Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 mei 2019, 11:02   #381
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Meh, zolang duurt dat zelfs niet . Tenzij je voor peanuts-bedragen bitcoin gebruikt (in dat geval kom je redelijk low priority in de miners), gaat dat typisch op enkele seconden, en met een doorsnee wallet is dat gewoon kwestie van elkaars QR-code te scannen. Hier in elk geval nooit gevallen gehad waarbij bitcoin transfers niet binnen de enkele seconden, max binnen de minuut 100% afgehandeld waren.

Tenzij je met top-notch hackers zit, zijn die transfers quasi waterdicht (en de kans is minimaal dat top-notch hackers zich de moeite gaan doen om wie dan ook op dit forum te pinpointen).

Maar als je loemp genoeg bent om de andere een manuele transfer te laten uitvoeren, en dan ook nog eens te vertrouwen op wat die andere zegt, dan vraag je er om en dan kan je de facto beter gewoon de sleutel of whatever je aan het verkopen bent, gewoon afgeven. Techniek is niet het probleem; tegen menselijke loempheid valt zelden iets te doen.
Vandaar dat ik pleit voor gewoon cash.

Geef toe dat het toch serieus omslachtig aan het worden is met qr codes en bitcoins en wat dan ook?

Om alleen maar een paar centen aan de ander te geven.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 11:17   #382
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vandaar dat ik pleit voor gewoon cash.

Geef toe dat het toch serieus omslachtig aan het worden is met qr codes en bitcoins en wat dan ook?

Om alleen maar een paar centen aan de ander te geven.
Jij mag pleiten voor wat je wil; er niets verkeerd met wat achter te lopen tov de ontwikkelingen in de wereld .

Maar zelfs cash (zeker cash) gaat je niet vrijwaren om bedrogen uit te komen.

Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 1 mei 2019 om 11:17.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 11:34   #383
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.677
Standaard

Zoals ik er vroeger op gewezen heb is er wel een reden om cash te behouden: de goudstandaard is allang verdwenen en het enige fysieke aan geld is 'cash'.

Hetgeen op de bank staat is kan ten allen tijde door de bank of door een regering vernietigd worden (Cyprus, IJsland,...). En dan wil iedereen eurokes of dollarkes (harde valuta).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 11:46   #384
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Jij mag pleiten voor wat je wil; er niets verkeerd met wat achter te lopen tov de ontwikkelingen in de wereld .

Maar zelfs cash (zeker cash) gaat je niet vrijwaren om bedrogen uit te komen.
In de wereld gaat er veel meer cash rond dan digitaal.

Hier denkt men voor te zijn, maar we zijn achter.

Hier mag men 3000€ betalen maar in het buitenland mag je miljoenen cash betalen en eisen ze dat cash ook.

Dat is wat anders dan dat gedoe hier he?

Gisteren nog op tv geweest.
Indonesië 7 miljoen roepie om zijn werkvolk te betalen in cash
Verkoop auto 300 miljoen roepie cash.

Sportzakken vol cash geld.
Met uw kaartje moet je niet afkomen
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 mei 2019 om 12:07.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 12:22   #385
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In de wereld gaat er veel meer cash rond dan digitaal.

Hier denkt men voor te zijn, maar we zijn achter.

Hier mag men 3000€ betalen maar in het buitenland mag je miljoenen cash betalen en eisen ze dat cash ook.

Dat is wat anders dan dat gedoe hier he?

Gisteren nog op tv geweest.
Indonesië 7 miljoen roepie om zijn werkvolk te betalen in cash
Verkoop auto 300 miljoen roepie cash.

Sportzakken vol cash geld.
Met uw kaartje moet je niet afkomen
Is in gans ZO Azië beetje zo. Zelfs tanken moet je daar nog cash vereffenen Waarheid is dat het in die landen wel vooruit gaat en hier alleen maar achteruit.
Hier willen ze altijd de beste leerling van de klas zijn maar we krijgen alleen maar de slechtste punten.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 12:23   #386
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Banken en handelaars zijn pro cash.
Dat is heel wat goedkoper voor iedereen.

Banken moeten minder negatieve intresten betalen en handelaars heel wat minder commissie aan bv mastercard en dergelijke.

Mensen zelf...de massa is te lomp en te stom dat te begrijpen.

De overheid wil dan weer minder cash omdat elektronisch zwarthandel zou tegenwerken. Wat niet waar is trouwens.

