Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2023, 09:28   #40141
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik pleit ervoor dat we als NAVO zijnde de Russische ratten uit Oekraïne verdrijven. Vroeg of laat gaat de imperialistische schurkenstaat die Rusland is een van de Baltische landen aanvallen. Je kunt daarom beter nu al ingrijpen.
Dat geloof ik niet: jij weet toch ook dat de Baltische staten lid zijn v.d. NAVO ?
Er zijn daar nu Belgische F-16's die helpen het luchtruim te bewaken.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2023, 09:49   #40142
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat geloof ik niet: jij weet toch ook dat de Baltische staten lid zijn v.d. NAVO ?
Allemaal waar, maar… de Baltische staten zitten alle drie opgescheept met Russische minoriteiten in hun bevolking. Die werden daar ingeplant in de Sovjet-tijd, vooral gedurende het Stalin-bewind. Voor tsaar Poetin zijn die Russische minoriteiten een dankbaar aanknooppunt om voortdurend druk uit te oefenen. Het bezorgt de betrokken regeringen overigens serieuze hoofdbrekens. Zij willen graag in hun onderwijs de kennis van het Ests, het Lets en het Litouws aan alle schoolgaande jeugd opleggen. Maar de Russische minoriteiten liggen dwars.
Oud 17 april 2023, 10:15   #40143
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Allemaal waar, maar… de Baltische staten zitten alle drie opgescheept met Russische minoriteiten in hun bevolking. Die werden daar ingeplant in de Sovjet-tijd, vooral gedurende het Stalin-bewind. Voor tsaar Poetin zijn die Russische minoriteiten een dankbaar aanknooppunt om voortdurend druk uit te oefenen. Het bezorgt de betrokken regeringen overigens serieuze hoofdbrekens. Zij willen graag in hun onderwijs de kennis van het Ests, het Lets en het Litouws aan alle schoolgaande jeugd opleggen. Maar de Russische minoriteiten liggen dwars.
Ik denk dat ze goed doen zoals Georgie: de 2de taal was daar Russisch. Toen de Russen een deel van Georgie pakten, werd de 2de taal daar Engels. Onmiddellijk.
Ze moeten niet wachten tot de Russen EVENTUEEL hun land binnenvallen.
Oud 17 april 2023, 11:35   #40144
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oud 17 april 2023, 12:25   #40145
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Nah, aziaten gaan nooit deel uitmaken van het Westen he. En Taiwan zijn enkel vriendjes om bescherming te zoeken.
Japan mag van hun eigen grondwet geen lid worden van de NAVO. Anders hadden ze er al 50 jaar bijgezeten.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2023, 12:28   #40146
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
OK met deze post kan ik instemmen. Al een heel andere toon dan enkele maanden geleden
Da's ook niet meer dan normaal. Als je een huis koopt met een tuin bij en na enkele jaren komt een buur af dat het deels zijn eigendom is. Eerst ontstaat er misschien een fikse ruzie maar op den duur zal je ook beide toegevingen moeten doen om uit het conflict te geraken.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2023, 13:19   #40147
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Nu zelfs een presidentskandidaat in de VS die de waarheid durft te zeggen over het crimineel gedrag van de VS. De hoop op een revolutie tegen het misdadig regime dat zich in de VS geïnstalleerd heeft is nog niet gedooft.

Naam: IMG_20230417_141743.jpg
Bekeken: 2009
Grootte: 313,1 KB
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2023, 13:48   #40148
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Eén middag met een dronken instructeur en een kalasjnikov die na drie kogels telkens vastloopt. Dat is alle gevechtstraining die Oleksii van het Oekraïense leger heeft gekregen als hij begin dit jaar aankomt op een basis vlak achter het front in de Donbas.

