Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2022, 01:11   #381
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Ik wil me helemaal niet moeien met jullie boeiende argumentatie, maar ik heb er totaal compleet helemaal geen idee van, hoe het leven is ontstaan.
Dat klopt, ik weet ook niet of we ooit alles zullen weten.

Citaat:
Ik denk dat het nog duizenden jaren kan duren vooraleer we misschien tot de rand van de “waarheid” geraken. Tot we “weten” hoe het leven begon.
Persoonlijk vind ik dat door logisch redeneren en experimenten men al ver is geraakt.

Citaat:
Misschien was het een god. (En waar komt die dan van?)
Dat is nu net het probleem met religie.
Gelovigen doen alsof ze iets meer weten dan anderen, maar ze weten helemaal niets.
Vanwaar komen we?
Van god, zeggen ze.
En wie is god dan?
Een mysterie.
Dus feitelijk via een paar keer woordjes vervangen, hebben ze "We weten het niet" geherformuleerd naar "Het is een mysterie."
Precies hetzelfde dus.
Met één verschil: gelovigen zoeken niet naar de waarheid.
Ze staren zich blind op hun vermeende 'kennis'.

Citaat:
En misschien was het pure chance.
Dat lijkt mij logischer.
Ik vermoed ook dat er nog wel meer leven in het heelal is, gezien het aantal sterrenstelsels, enz.
Oud 8 januari 2022, 01:12   #382
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus de maan draait rond de aarde als een knikker aan een touwtje, en draait zelf niet rond haar as?
De maan is tidal locked. Dat is een normaal fenomeen verwant aan de getijden (vandaar de naam). De interactie met de aarde heeft haar draaiing zover afgeremd dat ze altijd met (min of meer) dezelfde kant naar ons toestaat. Er is dan ook geen permanente donkere kant van de maan, maar wel een permanente verre kant van de maan, die wij vanaf de aarde nooit zien. Dat de aarde niet altijd met dezelfde kant naar de maan toestaat komt doordat wij zwaarder zijn, wij worden minder hard afgeremd door dezelfde interactie.

Het model van een knikker aan een touwtje is dus helemaal zo slecht nog niet, buiten natuurlijk dat het de zwaartekracht op de maan verwarrend maakt.

Je ziet dit ook bij planeten die dichtbij een ster hangen. Dit is ook de reden dat oranje dwergen betere kandidaten zijn voor het hebben van bewoonbare planeten dan rode dwergen, bij een rode dwerg ligt de aardachtige leefbare zone zo dicht bij een ster dat planeten in die zone al snel permanent met een kant naar hun ster toe zullen blijven hangen.
Oud 8 januari 2022, 01:14   #383
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Dat klopt, ik weet ook niet of we ooit alles zullen weten.

Persoonlijk vind ik dat door logisch redeneren en experimenten men al ver is geraakt.

Dat is nu net het probleem met religie.
Gelovigen doen alsof ze iets meer weten dan anderen, maar ze weten helemaal niets.
Vanwaar komen we?
Van god, zeggen ze.
En wie is god dan?
Een mysterie.
Dus feitelijk via een paar keer woordjes vervangen, hebben ze "We weten het niet" geherformuleerd naar "Het is een mysterie."
Precies hetzelfde dus.
Met één verschil: gelovigen zoeken niet naar de waarheid.
Ze staren zich blind op hun vermeende 'kennis'.

Dat lijkt mij logischer.
Ik vermoed ook dat er nog wel meer leven in het heelal is, gezien het aantal sterrenstelsels, enz.
Wij zijn het eens; we hebben geen idee.
Oud 8 januari 2022, 01:16   #384
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Wacht, ik trek nog even een corona open.

Shoot!
De grap gaat niet heel veel verder dan dat. Maar wel een betere naam dan het vliegend spaghetti monster of de onzichtbare paarse eenhoorn of "God" natuurlijk, de grote onzichtbare paarse tuinkabouter (vzmh)*. Hoe is een kabouter groot? Hoe is iets onzichtbaars paars? Het is een dubbel mysterie...

*=Vrede zij met hem mag in geschreven tekst afgekort worden, maar wordt in gesproken woord altijd volledig uitgesproken na zijn naam
Oud 8 januari 2022, 01:18   #385
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Geloof jij in covid?
Ja, natuurlijk.
Ik vind dat geen kwestie van geloven.
Al regelmatig mensen in mijn omgeving die er ziek aan geraakt zijn, en ook een paar doden bij vrienden van vrienden.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 8 januari 2022 om 01:18.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2022, 01:19   #386
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
De maan is tidal locked. Dat is een normaal fenomeen verwant aan de getijden (vandaar de naam). De interactie met de aarde heeft haar draaiing zover afgeremd dat ze altijd met (min of meer) dezelfde kant naar ons toestaat. Er is dan ook geen permanente donkere kant van de maan, maar wel een permanente verre kant van de maan, die wij vanaf de aarde nooit zien. Dat de aarde niet altijd met dezelfde kant naar de maan toestaat komt doordat wij zwaarder zijn, wij worden minder hard afgeremd door dezelfde interactie.