Ook om u beter te kunnen volgen met uw geld.

Een huis cash betalen kan niet meer.
De aktekosten echter ( de elite natuurlijk de notaris) ...is vrijgestelde en mag wel cash.

Verstaat men het?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 mei 2019 om 12:26.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 12:43   #387
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als je zo begint verlies je uw kopers.

Bij mij is het simpel.
Boter bij de vis.
Is het 13000 dan zal ik wel meerdere voorschot facturen opmaken en een eindafrekening.

Maar cash...of hoepel op.
Dan is iedereen tevreden hee : de partikulier is blij dat hij niet bij jou kocht, omdat hij geen vertrouwen heeft in een handelaar die nog met cash werkt voor grote bestellingen. En jij bent blij want je hebt niets verkocht.

Twee duidelijke winnaars dus, iedereen content.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 13:01   #388
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Banken en handelaars zijn pro cash.
Dat is heel wat goedkoper voor iedereen.

Banken moeten minder negatieve intresten betalen en handelaars heel wat minder commissie aan bv mastercard en dergelijke.

Mensen zelf...de massa is te lomp en te stom dat te begrijpen.

De overheid wil dan weer minder cash omdat elektronisch zwarthandel zou tegenwerken. Wat niet waar is trouwens.

Ook om u beter te kunnen volgen met uw geld.

Een huis cash betalen kan niet meer.
De aktekosten echter ( de elite natuurlijk de notaris) ...is vrijgestelde en mag wel cash.

Verstaat men het?
Je zit erop los te fantaseren...

Banken zijn in sneltreinvaart de fysieke "kas" in de kantoren aan het sluiten. Alles via de automaat : storten zowel als afhalen. Dat is een gesloten circuit, het bankpersoneel kan zelf niet bij de geldlade van de automaat. De besparing op beveiliging is gigantisch.
En om het pragmatisch te houden (er zijn nog specifieke beroepen waar cash zowat onvermijdelijk is zoals marktkramers bv) houden ze 1 kantoor per regio die nog een fysiek kasloket heeft. Daar kan men op 2 dagen per week komen stortingen doen en bestellingen van buitenlandse valuta afhalen.
Dat maakt het voor de compliance officer en zijn team ook veel gemakkelijker om de inkomende en uitgaande cash geldstromen te monitoren.

Je zit ook volledig fout voor wat betreft aktekosten bij de notaris : die vallen wel degelijk onder de regel van 3.000 euro maximum : indien die hoger uitvallen dan 3.000 euro mag hij 10% van de som in cash aanvaarden, maar met een bovengrens van 3.000 euro. De anti-witwaswetgeving is expliciet van toepassing ook op notarissen, die trouwens een dubbele functie hebben aangezien zij ook ambtenaar zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 13:10   #389
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik begrijp het, je kan niet werken met pc banking of je bank app waardoor je je rekening niet kan controleren.
Ik begin mij af te vragen mambo nog met een nokia 3310 werkt, en thuis met een telefoon met draaischijf...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 13:10   #390
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik zit niet fout.
Jij zit fout.

Banken die hun geld niet kunnen kwijtgeraken in cash zoals automaten en dergelijke moeten het deponeren bij de ECB waar ze negatief intrest op moeten betalen.

Geld kost hun dus handenvol geld.
En u en ik betalen dat!

Jij zit bij die 99% die het nooit snapt.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 mei 2019 om 13:11.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 13:19   #391
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Aan een elektronische transactie hangt een prijskaartje. Voor een kleine handelaar als een bakker of krantenwinkel is die kost te hoog in vergelijking met zijn inkomsten. Kosten waar de klant uiteindelijk moet voor opdraaien.

En wat zien we?
Mensen betalen hun broodje cashloos en de zaken gaan de dieperik in.

Waarom?
Omdat ze stom zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 13:21   #392
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dan is iedereen tevreden hee : de partikulier is blij dat hij niet bij jou kocht, omdat hij geen vertrouwen heeft in een handelaar die nog met cash werkt voor grote bestellingen. En jij bent blij want je hebt niets verkocht.

Twee duidelijke winnaars dus, iedereen content.
Mensen die niet kunnen betalen blijven beter in hun eigen getto.

Zo blijven we blij.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 13:42   #393
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik begin mij af te vragen mambo nog met een nokia 3310 werkt, en thuis met een telefoon met draaischijf...
Is daar dan iets mis mee ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 13:46   #394
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je zit erop los te fantaseren...

