Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2005, 15:39   #381
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Als dhr. luc broes beweert dat wetten niet worden toegepast zoals het hoort, dan dient hij of zijn partij uit te vlooien op basis van welke strafwetten hij zijn tegenstanders wil aanpakken.
In het Belgisch regime is recht en wet niet hetzelfde. Daarbij stelt het regime de rechters aan.
Een voorbeeld: in een boek van de moslims staat: gooi homo's met hun hoofd naar beneden van een hoog gebouw. Laurette ziet daar geen probleem in want er is niets gebeurd.
Maar men vermoedt dat het VB wel eens zou kunnen discrimineren. Dat wordt veroordeeld. Niet de eerste keer, niet de tweede keer maar uiteindelijk wel de derde keer toen men een geschikte franskiljonse rechter gevonden had.

Hoe kan een oppositiepartij in die DDR-jungle gelijk halen?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2005, 15:52   #382
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
In het Belgisch regime is recht en wet niet hetzelfde. Daarbij stelt het regime de rechters aan.
Een voorbeeld: in een boek van de moslims staat: gooi homo's met hun hoofd naar beneden van een hoog gebouw. Laurette ziet daar geen probleem in want er is niets gebeurd.
Maar men vermoedt dat het VB wel eens zou kunnen discrimineren. Dat wordt veroordeeld. Niet de eerste keer, niet de tweede keer maar uiteindelijk wel de derde keer toen men een geschikte franskiljonse rechter gevonden had.
Tot hier kan ik u gelijk geven.
Ook het VB behoort net zoals de katholieken en de moslims hun gore, walgelijke, hatelijke, repugnante leerstellingen en basisteksten ongestraft te mogen verspreiden.

Citaat:
Hoe kan een oppositiepartij in die DDR-jungle gelijk halen?
Een paar mogelijkheden:
Zielig verder jammeren:

Ophouden met overal spoken te zien:

Goeie advocaten betalen i.p.v. groezelige boekskes drukken.
Oud 10 september 2005, 23:15   #383
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die logica is nochtans glashelder: In Wallonië komen weinig of geen investeringen om wille van een zeer duidelijke reden: De productiviteit is er lager dan in vlaanderen, maar de lonen zijn dezelfde. Dus brengen die bedrijven weinig op.
Men moet de lonen aanpassen aan de productiviteit, dan worden die bedrijven winstgevend en volgen meer investeringen. En vermindert de werkloosheid.
Als de werknemers dan vaststellen dat hun lonen lager zijn dan elders zullen ze wel zo verstandig zijn zich wat meer in te spannen, hun productiviteit op te drijven en aldus meer te verdienen.
Het funeste van de huidige toestand is dat de Waalse werknemers denken dat alles in orde is want met hun huidige productiviteit hebben ze toch een hoog loon. Ze realiseren zich niet dat dit alleen te danken is aan de transfers uit Vlaanderen. Transfers lossen niets op, ze verzieken de toestand.
Bepaalde Waalse profs en politici zeggen dus terecht: de transfers wiegen Wallonië in slaap.
Let wel die Waalse liberalen willen dus wel Wallonië welvarend te maken waar werknemers een goed salaris verdienen. Dat wordt echter enkel mogelijk als ze eerst gewaarworden dat hun productiviteit te laag is, en dan de handen uit de mouw steken.
Ik ken de logica, maar ik volg ze niet. Ik geloof niet in de logica dat je de wellvaart moet verlagen om de econommie te laten groeien. De economie staat immers ten dienste van de welvaart en niet omgekeerd. Het volk heeft rechtstreeks geen enkel belang bij een groeiende economie. Het is onrechtstreeks dat ze kan leiden tot een stijgende welvaart. En het is pas dan dat het volk daarvan profiteert. Voor mij kan het dus niet dat de welvaart verlaagd wordt.

