Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2003, 20:18   #381
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinaso R. Frenker
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
Als België en Nederland 1 zijn...
Bewaar ons in godsnaam daarvan! In 1815 heeft men al eens de fout gemaakt niet-Nederlandstalige gewesten in een dergelijke unie te verenigen. Neen, dat geen tweede keer. Liever een confederatie tussen gebieden die taalkundig één zijn en cultureel en sociaal nauw tegen elkaar aanleunen. Wallonië heeft hierin geen plaats. Nederland en Vlaanderen. Laten we het daarbij beperken.
Ik moet opnieuw naar de Middeleeuwen verwijzen... In die tijd waren de Zeventien Provinciën een succesformule.

Na de Guldensporenslag (en ook veel later uiteraard!) noemde iedereen zich gewoonweg Vlaming in de Zuidelijke Nederlanden, tot in Luik toe!

We moeten echter realistisch denken: met de Franstalige arrogantie van vandaag vallen onmogelijk compromissen te sluiten! Groot-Nederland dus.
Ik ben het met Jan van de Berge eens dat Walonië beter bij Frankrijk past, niet allen linguistisch maar zeker ook cultureel. Immers heel België bij Nederland lost het Belgische probleem natuurlijk niet op.
Brussel ook?
Beste Tomb, Zo'n moeilijke vraag mag je hen niet voor de voeten werpen, het past niet in hun simplistisch wereldbeeld.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2003, 20:29   #382
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bewaar ons in godsnaam daarvan! In 1815 heeft men al eens de fout gemaakt niet-Nederlandstalige gewesten in een dergelijke unie te verenigen. Neen, dat geen tweede keer. Liever een confederatie tussen gebieden die taalkundig één zijn en cultureel en sociaal nauw tegen elkaar aanleunen. Wallonië heeft hierin geen plaats. Nederland en Vlaanderen. Laten we het daarbij beperken.
Ik moet opnieuw naar de Middeleeuwen verwijzen... In die tijd waren de Zeventien Provinciën een succesformule.

Na de Guldensporenslag (en ook veel later uiteraard!) noemde iedereen zich gewoonweg Vlaming in de Zuidelijke Nederlanden, tot in Luik toe!

We moeten echter realistisch denken: met de Franstalige arrogantie van vandaag vallen onmogelijk compromissen te sluiten! Groot-Nederland dus.
Ik ben het met Jan van de Berge eens dat Walonië beter bij Frankrijk past, niet allen linguistisch maar zeker ook cultureel. Immers heel België bij Nederland lost het Belgische probleem natuurlijk niet op.
Brussel ook?
Beste Tomb, Zo'n moeilijke vraag mag je hen niet voor de voeten werpen, het past niet in hun simplistisch wereldbeeld.

Inderdaad, dit weze beter:

HEIL VLAANDEREN! DIETSLAND HOUZEE!!!!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2003, 22:41   #383
Otto
Schepen

Otto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Brussel ook?

Inderdaad, dit weze beter:

HEIL VLAANDEREN! DIETSLAND HOUZEE!!!!
Brussel natuurlijk ook, in tweetalige gebieden is taalassimilatie goed mogelijk.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 08:21   #384
Nebuck@dnezzar
Vreemdeling

Standaard

Dan kunnen we hier ook gaan betalen om 15000 km dijken te onderhouden, voor een volk dat in het slijk en de modder onder de zeespiegel wil wonen?
Nebuck@dnezzar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 08:23   #385
Nebuck@dnezzar
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Een groot verschil met Nederland is wel de ruimtelijke ordening. Dat was ik daarnet vergeten. Hier bouwen ze bijna overal, zelfs in overstromingsgebied. De huizen zijn hier ook groter. Ginder in Nederland moeten ietwat rijkere gezinnen in een klein huis gaan wonen. Men is daar heel streng. De wegen zijn daar ook beter, dat heeft Steve Stevaert eens op T.V. gezegd. Wat het overleven van België betreft: Decroo zijn stemmachine werkt niet, misschien kunnen ze dat ding recycleren. Zijn nieuwe micro's kunnen ze elders nog wel gebruiken, denk ik.
Nederland is een overstromingsgebied.
Oud 23 september 2003, 08:47   #386
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebuck@dnezzar
Dan kunnen we hier ook gaan betalen om 15000 km dijken te onderhouden, voor een volk dat in het slijk en de modder onder de zeespiegel wil wonen?
Niet erg goed op de hoogte, merk ik.