Het model van een knikker aan een touwtje is dus helemaal zo slecht nog niet, buiten natuurlijk dat het de zwaartekracht op de maan verwarrend maakt.

Je ziet dit ook bij planeten die dichtbij een ster hangen. Dit is ook de reden dat oranje dwergen betere kandidaten zijn voor het hebben van bewoonbare planeten dan rode dwergen, bij een rode dwerg ligt de aardachtige leefbare zone zo dicht bij een ster dat planeten in die zone al snel permanent met een kant naar hun ster toe zullen blijven hangen.
Woorden en hun mening zijn belangrijk.

Op bepaalde periodieke momenten zal dus de voor ons niet zichtbare kant van de maan belicht zijn, maar nog steeds niet zichtbaar voor ons? Correct?
Maar de kant die wij kunnen zien (en dus ook de kant die wij niet kunnen zien) is steeds dezelfde? Correct?
Oud 8 januari 2022, 01:21   #387
gunter5148

Standaard

Citaat:
Ja, natuurlijk.
Ik vind dat geen kwestie van geloven.
Al regelmatig mensen in mijn omgeving die er ziek aan geraakt zijn, en ook een paar doden bij vrienden van vrienden.
En hoe zou zich hetzelfde gemanifesteerd hebben in 2018 of 2019?
Oud 8 januari 2022, 01:22   #388
gunter5148

Standaard

Citaat:
De grap gaat niet heel veel verder dan dat. Maar wel een betere naam dan het vliegend spaghetti monster of de onzichtbare paarse eenhoorn of "God" natuurlijk, de grote onzichtbare paarse tuinkabouter (vzmh)*. Hoe is een kabouter groot? Hoe is iets onzichtbaars paars? Het is een dubbel mysterie...

*=Vrede zij met hem mag in geschreven tekst afgekort worden, maar wordt in gesproken woord altijd volledig uitgesproken na zijn naam
Ik vrees geen god. Ook niet de covid-variant.
Oud 8 januari 2022, 01:25   #389
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Wij zijn het eens; we hebben geen idee.
Niet helemaal, want ik ben wel van het principe dat als je iets niet weet, dat je dan ook niet er van alles moet bijverzinnen.
En dat doet men bij godsdiensten.
Niet alleen verzinnen ze een god, ze geven die ook een naam, verzinnen profetieën, leefregels, wetten, gaan andere volkeren aanvallen als ze een ander of geen geloof aangedaan zijn, en er moet natuurlijk geld vloeien voor het bouwen van kerken, moskeeën of andere brol, enz.
En het stopt ook het zoeken naar hoe het leven ontstaan is.
Waarom zou je zoeken als je daar zo'n pseudo-antwoord hebt?
Het leidt tot domheid en stagnatie.
Oud 8 januari 2022, 01:27   #390
gunter5148

Standaard

Citaat:
Niet helemaal, want ik ben wel van het principe dat als je iets niet weet, dat je dan ook niet er van alles moet bijverzinnen.
En dat doet men bij godsdiensten.
Niet alleen verzinnen ze een god, ze geven die ook een naam, verzinnen profetieën, leefregels, wetten, gaan andere volkeren aanvallen als ze een ander of geen geloof aangedaan zijn, en er moet natuurlijk geld vloeien voor het bouwen van kerken, moskeeën of andere brol, enz.
En het stopt ook het zoeken naar hoe het leven ontstaan is.
Waarom zou je zoeken als je daar zo'n pseudo-antwoord hebt?
Het leidt tot domheid en stagnatie.
Oh, maar wij zijn het helemaal eens.

Ik maak dezelfde bedenking bij de hele covid- religie.
Oud 8 januari 2022, 01:31   #391
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
En hoe zou zich hetzelfde gemanifesteerd hebben in 2018 of 2019?
Ja, ik weet dat er zijn die blijven volhouden dat dit maar een griepje is, maar dat denk ik niet.
Ik denk dat hier het verleidelijk is om in het complot te geloven dat Covid niet echt is.
Indertijd waren er ook hele complotten die zeiden dat HIV niet bestond.
Die complotten stopten toen er goede geneesmiddelen tegen HIV kwamen.
Het is voor mij duidelijk dat diegenen die in die complotten geloofden, voornamelijk homoseksuelen waren, die zich in hun persoonlijke vrijheid bedreigd zagen, en die zichzelf liever voorhielden dat het maar een illusie was.