Banken zijn in sneltreinvaart de fysieke "kas" in de kantoren aan het sluiten. Alles via de automaat : storten zowel als afhalen. Dat is een gesloten circuit, het bankpersoneel kan zelf niet bij de geldlade van de automaat. De besparing op beveiliging is gigantisch.
En om het pragmatisch te houden (er zijn nog specifieke beroepen waar cash zowat onvermijdelijk is zoals marktkramers bv) houden ze 1 kantoor per regio die nog een fysiek kasloket heeft. Daar kan men op 2 dagen per week komen stortingen doen en bestellingen van buitenlandse valuta afhalen.
Dat maakt het voor de compliance officer en zijn team ook veel gemakkelijker om de inkomende en uitgaande cash geldstromen te monitoren.

Je zit ook volledig fout voor wat betreft aktekosten bij de notaris : die vallen wel degelijk onder de regel van 3.000 euro maximum : indien die hoger uitvallen dan 3.000 euro mag hij 10% van de som in cash aanvaarden, maar met een bovengrens van 3.000 euro. De anti-witwaswetgeving is expliciet van toepassing ook op notarissen, die trouwens een dubbele functie hebben aangezien zij ook ambtenaar zijn.
In ZO Azië komen er steeds meer kantoren bij. Daar noemt men dat service en jobcreatie. En ze zijn ons daar razend snel aan het voorbijsteken. Vooruitgang is ook al eens achteruitgang.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 13:56   #395
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

7,5 miljard
STRAFRENTE

Als gevolg van te weinig cash omzet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 14:46   #396
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zoals ik er vroeger op gewezen heb is er wel een reden om cash te behouden: de goudstandaard is allang verdwenen en het enige fysieke aan geld is 'cash'.

Hetgeen op de bank staat is kan ten allen tijde door de bank of door een regering vernietigd worden (Cyprus, IJsland,...). En dan wil iedereen eurokes of dollarkes (harde valuta).
Cash briefkes zijn niks anders als "I owe you" briefkes. Evenveel waard als een bankrekening.

Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 15:31   #397
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.677
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Cash briefkes zijn niks anders als "I owe you" briefkes. Evenveel waard als een bankrekening.

Voor een 'kleine' 'lokale' munt zoals de Belgische frank wel. Voor 'grote' munten als de euro en dollar niet.

Cyprioten zijn (een deel van) hun geld kwijt als het op de bank stond. Hun eurobriefkes hebben ze nog allemaal.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 15:35   #398
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In ZO Azië komen er steeds meer kantoren bij. Daar noemt men dat service en jobcreatie. En ze zijn ons daar razend snel aan het voorbijsteken. Vooruitgang is ook al eens achteruitgang.
Het zijn zo van die vicieuze cirkels.

Mensen deponeren geld op de bank.
Betalen cashloos uit gemakzucht.
Banken betalen steeds meer rente en besparen dat cijfer door afbouw.
Mensen betalen nog meer cashloos. Winkels maken extra kosten speciaal voor de gemakzucht van die klant. Prijs gaat omhoog, handel omlaag.

Dat is de negatieve spiraal en daar geraak je niet eenvoudig uit op je eentje.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 mei 2019 om 15:35.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 15:40   #399
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Mocht ik ooit ( weinig kans) een broodjeszaak of zo beginnen dan hanteer ik 2 prijzen voor hetzelfde.

Digitaal en cash.
Cash zou altijd bij mij de kosten (volledige) van een digitale betaling in mindering krijgen op zijn aankoop.

Ze zullen wel akkoord zijn en gepast betalen.

Ik geld in het bakje, zij in het zakje!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 15:40   #400
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Indien beiden dezelfde bank hebben.
Ze zijn daar mee bezig dat klopt.

Maar er zijn wel veel verschillende banken.
Oplichters kennen het ook wel.
Nope.
Mijn maat heeft een andere bank, en ik heb een weekendje motortrip op hotel van hem overgekocht.
Geld weg van mijn rekening en in real time bij hem er op.
(voor die nieuwigheid werd een maand geleden wat publiciteit gemaakt, en 14d. geleden zag ik op mijn app van argenta dat met een update het geïnstalleerd werd).

Nondedju, ge moet de Schoof geloven. Op zijn woord.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be