Nederland kan die dijken prima zelf betalen, samenwerking zou eerder gunstig zijn voor Vlaanderen om ook daar de dijken en het waterbeheer te verbeteren. Want is het niet merkwaardig dat bij wat aanhoudende regen er in Vlaanderen meteen al waterschade is, terwijl hier in de laagstgelegen gebieden van West-Europa iedereen z'n voeten droog kan houden?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 09:03   #387
Nebuck@dnezzar
Vreemdeling

Standaard

Heb je ooit een kasteel op het strand gebouwd?
Uiteindelijk wint de zee.
Oud 23 september 2003, 09:10   #388
Dimitri

Standaard

Citaat:
Heb je ooit een kasteel op het strand gebouwd?
Uiteindelijk wint de zee.
Het strand ligt dan ook vóór de duinen. De bevolking woont erachter.
Oud 23 september 2003, 09:23   #389
Nebuck@dnezzar
Vreemdeling

Standaard

Slaap rustig voort Dimitri.
Oud 23 september 2003, 09:25   #390
Dimitri

Standaard

Citaat:
Slaap rustig voort Dimitri.
Ik kan dat gelukkig. Als ik in een overstromingsgebied zou wonen, zou ik het een stuk moeilijker hebben.
Oud 23 september 2003, 11:26   #391
JP
Partijlid

JP's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Andermaal een BUb-staaltje van weerzin en pure haat tegen een Vlaams symbool. Die Diksmuidse weiden liggen ook jou nogal dwars, zeg!
Al vergeten wie daar tegenwoordig de plak zwaait?
De BUBbels gebruiken de uitspraken van het clubje dat de toren in handen heeft nochtans om de haverklap in zijn eigen ondertiteling...
In die ondertiteling staan geen leugens, enkel citaten die uitgesproken geweest zijn! En dat die toren door de flaminganten misbruikt wordt is een feit. Maar dat goed dat ik als vlaming mijn eigen taal spreek en dat daarom er die strijd geweest is, maar weerom, dat is het verleden, dus laat die toren daar staan als blijvende hereniging aan alle gesneuvelden!

Citaat:
Zozo, het zit jou blijkbaar nogal dwars dat er vandaag aan een hereniging met Nederland gedacht wordt maar dat aan een hereniging met het Frankrijk van voor de Spaanse overheersing voorbij werd gegaan...
Troost je toch maar. Niet voor niets wordt België nog altijd een satelietstaat van Frankrijk genoemd.
Ik heb gesteld dat het even onredelijk is (historisch gezien) om te pleiten voor een hereniging met Nederland als met Frankrijk, ook al zijn we daar langer een deel van geweest.
En misschien noem jij België een satelietstaat van Frankrijk, vele anderen doen dat niet, die vele anderen die niet op jou eilandje zitten.

Citaat:
Wat dat Nederlandse volk betreft dat zijn koningin op handen draagt. Ik zou daar ook geen probleem mee hebben zoals met 'onze' Paola. Paola heeft om te beginnen een probleem met mij vermits ze mijn taal niet eens spreekt.
En het is de oneliners aan halve prijs vandaag! Natuurlijk moest Paola hier op de proppen komen! Dat Paola geen Nederlands spreekt is ten eerste een leugen. Het is ten tweede ook zo dat Paola de hele tijd in de schaduw van het vorstenpaar Boudewijn-Fabiola heeft geleefd, daarom is haar Nederlands niet allerbest. Maar is dat dan echt zo'n onoverkomelijk probleem? Wat een bekrompen visie toch! Akkoord, onze vorsten moeten de landstalen kennen, maar hier geeft U toch weer een voorbeeld van de oneindige bekrompenheid en voortdurende ontkenning van de werkelijkheid.
En een vorstin die de taal spreekt is voor jou dus ok?

Citaat:
Niemand goochelt overigens meer met (historisch) feitenmateriaal en kijkt daarbij niet eens zover als zijn neus lang is dan de BUB.
Knuppel...
Oud 24 september 2003, 14:52   #392
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aeneas
hereniging van vlaanderen met nederland zal onmiddelijk tot een burgeroorlog leiden.

enkel de vlaamsgezinden die je op een ijzerbedevaart het wilhelmus hoort zingen zijn voor die hereniging.

de rest van de vlamingen heeft het land aan de hollanders.

Nog liever een unitaire staat België waar ze frans spreken dan een hereniging!
En dat maakt je zowaar tot een goede (Vlaamse!!!) liberaal.

En als het ooit tot een burgeroorlog komt, dan zet ik liever jou tegen de muur dan een Waal!
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2003, 15:11   #393
Benjamin
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

100% akkoord dat Wallonië beter bij Frankrijk past. Frankrijk beschouw ik als mijn vaderland.
Benjamin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2003, 22:24   #394
Otto
Schepen

Otto's schermafbeelding

Standaard

Laten wij de cijfers spreken.

onafhankelijk vlaanderen
33% [ 156 ]
de huidige belgische staat
25% [ 119 ]
een hereniging met Nederland
40% [ 189 ]
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2003, 09:56   #395
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik vertrouw geen enkele van die enquete uitslagen.