Wallonië moet van mij op zeer korte termijn de sociaal-economische bevoegdheden krijgen, zodat ze kunnen investeren in onderwijs, investeren in infrastructuur, het sociaal stelsel verfijnen naar de Waalse realiteit,...

De huidige transfers wiegen Wallonië in slaap. Omdat de huidige transfers geen economische waarde hebben (hoge werkloosheid, veel werkenden voor de overheid zonder economisch draagvlak,...). Vandaag wordt rechtstreeks in de Waalse welvaart geïnvesteerd. Er moet en verschuiving komen naar een onrechtsreekse investering in de Waalse welvaart, meer bepaald in de Waalse economie. Dus als Vlaanderen bereid is nog enkele jaren solidair te blijven, en als Wallonië bereid is akkoord te gaan met een regionalisering van alle sociaal-economische bevogdheden, kan Wallonië zijn economie aanpassen zonder verlies van zijn welvaart.

Wanneer Vlaanderen eenzijdig de transfers opzegt (en dat zal enkel mogelijk zijn door het uitroepen van de onafhankelijke Vlaamse staat), dan en alleen dan kan er sprake zijn van Wallonië als lagelooneconomie. Maar dit is voor Wallonië een "worst case scenario".

Ik geloof dat de overheid actief kan interveniëren in de economie (door oderwijs, door gericht te investeren in bepaalde infrastructuur, door goedkope leningen, door overheidsbedrijven,...). Ik ben geen econoom en weet niet wat de beste maatregelen zijn voor een Waalse economische opleving. Maar ik weet wel dat de Waalse overheid daar een belangrijke rol kan in spelen. Maar met de huidige politieke cultuur komt men er niet: die stelt dat de economie 100% een privézaak is, en dat de overheid enkel dient om de zwaksten (de werklozen, gepensioneerden, zieken,...) te ondersteunen. De politiek moet zijn verantwoordelijkheid in de economie opnemen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jaani_Dushman on 11-09-2005 at 00:17
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Die logica is nochtans glashelder: In Wallonië komen weinig of geen investeringen om wille van een zeer duidelijke reden: De productiviteit is er lager dan in vlaanderen, maar de lonen zijn dezelfde. Dus brengen die bedrijven weinig op.
Men moet de lonen aanpassen aan de productiviteit, dan worden die bedrijven winstgevend en volgen meer investeringen. En vermindert de werkloosheid.
Als de werknemers dan vaststellen dat hun lonen lager zijn dan elders zullen ze wel zo verstandig zijn zich wat meer in te spannen, hun productiviteit op te drijven en aldus meer te verdienen.
Het funeste van de huidige toestand is dat de Waalse werknemers denken dat alles in orde is want met hun huidige productiviteit hebben ze toch een hoog loon. Ze realiseren zich niet dat dit alleen te danken is aan de transfers uit Vlaanderen. Transfers lossen niets op, ze verzieken de toestand.
Bepaalde Waalse profs en politici zeggen dus terecht: de transfers wiegen Wallonië in slaap.
Let wel die Waalse liberalen willen dus wel Wallonië welvarend te maken waar werknemers een goed salaris verdienen. Dat wordt echter enkel mogelijk als ze eerst gewaarworden dat hun productiviteit te laag is, en dan de handen uit de mouw steken.
Ik ken de logica, maar ik volg ze niet. Ik geloof niet in de logica dat je de wellvaart moet verlagen om de econommie te laten groeien. De economie staat immers ten dienste van de welvaart en niet omgekeerd. Het volk heeft rechtstreeks geen enkel belang bij een groeiende economie. Het is onrechtstreeks dat ze kan leiden tot een stijgende welvaart. En het is pas dan dat het volk daarvan profiteert. Voor mij kan het dus niet dat de welvaart verlaagd wordt.

Wallonië moet van mij op zeer korte termijn de sociaal-economische bevoegdheden krijgen, zodat ze kunnen investeren in onderwijs, investeren in infrastructuur, het sociaal stelsel verfijnen naar de Waalse realiteit,...

