Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Homohuwelijk; wat vindt U daarvan?
Een schandelijke wanvertoning 182 42,03%
Prima, maar alleen als men geen kinderen adopteert 50 11,55%
Homofielen hebben de zelfde rechten als Hetero's 201 46,42%
Aantal stemmers: 433. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2003, 22:18   #381
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Het kan nochtans interessant zijn om te weten dat een groot deel van jullie kiezers NIET achter jullie partijprogramma staan.
Merkwaardig toch allemaal dat we dit steeds mogen lezen over de VB-kiezers, maar nooit over de kiezers die bij een andere partij een bolletje rood maakten.

En trouwens, u kunt gewoon niet weten hoe de VB-kiezers denkt over het partijprogramma: de verkiezingen zijn nog steeds geheim en niemand hoeft ook maar één reden op te geven waarom hij op die of die partij stemt. Maar het zou toch wel getuigen van heel merkwaardig stemgedrag wanneer mensen voor een partij stemmen waarvan ze niet achter het partijprogramma staan. Gekker kan niet: "Ik stem voor het Vlaams Blok, maar ben tegen het partijprogramma van het Vlaams Blok." Knotsgek. Maar goed, alles jullie daarmee getroost zijn mogen jullie dat gerust geloven. Ieder beestje z'n pleziertje.
Kom kom Jan, een intelligente kerel zoals jij weet toch ook wel dat het grootste deel van de Vlaams Blokstemmen eigenlijk proteststemmen zijn. Dat zijn geen mensen die achter het Vlaams Blok staan, die weten nauwelijks dat er een partijprogramma bestaat, laat staan dat ze zouden weten wat de inhoud er van is.
Waar haal jij nu die onzin al zoveel in de bruine zon gezeten dat je hersens(als je ze al had) eruit geramd zijn!
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2003, 22:21   #382
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het kan nochtans interessant zijn om te weten dat een groot deel van jullie kiezers NIET achter jullie partijprogramma staan.
Merkwaardig toch allemaal dat we dit steeds mogen lezen over de VB-kiezers, maar nooit over de kiezers die bij een andere partij een bolletje rood maakten.

En trouwens, u kunt gewoon niet weten hoe de VB-kiezers denkt over het partijprogramma: de verkiezingen zijn nog steeds geheim en niemand hoeft ook maar één reden op te geven waarom hij op die of die partij stemt. Maar het zou toch wel getuigen van heel merkwaardig stemgedrag wanneer mensen voor een partij stemmen waarvan ze niet achter het partijprogramma staan. Gekker kan niet: "Ik stem voor het Vlaams Blok, maar ben tegen het partijprogramma van het Vlaams Blok." Knotsgek. Maar goed, alles jullie daarmee getroost zijn mogen jullie dat gerust geloven. Ieder beestje z'n pleziertje.
Kom kom Jan, een intelligente kerel zoals jij weet toch ook wel dat het grootste deel van de Vlaams Blokstemmen eigenlijk proteststemmen zijn. Dat zijn geen mensen die achter het Vlaams Blok staan, die weten nauwelijks dat er een partijprogramma bestaat, laat staan dat ze zouden weten wat de inhoud er van is.
Waar haal jij nu die onzin al zoveel in de bruine zon gezeten dat je hersens(als je ze al had) eruit geramd zijn!
Wat zit jij hier nu weer te kakelen over dingen waar je niets van af weet? Laat de serieuze gesprekken aan de serieuze mensen over!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2003, 22:22   #383
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kom kom Jan, een intelligente kerel zoals jij weet toch ook wel dat het grootste deel van de Vlaams Blokstemmen eigenlijk proteststemmen zijn.
Dat weet ik niet. En dat weet u al evenmin.

En wanneer het een proteststem mocht zijn, dan nog is het merkwaardig dat dit blijkbaar door jullie niet ernstig wordt genomen. De achterliggende redenering is immers: het is toch "maar" een proteststem, en daar hoeven we "dus" geen rekening mee te houden. Zolang men niet afstapt van een dergelijke redenering, zal het Vlaams Blok blijven groeien. Mensen nemen het niet dat hun stem niet als volwaardig wordt beschouwd. In een democratie heeft iedereen het recht te stemmen op wie hij wil en om welke reden hij wil. Geen enkele politici of wie dan ook heeft het recht te oordelen welke stem als ernstig moet worden genomen en welke niet.

