriciteit zal duurder worden. Uranium mag nul euro kosten en fuel ook nul euro, maar electriciteit zal duurder worden want de overheid heeft iets te bewijzen.

Betekent dit dat het in werkelijkheid ook rendabel is ?
Ik ben er ook van overtuigd dat het duurder gaat worden; enkel ik kan dat nooit aantonen
Ik kan alleen mijn vermoeden uitspreken. België (onvoorbereid zoals gewoonlijk) zal elektriciteit (meer dan ooit) in het buitenland moeten gaan kopen. Tussen Duitsland en België bestaat geen rechtstreekse verbinding. Duitsland echter, heeft die wel met Polen, Nederland en Frankrijk. België koopt vooral stroom via Nederland en Frankrijk. ...
Oud 3 februari 2014, 23:46   #387
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben er ook van overtuigd dat het duurder gaat worden; enkel ik kan dat nooit aantonen
Ik kan alleen mijn vermoeden uitspreken. België (onvoorbereid zoals gewoonlijk) zal elektriciteit (meer dan ooit) in het buitenland moeten gaan kopen. Tussen Duitsland en België bestaat geen rechtstreekse verbinding. Duitsland echter, heeft die wel met Polen, Nederland en Frankrijk. België koopt vooral stroom via Nederland en Frankrijk. ...
Kopen die zonnepanelen zou ik dan zeggen.
Oud 4 februari 2014, 00:00   #388
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Kopen die zonnepanelen zou ik dan zeggen.
Jaja, ... en komt de overheid met een silliciumtaks zeker ...
Oud 4 februari 2014, 19:10   #389
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jaja, ... en komt de overheid met een silliciumtaks zeker ...
aha, U heeft het gesnapt.

Het verhaal is als volgt :

- de overheid heft taksen op electriciteit om zonnepanelen kunstmatig rendabel te maken.
- mensen gaan zonnepanelen kopen om dit te vermijden.
- het netwerk functioneert niet meer zoals hoort en de overheid vindt dat er taksen geheven moeten worden omdat U stroom op het netwerk zet maar en niet voor betaalt.
- de panelen worden weeral minder geïnstalleerd en doordat ze elk jaar minder opbrengen is er weer meer stroom nodig van het netwerk.

Alleen de overheid wint hierbij.
Oud 4 februari 2014, 19:17   #390
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
aha, U heeft het gesnapt.

Het verhaal is als volgt :

- de overheid heft taksen op electriciteit om zonnepanelen kunstmatig rendabel te maken.
- mensen gaan zonnepanelen kopen om dit te vermijden.
- het netwerk functioneert niet meer zoals hoort en de overheid vindt dat er taksen geheven moeten worden omdat U stroom op het netwerk zet maar en niet voor betaalt.
- de panelen worden weeral minder geïnstalleerd en doordat ze elk jaar minder opbrengen is er weer meer stroom nodig van het netwerk.

Alleen de overheid wint hierbij.
Wees maar zeker dat ik het snap.
Oud 5 februari 2014, 10:27   #391
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Eerder het omgekeerde is waar.

Subsidies zijn er aanvankelijk om het systeem versneld te doen starten en de voortgang aldus te versnellen. Na verloop van tijd worden subsidies afgebouwd daar de techniek op een bepaald moment effectief rendabel is en kan concurreren met de klassieke manieren van energieopwekking.

Dat punt lijkt nu dus ongeveer bereikt te zijn. Er was sprake van over subsidiëring destijds en dat heeft ertoe geleid dat er enorm veel spelers op de kar zijn gesprongen.

Het feit dat de techniek concurrentieel is en gezien de verplichting in de nieuwe bouwvoorschriften om zelf aan energieopwekking te moeten doen ziet de toekomst er voor zonnepanelen eerder rooskleurig uit.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 5 februari 2014 om 10:29.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 10:39   #392
giserke
Banneling

Standaard

Ik heb nu voor ongeveer 10.000kwh zonnepanelen liggen.
We kunnen hiermee net ons verbruik indekken. (onze woning herbergt 3 kot studentes)

Kostprijs van een 10.000kwh installatie nu is +/-6k als je het zelf legt.
Stel dat je geen groenestroom certificaten krijgt, (dus geen subsidiering)

Prijs bij de goedkoopste energieleverancier op basis van 10.000kwh: 2.051/ jaar

Dus in 3 jaar terug verdient, zonder subsidies.

Laatst gewijzigd door giserke : 5 februari 2014 om 10:40.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 13:18   #393
Rob Lemeire
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Wel, er zijn zeker onrechtstreekse subsidies. Zonne-energie is er enkel als de zon schijnt (en wolken dat schijnen gedeeltelijk belemmeren). Uw consumptie is daar niet erg afhankelijk van. Als u dus evenveel geld krijgt voor het verdelen van niet-gegarandeerde zonne-electriciteit, als dat u geld geeft voor gegarandeerde elektriciteit van het net, is daar een fundamentele oneerlijkheid in uw voordeel. Elektriciteit kan vandaag niet worden opgeslagen, vandaar dat de 24u/7d garantie een hoogst belangrijk aspect is.

Daarbij komen nog de verdelingskosten waaraan u niet (of maar gedeeltelijk) deelneemt.
Rob Lemeire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 20:13   #394
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Eerder het omgekeerde is waar.

Subsidies zijn er aanvankelijk om het systeem versneld te doen starten en de voortgang aldus te versnellen. Na verloop van tijd worden subsidies afgebouwd daar de techniek op een bepaald moment effectief rendabel is en kan concurreren met de klassieke manieren van energieopwekking.

Dat punt lijkt nu dus ongeveer bereikt te zijn. Er was sprake van over subsidiëring destijds en dat heeft ertoe geleid dat er enorm veel spelers op de kar zijn gesprongen.

Het feit dat de techniek concurrentieel is en gezien de verplichting in de nieuwe bouwvoorschriften om zelf aan energieopwekking te moeten doen ziet de toekomst er voor zonnepanelen eerder rooskleurig uit.
Ik zie geen enkel degelijk argument dat hetgeen al gezegd werd weerlegt. Eerder een bevestiging, er wordt geforceerd. En een geforceerde wijze waarop iets opgelegd wordt, betekent niet dat het rendabel is.

En wat die nieuwe woningen betreft : het is al geweten dat de nieuwe milieureglementeringen de bouw serieus stokken in de wielen steken. Ik vrees zo'n beetje dat de invloed daarvan zeer beperkt zal zijn.

Komt dus neer op wat al gezegd is : zonder één of andere vorm van forceren geraakt dit niet van de grond en dat zegt op zich al genoeg.

U hoort het misschien niet graag, maar het is nu éénmaal zo.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 5 februari 2014 om 20:35.
Oud 5 februari 2014, 20:16   #395
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik heb nu voor ongeveer 10.000kwh zonnepanelen liggen.
We kunnen hiermee net ons verbruik indekken. (onze woning herbergt 3 kot studentes)

Kostprijs van een 10.000kwh installatie nu is +/-6k als je het zelf legt.
Stel dat je geen groenestroom certificaten krijgt, (dus geen subsidiering)

Prijs bij de goedkoopste energieleverancier op basis van 10.000kwh: 2.051/ jaar

6k voor 10000 Wp? U droomt mijn beste. De laatste prijs die ik gezien heb was € 2 per Wp en dus die 10000 Wp kosten U dus om zeggens € 20000.

Maar ik ben bereid U het voordeel van de twijfel te geven. Post hier de offerte een als img. Adresgegevens heb ik niet nodig.

Verder vergeet U de kosten van om de 10 jaar een omvormer te vervangen die zowat € 1500 per stuk kost. In U geval zijn er dat zo'n 3 per keer oftewel € 4500. Verder hebt U ook de interesten niet in uw berekening opgenomen die U op uw geld niet kan innen(lange termijnbelegging)

Laatst gewijzigd door non-conformist : 5 februari 2014 om 20:19.
Oud 5 februari 2014, 21:48   #396
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
6k voor 10000 Wp? U droomt mijn beste. De laatste prijs die ik gezien heb was € 2 per Wp en dus die 10000 Wp kosten U dus om zeggens € 20000.

Maar ik ben bereid U het voordeel van de twijfel te geven. Post hier de offerte een als img. Adresgegevens heb ik niet nodig.

Verder vergeet U de kosten van om de 10 jaar een omvormer te vervangen die zowat € 1500 per stuk kost. In U geval zijn er dat zo'n 3 per keer oftewel € 4500. Verder hebt U ook de interesten niet in uw berekening opgenomen die U op uw geld niet kan innen(lange termijnbelegging)
Al eerder gaf ik hier de prijs van een offerte van een bedrijf uit de streek. Voor 3000 Wp iets minder dan 6000 euro. BTW inbegrepen. Mits bijbetaling van een goede tweehonderd euro uitbreiding van de garantie op de omvormer met een bijkomende twintig jaar.

Wat is dan uw repliek?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2014, 23:00   #397
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al eerder gaf ik hier de prijs van een offerte van een bedrijf uit de streek. Voor 3000 Wp iets minder dan 6000 euro. BTW inbegrepen. Mits bijbetaling van een goede tweehonderd euro uitbreiding van de garantie op de omvormer met een bijkomende twintig jaar.

Wat is dan uw repliek?
Awel waar zit ik dan fout inzake de prijs ? Je zit aan 2 €/Wp.

En wat betreft die 200 € : graag copie van de offerte want het ruikt verdacht naar desinformatie. Hier de schreeuwlelijkerd komen uithangen is gemakkelijk mijnheer Van Den Berghe, maar effectieve bewijzen heb ik van U nog niet veel gezien. Veel praat dat wel.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 5 februari 2014 om 23:01.
Oud 5 februari 2014, 23:04   #398
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Awel waar zit ik dan fout inzake de prijs ? Je zit aan 2 €/Wp.
En?

Op welke termijn dan wel?
Oud 5 februari 2014, 23:04   #399
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En wat betreft die 200 € : graag copie van de offerte want het ruikt verdacht naar desinformatie. Hier de schreeuwlelijkerd komen uithangen is gemakkelijk mijnheer Van Den Berghe, maar effectieve bewijzen heb ik van U nog niet veel gezien. Veel praat dat wel.
U neemt het voor waar aan of niet. Uw zaak. Ik kan alleen maar meegeven wat op de offerte staat.
Oud 5 februari 2014, 23:08   #400
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U neemt het voor waar aan of niet. Uw zaak. Ik kan alleen maar meegeven wat op de offerte staat.
Ik dacht het wel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be