Dagelijks ziet hij groepen militairen vertrekken naar het slagveld. Als Oleksii en andere militairen na enkele dagen via berichtenapps contact leggen met een van die groepen, horen ze dat er van de 25 militairen in de groep nog maar 5 in leven zijn. De volgende groep weigert daarop te gaan en verkiest strafrechtelijke vervolging boven “een einde als kanonnenvlees”, zegt Oleksii. Hij krijgt de opdracht de plek in te nemen van een van de weigeraars. “Dat bevel opvolgen is mijn grote fout geweest”, vertelt hij door de telefoon vanaf een ziekenhuisbed in het oosten van Oekraïne.
Van de 27 militairen met wie hij vertrok, zijn er na één avond aan het front nog maar 8 over.
Het gebrek aan training maakt Oleksii onzeker. In een loopgraaf overlegt hij met een vriend in zijn eenheid wat ze moeten doen om zicht te krijgen op de Russische stellingen. Ze besluiten uit de loopgraaf te kruipen, zien niets en kruipen weer terug. Zelf worden ze wel gezien: meteen komen er nieuwe mortieren neer. “We hadden geen idee hoe we ons moesten gedragen op een slagveld”, zegt Oleksii. “We wisten niet eens hoe we uit een loopgraaf moeten kijken zonder gezien te worden. Het leger had ons moeten voorbereiden.”

De acht uren die hij aan het front doorbrengt, bestaan vrijwel volledig uit schuilen en, uiteindelijk, vluchten. In een kuil bedekt met wat takken en aarde voelt hij de dreunen van ontploffende mortieren, die soms op enkele meters afstand inslaan. “Na elke inslag schreeuwden mijn vriend en ik naar elkaar. ‘Leef je nog?’ ‘Ja!’ Dat ging zo heen en weer totdat hij niet meer terugschreeuwde.”

“Ik krijg honderd nieuwe soldaten, maar niet de tijd om ze voor te bereiden”, zei een bataljonscommandant uit de 46ste Luchtmobiele Brigade vorige maand tegen The Washington Post. Bijna alle vijfhonderd militairen met wie hij de oorlog inging zijn dood of gewond. Hun vervangers “laten alles vallen en rennen weg” van het slagveld, aldus de commandant. “Als ik zo’n soldaat vraag waarom hij niet schiet, zegt hij: ‘Ik ben bang voor de knal.’”

‘TOENAME IN VERLIEZEN’
In de praktijk blijkt niet elke Oekraïner aan het front voorbereid. Een pelotonscommandant vertelde vorig jaar al aan de Volkskrant dat hij zich grote zorgen maakt over de training van nieuwe krachten. “Sommige jongens staan rechtop op het slagveld hun wapen te herladen. Anderen letten helemaal niet op landmijnen.”

Weigeringen van bevelen hebben geleid tot “een toename in de verliezen van militairen, gebieden en burgers”, zei Valeri Zaloezjny, de opperbevelhebber van de Oekraïense strijdkrachten, deze winter. “Vaak moeten verloren posities herwonnen worden met aanvallen die een heel hoge prijs hebben.” Op Zaloezjny’s verzoek tekende president Volodymyr Zelensky in januari een wet die de straffen verhoogt op ongehoorzaamheid (5 tot 8 jaar gevangenisstraf) en desertie (maximaal 10 jaar) binnen het leger.

Oekraïense soldaten tijdens een training aan de frontlinie in Donetsk. Beeld AP
Oekraïense soldaten tijdens een training aan de frontlinie in Donetsk.Beeld AP
De strafverhogingen zijn volgens critici strijdig met een belofte waarmee het Oekraïense leger zich naar eigen zeggen onderscheidt van het Russische leger: een menselijke behandeling van personeel. Opperbevelhebber Zaloezjny zei eind vorig jaar in een interview met The Economist dat het “altijd mogelijk is om menselijk te blijven”. Hij omschreef de Russische generaal Sergej Soerovikin, die destijds de leiding had over het invasieleger, als een brute bevelhebber uit de tijd van Peter de Grote. “Als je hem ziet, begrijp je dat je je taak moet voltooien of anders de lul bent.”