Hetzelfde zie je bij Covid.
Het idee dat daar een gevaarlijke ziekte is, een onzichtbare vijand, is voor veel mensen zo onverdraaglijk, dat ze liever geloven dat het allemaal een complot is.
Dan hoeven ze niet meer bang te zijn, en kunnen ze 100% doen wat ze willen.

Maar stel je eventjes voor dat er een pil of een vaccin komt dat voor 100% werkt, en dat u levenslang beschermt tegen Covid en al zijn varianten.
Denk je dan werkelijk dat die complottheorieën nog populair zouden zijn?
Mensen zouden gewoon die pil of dat vaccin nemen, en het complot zou hen geen zier meer interesseren.
Oud 8 januari 2022, 01:33   #392
CUFI
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aan het aantal kankergevallen per jaar te zien komen mutaties best wel veel voor. Vooral in ogenschouw nemend dat dat dus een hele kleine subset is die je dan ziet, alleen de combinaties van meerdere relatief specifieke mutaties die tot kanker leiden.

Je gelooft niet wat ik zeg, en dat is prima, maar doe nu maar gewoon wat ik zeg dat je moet doen alsof je gelooft wat ik zeg, dan doe je in ieder geval niet wat iemand anders zegt.

Ja, dat klopt. Dat doen we dan niet. Het zou fijner zijn als daar een goede reden voor was.
Kankermutaties, komaan.... binnen de context blijven he.
Wat hebben die met evolutie door mutatie te maken?
Je kan beter.
Oud 8 januari 2022, 01:33   #393
gunter5148

Standaard

Citaat:
Ja, ik weet dat er zijn die blijven volhouden dat dit maar een griepje is, maar dat denk ik niet.
Ik denk dat hier het verleidelijk is om in het complot te geloven dat Covid niet echt is.
Indertijd waren er ook hele complotten die zeiden dat HIV niet bestond.
Die complotten stopten toen er goede geneesmiddelen tegen HIV kwamen.
Het is voor mij duidelijk dat diegenen die in die complotten geloofden, voornamelijk homoseksuelen waren, die zich in hun persoonlijke vrijheid bedreigd zagen, en die zichzelf liever voorhielden dat het maar een illusie was.

Hetzelfde zie je bij Covid.
Het idee dat daar een gevaarlijke ziekte is, een onzichtbare vijand, is voor veel mensen zo onverdraaglijk, dat ze liever geloven dat het allemaal een complot is.
Dan hoeven ze niet meer bang te zijn, en kunnen ze 100% doen wat ze willen.

Maar stel je eventjes voor dat er een pil of een vaccin komt dat voor 100% werkt, en dat u levenslang beschermt tegen Covid en al zijn varianten.
Denk je dan werkelijk dat die complottheorieën nog populair zouden zijn?
Mensen zouden gewoon die pil of dat vaccin nemen, en het complot zou hen geen zier meer interesseren.
De realiteit geeft u geen gelijk. Ik heb geen ruzie te zoeken met de realiteit. Wat u daarmee doet is uw zaak.

Ik nuanceer met te stellen dat virussen echt bestaan.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 8 januari 2022 om 01:35.
gunter5148 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2022, 01:36   #394
CUFI
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mij is een “goede” mens, iemand die zich niet, of zo weinig mogelijk, moeit met iemand anders zijn leven.
Voor mij is dat heel natuurlijk. Niemand heeft mij die les ooit gegeven. Dat zit gewoon in mij.
De buitenwereld is op deze ogenblik een beproeving, zacht gezegd.
Maar ik ben er overtuigd van dat de ECHTE vacinazis een heeel kleine minderheid vertegenwoordigen. Maar ze zitten wél aan de knoppen.
Wel, beeld je eens in als de huidige gang van zaken enkele malen harder binnenkomt en je maaaaaanden moet worstelen voor je het kan plaatsen. Wat het dan vaak erger maakt
Oud 8 januari 2022, 01:36   #395
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
De realiteit geeft u geen gelijk.
Op welk punt dan juist?
We hebben op dit moment geen vaccin of pil die echt 100% van de gevallen stopt, en dat levenslang doet.
Dat maakt dat mensen zich niet veilig voelen.
Omikron, daarvan hoop ik dat die zeer mild is, en de 'markt' volledig kan inpalmen.
Het is trouwens een scenario dat ik al een jaar geleden of zo voorzag, lang voordat ik het van virologen hoorde.
Oud 8 januari 2022, 01:37   #396
gunter5148

Standaard

Citaat:
Op welk punt dan juist?
We hebben op dit moment geen vaccin of pil die echt 100% van de gevallen stopt, en dat levenslang doet.
Dat maakt dat mensen zich niet veilig voelen.
Omikron, daarvan hoop ik dat die zeer mild is, en de 'markt' volledig kan inpalmen.
Het is trouwens een scenario dat ik al een jaar geleden of zo voorzag, lang voordat ik het van virologen hoorde.
Op het punt dat u verwacht nooit meer te mogen sterven van een virus. Een beetje zoals nul verkeersongevallen.
Het is zoals geloven in een god, die er voor zorgt dat er geen virusdoden meer zijn.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 8 januari 2022 om 01:41.
gunter5148 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2022, 01:43   #397
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Woorden en hun mening zijn belangrijk.

