![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 3!
![]() |
#382 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bijgevolg evenzeer die van extreem links.
![]() |
#383 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. Die moeten ons niet voorkauwen wie de goeie en de slechte zijn terwijl ze die twee bij vleet van plaats wisselen om hun eigen fouten toe te dekken.
![]() |
#384 |
|
![]() Waarmee akkoord.
Maar de extremen zijn niet het probleem dat te zacht zou worden aangepakt. De beleidspartijen worden veel te onkritisch aangepakt door de pers. Ja zelfs bijna verheerlijkt. De pers zou, op een beleefde manier (waar het bij de VRT soms al eens schort) veel meer en veel heter vuur aan de schenen van de beleidspolitici moeten leggen. Die extreme linkiewinkies of extreem rechtse rakkertjes....ach ja.
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans) Geef nooit een boomerang aan idioten Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 22 augustus 2022 om 08:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#385 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#386 | |
|
![]() Citaat:
Dus een mannelijke zaadcel op zich, of een vrouwelijke eicel op zich, houden dan wel de bouwstenen voor het menselijk leven in zich, maar zijn geen menselijk op zichzelf. Voor hen die het intellectueel niveau van hun "kwakje" nog niet overstegen zijn, kan dat moeilijk te begrijpen zijn.
![]() |
![]() |
#387 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Slaven van een andere kleur. Joden. En nu ongeboren kinderen, En om het kind in de baarmoeder te degraderen worden dezelfde technieken als al die daarboven toegepast. Wat dus sociaal darwinisme is.
![]() |
![]() |
#389 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard, daarom schreef ik: < ... ALLE politici (zowel 'normale' als 'abnormale') ... > Volgens mij was dat duidelijk genoeg.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar eigenlijk zijn we nu aan het hervallen in al wat in dit draadje eerder geschreven is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | |
|
![]() Citaat:
Wat dat betreft is een "persoon" volgens het burgerlijk wetboek helemaal iets anders dan wat ik bedoel met het "ontstaan van het menselijk leven." Dat U dat toch op 1 hoopje (cellen) wil gooien, toont aan dat U geen argumenten heeft om mij tegen te spreken, dat het menselijk leven (de mens) ontstaat als de zaadcel de eicel penetreert en de zygote ontstaat.
![]() |
![]() |
#392 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zijn wel uitzonderingen. Laatst gewijzigd door Boduo : 22 augustus 2022 om 11:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#393 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dus voor u is het burgerlijk wetboek de maatstaf om van 'mensen' te kunnen spreken? Heb ik dat juist? 't Is maar dat er ooit in een burgerlijk wetboek stond, dat Joden untermenschen zijn. Het is uw maatstaf, niet de mijne. Ik vroeg immers wanneer we volgens u, over 'een mens' kunnen spreken en u komt af met het burgerlijk wetboek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#394 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#395 | |||||
Burger
|
![]() Citaat:
Het gaat niet om ‘menselijk leven’, maar om ‘een mens’. Vanaf welk moment kunnen we van ‘een mens’ spreken + waarom. Persoonlijk vind ik dat wanneer aan een aantal biologische eigenschappen voldaan is, we van een mens kunnen spreken. Ook het feit dat vrij kort na de bevruchting het geslacht bepaald wordt, maakt dat we vanaf dan kunnen spreken over 'iemand' in plaats van over 'iets'. Het is al een 'hij' of een 'zij' en alles wat daar tussen ligt. Dat kun je niet zeggen van een wit bloedcelletje waarmee je argumenteert. Citaat:
