![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#382 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een goede vriendin vroeg in hotel Jazmines te Pinar del Rio - ![]() Met een uiterst mooi uitzicht, toegegeven - wat de verschillende soorten vlees waren. Wist ze veel dat er maar één soort was. Je had de pruillip van de kok moeten zien! Trouwens, veel heb ik daar niet geslapen, want tegen valavond ben ik meegeslopen met één van de nachtbewakers naar een vergadering van de christelijke beweging in Cuba. Dat was overigens de laatste maal dat ik in een "hotel" lag. De overige waren allemaal, buiten Trinidad kortstondig, louter "slaapgelegenheden" in de meest brute zin van het woord. En, om nu to the point te komen, overal was hetzelfde eten voorradig. Ik moet er wel bijzeggen dat ik vegetariër ben. Dat past misschien moeilijker in de planeconomie.
Laatst gewijzigd door lombas : 25 juli 2006 om 19:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#383 |
Europees Commissaris
|
![]() Natuurlijk is het eten in Cuba niet zo gevarieerd als hier.
Gezien zijn geschiedenis en de boycot die haar economie overschaduwt (daar moet jij als verdediger van de vrije markt toch ook kritiek op hebben?). Aangezien je vegetariër bent, heb je er misschien ook een hamburger gegeten, net als ik: een broodje met ketchup. Vlees had hij maar de helft van de tijd. Maar de kreeft ginder... Maar vermits een kreeft een dier is, zul je dat ook niet gegeten hebben... (het eten in ethiopië is nihil denk ik) |
![]() |
![]() |
![]() |
#384 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() nochtans zijn redelijk wat commies vegetariër.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#385 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik steun tenminste mijn allochtoon, de lokale pittaboer.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#386 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door lombas : 25 juli 2006 om 20:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#387 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar in een planeconomie nogal moeilijk in te werken.
![]() |
![]() |
#388 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() die bij mij ook
![]()
![]() |
![]() |
#389 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() in een democratische planeconomie dan weer wel, want al die vegetariërs kunnen een vegetarisch restaurant vragen. En ik denk niet dat het stemmend volk daar tegen zal zijn.
![]() |
![]() |
#390 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) Ofwel moet je het plan de prullemand ingooien telkens iemand vegetarier wordt of terug vlees eet 2) Ofwel ben je wel beschoren als je een dag na de goedkeuring besluit geen vlees meer te eten 3) Ofwel mag je nog vier jaar alleen groenten eten in het omgekeerde geval
![]() |
![]() |
![]() |
#392 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#393 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat op zich niet, maar het voedsel en de inkleding en de bouwmaterialen zijn allemaal producten van planning, of verzaak je nu het fundament van democratisch communisme?
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#394 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Basisdemocratie, boven alles. Als er dus iets gepland wordt, dan wordt het gepland door de burgers. Vrije coöperaties zijn een interessant model.
![]() |
![]() |
#395 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) Het wordt gevormd door een meerderheid van de burgers? 2) Hoezo, "als" er iets gepland wordt? Je verwerpt de markteconomie toch, of niet? Of heb je het Licht van non-coërciviteit gezien?
Laatst gewijzigd door lombas : 25 juli 2006 om 21:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() LSP heeft de moeite genomen om haar standpunt over Cuba nog eens te herhalen, bij monde van Peter Taaffe:
Citaat:
Wat een pech toch dat Taaffe niet meer van marxisme afweet. Of beter gezegd, dat hij het niet toepast, want ik ga er toch ook wel vanuit dat hij al van dialectisch materialisme gehoord heeft (maar ook dogmatische materialisten zijn idealisten). Enfin, als hij dus materialistisch te werk zou gaan, zou hij goed beseffen dat de Cubaanse realiteit stukken belangrijker is dan wat hij denkt dat de Cubaanse realiteit is. Hij zou dan de moeite nemen om eens te kijken wat Castro in feite zegt en hij zou dan kunnen merken dat die man best wel wat kritiek heeft op sommige fenomenen in Cuba (de pers om maar iets te noemen, zie hier). Taaffe doet dit niet en zelfs als hij het zou doen zou hij nog altijd zeggen dat Castro maar 'doet alsof' of whatever hij als verklaring verzint. Voor hem kan het namelijk niet dat hij ongelijk zou hebben, voor een idealist is wat hij denkt belangrijker dan de realiteit. In het tekstje van Taaffe is de enige Cubaan met een 'actieve rol' Fidel Castro. Taaffe gaat met andere woorden mee met in de stelling "Castro = dictator": Castro is de enige die iets te zeggen heeft in Cuba. In plaats van te spreken over "de laatste aanvallen van Castro op corruptie" zou hij beter spreken over "de laatste aanvallen van de Cubaanse Communistische Partij op corruptie". Castro is in zekere zin gewoon de 'woordvoerder'. Als Castro op de 17de november van vorig jaar de corruptie aan de kaak stelt (zie http://www.granma.cu/frances/2005/no...48univer.html), dan is dat niet omdat die ineens goesting heeft gekregen om daarover eens iets te zeggen, maar dan zijn daar maanden (zoniet jaren) van discussies en voorbereidingen aan voorafgegaan. Taaffe spreekt over "zijn intentie om jongeren te betrekken in die strijd", maar het gaat wel om veel meer dan een intentie, dat is de