De huidige transfers wiegen Wallonië in slaap. Omdat de huidige transfers geen economische waarde hebben (hoge werkloosheid, veel werkenden voor de overheid zonder economisch draagvlak,...). Vandaag wordt rechtstreeks in de Waalse welvaart geïnvesteerd. Er moet en verschuiving komen naar een onrechtsreekse investering in de Waalse welvaart, meer bepaald in de Waalse economie. Dus als Vlaanderen bereid is nog enkele jaren solidair te blijven, en als Wallonië bereid is akkoord te gaan met een regionalisering van alle sociaal-economische bevogdheden, kan Wallonië zijn economie aanpassen zonder verlies van zijn welvaart.

Wanneer Vlaanderen eenzijdig de transfers opzegt (en dat zal enkel mogelijk zijn door het uitroepen van de onafhankelijke Vlaamse staat), dan en alleen dan kan er sprake zijn van Wallonië als lagelooneconomie. Maar dit is voor Wallonië een "worst case scenario".

Ik geloof dat de overheid actief kan interveniëren in de economie (door oderwijs, door gericht te investeren in bepaalde infrastructuur, door goedkope leningen, door overheidsbedrijven,...). Ik ben geen econoom en weet niet wat de beste maatregelen zijn voor een Waalse economische opleving. Maar ik weet wel dat de Waalse overheid daar een belangrijke rol kan in spelen. Maar met de huidige politieke cultuur komt men er niet: die stelt dat de economie 100% een privézaak is, en dat de overheid enkel dient om de zwaksten (de werklozen, gepensioneerden, zieken,...) te ondersteunen. De politiek moet zijn verantwoordelijkheid in de economie opnemen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Wanneer Vlaanderen eenzijdig de transfers opzegt (en dat zal enkel mogelijk zijn door het uitroepen van de onafhankelijke Vlaamse staat), dan en alleen dan kan er sprake zijn van Wallonië als lagelooneconomie. Maar dit is voor Wallonië een "worst case scenario". Ik geloof dat de overheid actief kan interveniëren in de economie (door oderwijs, door gericht te investeren in bepaalde infrastructuur, door goedkope leningen, door overheidsbedrijven,...).
Ik ben geen econoom en weet niet wat de beste maatregelen zijn voor een Waalse economische opleving. Maar ik weet wel dat de Waalse overheid daar een belangrijke rol kan in spelen. Maar met de huidige politieke cultuur komt men er niet: die stelt dat de economie 100% een privézaak is, en dat de overheid enkel dient om de zwaksten (de werklozen, gepensioneerden, zieken,...) te ondersteunen. De politiek moet zijn verantwoordelijkheid in de economie opnemen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 10 september 2005 om 23:17.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2005, 23:30   #384
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als jullie er waarlijk van overtuigd zijn dat de wet in Wallonië niet toegepast wordt zoals het hoort, en dat er dus sprake is van grove ongelijkberechtiging binnen het Belgische territorium, dan moeten jullie eens durven doordenken en navenant handelen.
Jullie roepen en tieren reeds decennialang "Houdt den dief!!!"
Welnu jullie beweren ook 'den dief' te kennen: 't is den vuigen Wael!
Ik ben Vlaamsgezind en ik zeg dat niet. 't Probleem is dat de Vlaamse politici alles doen wat Elio hen beveelt. Ze komen niet op voor de belangen van de Vlamingen. Wat Vlaanderen nodig heeft, is leiderschap, 'n bekwaam politicus die in staat is om de Vlaamse belangen te verdedigen. Ik vraag van die paarsen dat ze de Vlaamse belangen verdedigen, maar dat doen ze volgens mij niet of veel te weinig. De Vlaamse ministers doen toegeving na toegeving. Dat is dus een Vlaams probleem. Zo financierde Wallonië met die Europese subsidies een piste (of hoe heet dat nu weer) voor mountainbikes. Tja, als Europa dat toestaat... Maar het ging hier niet over Europese subsidies. Het is dus aan de Vlaamse ministers om voor de Vlamingen hun belangen op te komen. Ik zie dus niet in waarom ik als Vlaamsgezinde zulke dingen over de Walen zou zeggen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2005, 08:34   #385
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Ik ken de logica, maar ik volg ze niet. Ik geloof niet in de logica dat je de wellvaart moet verlagen om de econommie te laten groeien. De economie staat immers ten dienste van de welvaart en niet omgekeerd..
Beste je opmerkingen zijn NIET glashelder!!
Natuurlijk moet men de wevaart niet verlagen om de economie te laten groeien. En natuurlijk staat de economie te, dienste van de mens en niet omgekeerd.
Het doel is natuurlijk niet om Wallonië arm te maken, wel integendeel.
Het middel is de Walen te laten inzien dat er iets grondig fout loopt, door loon naar werken aan te passen.
Als jij een beter middel hebt: ik luister.
Oud 11 september 2005, 08:36   #386
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Klinkt verdomd goed.
Vervang in uw betoog 'economie' door 'staat'.
Sta je er even principieel achter?
Oud 11 september 2005, 08:40   #387
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Ik ben Vlaamsgezind en ik zeg dat niet.
Gelukkig maar.
Want het is onbewijsbare onzin.

