Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 16 oktober 2007, 13:44   #381
Trajanu$
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Toch wel. De VU heeft heel welbewust verschillende zelfmoordpogingen gedaan (Egmont, paars I, Lambermont...), en heeft volgehouden tot het lukte.

Wie meer dan drie decennia oud is, weet hoe dit werkt én hoe het afloopt.

zucht. vu heeft het wel altijd overleefd. dus waar zit uw zelfmoord nu?
Trajanu$ is offline  
Oud 16 oktober 2007, 13:46   #382
Trajanu$
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik volg de boel al 35 jaar, vaak op actieve wijze. Mijn conclusie is: Vlaanderen kan het niet, en vermits we het ons, zoals jij zo treffend uitdrukt, niet kunnen permitteren om nog lang te wachten, kies ik voor een regelrechte aansluiting bij Nederland. Een echt land, met een echte elite, die ons als het er op aankomt met open armen gaan ontvangen.

een unitair nederland? de franse zeikerds inruilen voor die hollandse brulboeien lijkt mij niet echt een geslaagde move.
Trajanu$ is offline  
Oud 16 oktober 2007, 13:57   #383
Trajanu$
Banneling

Standaard

Ik geef wel toe dat de constante beledigingen aan het adres van de Vlamingen mijn gematigder standpunt van meer vlaamse onafhankelijkheid dmv onderhandelingen moeilijk maakt.

Citaat:
'De Vlamingen willen een staatshervorming', merkte Onkelinx op. Wat ze niet kunnen binnenhalen in een grote onderhandelingsronde, doen ze stap voor stap in het geniep. Net zoals de zwammen die van binnenuit huizen aantasten tot ze onbewoonbaar zijn, proberen de Vlamingen de federale staat uit te hollen, was de boodschap.
Trajanu$ is offline  
Oud 16 oktober 2007, 14:14   #384
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trajanu$ Bekijk bericht
in belgië? meerderheid walen wil niet splitsen.

ik ben het wel eens dat bhv moet gesplitst worden. ik zou het gewoon in het parlement splitsen. alle vlaamse partijen tesamen. de walen zullen niet anders kunnen dan aan de alarmbel trekken en na enkele maanden terug onderhandelen en de crisis begraven en met een nieuwe lei beginnen.
blijkbaar heeft 'de Belgische staat' nog steeds voldoende buitendemocratische 'invloed' op de diverse partijtoppen van de 'Vlaamse partijen' om dergelijk scenario te blokkeren

genoeg stof voor drie doctoraatsthesissen ... (voor studenten zonder grote carrièreverwachtingen )
Anna List is offline  
Oud 16 oktober 2007, 14:16   #385
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geef wel toe dat de constante beledigingen aan het adres van de Vlamingen mijn gematigder standpunt van meer vlaamse onafhankelijkheid dmv onderhandelingen moeilijk maakt.
info over de communautaire onderhandelingen gedurende de laatste veertig jaar deed het m bij mij.

vlaamse onafhankelijkheid behalen is onmogelijk in onderhandeling met de franstaligen.
Anna List is offline  
Oud 16 oktober 2007, 14:20   #386
Trajanu$
Banneling

Standaard

misschien moet ge dan ook niet streven naar onafhankelijkheid. maar bv naar confederalisme.

confederale staten zijn trouwens instabiel en keren terug naar ofwel federalisme, ofwel onafhankelijkheid
Trajanu$ is offline  
Oud 16 oktober 2007, 14:21   #387
Trajanu$
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
blijkbaar heeft 'de Belgische staat' nog steeds voldoende buitendemocratische 'invloed' op de diverse partijtoppen van de 'Vlaamse partijen' om dergelijk scenario te blokkeren

genoeg stof voor drie doctoraatsthesissen ... (voor studenten zonder grote carrièreverwachtingen )

maar vlaanderen is geen onafhankelijke democratie. walen hebben evenveel rechten.
Trajanu$ is offline  
Oud 16 oktober 2007, 14:44   #388
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
maar vlaanderen is geen onafhankelijke democratie. walen hebben evenveel rechten.
vlamingen hebben een meerderheid in de belgische kamer
Anna List is offline  
Oud 16 oktober 2007, 14:46   #389
Trajanu$
Banneling

Standaard

Citaat:
vlamingen hebben een meerderheid in de belgische kamer

Lees eens mijn post over die prof van de Brown University op de vorige (of de blz ervoor) blz
Trajanu$ is offline  
Oud 16 oktober 2007, 14:46   #390
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
misschien moet ge dan ook niet streven naar onafhankelijkheid. maar bv naar confederalisme.

confederale staten zijn trouwens instabiel en keren terug naar ofwel federalisme, ofwel onafhankelijkheid
ook federale staten werken slechts indien ze een beweging naar elkaar toe maakten

het was een fabel te geloven dat van belgie een federale staat KON gemaakt worden ... federalisme werkt niet in die richting, nooit, nergens.
Anna List is offline  
Oud 16 oktober 2007, 14:50   #391
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees eens mijn post over die prof van de Brown University op de vorige (of de blz ervoor) blz
niet gevonden, je heb ook bijna heel de draad volgespamd hé ...
Anna List is offline  
Oud 16 oktober 2007, 14:51   #392
Trajanu$
Banneling

Standaard

Citaat:
ook federale staten werken slechts indien ze een beweging naar elkaar toe maakten

het was een fabel te geloven dat van belgie een federale staat KON gemaakt worden ... federalisme werkt niet in die richting, nooit, nergens.