Maar wat ik wel weet, uit dagelijkse ondervinding, dat de gewone bevolking lang niet zo Belgisch is als de belgicisten graag hebben. het is regelmatig dat ik plots zo iets hoor als "'t zijn weer de walen" van mensen waar ik dat totaal niet van verwacht had. Mensen die trouwens met de Belgische vlag staan te wapperen bij de voetbal matchen.
Oud 26 september 2003, 16:50   #396
El Cid
Gouverneur

El Cid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In elk geval dat belgisch onding moet eraan!
Vraag je dan maar eens af of je geen hater bent in plaats van iemand die van zijn land wil houden. Jij wordt de hevigste belgicist eens je droom volbracht is.
El Cid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 16:59   #397
El Cid
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat je nu zegt, klopt wel ergens, maar dat hoeft geen absolute voorwaarde te zijn. Maar Vlaanderen past gewoon niet bij Nederland. Vraag iedere Vlaming wat hij van een Nederlander vindt, en het gaat van "Eih! Vuile Hollander!". België is katholiek, Nederland is protestant. Zelfs nu de godsdienst verdwijnt, blijft de vroegere dominantie van die religies doorwerken.

Dat verschil hebben we niet met Frankrijk. En ik vind het een vergissing dat we het Frans vroeger zo op een voetstuk hebben gezet. Nederlands is de volkstaal van de Belgen, of zou dat moeten zijn. Maar dat verhindert niet dat het Frans ook zijn eigen plaats moet hebben, zoals het Fries in Nederland.

Als het Nederlands de bestuurstaal van België wordt, verdwijnen ook al die drogredenen van dat het duurder is omdat alles vertaalt moet worden. De mensen in Vlaanderen en Wallonië willen namelijk niet van elkaar weg.
Oud 26 september 2003, 17:35   #398
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
België is katholiek, Nederland is protestant. Zelfs nu de godsdienst verdwijnt, blijft de vroegere dominantie van die religies doorwerken.
Dit klopt niet, eigenlijk zijn er meere Katholieken dan Protestanten in Nederland.
http://home.wanadoo.nl/republikeinen/kps.html

[quote="E=mc²"]Dat verschil hebben we niet met Frankrijk. En ik vind het een vergissing dat we het Frans vroeger zo op een voetstuk hebben gezet. Nederlands is de volkstaal van de Belgen, of zou dat moeten zijn. Maar dat verhindert niet dat het Frans ook zijn eigen plaats moet hebben, zoals het Fries in Nederland.
Citaat:

Volledig mee akkord.

[/quote="E=mc²"]De mensen in Vlaanderen en Wallonië willen namelijk niet van elkaar weg.
Dit is weeral een een veralgemening. Kijk maar even naar het resultaat van de verkiezingen en je weet hoeveel mensen dat wel willen splitsen.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2003, 13:01   #399
El Cid
Gouverneur

Standaard

[quote="Vlaamse Leeuw"]
Citaat:
België is katholiek, Nederland is protestant. Zelfs nu de godsdienst verdwijnt, blijft de vroegere dominantie van die religies doorwerken.
Dit klopt niet, eigenlijk zijn er meere Katholieken dan Protestanten in Nederland.
http://home.wanadoo.nl/republikeinen/kps.html

Citaat:
Dat verschil hebben we niet met Frankrijk. En ik vind het een vergissing dat we het Frans vroeger zo op een voetstuk hebben gezet. Nederlands is de volkstaal van de Belgen, of zou dat moeten zijn. Maar dat verhindert niet dat het Frans ook zijn eigen plaats moet hebben, zoals het Fries in Nederland.
Citaat:

Volledig mee akkord.

[/quote="E=mc²"]De mensen in Vlaanderen en Wallonië willen namelijk niet van elkaar weg.
Dit is weeral een een veralgemening. Kijk maar even naar het resultaat van de verkiezingen en je weet hoeveel mensen dat wel willen splitsen.
Je leest niet goed. Dominantie is niet bepaald door het huidige aantal. Dominantie wil zeggen dat katholieken het hier eeuwenlang voor het zeggen hebben gehad, en in Nederland de protestanten. De plaatsen waar in Nederland heden vooral de katholieken zitten, waren vroeger de haast machteloze generaliteitslanden.

En wat zie jij als een veralgemening? 25% die wil splitsen tov 75% die niet wil splitsen?
Oud 28 september 2003, 13:36   #400
Dimitri

Standaard

Citaat:
Je leest niet goed. Dominantie is niet bepaald door het huidige aantal. Dominantie wil zeggen dat katholieken het hier eeuwenlang voor het zeggen hebben gehad, en in Nederland de protestanten. De plaatsen waar in Nederland heden vooral de katholieken zitten, waren vroeger de haast machteloze generaliteitslanden.
Jij zei: België is katholiek, Nederland is protestants. Dat klopt dus absoluut niet. België is inderdaad van oorsprong haast volledig katholiek. In Nederland is er echter altijd een grote minderheid katholieken geweest, naast de protestantse meerderheid. De oorspronkelijke verhouding is ongeveer 60% protestanten tegenover 40% katholieken. De stelling 'Nederland is protestants' klopt dus niet. Om een indruk te geven: van de 18 Nederlandse minister-presidenten sinds 1918 (invoering van algemeen stemrecht) waren er 8 katholiek, 6 protestants, 3 sociaaldemocraat en 1 neutraal. In regeertijd was er van de 85 jaar, 42 jaar een katholieke, 20 jaar een protestantse, 22 jaar een sociaaldemocratische en 1 jaar een neutrale minister-president. Niet wat je noemt protestantse dominantie...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be