Citaat:
Wat Vlaanderen nodig heeft, is leiderschap, 'n bekwaam politicus die in staat is om de Vlaamse belangen te verdedigen.
Hoe wens je dergelijke aanbeden leider te betitelen?
Duce en Führer hebben we al gehad.
Toch niks in de zin van Winterkoning?
Oud 11 september 2005, 08:48   #388
luc broes

Standaard

Citaat:
Klinkt verdomd goed.
Vervang in uw betoog 'economie' door 'staat'.
Sta je er even principieel achter?
Jammer Staaf, maar dit raakt kant noch wal!
Oud 11 september 2005, 09:01   #389
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Ik ben Vlaamsgezind en ik zeg dat niet. 't Probleem is dat de Vlaamse politici alles doen wat Elio hen beveelt. Ze komen niet op voor de belangen van de Vlamingen. Wat Vlaanderen nodig heeft, is leiderschap, 'n bekwaam politicus die in staat is om de Vlaamse belangen te verdedigen. Ik vraag van die paarsen dat ze de Vlaamse belangen verdedigen, maar dat doen ze volgens mij niet of veel te weinig. De Vlaamse ministers doen toegeving na toegeving. Dat is dus een Vlaams probleem. Zo financierde Wallonië met die Europese subsidies een piste (of hoe heet dat nu weer) voor mountainbikes. Tja, als Europa dat toestaat... Maar het ging hier niet over Europese subsidies. Het is dus aan de Vlaamse ministers om voor de Vlamingen hun belangen op te komen. Ik zie dus niet in waarom ik als Vlaamsgezinde zulke dingen over de Walen zou zeggen.
Akkoord met wat Stefanie hier zegt. Wij zijn geen Walen-haters (of vreemdelingenhaters). En dat onze Vlaamse politici zich steeds laten doen is ook juist.
Hoe kunnen we de Walen op een geschikte manier duidelijk maken dat het huidig bestuur in Wallonië economisch niet houdbaar is vermits het niet overleeft zonder de transfers
Ik denk dat loon naar werken een goede methode is. Wie kent een beter middel? Goed bestuur is de kern van het probleem en niet wat moet er met de Belgische staat gebeuren.
Oud 11 september 2005, 09:11   #390
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jammer Staaf, maar dit raakt kant noch wal!
Hoezo?
Is de staat er voor de mensen of de mensen voor de staat?
Lijkt me een heel interessante analogie met wat Jaani_dushmann schreef.
Oud 11 september 2005, 12:41   #391
luc broes