Euh, Canada, Zwitserland?
Trajanu$ is offline  
Oud 16 oktober 2007, 14:51   #393
Trajanu$
Banneling

Standaard

aub

Citaat:
Ik woonde onlangs een lezing bij van een van de beroemdste proffen in constitutioneel recht. Hij is momenteel prof aan de Brown University. Voor de leken onder ons, dat is ivy league.

Interessant was zijn omschrijving van democratie. Democratie gaat niet over wat de meerderheid beslist, het gaat wel over rechten voor minderheden.

Wat ik dus niet bedoel is dat rechten kunnen weggestemD worden in een democratie. En wat ik dus nog minder bedoel is dat ik denk dat "het volk" beter weet dan ikzelf wat ik wil. Ik kan mijn eigen mening wel zelf vertolken, dank u.

Toch bedankt voor uw repliek. Het zegt veel over u.
Trajanu$ is offline  
Oud 16 oktober 2007, 14:57   #394
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Euh, Canada, Zwitserland?
allebei (zoals alle federaties ter wereld) gevolg van naar elkaar toegroeiende volkeren

je zal m.i. ter wereld geen werkende federatie vinden als gevolg van de omgekeerde beweging ... op België na, maar dat kan je bezwaarlijk een werkende federatie noemen ...

het federalisme dat wij kennen is reeds 'het lijmen van de gebroken vaas' ... enig doel : 'het behouden van de Franstalige heerschappij'.
Anna List is offline  
Oud 16 oktober 2007, 14:59   #395
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
aub
bedankt, maar ik zou toch oppassen met algemeen bedoelde citaten toe te passen op belgie ... we zijn echt wel het enige land ter wereld waar een minderheid erin slaagt zijn wil op te leggen aan de meerderheid (een ander volk zijnde) ... belgie valt eigenlijk nog t best te definieren als een koloniale natie.
Anna List is offline  
Oud 16 oktober 2007, 15:07   #396
Trajanu$
Banneling

Standaard

Citaat:
allebei (zoals alle federaties ter wereld) gevolg van naar elkaar toegroeiende volkeren

je zal m.i. ter wereld geen werkende federatie vinden als gevolg van de omgekeerde beweging ... op België na, maar dat kan je bezwaarlijk een werkende federatie noemen ...

het federalisme dat wij kennen is reeds 'het lijmen van de gebroken vaas' ... enig doel : 'het behouden van de Franstalige heerschappij'.

zwi groeit niet echt naar elkaar toe. of toch maar zeer traag dan

canada maakt dezelfde beweging als belgie. van elkaar weg.
Trajanu$ is offline  
Oud 16 oktober 2007, 15:14   #397
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
zwi groeit niet echt naar elkaar toe. of toch maar zeer traag dan

canada maakt dezelfde beweging als belgie. van elkaar weg.
volgens mij allebei van oorsprong naar elkaar toegroeiend (van zwitserland vind je dat op wiki ... van canada zou ik nog moeten zoeken) ... een hele andere oorsprong dan het Belgisch federalisme

heb dat onthouden van lessen staatsrecht van prof gouv Kinsbergen ... bezwaarlijk een vlaamsgezinde te noemen anders hoor ... (hij poogde via de belgicistische Coudenberg groep (voorloper van Bplus geloof ik) trouwens het federalisme met twee om te gooien naar provinciaal federalisme ... mi omdat hij van mening was dat federalisme met twee ... niet houdbaar is op lt )
Anna List is offline  
Oud 16 oktober 2007, 16:42   #398
Trajanu$
Banneling

Standaard

Er is een of andere Duitse filosoof of politicoloog of iets dergelijks, een tamelijk bekende, maar ik kan zijn naam niet meer herinneren. hij heeft hier een theorie over:

een land waarin 2 culturen samenleven is niet werkbaar wanneer die culturen gescheiden zijn dmv verschillende breuklijnen (bv taal, economie, ...)

dit is het geval met belgië.
Trajanu$ is offline  
Oud 16 oktober 2007, 20:24   #399
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is een van de redenen waarom ik geen belgicist meer ben. Op zich zijn jouw argumenten redelijk, maar het probleem is dat men aan de andere kant van de taalgrens *niet* redelijk is. Ik heb in die 120 dagen geen enkele franstalige politicus horen praten over lepeltjes suiker (zelfs geen teelepeltjes) om toch iets aan de Vlamingen te geven. Werkelijk geen enkele. Daar praat men uitsluitend over het been stijf houden zonder toegevingen ... en inderdaad, MET beledigingen.
Kaal is offline  
Oud 16 oktober 2007, 20:27   #400
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
volgens mij allebei van oorsprong naar elkaar toegroeiend (van zwitserland vind je dat op wiki ... van canada zou ik nog moeten zoeken) ... een hele andere oorsprong dan het Belgisch federalisme
Neen hoor het franstalig gedeelte van Canada werd door Engeland met militaire macht veroverd. Voor Québec is er geen sprake van "naar elkaar groeien". Québec heeft sinds de oorlog flink wat autonomie gevraagd en gekregen.
Kaal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be