Militair analisten wijzen erop dat het Oekraïense leger nog trekken van het Sovjet-leger vertoont, ondanks NAVO-trainingsmissies en intensieve samenwerking met westerse militaire adviseurs. Het Sovjet-leger, waar het Oekraïense en Russische leger uit zijn voortgekomen, stond bekend om een verticale commandostructuur waarin eenheden geen ruimte kregen om zelf beslissingen te nemen op basis van de situatie op het slagveld. Oekraïne probeert sinds 2014 te breken met die cultuur door het leger te moderniseren met ondersteuning van de NAVO.

‘CULTUUR VAN HET OUDE LEGER’
“Veel mensen die geprofiteerd hebben van NAVO-training zijn omgekomen”, zei Michael Kofman, verbonden aan de Amerikaanse denktank CNA, na een recent bezoek aan het front in Bachmoet. “En veel mensen die niet hebben geprofiteerd van NAVO-training en met pensioen waren, zijn teruggekeerd op hoge posities. Zij komen uit een andere cultuur, de cultuur van het oude Oekraïense leger.”

Berichtgeving over Oekraïense militairen aan het front is aan banden gelegd door de legerleiding. Journalisten mogen ‘rode zones’, waaronder Bachmoet, sinds vorige maand niet meer betreden. ‘Gele zones’ zijn alleen toegankelijk onder begeleiding van een persofficier van het leger.

Desondanks sijpelen ongecensureerde verhalen van het oorlogsfront door naar de bevolking. Die staat sinds het begin van de Russische invasie bekend om haar onverzettelijkheid en haar steun aan de strijdkrachten. Maar de verhalen ontmoedigen sommige Oekraïners om zich te melden bij het leger.

“Een vriend van me zegt dat hij door zijn bevelhebber als slaaf wordt behandeld”, zegt een jonge Oekraïner uit Kiev die een oproep van een militair rekruteringsbureau heeft genegeerd. “Alles hangt af van je bevelhebber. Ik ken ook positieve verhalen, maar de negatieve schrikken me af.”

De Oekraïense veiligheidsdienst blokkeerde vorige maand 26 chatgroepen op berichtendienst Telegram die mannen hielpen om mobilisering te ontlopen. Leden van de chatgroepen waarschuwden elkaar voor plekken waar rekruteringsambtenaren onaangekondigd dagvaardingen uitdeelden. De oprichters van de groepen kunnen 10 jaar cel krijgen.

RUSSISCHE AANVALLEN
Het Russische leger heeft nooit gebroken met de cultuur uit het Sovjet-leger en offert eigen soldaten in groten getale op. In september, tijdens een succesvol Oekraïens offensief in het noordoosten, belde president Poetin hoogstpersoonlijk een plaatselijke bevelhebber op om hem te vertellen dat hij zijn soldaten niet mocht terugtrekken ondanks een dreigende omcirkeling, zo berichtte de Amerikaanse krant The Wall Street Journal. Huurlingenleger Wagner stuurt mensen in golven het slagveld op, enkel om de posities van het Oekraïense leger te ontdekken.

Poetin verwacht een uitputtingsslag langer vol te houden dankzij een grotere bevolking. Vorige week tekende hij een wet waardoor zijn leger gemakkelijker burgers kan mobiliseren en dienstweigeraars straffen kan opleggen.

De Russische aanvallen hebben het Oekraïense leger deze winter onder grote druk gezet, zo is merkbaar in een ziekenhuis achter het front. “Ik moest langer op mijn positie blijven dan was afgesproken, want de vijanden kwamen met velen tegelijk”, zegt Serhii, een boodschappenbezorger bij een Oekraïense supermarktketen die eind vorig jaar werd gemobiliseerd. Hij werd bij de stad Lyman in zijn been geschoten door een sluipschutter, maar verwacht terug te kunnen keren in het leger. “Het is zwaar, maar we houden stand.”

