Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2006, 07:36   #381
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Veel Franstaligen in de Rand spreken tegenwoordig wel Nederlands, maar ze vinden dat ze recht hebben op politieke erkenning en erkenning van hun taal omdat ze de meerderheid vormen in enkele van de betreffende gemeenten.
Indien ze volgens u al Nederlands spreken, dan hebben ze er ongetwijfeld geen enkel probleem met het feit dat ze zich in een Nederlandstalige/Vlaamse gemeente vestigen en dus aanvaarden dat de taal er het Nederlands is.

Het probleem is dat u - net als sommige van die Franstaligen - nog steeds niet inzien wat de basis is van een federale staat. Daar schort het dus. Er is geen enkele federale loyaliteit van die Franstaligen (en blijkbaar ook niet van u).

Als een Duitstalige Zwitser zich in Genève vestigt, dan denkt hij er nog niet aan taalfaciliteiten te vragen, laat staan te eisen. Zelfs al zijn ze met veel (en inderdaad, in Genève woont een belangrijk aantal Duitstaligen). In Zwitserland heeft men respect voor de ordening en de taalwetten van het land, en bijgevolg respecteert men die gegevenheden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 07:40   #382
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat levert hen voordelen op als ze op vakantie gaan naar Marokko, en het levert hen geen nadelen op, waarom zouden ze die nationaliteit moeten opgeven? Maar het gebeurt zeer zelden dat Marokkaanse jongeren "terugkeren" naar Marokko om er te wonen. veel Marokkaanse jongeren tegenwoordig spreken onder elkaar zelfs Nederlands of Frans, dat merk ik dagenlijks. de meeste Marokkaanse jongeren die ik ken kunnen geen Arabisch meer schrijven, en velen gaan ook niet naar de moskee.
Dat laatste is een beetje lachwekkend: "... geen Arabisch MEER schrijven ..." In de meeste gevallen konden hun ouders ook geen Arabisch schrijven, om de eenvoudige reden dat ze analfabeet waren en als arme mensen uit het Rifgebergte naar hier kwamen.

Daarenboven is uw stelling niet al te juist. Loop maar eens door Brussel rond (bijvoorbeeld de Louisalaan). Daar zijn enkele zaken van jonge Marokkanen. En welke opschriften vinden we op hun zaken? Juist, Arabisch. Alweer nogal merkwaardig voor jongeren die volgens u hun eigen taal niet meer schrijven.

Indien u dagelijks merkt, wat anderen niet merken, heeft u wel een probleem. Ga maar eens naar de Hoofdstedelijke Bibliotheek aan de Munt in Brussel. Ga naar de tweede verdieping, daar aan de kant van de computers een stoel en observeer even wat er allemaal gebeurt. Daar komen heel wat Marokkaanse jongeren werkjes maken of studeren. Luister dan maar eens goed wat ze onder elkaar spreken. Neen, het is geen Frans en ook geen Nederlands...
Oud 28 maart 2006, 07:42   #383
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn ook veel criminele Armeniërs in België, die loesje zaakjes doen, net als zoveel ex-Sovjet-migranten hier die hier recent zijn komen wonen, ik ken die gemeenschap heel goed.
Ongetwijfeld kunt u mij nu verwijzen naar krantenberichten over die criminele Armeniërs, op dezelfde manier als voor de Georgische en Russische maffia.

In de meeste gevallen zijn Armeniërs gerespecteerde zakenlui. Ook in de textielsector zijn ze heel actief (dan in de betere kledij).
Oud 28 maart 2006, 07:43   #384
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grieken zijn hier al heel lang en hebben zich net als Italianen en Spanjaarden goed geïntegreerd, dat klopt.
Grieken? Al heel lang? Ze zijn nauwelijks enkele jaren vroeger gekomen als de instroom uit Marokko en Turkije.
Oud 28 maart 2006, 07:48   #385
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vroeger wel, tegenwoordig niet meer. Als je naar de RTBF kijkt gaat er heel veel aandacht naar Vlaanderen, en niet in negatieve zin, heel veel Franstalige Brusselaars doen tegenwoordig moeite om Nederlands te spreken, een kleine minderheid van Vlaamse Brusselaars heeft volledige tweetaligheid cadeau gekregen, de premier is al decennia een Vlaming, terwijl veel vlaamse politici niets anders doen dan op de Walen "kappen".
Ik vind uw stelling manifest eenzijdig.
Ik kijk iedere dag naar de RTBF. Ik herken geenszins wat u schrijft. Laatst met de hele heisa rond prins Filip werd op de RTBF dik in de verf gezet hoe negatief "de Vlamingen" reageerden en hoe anders men dacht in het zuiden van het land.