Standaard

Citaat:
Hoezo?
Is de staat er voor de mensen of de mensen voor de staat?
Lijkt me een heel interessante analogie met wat Jaani_dushmann schreef.
Natuurlijk is de staat er voor de mensen.
Maar de transfers zijn bedoeld om mensen te helpen, en niet om ze in slaap te wiegen. Dat was het onderwerp.
Oud 11 september 2005, 13:10   #392
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Onze politiekers, onze Vlaamse politiekers, verdedigen liever hun eigen postje, zeteltje enz. dan dat ze de Vlaamse - èn de Waalse - belangen verdedigen.
En ze doen dat door toe te geven aan de partijbindingen over de taalgrens heen. De spa haalt meer kracht uit door zich te binden aan de ps.

Vergelijk met de werkloosheids- en ziekte-uitkeringen. Die dingen zijn erg nuttig, op voorwaarde dat je het niet laat ontsporen. Je moet dus kontroleren op misbruiken, en zorgen dat je systeem niet uitgehold wordt.

Solidariteit met een andere regio is juist hetzelfde, en daar loopt het mis met Wallonië. Doorgaans kontroleert Europa hun subsidies veel beter. Daar is immers ook geen stoorzender zoals bij ons de politieke bindingen over de taalgrens heen.

Het zou dus helemaal geen vorm zijn van gebrek aan solidariteit om af te komen met een volgende oplossing: Vlaanderen en Wallonië worden onafhankelijk. De transferts worden quasi onmiddellijk stopgezet en vervangen door systemen van EU-solidariteit.
De Waalse vrienden zullen rap wakker worden, en ze zullen veel rapper dan wij denken zich omvormen tot een krachtiger ekonomie. Mogelijks zelfs krachtiger dan Vlaanderen. (dat laatste geloof ik wel niet, maar ze zouden het misschien zelf wel geloven ... en misschien wordt hun koudwatervrees dan een beetje overwonnen ..)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2005, 13:43   #393
Breydel
Banneling

Breydel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Maar het zijn wel degelijk de Franstalige armen in België die jullie willen uitsluiten van de solidariteit, of niet soms?
Wallonië kan gerust via Europees geld erboven op geholpen worden. Die armoede bestaat trouwens ook in de ons omringende landen. De federale schurkenstaat bestuurd door de P.S-junta is in vélé mate verantwoordelijk voor de armoede en het wanbestuur in Wallonië maar de Walen blijven zich vastklampen aan hun P.S dus moeten ze zelf de gevolgen maar dragen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Breydel on 11-09-2005 at 14:44
Reason:

Citaat:
Maar het zijn wel degelijk de Franstalige armen in België die jullie willen uitsluiten van de solidariteit, of niet soms?
Wallonië kan gerust via Europees geld erboven op geholpen worden. Die armoede bestaat trouwens ook in de ons omringende landen. De federale schurkenstaat bestuurd door de P.S-junta is in vélé mate verantwoordelijk voor de armoede en het wanbestuur in Wallonië maar de Walen blijven zich vastklampen aan hun P.S dus moeten ze zelf de gevolgen maar dragen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Wallonië kan gerust via Europees geld erboven op geholpen worden. Die armoede bestaat trouwens ook in de ons omringende landen. De federale schurkenstaat bestuurd door de P.S-junta is in vélé mate verantwoordelijk voor de armoede en het wanbestuur in het zuiden van het land.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Breydel : 11 september 2005 om 13:44.
Breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2005, 13:48   #394
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Het zou dus helemaal geen vorm zijn van gebrek aan solidariteit om af te komen met een volgende oplossing: Vlaanderen en Wallonië worden onafhankelijk. De transferts worden quasi onmiddellijk stopgezet en vervangen door systemen van EU-solidariteit.
De Waalse vrienden zullen rap wakker worden, en ze zullen veel rapper dan wij denken zich omvormen tot een krachtiger ekonomie.
Tsjechië , maar ook Slovakije, doen het nu afzonderlijk beter dan gezamenlijk voordien.
Voor de rest weiger ik de afdracht van 12 miljard euro aan de Frankofonie, te bestempelen als solidariteit.
Het is gewoon diefstal die de PS in staat stelt om over een gewillig en afhankelijk kiesvee te kunnen beschikken.
Plus daarbij nog die Vlamingen die uit de Belgische staatsruif vreten en hop, daar hebben we het Belgische samenlevingsmodel.
Als we niet gauw een eind maken aan dit rotland, gaan de Vlamingen mee ten onder.
Onze welvaart , van recente oorsprong , is geen eeuwig durend gegeven.
Oud 11 september 2005, 17:07   #395
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Tsjechië , maar ook Slovakije, doen het nu afzonderlijk beter dan gezamenlijk voordien.
So what?
Oost- en West-Duitsland doen het nu gezamenlijk beter dan voorheen.

