Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2007, 19:40   #381
krohn
Partijlid

Standaard Als herstel en eerbewijs....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht

Een beetje zielig om iemand die andersdenkenden neersteekt en partijkantoren opblaast, voor fatsoen te zien pleiten.
Denk van mij wat je wil maar ik kom hier voor de eer van Spanje en de Spanjaarden, eeuwen lang bezoedeld, hier in Vlanderen.

Intussen hier voeg ik jullie een relatie bij van Spaanse capiteinen, in de bestorming van Maastricht gesneuveld (Carnero, L.VI, hoofdstuk 3, bld. 156) Als herstel en eerbewijs en ook als oefening Spaans voor die onder jullie (veel, zeker) die Spaans zouden willen leren en ook om enkele (onder jullie ) aan de Spaanse phonetiek gewoon te doen geraken, de meest allergisch zeker :

Sancho Ladron de Guevara
Pedro de Guzman
Pedro Lopez de Urquiza
Juan de Teran
Beltran de Salcedo
Vasco de Acuña
Gonzalo de Saavedra
Hernando de Mendoza
(Sargento mayor) Vallejo de Burgos
Alonso de Monsalve
Pedro Bazan
Juan de Zuñiga
Juan Nuñez de Valencia
Juan Manrique
Torres de Vivero (de Burgos)
(capitein) Cervantes

Presentes!!!
(Anwezig!!!)

("de los Españoles que son los que llevaron el peso murieron mil", Carnero, ibidem)

Alemaal ok bijna alemaal beroemde namen van de Spaanse geschiedenis.

Gloria Laus et honor eis sint!
Aan de Spaanse capteinen toen in Vlaanderen gevallen!!!

(Uit de echte Spaanse liedje van de Spaanse soldaten )
krohn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 13:38   #382
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krohn Bekijk bericht
Denk van mij wat je wil maar ik kom hier voor de eer van Spanje en de Spanjaarden, eeuwen lang bezoedeld, hier in Vlanderen.
Goe bezig ja

Citaat:
Sancho Ladron de Guevara
Pedro de Guzman
Pedro Lopez de Urquiza
Juan de Teran
Beltran de Salcedo
Vasco de Acuña
Gonzalo de Saavedra
Hernando de Mendoza
(Sargento mayor) Vallejo de Burgos
Alonso de Monsalve
Pedro Bazan
Juan de Zuñiga
Juan Nuñez de Valencia
Juan Manrique
Torres de Vivero (de Burgos)
(capitein) Cervantes

Presentes!!!
(Anwezig!!!)

("de los Españoles que son los que llevaron el peso murieron mil", Carnero, ibidem)

Alemaal ok bijna alemaal beroemde namen van de Spaanse geschiedenis.

Gloria Laus et honor eis sint!
Aan de Spaanse capteinen toen in Vlaanderen gevallen!!!

(Uit de echte Spaanse liedje van de Spaanse soldaten
Allemaal vuile imperialistische fasco's, ik zou ze met plezier tegen de muur hebben gezet als ze niet al "gevallen" waren. Bezetters, meer niet.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 18:39   #383
krohn
Partijlid

Standaard iiiEeuwige eer en vrede an de soldaten!!!

IK heb drie jaar (al en tijde geleden) in Oostende gewoond. Bij de beroemde belegering van toen -vier eeuwen geleden- kwamen (naargelang de bronnen Spaans of Vlaams zijn) tussen vijfduizend en honderdduizend Spaanse soldaten om, maar nooit in die jaren de minste gedenkplat of -tekening daarover tegengekomen...

En ik heb me ook altijd gevraagd waarom de enen wel en niet de anderen daarentegen. Waarom de Engels, de Italianen en zelfs de Duitsers van de Eerste Wereldoorlog (Langemark) eigen begraafsplaaats zelfs hier kregen en de Spaanse soldaten van toen nieks? Waarom, de enige?....

iEuwige eer en vrede aan de Spaanse soldaten! (hier gelijk in Rusland, na de val van de Muur...)
Oud 1 februari 2007, 18:42   #384
krohn
Partijlid

Standaard Erratum

Citaat:

tussen vijfduizend en honderdduizend Spaanse soldaten om,
Erratum:

Vijftigduizend (en niet vijfduizend), natuurlijk
Oud 1 februari 2007, 18:50   #385
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
... Sancho Ladrón de Guevara ...
Sancho de Dief van Guevara .... ?
Oud 2 februari 2007, 12:36   #386
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
IK heb drie jaar (al en tijde geleden) in Oostende gewoond. Bij de beroemde belegering van toen -vier eeuwen geleden- kwamen (naargelang de bronnen Spaans of Vlaams zijn) tussen vijfduizend en honderdduizend Spaanse soldaten om, maar nooit in die jaren de minste gedenkplat of -tekening daarover tegengekomen...

En ik heb me ook altijd gevraagd waarom de enen wel en niet de anderen daarentegen. Waarom de Engels, de Italianen en zelfs de Duitsers van de Eerste Wereldoorlog (Langemark) eigen begraafsplaaats zelfs hier kregen en de Spaanse soldaten van toen nieks? Waarom, de enige?....

iEuwige eer en vrede aan de Spaanse soldaten! (hier gelijk in Rusland, na de val van de Muur...)
omdat er een verschil van enkele honderden jaren is, en dus andere gebruiken. En ik kan de oostendenaren geen ongelijk hebben. Een gedenkplaat voor bezetters?

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 2 februari 2007 om 12:37.
Oud 2 februari 2007, 12:44   #387
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Serieus? Die vent zit hier op dit forum? De man die de paus, Albert of Juan Carlos wilde vermoorden?
Man, man, man, en ik vond de werkgroep morkhoven al extreem.
Zal wel niet zeker, ik twijfel zelf aan Hans1.
Oud 5 februari 2007, 17:18   #388
krohn
Partijlid

Standaard Stop met de smaad en de discriminatie!!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht

omdat er een verschil van enkele honderden jaren is, en dus andere gebruiken. En ik kan de oostendenaren geen ongelijk hebben. Een gedenkplaat voor bezetters?
Andere gebruiken? Ik geloof van niks, in elk geval lijkt de tijd in de trap van het Antwerpse gemeente huis al vierhonderd haar stilgestaan, zoals in de Grote Markt te Brussel (nu gelijk in maart 1987, toen ik hier landde...)

Spaanse verleden in Belgische gedenktekenen en -monumenten (vooral in Vlaanderen):

STOP MET DE SMAAD EN DE DISCRIMINATIE!!!

P.S. Anderhalve miljoen mensen volgens het madrileense Gemeentehuis gisteren in het centrum van Madrid tegen de ETA-regering onderhandelingen:

http://www.elmundo.es/elmundo/2007/0...170517864.html )
Oud 6 februari 2007, 11:20   #389
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gij blijft met uw poten van ons stadhuis af, ok?

En wat anderhalf miljoen spanjaarden zeggen kan mij ook niks schelen, zij hebben geen autoriteit in Euskal Herria. De Basken beslissen zelf wat zij doen in hun land.
Oud 6 februari 2007, 19:40   #390
krohn
Partijlid

Standaard Bask of Vlaams?

Citaat:

En wat anderhalf miljoen spanjaarden zeggen kan mij ook niks schelen, zij hebben geen autoriteit in Euskal Herria. De Basken beslissen zelf wat zij doen in hun land.
Citaat:

Echt Vlaams dit spook? Hij is hier in elk geval alleen gebleven in zijn Bskische hartstocht alsof hij meer Bask dan de Basken was....en doet me denken aan iemand van de Franstalige en republikeinse forums van Toudi (http://toudi.org) waar ik soms binnenkom een waar ik vooral een heftige tengenstander kruis, van Baskische afkomst ook precies, die daar gebruik vaan Waalse dialect (Wallon) maakt, hij alleen bijna....

Er zijn Belgen en Vlamingen inderdaad van Baskische afkomst, Phara de Aguirre bijvoorbeeld, beroemde journalist en blikbaar afstameling van die familie van de nationalist kopstuk van toen (Jose Antonio de Aguirre), die hier ontvlucht vonden na de Spaanse burgeroorlog (precies in Vlamingant en katholieke millieux...) Ik zou ze allemaal een verzoenend rol in de toemost niet negeren trouwens, tussen Vlamingen en Spanjaarden ten eerste, zowel die, wederzijdse, van de Vlamingen ten aanzien van alle Spanjaarden (Basken en niet Basken) in die langdurige en zoo bloedige geschil (om niet te sreken van oorlog)

Maar die verdedigen van de ETA-terrorismus of tenminste van de belangrijste ETA-reinvindicaties is zeker tegenstrijdig met om het even welke poging tot verzoening.

(Blijf je liever, Vlaamsss of gewoon Bask, met je potten van de Spaanse Baseknland af!!!....)

P.S; Ter attentie van de Katholieken van die forum (per dfeinitie bijna allen) hier het preek van de bisschop van Bibao bijvevoegd van voorig zondag, waar hij riep de ETA tot ontwapening zonder geen enkele conpensatie (sin contrapartidas)

P.S.

http://www.blogsperiodistadigital.com
Oud 6 februari 2007, 20:07   #391
willem1940NLD

Standaard

Hoewel ik doorgaans met Fransen, Spanjaarden, Turken en Engelsen in het persoonlijke vlak uitstekend kan opschieten, vind ik dat Basken, Ieren, Welsh, Koerden en nog enige volkeren in gevangenschap recht moeten hebben op eigen beheer van de gebieden waar zij veel langer dan anderen reeds woonden.
Oud 7 februari 2007, 00:28   #392
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Echt Vlaams dit spook? Hij is hier in elk geval alleen gebleven in zijn Bskische hartstocht alsof hij meer Bask dan de Basken was....en doet me denken aan iemand van de Franstalige en republikeinse forums van Toudi (http://toudi.org) waar ik soms binnenkom een waar ik vooral een heftige tengenstander kruis, van Baskische afkomst ook precies, die daar gebruik vaan Waalse dialect (Wallon) maakt, hij alleen bijna....
ah, hulde aan de kameraden van Toudi!

Citaat:
Er zijn Belgen en Vlamingen inderdaad van Baskische afkomst, Phara de Aguirre bijvoorbeeld, beroemde journalist en blikbaar afstameling van die familie van de nationalist kopstuk van toen (Jose Antonio de Aguirre), die hier ontvlucht vonden na de Spaanse burgeroorlog (precies in Vlamingant en katholieke millieux...) Ik zou ze allemaal een verzoenend rol in de toemost niet negeren trouwens, tussen Vlamingen en Spanjaarden ten eerste, zowel die, wederzijdse, van de Vlamingen ten aanzien van alle Spanjaarden (Basken en niet Basken) in die langdurige en zoo bloedige geschil (om niet te sreken van oorlog)
Zolang Spanje Euskal Herria bezet houdt kan er van verzoening geen sprake zijn.

Citaat:
(Blijf je liever, Vlaamsss of gewoon Bask, met je potten van de Spaanse Baseknland af!!!....)
Draai de zaken niet om. Spanje is de bezetter. Politieke strijd tegen bezetting is legitiem.
Oud 7 februari 2007, 07:10   #393
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
P.S; Ter attentie van de Katholieken van die forum (per dfeinitie bijna allen) hier het preek van de bisschop van Bibao bijvevoegd van voorig zondag, waar hij riep de ETA tot ontwapening zonder geen enkele conpensatie (sin contrapartidas)
Beschamende collaborateurs vind je overal.

Laatst gewijzigd door baarle : 7 februari 2007 om 07:11.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 12:11   #394
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
per dfeinitie bijna allen
ik heb helemaal niks tegen katholieken, maar speciaal om u te treiteren:

ALLAH AKBAR!

WEG MET DE ZWARTROKKEN!

En ook wel: GOD IS DOOD!

begrepen?
Oud 7 februari 2007, 23:42   #395
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb helemaal niks tegen katholieken, maar speciaal om u te treiteren:

ALLAH AKBAR!

WEG MET DE ZWARTROKKEN!

En ook wel: GOD IS DOOD!

begrepen?
Of nog ééntje: Wat heeft het christendom van vandaag gemeen met dat van 2000 jaar geleden? Echte christenen worden nog steeds vervolgd door een instituut dat latijn spreekt.

Ik ben katholiek, maar het kan mij niet schelen wat de één of de andere bisschop of paus zegt. JP2 en B16 zijn in mijn ogen de grootste ketters van de laatste halve eeuw!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 19:42   #396
krohn
Partijlid

Standaard Geprivilegiërde positie (die van deBsinds de Middeleeuwen)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Hoewel ik doorgaans met Fransen, Spanjaarden, Turken en Engelsen in het persoonlijke vlak uitstekend kan opschieten, vind ik dat Basken, Ieren, Welsh, Koerden en nog enige volkeren in gevangenschap recht moeten hebben op eigen beheer van de gebieden waar zij veel langer dan anderen reeds woonden.
En waarom niet de Friezen, Hollandse vriend ? ("en casa del herrero, cuchillo de palo", zeggen de Spanjaarden...)

In elk geval, als ik tijid genoeg darvoor ter beshcikking heb zal ik jullie een Nederlandse samenvatting bezorgen van een reeks artiekelen van mijn eigen over de Basken porblematiek, vooral op geschiedkundige vlak, in de Franstalige forums van Toudi al een tijdje geleden verschenen. Intussen kunnen die onder jullie die het Frans kunnen (allemaal of bijna per definitie) ze al raadpleggen: http://forum.toudi.org/viewtopic.php?t=3165&highlight=

Toch al hier enkele greintjes daarvan om de hoofden te verfrissen en bepaalde (bedorven) mythen in de kiem proberen te smoren:

De Basken waren al in de achttiende eeuw met de andere Spanjaarden volledig gefusionneerd (lezen "Amaya y los vascos en el siglo VIII" van de romantische Baskische-Kastilliaanse schrijver Francisco Navarro Villoslada)

Alle grote en kleine steden in het Baskenland waren door Basiksche-Kastilliaanse heren gesticht, en Bilbao zelfs was het door een louter Kastilliaanse afkomstige "hidalgo", Diego Lopez de Haro.

De Baskische autonomie (los fueros) waren een voorrecht van de Baskische adel aan de Katholieken Konningen (Fernando en Isabel) afgetrokken. Sinsdien kregen de Basken een geprivilegërde positie binnen de Spaanse Monarchie ("los Vascos fueron los amanuenses de los reyes, estaban cerca muy cerca del poder", oud citaat)

(wordt vervolgd)
Oud 8 februari 2007, 19:56   #397
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Toch al hier enkele greintjes daarvan om de hoofden te verfrissen en bepaalde (bedorven) mythen in de kiem proberen te smoren:

De Basken waren al in de achttiende eeuw met de andere Spanjaarden volledig gefusionneerd

Alle grote en kleine steden in het Baskenland waren door Basiksche-Kastilliaanse heren gesticht
Die van Iparralde (Frans-Baskenland) uitgezonderd, dan.

Heel wat Baskische woonkernen dateren uit de Romeinse tijd, of zelfs daarvoor nog. En wat de stadjes in Frans-Baskenland betreft kunt u uw 'theorie' ook op uw buik schrijven.

Als u dan toch over 'mythen' wilt gesproken hebben.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 19:59   #398
willem1940NLD

Standaard

@Krohn: Wat zeur je nou over Friezen? Totaal niets verkeerd aan Friezen.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 8 februari 2007 om 20:02.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 11:14   #399
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom niet de Friezen, Hollandse vriend ? ("en casa del herrero, cuchillo de palo", zeggen de Spanjaarden...)

(...)

(wordt vervolgd)
Vooreerst, de Basken waren al in Europa aanwezig vóór de indogermaanse stammen aankwamen. Dus zelfs vóór de kelten. En zij hadden ook hun nederzettingen.

Twee, Baskenland zit inderdaad al eeuwen in gevangenschap, daarom is de eis voor onafhankelijkheid eens te meer zo legitiem.
Oud 9 februari 2007, 13:25   #400
krohn
Partijlid

Standaard De Juana-zaak, een beetje fatsoen inderdaad!!!

Vergelijkingen...altijd of bijna altijd te vermijden ("comparaciones odiosas" zeggen de Spanjaarden), maar ik kan het niet helpen om hier mijn eigen geval met de De Juana-zaak te vergelijken.

Het woedt vreselijk in de Buitenlandse pers daarover inderdaad! Nog vandaag in de eerste blaren van Le Figaro op grote formaat!....De Juana is een ETA-terrorist allang door de Spaanse justitie schuldiggevonden aan vijf en twintig moorden (en nog andere misdaden) die nu in hongerstaking blijft en die in de voorpagina van de Britse krant "The Times" vorig week verscheen, op een ophefmakende foto in zijn bed van het ziekenhuis.

Ze namen in die krant de aantijgingen van die man volledig over volgens welke de Spaanse justitie een schjinproces heeft bewerkt (wegens terrorismus apologie) om die man nog gevangen te houden terwijl hij zogezegd al zijn schulden met de maatschappij, na enjekele jaren gevangenschap ,voldoende zou hebben betaald, voor zijn vijfentwintig moorden (of doodpartijen)....

En nu de vergellijking. Bepaalde mensen hier in België vooral in Vlaanderen (zoals het hier in deze forums met al die spoken gebeurt, links en rechts en overal...) beschuldigen de Spaanse justitie van onmenselijk en ondemocratische standpunten en gedrag in zake Basken problematiek en ETA-terrorismus in het algemeen. Welnu lijt het klaar als een klontje dat de Spaanse jutitie die man onmetelijk zachter heeft behandeld dan de Belgische Justitie (Vlamingen en Franstalingen samen allemaal...) het met ikzelf heeft gedaan....

De Spaanse rechters hebben immers die man ten minste vijf en twintig wrede moorden of moordpartijen (minder één) wel vergegeven of kwijt verkaard terwijl de Belgische rechters mij een al betaalde en in het buitenland uitgezeten straf (en zogezegde niet bekend of vlerkaard) dik deed betalen....en nog meermaals...

ETA-aanhangersspoken van die forums dus, een beetje fatsoen inderdaad!!!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be