Bij mijn weten vormen de Vlamingen ook de meerderheid in België... En dat "kappen op de Walen" is weer een van de zoveelste dooddoeners waarmee u kritiek op onverantwoorde beleidsbeslissingen genomen in Wallonië wilt omschrijven. Kritiek mag en moet.

Eigenlijk schiet u echter in uw eigen voet, u die toch zo graag pleit tegen separatisme en voor België. Er is blijkbaar een andere mentaliteit gegroeid: u stelt zelfs dat er kritiek komt. Dat men schijnbaar anders is gaan denken. Dat gedroomde België bestaat dus niet: er is geen eenheid in de geesten meer.
Oud 28 maart 2006, 08:56   #386
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat mijn kijk gebalanceerder is dan de Uwe, en ik associeer Vlaanderen helemaal niet met haat, wel de VlaemSSch-nationalisten van NVA en de fascisten van het VB.
Jouw post nr 96 in deze draad zegt het anders...
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 08:56   #387
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar waar wind ik mij eigenlijk over op, als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt dan zal Brussel daar nooit bijhoren en woon ik niet langer in Vlaanderen als ik dan nog in Brussel woon. Helaas zullen mijn kinderen dan geen Nederlands kunnen leren op school en zal "Vlaams" haatgevoelens oproepen, want dat is het gevolg van een scheiding. Dat is spijtig, want ik vind dat Brussel zijn Vlaamse roots niet volledig mag verliezen. Anderzijds zullen ticketjes voor de trein meer kosten want internationaal verkeer is duurder. En als ik naar de dokter ga in Oostende of Antwerpen zal dat niet terugbetaald worden door de ziekteverzekering. Niets dan narigheid dus voor iedereen. Maar als de meerderheid van de Vlamingen hun eigen moestuin onafhankelijk willen maken en er onder VB-bestuur een grote rotzooi van maken dan zal dat gebeuren en moeten ze er hun plan mee trekken, maar zolang de meerderheid van de Vlamingen dat niet wil zal het niet gebeuren, ik reken op het gezond verstand dat toch typisch Vlaams is.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 11:45   #388
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Frans is een historische taal in Vlaanderen, de graven van Vlaanderen spraken Frans, Frans was reeds een belangrijke ambtstaal sinds vele eeuwen. (ik heb zelf nog middelnederlandse documenten vertaald waar dikwijls ook een stuk in het Frans opgesteld was), ik heb de definitie van de Raad van Europa niet gevonden, maar het lijkt me dat een van de voorwaarden is dat de taal historisch in het gebied aanwezig is. (dat is dus niet zo met Arabisch, Portugees, etc.) Brussel was enkele decennia geleden ook grotendeels Nederlandstalig, toch is Brussel vandaag de dag erkend als een tweetalig gebied.
Als we zo gaan beginnen, moeten Frans en Latijn in heel Europa erkend worden als minderheidstalen. Dat waren immers de talen van de wereldlijke (Frans) en kerkelijke (Latijn) elite. Beetje belachelijk, hè?

Citaat:
Veel Franstaligen in de Rand spreken tegenwoordig wel Nederlands, maar ze vinden dat ze recht hebben op politieke erkenning en erkenning van hun taal omdat ze de meerderheid vormen in enkele van de betreffende gemeenten.
Waarom heb je automatisch recht op erkenning als je ergens de meerderheid vormt? Hebben Nederlanders die net over de grens in Duitsland wonen, ook recht op erkenning van het Nederlands omdat ze in een aantal wijken inmiddels de meerderheid vormen? Moet die Duitse gemeente zich dan aanpassen aan de Nederlanders, of moeten de Nederlanders zich aanpassen aan het feit dat ze in Duitsland wonen en dus in het Duits bestuurd worden? Dat laatste toch zeker?