Citaat:
Voor de rest weiger ik de afdracht van 12 miljard euro aan de Frankofonie, te bestempelen als solidariteit.
Beschouw het dan als een wet waaraan je onderhevig bent, zolang je vrijwillig wenst in ons Zoete Koninkrijk te verblijven.

Citaat:
Het is gewoon diefstal die de PS in staat stelt om over een gewillig en afhankelijk kiesvee te kunnen beschikken.
Als het diefstal is, laat het dan gerechtelijk vervolgen, i.p.v. het politiek uit te melken tot in der eeuwigheid.

Citaat:
Plus daarbij nog die Vlamingen die uit de Belgische staatsruif vreten en hop, daar hebben we het Belgische samenlevingsmodel.

Begint ge te beseffen dat uw splitsingsafzeik nooit op democratische wijze zal gerealiseerd worden?
Er bestaat geen meerderheid voor.

Citaat:
Als we niet gauw een eind maken aan dit rotland, gaan de Vlamingen mee ten onder.
Met een Vlaams republiekske zijn we ook nog niet aan de nieuwe patatten.
Gelooft gij echt dat die zogezegde transfers u als gebakken kiekens in de mond gaan vliegen? Of als een halve auto uw garage binnenrijden?
Simpele duif!
Oud 11 september 2005, 18:46   #396
luc broes

Standaard

Citaat:
So what?
Oost- en West-Duitsland doen het nu gezamenlijk beter dan voorheen.
Voor de éénmaking was W-D de motor van Europa. Nu een zieke man.
Oud 11 september 2005, 18:47   #397
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Gelukkig maar.
Want het is onbewijsbare onzin.

Hoe wens je dergelijke aanbeden leider te betitelen?
Duce en Führer hebben we al gehad.
Toch niks in de zin van Winterkoning?
In andere landen komt het wel voor dat een regering iets doet dat goed is voor het volk. Die betiteling is volledig naast de kwestie. Dat heeft geen belang. Ge wijkt af. Het doet er niet toe. Ik spreek hier over het beleid.
Oud 11 september 2005, 18:48   #398
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de éénmaking was W-D de motor van Europa. Nu een zieke man.
Ziek, maar nog steeds niet verslagen. Bij mijn weten is de BRD nog altijd het grootste uitvoerland van heel de EU.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2005, 18:49   #399
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Met een Vlaams republiekske zijn we ook nog niet aan de nieuwe patatten.
Gelooft gij echt dat die zogezegde transfers u als gebakken kiekens in de mond gaan vliegen? Of als een halve auto uw garage binnenrijden?
Simpele duif!
Een Vlaanderen dat onafhankelijk is zou ook problemen hebben. Maar ik denk dat het beter zou gaan dan nu.
Oud 11 september 2005, 20:29   #400
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ziek, maar nog steeds niet verslagen. Bij mijn weten is de BRD nog altijd het grootste uitvoerland van heel de EU.
Klopt, exporteert zelfs meer dan de VS eigenlijk.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be