Citaat:
Dat zijn geen mensen die achter het Vlaams Blok staan, die weten nauwelijks dat er een partijprogramma bestaat, laat staan dat ze zouden weten wat de inhoud er van is.
Er is een verschil tussen niet achter het partijprogramma staan (afkeuring dus) en niet of nauwelijks weten wat het partijprogramma leert. Weet u hoeveel VLD- of CD&V- of SP.a-kiezers het partijprogramma van hun respectievelijke partijen kennen? Ik denk dat u van verbazing waarschijnlijk achterover valt...

Hoe dan ook, in een democratie telt de naakte stem. Dat is de graadmeter, niet de interpretatie en de vage invulling die sommigen eraan willen geven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2003, 22:23   #384
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Wat zit jij hier nu weer te kakelen over dingen waar je niets van af weet? Laat de serieuze gesprekken aan de serieuze mensen over!
Zwijg dan maar al!
Oud 22 april 2003, 22:25   #385
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Kom kom Jan, een intelligente kerel zoals jij weet toch ook wel dat het grootste deel van de Vlaams Blokstemmen eigenlijk proteststemmen zijn.

En wanneer het een proteststem mocht zijn, dan nog is het merkwaardig dat dit blijkbaar door jullie niet ernstig wordt genomen. De achterliggende redenering is immers: het is toch "maar" een proteststem, en daar hoeven we "dus" geen rekening mee te houden. Zolang men niet afstapt van een dergelijke redenering, zal het Vlaams Blok blijven groeien. Mensen nemen het niet dat hun stem niet als volwaardig wordt beschouwd. In een democratie heeft iedereen het recht te stemmen op wie hij wil en om welke reden hij wil. Geen enkele politici of wie dan ook heeft het recht te oordelen welke stem als ernstig moet worden genomen en welke niet.

Citaat:
Dat zijn geen mensen die achter het Vlaams Blok staan, die weten nauwelijks dat er een partijprogramma bestaat, laat staan dat ze zouden weten wat de inhoud er van is.
Er is een verschil tussen niet achter het partijprogramma staan (afkeuring dus) en niet of nauwelijks weten wat het partijprogramma leert. Weet u hoeveel VLD- of CD&V- of SP.a-kiezers het partijprogramma van hun respectievelijke partijen kennen? Ik denk dat u van verbazing waarschijnlijk achterover valt...

Hoe dan ook, in een democratie telt de naakte stem. Dat is de graadmeter, niet de interpretatie en de vage invulling die sommigen eraan willen geven.
En hopen jullie mee te regeren?
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2003, 22:28   #386
vlaanderen72
Banneling

Standaard

En hopen jullie mee te regeren?[/quote]

Waarom heb je schrik dat we het te goed zullen doen!
Oud 22 april 2003, 22:29   #387
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Daar beslist de kiezer over: bij ons heeft die het laatste woord.
Oud 22 april 2003, 22:30   #388
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Nee hoor, doe maar mee!

Waarom zou ik schrik van jullie hebben?

*Ik ben BELG afdeling Vlaanderen
*Ik ben blank
*Ik ben geen homo
*Ik ben niet terminaal ziek
*Ik hou van eens goed lachen
*etc.. etc..
Oud 22 april 2003, 22:31   #389
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Nee hoor, doe maar mee!
Mij niet gelaten!
Oud 22 april 2003, 22:33   #390
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Tuurlijk weet ik dat, en jij weet het ook. Eminente geleerden hebben hier al omstandig onderzoek naar gevoerd: Mark Elchardus, Kris Deschouwer, Stefan Walgrave, Jaak Billiet, ... Lees hun werken er maar eens op na.

Citaat:
En wanneer het een proteststem mocht zijn, dan nog is het merkwaardig dat dit blijkbaar door jullie niet ernstig wordt genomen. De achterliggende redenering is immers: het is toch "maar" een proteststem, en daar hoeven we "dus" geen rekening mee te houden. Zolang men niet afstapt van een dergelijke redenering, zal het Vlaams Blok blijven groeien.
Heb je mij ooit horen beweren dat ik dergelijk stemgedrag niet ernstig neem?

Citaat:
Ik ben er redelijk gerust in dat het merendeel van de kiezers wel weet waar de traditionele partijen voor staan.