Zoals je misschien weet hebben EU-burgers actief en passief kiesrecht bij gemeenteraadsverkiezingen. Er kunnen dus ook Nederlanders in een Duitse gemeenteraad worden gekozen. Enkele jaren geleden was er geloof ik zelfs een Nederlandse die ergens in Duitsland meedong naar het burgemeesterschap! Maar een Nederlander zal het niet in z'n hoofd halen om in de Duitse gemeentepolitiek Nederlands te spreken. De Franstaligen in Vlaanderen zijn echter wel zo arrogant om te eisen dat ze hun eigen taal mogen gebruiken. Aangezien ze zich ook volledig afschermen van de Vlaamse gemeenschap in de gemeente, met eigen lijsten en eigen organisaties, en ze ook in het openbaar leven gewoon Frans blijven spreken, is het logisch dat Vlamingen vijandig staan tegenover Franstaligen. In Duitsland zie je helemaal geen vijandigheid tegenover Nederlanders. Er zijn heel wat Nederlanders die ondanks de nabijheid van een Nederlandse school toch ervoor kiezen hun kinderen naar de lokale Duitse school te sturen. En velen proberen zich ook te integreren in de lokale samenleving, bijv. door deelname aan de Nachbarschaft. In nieuwbouwwijken waar de helft van de bevolking uit Nederlanders bestaat is het uiteraard wel wat lastig om te integreren, maar ik denk niet dat er Nederlanders zijn die bijv. bij de bakker of in de supermarkt Nederlands spreken. Het gevolg van deze positieve houding is, dat gemeenten ook al eens bereid zijn om formulieren te vertalen naar het Nederlands, dat het animo bij Duitsers om Nederlands te leren erg groot is en dat sommigen zelfs spontaan in het Nederlands antwoorden als ze aan je Duits merken dat je uit Nederland komt! Ik heb nog geen enkele negatieve ervaring gehad met of gehoord over Duitsers in de grensstreek. Het kan dus wel, samenleven tussen twee taalgroepen, zolang de immigrant maar respect toont voor het gebied waar hij komt wonen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 11:53   #389
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat levert hen voordelen op als ze op vakantie gaan naar Marokko, en het levert hen geen nadelen op, waarom zouden ze die nationaliteit moeten opgeven? Maar het gebeurt zeer zelden dat Marokkaanse jongeren "terugkeren" naar Marokko om er te wonen. veel Marokkaanse jongeren tegenwoordig spreken onder elkaar zelfs Nederlands of Frans, dat merk ik dagenlijks. de meeste Marokkaanse jongeren die ik ken kunnen geen Arabisch meer schrijven, en velen gaan ook niet naar de moskee.
Dat levert helemaal geen voordelen op bij vakanties. Afgelopen zaterdag was een bekende Marokkaanse Nederlander te gast in Raymann is Laat (NPS, Ned. 3), die ook een dubbele nationaliteit heeft. Toen Jörgen Raymann vroeg met welk paspoort hij naar Marokko ging, antwoordde hij: "met m'n Nederlandse paspoort, want dan kom je sneller door de douane." Zo zie je maar...

Het probleem is echter, dat Marokko volgens mij enerzijds niet toestaat dat je de nationaliteit inlevert en anderzijds kinderen van Marokkanen in Nederland automatisch de Marokkaanse nationaliteit geeft. Zo blijven er dus heel veel mensen met een dubbele nationaliteit.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 12:20   #390
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tegen de bouwondernemingen wordt weinig tot niets ondernomen
Inderdaad. Maar één van de weinige die er iets tegen ondernam, was architecte en N-VA'ster Frieda Brepoels (voorstel om koppelverkoop in de bouw aan te pakken). Maar de regering VLD/SP.a/Groen! wou uiteraard de bouwondernemingen niet hinderen, en heeft dus het voorstel gekelderd.
Dit is uiteraard een federale bevoegdheid. Zo gaat het altijd in bourgeoisstaat België: Vlaanderen mag dan vel een mooi Ruimtelijk Structuurplan uittekenen, het aanpakken van de grote bouwbedrijven is en blijft een federale materie.

Citaat:
en ook de landbouwgrond die niet specifiek als landbouwgrond werd ingekleurd in het ruimtelijke ordeningsplan wordt nog steeds volgebouwd met fermettes.
Het niet inkleuren van landbouwgrond dateert nog van de jaren '80 (of misschien zelfs de jaren '70). Toen het nog de federale bevoegdheid was. Toen kon men in landbouwgebied ongeremd huizen bouwen, bedrijven neerplanten, enz... Daar is met de regionalisering een begin van een einde aan gekomen (maar het gaat idd veel te traag).
Sommige gemeenten hebben al een RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan), en daar staat dus o.a. voor elk perceel de bestemming op. Voor die gemeenten die dat nog niet hebben, gelden nog steeds de oude gewestplannen. Dus elk perceel heeft intussen een bestemming gekregen. Ofwel via een RUP ofwel via een gewestplan.
Vroeger konden lokale poltici vrij eenvoudig uitznderingen toestaan om in landbouwgebied te gaan wonen (dat was een compensering omdat de wijziging van het gewestplan zelf verschrikkelijk omslachtig was). Nu kan elke gemeente zijn RUP aanpassen (dat duurt ongeveer een jaar), waardoor er geen systeem van uitzonderingen meer nodig is. Zelfs al wordt dat RUP gewijzigd, dna nog moet het nog steeds in de geest blijven van het Gemeentelijk Ruitmelijk Structuurplan.

We komen qua ruimtelijke ordening van verschrikkelijk ver. Maar sinds de regionalisering is er toch, zééér traag, een verbetering merkbaar.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 12:49   #391
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Jan van den Berghe;1599861]
Citaat:
Frans is helemaal geen historische taal in het huidige Vlaanderen. En zeker niet om de reden die u opgeeft. "De" graven van Vlaanderen spraken immers geen Frans. Wel een aantal graven (ik denk hierbij aan bijvoorbeeld Guy de Dampierre). Andere spraken dan weer Diets (de graven van den Elzas om daar die op te vermelden).

Om die reden wordt een taal evenwel geen "historische taal". Anders was Frans ook een historische taal in bijvoorbeeld Pruisen, daar Frederik de Grote die taal verkoos boven Duits. Dan zou Frans ook een historische taal worden in Rusland, want de toplaag van de adel beheerste ook het Frans.
Het verschil is dat in Vlaanderen Frans niet alleen de taal was van de absolute top, maar ook van een groot deel van de middenklasse, al sinds de tijd van de guldensporenslag (remember, '"schild en vriend"?). Ook werd Vlaanderen grotendeels in het Frans geregeerd, was Frans de enige officiële taal, tot en met de 19de eeuw. Dat was nooit zo in andere landen.

Citaat:
Brussel is "erkend" (wat een woordkeuze!) als tweetalig gebied, omdat het eerst officieel eentalig in het FRANS werd bestuurd sedert 1830. Dan heeft de verfransing zich ingezet - langzaam maar gestaag - en de daadwerkelijke tweetaligheid en de gelijkschakeling van het Nederlands is er pas gekomen als de stad eigenlijk al goed op weg was grotendeels verfranst te worden. Dat is de bron van de tweetaligheid. Niet de rare kronkels die u ervan maakt.
[/quote]

Goed, maar dat is nu eenmaal de realiteit waar U zich bij neer moet leggen, ook in andere steden in Vlaanderen zette de verfransing zich door in de 19dde eeuw, in bijvoorbeeld Gent of Oostende sprak een groot deel van de bourgeoisie en middenstand (toch de motor van elke burgerlijk-kapitalistische samenleving) Frans.

Laatst gewijzigd door tomm : 28 maart 2006 om 12:49.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 12:54   #392
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Indien u op die manier gelijkenissen zoekt, dan is België dus de staat die Vlaanderen bezet.

Zelfs al sprak de elite Zweeds toch dacht niet zo zoals u stelt. Reeds bij de onafhankelijkheid van Finland gaf die vrijwel onmiddellijk het Fins een rechtmatige plaats. Aldus wordt het Fins als medeofficiële taal erkend in de eerste grondwet (toch wel wat anders dan men in 1830 in België deed!!!). Nogal merkwaardige voor een toplaag die volgens u het Fins als minderwaardig beschouwt... En kort nadien wordt zelfs een speciale taalwet uitgebracht om het Fins - na zoveel jaar dominantie door het Zweeds en later ook Russisch - overal ingang te doen vinden in de Finstalige gebieden. Indien uw stelling juist zou zijn, zijn al die stappen totaal onbegrijpelijk.

De reden is eenvoudig: u slaat de bal mis.
Finland werd pas onafhankelijk in de 20ste eeuw, toen was het Nederlands in België ook gelijkgesteld aan het Frans (officieel althans). In Finland was men veel verdraagzamer dan in Vlaanderen, de Zweedstalige minderheid kreeg taalrechten terwijl men in Vlaanderen de franstaligheid volledig probeerde uit te bannen (denk maar aan "Walen buiten" in Leuven)

Russisch heeft nooit ingang gevonden in Finland, Finnen, zowel Fins- als Zweedstaligen, haatten Rusland en Finland had een autonome status. Oost-Finland (Karelië) werd wel volledig gerussificeerd, al sinds de middeleeuwen. Vandaag hebben de Kareliërs behalve hun taal nog weinig gemeen met Finnen.
Oud 28 maart 2006, 12:57   #393
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien ze volgens u al Nederlands spreken, dan hebben ze er ongetwijfeld geen enkel probleem met het feit dat ze zich in een Nederlandstalige/Vlaamse gemeente vestigen en dus aanvaarden dat de taal er het Nederlands is.