Op bepaalde periodieke momenten zal dus de voor ons niet zichtbare kant van de maan belicht zijn, maar nog steeds niet zichtbaar voor ons? Correct?
Maar de kant die wij kunnen zien (en dus ook de kant die wij niet kunnen zien) is steeds dezelfde? Correct?
Ja, rond nieuwe maan kan je vaak vaag een maan waarnemen overdag. Op dat moment wordt de achterkant (vanuit ons gezien) door de zon belicht. Terwijl wanneer de volle maan aan de nachthemel staat juist de kant naar ons toe volledig belicht wordt. Maar de kant die naar ons toestaat is dezelfde, en je kan er ook dezelfde "tekening" op herkennen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Kankermutaties, komaan.... binnen de context blijven he.
Wat hebben die met evolutie door mutatie te maken?
Je kan beter.
Jij zegt dat mutaties niet vaak genoeg voorkomen om evolutie te verklaren, zonder daarbij enige voorbeelden of cijfers te geven. Ik demonstreer simpelweg dat mutaties best vaak voorkomen, door een duidelijk zichtbaar voorbeeld te geven van een subset mutaties. Als ik een voorbeeld zou geven over hoeveel mutaties er gemiddeld plaatsvinden in de eiwitten die coderen voor bla bla bla zou je dat veel minder zeggen want het is geen mooi zichtbaar voorbeeld.

En ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht het argument terug te krijgen "ja, in die stukjes DNA komen mutaties vaak voor, maar in de rest van het DNA natuurlijk niet, dat volgt hele andere regels echt waar".
Oud 8 januari 2022, 01:46   #398
CUFI
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, rond nieuwe maan kan je vaak vaag een maan waarnemen overdag. Op dat moment wordt de achterkant (vanuit ons gezien) door de zon belicht. Terwijl wanneer de volle maan aan de nachthemel staat juist de kant naar ons toe volledig belicht wordt. Maar de kant die naar ons toestaat is dezelfde, en je kan er ook dezelfde "tekening" op herkennen.

Jij zegt dat mutaties niet vaak genoeg voorkomen om evolutie te verklaren, zonder daarbij enige voorbeelden of cijfers te geven. Ik demonstreer simpelweg dat mutaties best vaak voorkomen, door een duidelijk zichtbaar voorbeeld te geven van een subset mutaties. Als ik een voorbeeld zou geven over hoeveel mutaties er gemiddeld plaatsvinden in de eiwitten die coderen voor bla bla bla zou je dat veel minder zeggen want het is geen mooi zichtbaar voorbeeld.

En ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht het argument terug te krijgen "ja, in die stukjes DNA komen mutaties vaak voor, maar in de rest van het DNA natuurlijk niet, dat volgt hele andere regels echt waar".
Begrijpend lezen !
Ik zei dat mutaties (die een nieuwe soort kunnen vormen) te weinig voorkomen om te concurreren.
Wanneer ze voorkomen bij boeren, moeten ze dat bewaren of ze gaat verloren.
Oud 8 januari 2022, 01:47   #399
gunter5148

Standaard

Citaat:

Dus we zien altijd dezelfde kant, onafgezien van hoe de maan belicht wordt?
Oud 8 januari 2022, 01:48   #400
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Op het punt dat u verwacht nooit meer te mogen sterven van een virus.
Waar heb ik dat beweerd dan?
Het kan gerust zijn dat ik uiteindelijk aan een gewone griep sterf.
Of aan een ander virus.
Maar dat wil toch niet zeggen dat je het moet gaan zoeken?

Citaat:
Een beetje zoals nul verkeersongevallen.
Het is zoals geloven in een god, die er voor zorgt dat er geen virusdoden meer zijn.
Neen, ik heb ergens gelezen dat met Omikron men verwacht dat tussen 40% en 50% van de bevolking zou besmet raken.
Ik maak mij geen illusies dat ik in dat geval er nog zou kunnen aan ontsnappen.
Maar toch ga ik morgen niet alle voorzorgen overboord gooien.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be