Oekraïense soldaten in positie in Donetsk. Beeld AP
Oekraïense soldaten in positie in Donetsk.Beeld AP
Het schort militairen aan het front geregeld aan medische kennis, zegt een arts van Hospitaljery, een medisch vrijwilligersbataljon aan het front bij Avdiivka, een stad waar zwaar wordt gevochten. “Knelverband kan 90 procent van de geraakte armen en benen redden, maar soldaten draaien het verband niet ver genoeg aan”, zegt ambulance-arts Anton in een kelder waar de klepramen trillen van inslaande projectielen.

Hij springt op om zijn kogelwerende vest aan te trekken als er van een nabij gepositioneerde legereenheid een bericht binnenkomt over drie gewonden. Maar na ontvangst van een nieuw bericht zegt hij tegen zijn vier collega’s dat ze hun vesten weer kunnen uittrekken. “Alle drie zijn 200" – een code uit het Sovjet-leger voor ‘gedood in de strijd’.

Anton en zijn collega’s verkiezen het onbetaalde werk op de vrijwilligersambulance boven betaald werk op een ambulance van het leger. “Ik heb het systeem van het leger van binnen gezien, daar wil ik niet in zitten”, zegt Anton. Zijn collega Andrii, een vloerenlegger uit Lviv die de ambulance bestuurt: “In het vrijwilligersbataljon ben ik een vrij man. Niemand kan mij bevelen geven die mij tegenstaan. En toch doe ik heel nuttig werk.”

Samen hebben ze in een maand aan het front meer dan dertig gewonde militairen overgebracht naar ziekenhuizen. Het hele Hospitaljery-bataljon, bestaande uit ongeveer vijfhonderd mensen, evacueerde deze oorlog duizenden militairen, meestal in ongepantserde ambulances en altijd zonder vergoeding.

ARTSEN DRAAIEN OVERUREN
De verliezen roepen de vraag op of het Oekraïense leger genoeg capaciteit heeft voor een lenteoffensief. Westerse militair analisten gaan ervan uit dat Oekraïne militairen en munitie achterhoudt om deze lente door Russische linies te breken. Het is onbekend om hoeveel militairen en munitie het gaat. Oleksii Reznikov, de Oekraïense minister van Defensie, zegt dat zijn leger in april of mei ten aanval kan trekken.

Artsen draaien ondertussen overuren om gewonde militairen op te lappen. Zelfs het verlies van een ledemaat hoeft een terugkeer naar het leger niet in de weg te zitten. “60 procent van onze patiënten gaat terug”, zegt Andrii Ovtsjarenko, directeur van Bez Obmezjen (Zonder Beperkingen), een prothesecentrum in Kiev dat vorig jaar achthonderd kunstbenen maakte, vooral voor militairen. Hij zegt dat zijn patiënten terugkeren in het leger als “onsterfelijke soldaten”: een militair die op een mijn stapte, liep alleen beschadigingen aan zijn kunstbeen op en kon doorvechten.

https://www.demorgen.be/oorlog-in-oe...omen~bd898684/
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2023, 14:49   #40149
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Da's ook niet meer dan normaal. Als je een huis koopt met een tuin bij en na enkele jaren komt een buur af dat het deels zijn eigendom is. Eerst ontstaat er misschien een fikse ruzie maar op den duur zal je ook beide toegevingen moeten doen om uit het conflict te geraken.
Mooie theorie.
In de documentaire op 1, zondagavond (nog 1 keer)" Putin & the West " kan je zien dat het moeilijk is om met die man overeen te komen.

Laatst gewijzigd door Boduo : 17 april 2023 om 14:49.
Oud 17 april 2023, 16:17   #40150
Gerard R.
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Er wordt niet met mijn tuin gerommeld (lees een deel in de zak gestoken), daar zijn regels voor. Evt. rechters.
Gerard R. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2023, 19:36   #40151
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik pleit ervoor dat we als NAVO zijnde de Russische ratten uit Oekraïne verdrijven. Vroeg of laat gaat de imperialistische schurkenstaat die Rusland is een van de Baltische landen aanvallen. Je kunt daarom beter nu al ingrijpen.
Dan gaan de Russen Westerse troepen en steden ook bombarderen, en zouden ze dat recht hebben. Zou sowieso uitdraaien op een kernoorlog. En ja Rusland zal vernield zijn maar het Westen ook.
Overigens het Westen heeft nu al geen reguliere munitie meer.
Oud 17 april 2023, 19:43   #40152
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooie theorie.
In de documentaire op 1, zondagavond (nog 1 keer)" Putin & the West " kan je zien dat het moeilijk is om met die man overeen te komen.
Zeer evenwichtige documentaire. ????

Toch wel vreemd dat de Russen met iedereen overeen komen behalve met het Westen en door het Westen aan de macht gebrachte regimes.
Rusland komt overeen met China, Iran, Venezuela, Servie, Hongarije, Pakistan, Cuba en tal van andere landen waar het Westen mee in ruzie is gekomen.
Poetin zegt waar het op staat, laat zich niet omkopen of bij het zeventiende zetten door het Westen, daarom is hij moeilijk...

Wat je niet hoort in dit soort propaganda is hoe het Westen anti-Russen aan de macht brachten en bewapenden.

Laatst gewijzigd door tomm : 17 april 2023 om 19:54.
Oud 17 april 2023, 19:50   #40153
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het had nooit zover moeten komen als het Westen Yanukovich niet had helpen afzetten. Dan gingen Oekraine en Rusland dit op een vreedzame manier beslechten, net zials je nu ziet in Kazakhstan en Moldova.

Tot vorig jaar zei de meerderheid in het Westen dat Rusland volledig verslagen moest worden en zelfs opgebroken en verdeeld. Dat hoor je nu veel minder, behalve nog bij die-hard als liberaal die er zelfs een kernoorlog voor over hebben.
Oud 17 april 2023, 23:26   #40154
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het had nooit zover moeten komen als het Westen Yanukovich niet had helpen afzetten. Dan gingen Oekraine en Rusland dit op een vreedzame manier beslechten, net zials je nu ziet in Kazakhstan en Moldova.

Tot vorig jaar zei de meerderheid in het Westen dat Rusland volledig verslagen moest worden en zelfs opgebroken en verdeeld. Dat hoor je nu veel minder, behalve nog bij die-hard als liberaal die er zelfs een kernoorlog voor over hebben.
Nogmaals ,Rusland voert een smerige oorlog in Oekraïne en niet het Westen.

Laatst gewijzigd door cato : 17 april 2023 om 23:31.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2023, 23:51   #40155
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is niet nodig om te preken. Cfr. Irak, Afghanistan, Libië, Syrië, ... Vanuit Russisch perspectief wordt het juiste gedaan.
Oud 18 april 2023, 05:42   #40156
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Ik denk dat dat wel meevalt. De geschiedenis leert dat wie vrede kan brengen de toekomst aan zijn kant heeft. Iran en Saoedi-Arabië samenbrengen is ronduit spectaculair. Beide hebben na het initiatief van China de wens uitgedrukt lid te willen worden van de BRICS. Elf andere landen hadden eerder gemeld deel te willen uitmaken van BRICS+.
Dat is allemaal zinloos he, die moeten toch allemaal vernietigd worden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2023, 05:49   #40157
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Het is niet nodig om te preken. Cfr. Irak, Afghanistan, Libië, Syrië,
Dat zijn makakkenlanden he.

Citaat:
... Vanuit Russisch perspectief wordt het juiste gedaan.
Vanuit Russisch perspectief ware het juist geweest dat Oekraine zonder slag of stoot een her-uitbreiding van hun gebied zou geworden zijn. Wat zij NU doen is niet het juiste voor hen, natuurlijk. Zij zorgen voor de vernietiging van wat ze wilden winnen als gebied, ze zorgen voor de energetische onafhankelijkheid van Europa van hen, en van de verdere opgave van elke band met Europa, waaraan ze 30 jaar hadden gewerkt. Langs de andere kant worden ze nu een soort van kolonie van de Chinezen. Kwestie van op een jaar tijd van wereldmacht naar Chinese kolonie en paria voor het westen te evolueren, en uw wingewest te hebben opgeblazen, dat lijkt mij niet "het juiste gedaan".

Het is eerder voor het westen het juiste dat gedaan werd, indien dit ooit diende te gebeuren. Het heeft finaal aangegeven dat er met de Russen nooit of te nimmer zaken kan gedaan worden en dat Russen nooit of te nimmer te betrouwen zijn. Het vermoeden dat de Russen eeuwige aartsvijanden zijn en altijd zullen zijn is hiermee gewoon bevestigd, en allen die voor een "aanhalen van de banden" waren, waaronder Merkel, zijn eraan voor de moeite.

Het ware natuurlijk beter geweest dat Rusland verwesterd zou geworden zijn, maar aangezien we vaststellen dat dat ondenkbaar is, is het beter dat we die eeuwige vijandschap NU vaststellen, nu ze zich belachelijk maken, eerder dan wanneer we onszelf nog veel meer dan we al waren, ongedekt hadden opgesteld. Het was net op tijd om wakker te worden. Nog 5 of 10 jaar, en ze hadden ons totaal beet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2023, 08:38   #40158
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan gaan de Russen Westerse troepen en steden ook bombarderen, en zouden ze dat recht hebben.
Het enige recht dat de Russische ratten hebben is een kogel in hun kop.

Citaat:
Zou sowieso uitdraaien op een kernoorlog. En ja Rusland zal vernield zijn maar het Westen ook.
Beter met zijn allen de pijp uit dan naar de pijpen dansen van een fascistische dictatuur als Rusland.

Citaat:
Overigens het Westen heeft nu al geen reguliere munitie meer.
De Russische ratten gaan binnenkort al met pijl en boog naar het slagveld. https://www.businessinsider.nl/rusla...g-oekraine-vs/
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 18 april 2023 om 08:40.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2023, 11:32   #40159
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Die oorlog zou er nooit gekomen zijn zonder constant westers gestook en ophitsing. Moest het regime Rusland een andere mogelijkheid gegeven hebben, bvb. de toepassing van Minsk, federalisatie, etc. , respecteren van de rechten can de Russische minderheid, etc was het nooit zo ver gekomen.

Uit alles bleek dat eens het Westen Oekraine volledig controleerde, de pijlen op Rusland en Belarus gericht zouden worden. Je weet wel "freedom and democracy" brengen, zoals op Maidan. Om een voorbeeld te geven het Westen organiseerde een kleurenrevolutie in Belarus en poging tot kleurenrevolutie in Kazachstan en Georgie. Ten andere het Westen erkent de oppositie als regering in Belarus, hoe ver kun je gaan met interne inmenging? Zonder dit had Lukashenko nooit ingestemd om ingeschakeld te worden in die oorlog, ook daar is het Westen verantwoordelijk voor.

Laatst gewijzigd door tomm : 18 april 2023 om 11:39.
Oud 18 april 2023, 11:47   #40160
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

LiberaalNL H

Citaat:
et enige recht dat de Russische ratten hebben is een kogel in hun kop.
Hitler vond dat ook.

Citaat:
Beter met zijn allen de pijp uit dan naar de pijpen dansen van een fascistische dictatuur als Rusland
.

Rusland wil gewoon dat het Westen Rusland en de ex-Sovjet-Unie, en ook andere delen van de niet-westerse wereld, gerust laat en stoppt met neokolonialisme.

Citaat:
De Russische ratten gaan binnenkort al met pijl en boog naar het slagveld. https://www.businessinsider.nl/rusla...g-oekraine-vs/[/
QUOTE]

Dat schrijft men nu ook al lang. Maar in de praktijk, volgens de gelekte documenten en op het slagveld, is het Oekraine dat niet genoeg munitie heeft.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be