Het probleem is dat u - net als sommige van die Franstaligen - nog steeds niet inzien wat de basis is van een federale staat. Daar schort het dus. Er is geen enkele federale loyaliteit van die Franstaligen (en blijkbaar ook niet van u).

Als een Duitstalige Zwitser zich in Genève vestigt, dan denkt hij er nog niet aan taalfaciliteiten te vragen, laat staan te eisen. Zelfs al zijn ze met veel (en inderdaad, in Genève woont een belangrijk aantal Duitstaligen). In Zwitserland heeft men respect voor de ordening en de taalwetten van het land, en bijgevolg respecteert men die gegevenheden.
Het verschil is dat de rand al sinds de vestiging van de taalgrens tweetalig gebied is, net als Voeren, Komen en Moeskroen.
Oud 28 maart 2006, 13:02   #394
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Jan van den Berghe;1599883]

Citaat:
Dat laatste is een beetje lachwekkend: "... geen Arabisch MEER schrijven ..." In de meeste gevallen konden hun ouders ook geen Arabisch schrijven, om de eenvoudige reden dat ze analfabeet waren en als arme mensen uit het Rifgebergte naar hier kwamen.
De meeste jongeren kunnen wel Nederlands of Frans lezen en schrijven. En veel van de oudere generatie zijn wel naar school geweest in Marokko, of hebben toch op de een of andere manier Arabisch leren schrijven (= de heilige taal van de Islam)

Citaat:
Daarenboven is uw stelling niet al te juist. Loop maar eens door Brussel rond (bijvoorbeeld de Louisalaan). Daar zijn enkele zaken van jonge Marokkanen. En welke opschriften vinden we op hun zaken? Juist, Arabisch. Alweer nogal merkwaardig voor jongeren die volgens u hun eigen taal niet meer schrijven.
Die opschriften zijn veelal bedoeld voor de oudere generaties, die slecht of geen Nederlands of Frans lezen of schrijven. De jongeren lezen veel beter Nederlands en/of Frans dan Arabisch.

Citaat:
Indien u dagelijks merkt, wat anderen niet merken, heeft u wel een probleem. Ga maar eens naar de Hoofdstedelijke Bibliotheek aan de Munt in Brussel. Ga naar de tweede verdieping, daar aan de kant van de computers een stoel en observeer even wat er allemaal gebeurt. Daar komen heel wat Marokkaanse jongeren werkjes maken of studeren. Luister dan maar eens goed wat ze onder elkaar spreken. Neen, het is geen Frans en ook geen Nederlands...
Wel heel toevallig kom ik daar ook regelmatig, en de meeste Marokkaanse jongeren spreken Vlaams dialect of Frans onder elkaar. Dat is ook zo op de tram, in de trein, op straat etc. in Antwerpen en Brussel. Niet allemaal, maar toch heel veel, misschien wel de meerderheid.
Oud 28 maart 2006, 13:03   #395
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jan van den Berghe;1599861]

Het verschil is dat in Vlaanderen Frans niet alleen de taal was van de absolute top, maar ook van een groot deel van de middenklasse, al sinds de tijd van de guldensporenslag (remember, '"schild en vriend"?). Ook werd Vlaanderen grotendeels in het Frans geregeerd, was Frans de enige officiële taal, tot en met de 19de eeuw. Dat was nooit zo in andere landen.
Ik vraag me af wat je met 'middenklasse' bedoeld (zeker in de middeleeuwen)? Waaruit bestond die? Hoeveel % van de bevolking maakte die uit?
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 13:05   #396
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld kunt u mij nu verwijzen naar krantenberichten over die criminele Armeniërs, op dezelfde manier als voor de Georgische en Russische maffia.