Ik merk juist het tegenovergestelde. Neem een plantje, en stop hem in een doos met een klein lichtgaatje bovenaan. Dan ga je zien dat zelfs een plantje, zonder hersenen, alles zal doen om in leven te blijven en reikhalzend naar de lichtgaatje gaat groeien. Het lijkt wel of leven op zich een wil heeft. Een wil om te blijven leven. In de gedragsleer heeft men het zelfs over het instinct tot zelfbehoud. Dat instinct bestaat. Planten hoeven doorgaans niet te doden om zelf te leven. Ook dieren die elkaar wel doden, doen dat juist omdat ze willen overleven. Maar weinig diersoorten doden voor hun plezier dat we van een norm zouden kunnen spreken ipv van een uitzondering. Het doorgeven en het in stand houden van bepaalde genen door middel van voortplanting, lijkt mij veel aannemelijker als biologisch doel van het leven. Het vereeuwigen van genen door tal van lichamen heen. Maar dit is een ander controversieel onderwerp waarover ik nu niet wil uitweiden. Je kan je ook afvragen waar wij het recht vandaan halen om levens te beëindigen. Het enige wat ik op dit moment daarvoor kan bedenken is om zelf in leven te blijven. Citaat:
Ik denk, dat als wij niet willen dat anderen mogen oordelen over ons recht om gewoon te bestaan, wijzelf ook niet mogen oordelen over het bestaansrecht van iemand anders. Dat lijkt mij een heel logische en etische reden om tegen abortus te zijn. Maar als ik uw redeneren volg, dan moeten we alles en iedereen vernietigen en doden, want alles en iedereen kan ons doden. Ook ongeboren leven, zou ons kunnen doden als het de kans krijgt om zich te onwikkelen. Hoef ik uit te leggen waarom dit niet te verantwoorden valt? Met zo’n denken geef je immers ook een ander het recht om jou te doden en dit kan toch de bedoeling niet zijn. Citaat:
Daarom is het belangrijk om te definiëren in ons aller belang, vanaf wanneer we mensen zijn. Als men toestaat om mensen te doden, dan wordt ook toegestaan dat men onszelf doodt en dat kan natuurlijk niet. Waarom zou de ene mens meer recht op leven hebben dan de andere? Precies daarom heeft men in veel landen de doodstraf afgeschaft. Je kunt niet stellen dat je geen andere mensen mag doden door het zelf te doen als straf daarvoor. Dat is etisch gezien onaanvaardbaar. Ook andere dieren vermoorden hun soortgenoten niet. Hongerige leeuwen vallen elkaar niet aan. Daar bestaan uitzonderingen op, maar zelfs dan is dat slechts om zelf te kunnen overleven. Citaat:
Een menselijke spermacel of een menselijke eicel, zijn geen mensen. Ze hebben ook niet dezelfde biologisch eigenschappen van een zygoot. Het aantal chromosomen bijvoorbeeld is totaal verschillend van dat van een mens. Een menselijke spermacel en een eicel hebben het ook niet in zich om zich verder te ontwikkelen. De mens is nu eenmaal een wezen in voortdurende wording en ontwikkeling van de bevruchting tot de dood. Voordien is er geen sprake van ontwikkeling en nadien ook niet. Kortom, een zygoot, embryo, foetus, baby, peuter, kleuter, schoolkind, puber, adolescent, jongvolwassene enz…. zijn gewoon benamingen van ontwikkelingsfasen bij de ontwikkeling van de mens, met elk zijn specifieke eigenschappen. En als het ergens begint, dan is het wel bij de bevruchting toch?! Ook de cognitieve toestand is geen argument om van ‘een mens’ te kunnen spreken. Idioten (in de medische betekenis van het woord) bestaan en dat zijn ook mensen. Stel dat iemand in de coma ligt, totaal bewusteloos en onwetend, maar je weet met vrij grote zekerheid dat die mens na negen maanden uit de coma ontwaakt en de potentie heeft om volledig te herstellen,…. Is het dan geen moord om de stekker uit het stopcontact te halen? Ik dacht van wel! Maar ik begrijp het wel natuurlijk. Je kan op twee manieren kijken naar abortus. Je kan het bekijken vanuit het