![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, ik vergis me daar altijd in. Ik vind Amartya een vrouwennaam. :')
Citaat:
'Jullie hoeven niet te werken tegen een loon dat jullie nauwelijks een verbetering in levensstijl geeft.' Geen problemen mee. Jij? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#382 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als je "full employment" bedoelt: honderd procent niét natuurlijk, er is frictiewerkloosheid en dergelijke.
![]() |
![]() |
#383 | |
|
![]() Citaat:
wat mij verder opvalt is dat jij de arbeidsmarkt louter vanuit de economische hoek bekijkt. Vraag en aanbod. terwijl werken voor mij zoveel meer betekent. Werken bepaalt naast je inkomen ook je plaats binnen de samenleving (sociale status) en bevordert je psychische welzijn (ik ben iets waard!). jij onderschat het psycho-sociaal belang van arbeid.
![]() |
![]() |
![]() |
#384 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt je theorie. En je hebt de vertaling naar de praktijk. Ik probeer duidelijk te maken welke bezwaren ik heb aan de hand van de praktijk en je slaat er niet in daar goed een antwoord op te formuleren. Dan kan ik enkel maar besluiten dat het is wat het is. Theorie. Ohja. Eerst bewijzen dat werkloosheid slecht is. Zover ik weet is werk een middel. Geen doel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#385 | |
|
![]() Citaat:
Keynes klinkt voor een doorsnee man toch net iets aantrekkelijker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#386 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#387 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 |
|
![]() Keynes is niet achterhaald, Keynes werd gewoon ontvoerd door de financiële elite omdat hun geld geen bal meer waard was op de eurodollarmarkten. Keynesianisme kan tot in het oneindige blijven voortduren als de basis van welvaart arbeid is en niet financiële speculatie en overvloedige geldcreatie door dubieuze kredietmethodes.
En iets zegt mij dat Percalion die reden niet zal ontkennen. Laatst gewijzigd door Praetorian : 17 juni 2007 om 17:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#389 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het psycho-sociaal belang van arbeid waar je het op het einde van de dag geen meerwaarde (hihi, woordkeuze) hebt aan de hand van factoren die je welvaart vergroten op het materiele vlak, stel ik een beetje in vraag. In simpeler taal. Het nut van het werken aan een 'hongerloon' is me een beetje bijster. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#390 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kom, kom, niet flauw idee. Veel stellingen van Keynes zijn al lang en breed gefalsifieerd. (Dat kan gaan van totaal weerlegd als verbeterd. Daar niet van.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 |
|
![]() Ik ben benieuwd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#392 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#393 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Na: productie 1200, loon 1300, verlies 100 Het gaat om de bruto-bijdrage tot de productie. In het andere geval heb je: Voor: productie 2200, loon 1000, winst 1200 Na: productie 2200, loon 1300, winst 900 Inderdaad, maar daarmee toon je alleen maar aan dat het minimumloon niet tot werkloosheid leidt bij de meest productieven (de hoogopgeleiden, de ervaren werkers) maar bij de minst productieven (laaggeschoolden e.a.). Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#394 |
|
![]() Ik wil altijd bijleren ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#395 |
|
![]()
![]() |
![]() |
#396 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zover ik weet - maar ik kan me vergissen - heb ik geen economische studies. Ik kan ook geen heelder modellen bespreken, dus ik ben een beetje afhankelijk van wat anderen - die wel economie studeren of gestudeerd hebben mij uitleggen.
Maar hey, als jij vindt dat Keynes nog brandend actueel is, des te beter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#398 | |
|
![]() Citaat:
Marginalisten lossen dat anders op, zij zeggen gewoonweg dat er geen objectieve tendensen/wetten zijn, is ook de reden waarom Percalion een allergie heeft aan ontwikkelingsmodellen. ![]() Laatst gewijzigd door Praetorian : 17 juni 2007 om 17:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#399 | |
|
![]() Citaat:
Keynes was al achterhaald nog voor-ie aan zijn boek begon... Het was overigens de financiële (industriële) elite die het sterkst achter de plannen van Roosevelt en co. stond. Het is (zoals gewoonlijk) de Oostenrijkse School geweest die de scherpste kritiek op Keynes heeft uitgeoefend. (Er kwam uiteraard ook kritiek uit Chicago-hoek, maar zo spannend is de discussie rond de elasticiteit van investeringen nu ook weer niet denk ik). 'n Cruciaal deel van de keynesiaanse politiek is nu net die overvloedige geldcreatie. Keynes was groot tegenstander van de goudstandaard die hij een 'relic of the past' noemde. (Cfr. ook zijn rol in de oprichting van IMF en Wereldbank, om het inflatiegedrag van centrale banken te coördineren).
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja, láter zul je dat wel bereiken. Ik begin te snappen waarom Friedman voor basisinkomen pleitte. Heel deze soep wordt in 1 keer opgelost. |
|||
![]() |
![]() |