In de meeste gevallen zijn Armeniërs gerespecteerde zakenlui. Ook in de textielsector zijn ze heel actief (dan in de betere kledij).
Armeniërs zijn sluwe zakenmannen, die er niet voor terugdeinzen om op het randje van de wet te werken, dat weet ik gewoon uit ervaring. Armeniërs hebben dikwijls van die telefoonshops, waar heel wat illegale zaken achter schuil gaan.
Oud 28 maart 2006, 13:08   #397
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Armeniërs zijn sluwe zakenmannen, die er niet voor terugdeinzen om op het randje van de wet te werken, dat weet ik gewoon uit ervaring. Armeniërs hebben dikwijls van die telefoonshops, waar heel wat illegale zaken achter schuil gaan.
Deze is een mooie voor het CGKR-meldpunt.

Laatst gewijzigd door Xenon : 28 maart 2006 om 13:16.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 13:12   #398
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Jan van den Berghe;1599891]

Citaat:
Ik kijk iedere dag naar de RTBF. Ik herken geenszins wat u schrijft. Laatst met de hele heisa rond prins Filip werd op de RTBF dik in de verf gezet hoe negatief "de Vlamingen" reageerden en hoe anders men dacht in het zuiden van het land.
Omdat het ook gewoon de waarheid is (overigens niet "de Vlamingen" maar wel bepaalde Vlaamse media). Meestal is de berichtgeving positief, met heel veel aandacht voor wat er omgaat in Vlaanderen.

Citaat:
Bij mijn weten vormen de Vlamingen ook de meerderheid in België... En dat "kappen op de Walen" is weer een van de zoveelste dooddoeners waarmee u kritiek op onverantwoorde beleidsbeslissingen genomen in Wallonië wilt omschrijven. Kritiek mag en moet.
Goed, maar dan mogen de Walen ook kritiek hebben op Vlaanderen, en moet dat niet omschreven worden als "ondankbaarheid" of wat dan ook.

Citaat:
Eigenlijk schiet u echter in uw eigen voet, u die toch zo graag pleit tegen separatisme en voor België. Er is blijkbaar een andere mentaliteit gegroeid: u stelt zelfs dat er kritiek komt. Dat men schijnbaar anders is gaan denken. Dat gedroomde België bestaat dus niet: er is geen eenheid in de geesten meer.
Dat is het logische gevolg van de politieke opruiing door nationalistische politici en de media, net als in Joegoslavië (maar gelukkig niet in dezelfde mate, moest het echter van het VB afhangen...). Toch laten veel mensen zich er niet door uit het lood slaan, en hebben de meeste Vlamingen niets tegen Walen of Franstaligen, en liggen er maar weinig mensen wakker van "faciliteiten" en andere futiliteiten waarmee politici langs beide zijden van de taalgrens de bevolking tegen elkaar probeert op te zetten.
Oud 28 maart 2006, 13:15   #399
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

vlaanderen zal enkel haatgevoelens oproepen moest een partij als het VB ooit het beleid uitmaken en Vlaanderen zich eenzijdig zou afscheiden, wat tot onvoorstelbare problemen zou leiden (Brussel bijvoorbeeld). Nu is dat nog niet het geval.
Oud 28 maart 2006, 13:25   #400
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Jaani_Dushman;1600257]

Citaat:
Inderdaad. Maar één van de weinige die er iets tegen ondernam, was architecte en N-VA'ster Frieda Brepoels (voorstel om koppelverkoop in de bouw aan te pakken). Maar de regering VLD/SP.a/Groen! wou uiteraard de bouwondernemingen niet hinderen, en heeft dus het voorstel gekelderd.
Dit is uiteraard een federale bevoegdheid. Zo gaat het altijd in bourgeoisstaat België: Vlaanderen mag dan vel een mooi Ruimtelijk Structuurplan uittekenen, het aanpakken van de grote bouwbedrijven is en blijft een federale materie.
Ook vlaanderen en vlaamse gemeenten doen weinig aan de bouwbedrijven, de gemeenten met linkse meerderheid gaan nog het verst in het beschermen van historische gebouwen en landbouwgrond, terwijl VLD en CDen V altijd de belangen van de bouwbedrijven steunt.

Citaat:
We komen qua ruimtelijke ordening van verschrikkelijk ver. Maar sinds de regionalisering is er toch, zééér traag, een verbetering merkbaar.
Dat heeft weinig met regionalisering te zien maar alles met de hedendaagse trend in Europa. Hetzelfde zie je in Frankrijk, ItaliË en Spanje, en ook in WalloniË. De grondprijzen zijn zo exponentieel gestegen dat zonder ruimtelijk ordeningsplan alle beschikbare landbouwgrond volgebouwd wordt. Voor een boer wordt het veel interessanter zijn grond te verkopen aan ontwikkelaars of particulieren dan voort te boeren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be