Citaat:
Dat is dan wel een erg simplistische voorstelling. Het is juist uit de interpretatie van het stemgedrag, dat men de taktiek voor de volgende verkiezingen kan bepalen.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 22 april 2003, 22:41   #391
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk weet ik dat, en jij weet het ook. Eminente geleerden hebben hier al omstandig onderzoek naar gevoerd: Mark Elchardus, Kris Deschouwer, Stefan Walgrave, Jaak Billiet, ... Lees hun werken er maar eens op na.
Ondertussen weet u wel wat ik over al dergelijke sociologische onderzoeken denk: van nul en generlei waarde. Nog nooit heeft er ook maar één van die assisten van boven opgesomde wetenschappers aan iemand van onze VB-afdeling iets komen vragen. Ook aan mij werd nog nooit een vraag van welke aard dan ook gesteld. En niemand in het VB of VBJ heeft me ooit gezegd dat hij voor een test werd gecontacteerd. Bijgevolg hecht ik geen enkel geloof aan dergelijke en soortgelijke "onderzoeken", wat het resultaat ook moge zijn.
Oud 22 april 2003, 22:48   #392
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben er redelijk gerust in dat het merendeel van de kiezers wel weet waar de traditionele partijen voor staan..
Hohohohoho. Hier in ons dorp haalt de plaatselijke partij al vele tientallen jaren bijna de absolute meerderheid. Waarvoor de partij echter staat, weet hier niemand: er bestaat geen programma, er bestaat geen beginselverklaring. Niets. Mensen zijn hier gewoon tevreden over het gevoerde beleid. Dat is alles.

En over de nationale partijen weet hier bijna niemand waarvoor die staan. Men stemt hier traditioneel - eveneens vele tientallen jaren - CVP. Nu ken ik de bevolking van dit dorp heel goed (als onderwijzer is dat niet zo verwonderlijk, nietwaar) en ik weet dat de meerderheid gewoon niet weet wat er in het partijprogramma van de CVP eigenlijk staat. Toen ik laatst over het CD&V standpunt over het homohuwelijk met iemand van het dorp sprak, was die heel verwonderd toen ik hem wees op de recente koerswijziging. Dat wist hij zelfs niet eens en vond al dat "flikkergedoe" toch maar een rare zaak. Ongetwijfeld een VB-kiezer erbij gewonnen!
Oud 22 april 2003, 22:49   #393
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ondertussen weet u wel wat ik over al dergelijke sociologische onderzoeken denk: van nul en generlei waarde. Nog nooit heeft er ook maar één van die assisten van boven opgesomde wetenschappers aan iemand van onze VB-afdeling iets komen vragen. Ook aan mij werd nog nooit een vraag van welke aard dan ook gesteld. En niemand in het VB of VBJ heeft me ooit gezegd dat hij voor een test werd gecontacteerd. Bijgevolg hecht ik geen enkel geloof aan dergelijke en soortgelijke "onderzoeken", wat het resultaat ook moge zijn.
Bij andere topics ben je nochtans bij de eersten om er allerlei "wetenschappers" van bedenkelijk allooi bij te sleuren om je gelijk te halen. Is wetenschap alleen van tel als het voor jou goed uitkomt? Overigens zijn het geen sociologische, maar politicologische onderzoeken.
Uiteraard hebben ze jou en je consoorten geen vragen komen stellen, Jan. Het gaat dan ook om een onderzoek naar het kiesgedrag. Het onderzoeksobject bestaat dan ook uit de "gemiddelde" kiezer, niet uit partijleden.

Citaat:
Oud 22 april 2003, 22:50   #394
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik ben er redelijk gerust in dat het merendeel van de kiezers wel weet waar de traditionele partijen voor staan..
Hohohohoho. Hier in ons dorp haalt de plaatselijke partij al vele tientallen jaren bijna de absolute meerderheid. Waarvoor de partij echter staat, weet hier niemand: er bestaat geen programma, er bestaat geen beginselverklaring. Niets. Mensen zijn hier gewoon tevreden over het gevoerde beleid. Dat is alles.

En over de nationale partijen weet hier bijna niemand waarvoor die staan. Men stemt hier traditioneel - eveneens vele tientallen jaren - CVP. Nu ken ik de bevolking van dit dorp heel goed (als onderwijzer is dat niet zo verwonderlijk, nietwaar) en ik weet dat de meerderheid gewoon niet weet wat er in het partijprogramma van de CVP eigenlijk staat. Toen ik laatst over het CD&V standpunt over het homohuwelijk met iemand van het dorp sprak, was die heel verwonderd toen ik hem wees op de recente koerswijziging. Dat wist hij zelfs niet eens en vond al dat "flikkergedoe" toch maar een rare zaak. Ongetwijfeld een VB-kiezer erbij gewonnen!
Wel, proficiat met de nieuwe kiezer.
Dat hij/zij het woord 'flikkergedoe' gebruikt zegt genoeg.
Oud 22 april 2003, 22:50   #395
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dan wel een erg simplistische voorstelling. Het is juist uit de interpretatie van het stemgedrag, dat men de taktiek voor de volgende verkiezingen kan bepalen.
En blijkbaar interpreteren de machtspartijen steeds weer verkeerd. Bij iedere verkiezing gaat het Vlaams Blok immers vooruit. En nog beseffen jullie niet dat de fout bij jullie ligt... Hoe een ziende ook blind kan wezen!
Oud 22 april 2003, 22:54   #396
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard hebben ze jou en je consoorten geen vragen komen stellen, Jan. Het gaat dan ook om een onderzoek naar het kiesgedrag. Het onderzoeksobject bestaat dan ook uit de "gemiddelde" kiezer, niet uit partijleden.
Uiteraard? Niets te "uiteraarden". Ledenlijsten van de politieke partijen zijn geheim en mogen niet worden vrijgegeven. Bijgevolg beschikken dergelijke onderzoekers niet over een mechanisme om op voorhand leden van niet-leden te selecteren.
Oud 22 april 2003, 22:54   #397
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Me dunkt dat jij nogal veel als vanzelfsprekend aanneemt. Jij hebt de pretentie om zomaar uit naam van al je dorpelingen te spreken? Die wilde verhalen over de mensen van je dorp waar je mee "gesproken" hebt over dees en geen, zal ik ook maar met een flinke korrel zout nemen. Ik vind het sowieso al weinig opportuun dat je als onderwijzer blijkbaar erg te koop loopt met je politieke voorkeuren. De mensen zullen misschien eerder geneigd zijn je een beetje naar de mond te spreken om vlug van je gepalaver verlost te zijn... Ik haalde mijn kinderen in ieder geval onmiddellijk van de school af als ze een onderwijzer zoals jij hadden...

Citaat:
Oud 22 april 2003, 22:59   #398
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het sowieso al weinig opportuun dat je als onderwijzer blijkbaar erg te koop loopt met je politieke voorkeuren. De mensen zullen misschien eerder geneigd zijn je een beetje naar de mond te spreken om vlug van je gepalaver verlost te zijn...
Met mijn politieke overtuiging loop ik helemaal niet te koop. Er staat hier geen verkiezingsbord bijvoorbeeld voor de deur en nooit hangt er reclame voor het Vlaams Blok aan mijn venster. Op school heb ik nooit over politiek. Met iedereen op het dorp spreek ik en ik val niemand lastig met mijn politieke overtuiging. Beginnen de mensen echter zelf over politiek dan zullen ze ook vernemen wat ik ervan denk. In een dorp wordt een dergelijke openheid gewaardeerd. Niets wordt erger verafschuwd dan huichelarij.
Oud 22 april 2003, 23:01   #399
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik haalde mijn kinderen in ieder geval onmiddellijk van de school af als ze een onderwijzer zoals jij hadden...
Op school wordt er nooit aan partijpolitiek gedaan. Wie mij toch tot een politieke stellingname wil verleiden, krijgt onmiddellijk het deksel op de neus.

Het staat u natuurlijk vrij uw kinderen naar een school van keuze te zenden. In ons land is er immers zoiets als schoolvrijheid. Maar of uw bovenstaande reactie getuigt van een goed inzicht en het nodige onderscheidingsvermogen, betwist ik in grote mate. Blijkbaar bent u niet in staat professionaliteit en persoonlijke levenssfeer van elkaar te scheiden.
Oud 22 april 2003, 23:04   #400
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij hebt de pretentie om zomaar uit naam van al je dorpelingen te spreken?
Uit naam van de dorpelingen spreek ik niet. Ik verwoord slechts de feiten, de vaststellingen. Niets meer, niets minder.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be