standpunt van de vrouw en zij heeft het uiteraard over haar lichaam, haar financiën, haar wensen, haar ongemakken, haar ontwikkeling, haar plannen en noem maar op. Ten tweede, als we abortus opnieuw als moord gaan beschouwen, wat zeggen we dan aan die miljoenen vrouwen die reeds abortus pleegden? Sorry? Maar je kan het ook bekijken vanuit het standpunt van het totaal weerloos en onschuldig kind. En dat kind heeft ook een eigen lichaam en eigen noden. Denkt er iemand dat dit kind zou kiezen om geaborteerd te worden als het kiezen kon? Denk aan het plantje zonder hersenen dat reikhalzend naar het kleine lichtje groeit. Leven wil in leven blijven en alle gedrag is communicatie. En wat ook steeds weer opnieuw vergeten wordt in het abortusdebat is dat de keuze gelegd wordt bij de vrouw. Het is te zeggen, men noemt het een keuze, maar het is in feite een verplichting. Want wat als de vrouw niet wil beslissen? Want wat als de vrouw niet kan beslissen? Wat als de vrouw de verkeerde beslissing neemt? Wat als de vrouw gans haar leven spijt heeft van de beslissing die ze nam? Wat met het post abortus syndroom? Enz... En dan nog de rol van de vader. We kunnen wel zeggen dat elk kind recht heeft op een vader en een moeder, maar in geval van abortius, wordt dit eventjes vergeten. En dat is niet alleen jammer voor de vader, maar vooral voor het kind. Dat kind wordt het recht ontnomen een vader te hebben die voor hem opkomt en voor hem wil zorgen. Wat heeft dat kind toch misdaan, om zoiets te verdienen? Neen. Abortus is een lelijk slecht ongewenst en verkeerd ding. Totaal onnatuurlijk overigens. Dieren doen zoiets niet. Laatst gewijzigd door Miesjel : 22 augustus 2022 om 17:09. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |
Burger
|
![]() Citaat:
De vraag was: Vanaf wanneer spreken we over een mens + waarom. U begint over een persoon en over de wet. Met andere woorden beantwoordt u de vraag niet die essentieel is in het abortusdebat. En dat zou u niet doen als u gelijk had en uw antwoord kon funderen en verrechtvaardigen. Laatst gewijzigd door Miesjel : 22 augustus 2022 om 16:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#398 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() We leven niet in een brousse, maar in een samenleving. Waar de wetgever dat besliste en codificeerde. En uiteraard mag iedereen die het daar niet mee eens is proberen via politieke weg en dus via datzelfde parlement de wet te veranderen. De groteske suggestie dat iemand zich zou moeten 'verrechtvaardigen' voor iets dat gewoon wettelijk vastligt en dus de norm IS is te stom voor woorden. Al die biologielesjes over de zygote enz nemen de essentie niet weg : gaat dat om mensen ? Neen, natuurlijk niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#399 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dus voor de wet gestemd was, waren het wel mensen maar daarna niet meer. Wat zijn ongeboren mensen dan wel? Van wat is een vrouw dan zwanger? Van iets? Racisme is ooit wettelijk geweest, Apartheid is ooit wettelijk geweest, doodstraf is ooit wettelijk geweest, de term untermenschen is ook wettelijk geweest, het brengen van mensenoffers is ooit wettelijk geweest, heksenverbrandingen zijn ooit wettelijk geweest, martelen is ooit wettelijk geweest, moet ik nog doorgaan? Of begin je eindelijk te snappen dat de wet, die variabel is, nooit kan dienen als onveranderlijke maatstaf voor de definitie van een mens? Jij hebt het over een natuurlijk persoon in de juridische betekenis van het woord. Ik heb het over een mens. En dat weet je best volgens mij. Laatst gewijzigd door Miesjel : 22 augustus 2022 om 19:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vrouw moet beslissen en NIEMAND anders ! |
|
![]() |
![]() |