REALITEIT. Die 28.000 sociale werkers die de tankstations zijn gaan bedienen (en ook andere taken krijgen) zijn al een paar jaar eerder aan een opleiding begonnen voor zo'n zaken. Het gaat trouwens meestal om jongeren die enigszins op 'het slechte pad' waren geraakt. Het is dus niet dat Castro vaagjes zegt van "ik zou de jongeren hierbij willen betrekken", nee, al jaren eerder waren er concrete beslissingen genomen om jongeren op te leiden tot sociale werkers. En dan de eeuwige dooddoener: "Wij erkennen de enorme verworvenheden van de Cubaanse revolutie, maar" Taaffe zou zich wel helemaal ongeloofwaardig maken als hij de verworvenheden van de Cubaanse Revolutie niet zou erkennen. Alleen wordt het voor hem misschien eens tijd om te kijken wat die enorme verworvenheden precies inhouden. Hij zou bijvoorbeeld eens een blik kunnen werpen op de Poder Popular. Is dat democratisch systeem (dat voor verbetering vatbaar is, vandaar dat er onlangs nog een aantal "bureaucratische belemmeringen" werden afgeschaft) ook geen enorme verworvenheid? Ik vraag mij dus echt af of Taaffe ooit überhaupt van Poder Popular gehoord heeft. Hij gaat er blijkbaar vanuit dat, aangezien Cuba eind jaren '60 geen democratische instellingen had, dat nu nog altijd zo is (zo redeneert hij toch, impliciet in elk geval, in zijn boek over Cuba [al smijt hij er ook nog een flinke dosis rechtstreeks van bourgeoisbronnen afkomstige leugens tegenaan]). Hij is dus niet alleen een idealist, dialectiek is ook te moeilijk voor hem, gewoon het simpele fenomeen van verandering is er al te veel aan. In plaats van sektaristisch te zitten kakken op iedereen die niet akkoord is met zijn stellingen over Cuba, zou Taaffe misschien eens kunnen nadenken over het feit dat Alan Woods van de positie "er is een politieke revolutie nodig in Cuba" overgaat naar een veel positievere inschatting. Zou het heel misschien toch niet kunnen dat die Woods toch een beetje gelijk heeft? Maar natuurlijk niet, Taaffe heeft immers ALTIJD gelijk, ook als hij geen gelijk heeft. Laatst gewijzigd door tony p : 26 juli 2006 om 13:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) Ja. Dat heet democratie. En voor je afkomt met het argument van de 'dictatuur van de meerderheid': ik acht het plebs wel genoeg inzicht, intellect en verantwoordelijkheidsgevoel toe om een eventuele minderheid van vegetariërs hun rechten niet te ontzeggen. Als de stadsbewoners dus besluiten dat er tien nieuwe restaurants moeten komen ben ik er zeker van dat, aangenomen er tien procent vegetariërs zijn, die andere negentig procent carnivoren het niet erg zullen vinden dat er één vegetarisch restaurant bij is. 2) Ik 'verwerp' de markteconomie helemaal niet. Geef mij een markt die echt werkt en niet onderhevig is aan de kapitalistische uitbuiting en monopolievorming en ik teken er voor. 'De markt' ontstaat overigens al van zodra ik aan mijn buurman een potje suiker vraag in ruil voor een kom melk. 'de markt' is dus niet hetzelfde als het kapitalisme. Nationalisaties en collectief beheer moeten trouwens niet in alle sectoren worden toegepast, alleen primaire behoeften. Vrije democratische coöperaties zijn ook een valabel alternatief. 3) non-coërciviteit is een utopie. Ik ga uit van de klassenstrijd, non-coërciviteit komt neer op het zich onderwerpen aan de wensen van de heersende klasse. Eerst moet de klassenmaatschappij worden omvergeworpen, en de kans dat dit op een non-coërcieve manier zal gebeuren is vrij klein. De dictatuur van het proletariaat, weet u wel.
![]() |
![]() |
![]() |
#398 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Homoseksualiteit is nog steeds strafbaar in een aantal Amerikaanse staten - blijkbaar is die meerderheid toch niet zo tof en respectvol voor anderen. Citaat:
Kijk naar de drugsdiscussie of de ene "wil toestemmen" dat de ander een joint rookt. Blijkbaar denken velen in een democratisch bestel als dat ze de papa of mama van de medeburgers zijn. Daarom heb je overigens grondwetten, maar dat terzijde. Citaat:
Volgens mij is er niets op tegen dat verscheidene economische stelsels naast elkaar leven, zolang mensen zelf maar mogen beslissen aan welk ze deelnemen. De Amish wonen bijvoorbeeld in de onterechte kapitalistisch paradijs genoemde Verenigde Staten, en boeren letterlijk goed. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik pak er zowaar een rum cola bij 8)
![]() |
![]() |
![]() |
#399 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat doen we daartegen? Een 'verlichte' dictatuur instellen? Of macht gewoon afschaffen? Zelfs in jouw liberale non-coërcieve maatschappij belet niets de dorpelingen om u gewapend met bijlen en hamers en rieken uit uw huis te komen jagen, en daar sta je dan met al je burgerlijk gezeik over 'non-coërciviteit'. De vraag is : gebeurt dat? Ik heb geen weet van zo'n voorbeelden. Citaat:
Citaat:
Ik geloof er overigens geen bal van. Ik wil het graag eens met voorbeelden aangetoond zien. Democratie is trouwens een leerproces, hoe meer het plebs verantwoordelijkheid heeft, hoe meer dat plebs zich met vallen en opstaan daar naar zal gedragen en leren die macht te gebruiken op een verantwoorde manier. Want de minderheid van vandaag is de meerderheid van morgen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
2) In Zwitserland werd in de jaren vijftig een referendum gehouden omtrent vrouwenstemrecht dat werd verworpen - conclusie van mijn kant: bepaalde zaken stijgen gewoon boven hetgeen jij en ik denken of willen Citaat:
Citaat:
Citaat:
2) Proberen zij dat, dan ontmoeten ze mijn goede vrienden Citaat:
2) Opportuniteit =/= vrijheid Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |