![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Waarde Hertog
Ik heb het gemist! Wat heeft de man verteld? Decroo is een brave 'hertog van den lande' en voorbeeldig burgervader. Maar hij is van de oude belgische tweetalige stempel, de man kan er ook niet aan doen. Hij is het type belg dat een beetje voorbijgestreefd is. Hij heeft waarschijnlijk een zalvend pleidooi ten beste gegeven: iedereen moet redelijk zijn (= de vlamingen moeten toegeven) om de eenheid van ons dierbaar vaderland te redden. Laatst gewijzigd door luc broes : 24 augustus 2007 om 16:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#382 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mensen, stand.nl heeft van de (eventuele) splitsing van den Belgique een dagstelling gemaakt.
Kom en reageer, vooral op het ingezonden stuk van Gerald de Hemptinne. http://www.stand.nl/forum/forumdisplay.php?f=276
![]() |
#383 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#384 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tot zo dan!
Moet wel even met de honden weg! Mijn nickname is hetzelfde als hier!
![]() |
#385 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#386 | |
|
![]() Citaat:
Eigenlijk zei hij precies wat je hier schrijft, alleen niet zo letterlijk. Het interview begon met een compilatie van interviews met Vlamingen van de afgelopen week in hetzelfde radioprogramma. Daarbij zaten Filip De Winter, Jan van den Berghe, iemand van De Morgen, De standaard, burgers uit de rand maar ook anderen, van wie ik de stem niet herkende. (Ik heb niet de hele week kunnen luisteren). Het was een mozaïek van meningen waarbij, voorzover ik het kan inschatten, elke 'richting' uitgebreid aan het woord kwam. In die compilatie zat bijvoorbeeld ook iemand die haarfijn uitlegde waar het 177 jaar durende conflict tussen Vlamingen en Walen vandaan kwam met citaten als: 'Het gaat ons niet om het geld. Er is geen enkele Vlaming die een arme Waal niet zou willen helpen. Maar wij hebben in die 177 jaar nog geen enkel respect gehad van de Walen'. De eerste zin van Decroo was: 'Ik hoop toch wel dat men in Nederland het kaf van het koren kan scheiden'. Daarna ging het over de crisis in België waarbij Decroo bagatelliserend optrad. (Zie ook mijn post hierboven). "De soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend.' 'In België zijn er wel drie manieren om de soep te eten'. e.d. 'Als iedereen redelijk is komen we er wel weer uit. Het zal moeilijk worden als iederen hard aan zijn standpunten blijft vasthouden.' 'Aja, we hebben ook nog Brussel hé'. Een Europese wereldstad.' Dan dat stuk over 'dat het nog niet eerder zo erg is geweest' waarbij Decroo aan de ene kant ineens over crises in Nederland begon en aan de andere kant dat het in België wel meeviel, want hij ging al zolang mee en had al meer crises meegemaakt. Maar net als deze zullen ze d'r ook nu wel weer uitkomen. Ineens kwamen Amerika, Duitsland, Spanje en wat andere landen in het gesprek terecht. Interviewer: Maar daar wordt voorzover ik weet niet over splitsing gesproken. De Croo: 'Nederland moet zich nog maar niet gereedmaken voor een splitsing van België', waarbij hij plotseling de vriendschapsbanden tussen de beide kamers aanhaalde. Decroo was hier dus duidelijk bezig aan 'crisisbeheersing' te doen. Verder kwam 'De Koning op sterk water' nog aan de orde en wat andere zaken maar dit is het grotendeels wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#387 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Open mail aan Standpunt nl en aan de luisteraars Als Belgische journalist en correspondent (AFP) in Nederland heb ik met verbijstering geluisterd naar Standpunt nl deze middag ! De gestelde vraag is een perfecte illustratie van het algemene gebrek aan kennis van de Nederlanders over België (België is geen poldermodel, en Vlamingen staan niet te dringen om Nederlanders te worden, wanneer zien jullie dat in ?) en van de arrogantie waartoe sommige Nederlanders helaas te vaak in staat zijn. De telefonische meningen en het forum zijn ook veelzeggend over de uitkomst van de peiling: voor een aanzienlijk deel gaat het de sprekers om de aansluiting van Vlaanderen bij Nederland. Vraag: wilt U Uw luiteraars informeren of houdt U ze voor de gek ? Ik had verwacht een analyst of deskundige als gast te horen. Het werd mevrouw Brepoels, lid van het NVA, een partij die je kan vergelijken met Lega Nord in Italië (een oordeel over deze partij laat ik aan U over). Ter illustratie, de NVA is een erfgename van de (Vlaamse) Volksunie, met eisen als bijvoorbeeld een algemene amistie voor nazicollaborateurs, al is dit maar een detail van hun gedachtegoed. Nogmaals de vraag : wilt U de luiteraars informeren of houdt U ze voor de gek ? Door deze partijdige en gebrekkige uitzending hebben Standpunt nl en de Publieke Omroep zich helaas verlaagd tot het niveau van de RTBF, de franstalige Belgische publieke zender, die alle journalistieke en ethische regels ten spijt, in het voorjaar een "vals" journaal opzette en de splitsting van het land ensceneerde. U heeft mijn vertrouwen in de Publieke Omroep, als journalist en als belastingplichtige in Nederland, een flinke deuk gegeven. Ik meen dat ik als journalist en als luisteraar van U veel meer kennis van zaken mag verwachten, en als medebetaler aan de Publieke Omroep veel meer kwaliteit. Tenslotte nog dit: geloof het of niet, al zijn we geen luidruchtige chauvinisten, er zijn nog veel, een overgote meerderheid zelfbewuste Walen, Vlamingen, Brusselaars die zeer gehecht blijven aan ons land. We zijn het zeker niet over alles eens, maar we kunnen er prima mee leven. Verder is vrijwel iedereen het er in België over eens dat we het huidige systeem moeten aanpassen. Het raakt ons allen. Vindt U het een vreemd dat we meer nodig hebben dan twee maanden om een toekomstvisie voor het land te ontwikkelen ? We voelen ons gevleid dat Nederland zich voor ons interesseerd, maar als het op de manier moet van Standpunt nl deze middag, dan liever niet ! Gerald de Hemptinne, Belg, correspondent in Nederland, bestuurslid Buitenlandse Persvereniging
![]() |
![]() |
#388 |
|
![]() Waar kan ik dat met Frieda Brepoels zien of horen?
![]() |
#389 | |
|
![]() Citaat:
Als je echt de wanhoop nabij bent en geen argumenten meer hebt, dan is er nog altijd het ultieme regddingsmiddel: nazicollaborateur! Als je publiek dom genoeg is trappen ze er wel in. Aan het hoofd van ons koninkrijk staat ons vorstenhuis dat nog altijd teert op de rijkdom verworven door de meest weerzinwekkende rubberoogsten ooit, waarbij honderdduizenden zwarten omkwamen. Zwarte vrouwen werden gevangen gezet zolang de mannen niet de nodige hoeveelheid rubber leverden. Het belgisch vorstenhuis was ook antisemitisch, en tijdens de oorlog stuurde men bloemen voor Hitlers verjaardag. Na de oorlog werd geflirt met communistische regimes. Tot zover hun gedachtengoed. Hun belgische aanhangers eisten nooit amnestie, om de eenvoudige reden dat er nooit een veroordeling was. Dus geen vuiltje aan de lucht. De Belgische legerleiding liet ooit graven van aan het IJzerfront gesneuvelde Vlaamse soldaten in 14-18 verbrijzelen voor de wegenbouw. Ze waren te Vlaams! Het is begrijpelijk dat vooral de Vlamingen niet erg opgezet zijn met het Belgisch regime dat hen steeds bestreden heeft. Wij moesten zelfs vechten voor onderwijs in eigen taal. Miskenning van onze taal en grondgebied zijn nu nog dagelijkse kost. Vindt u het dan vreemd dat ze meer dan twee maand nodig hebben om een nieuwe toekomstvisie voor dit vreemde land te ontwikkelen? Zeer veel Vlamingen denken: het is tijd is voor een eigen toekomstvisie van een onafhankelijk vlaanderen. Laatst gewijzigd door luc broes : 24 augustus 2007 om 18:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#390 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Heeft eigenlijk iemand Een Vandaag gezien? Ik schakelde te laat in. Geert van Istendaal herkende ik, maar die gast met z'n geelzwarte sjerp niet, wie was dat?
The problem with quotes on the Internet is that it is hard to verify their authenticity - Abraham Lincoln Laatst gewijzigd door Weezer : 24 augustus 2007 om 21:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Men moet in Vlaanderen deze poll niet zo als een oorlogsverklaring beschouwen. Het is een gebaar, een mening van een buurland. Niet meer dan dat. Snappen ze zelf dan niet dat enkel positief is bedoeld? Als we ''nee'' hadden gezegd, dan zouden we de egoïstische zakken zijn geweest, zoals al die ''Ollanders'' dat toch zijn... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#392 | |
|
![]() Citaat:
Bram Hermans, [SIZE=1]praeses van het Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond.[/SIZE] ? ![]()
![]() |
![]() |
#393 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#394 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#395 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#396 |
Minister
|
![]() Ik stel toch voor om bv. in de nieuwe Groot-Nederlandse Staat een "20 cl. Heiniken"-grens in te voeren, dewelke de huidige BE/NL grens zal moeten zijn.
Vanzelfsprekend zullen we streng toezien dat de bierwetten in die randgemeenten worden nageleefd. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |