Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2015, 07:44   #4001
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Echt arm zijn kennen wij hier niet.
Lang geleden dat ik nog eens een zinvolle bijdrage in dit topic tegenkwam.
Wie hier over armoede durft te klagen is de onbeschaamdheid zelve.
Oud 2 juni 2015, 13:59   #4002
eno2
Banneling

Standaard

Het is niet makkelijk een succesvolle draad te runnen over zo een miserabilistisch onderwerp als armoede. De meeste armoededraden verzanden na een paar tiental reacties. King is er wel in geslaagd met zijn HVW- draad. Die werd uiteindelijk gesloten wegens teveel over en weer gescheld. En King verdween. Ik heb dat weten te vermijden. Maar alleen door een aantal trollen, schelders en seriële bully's geen praat meer te geven. En zelf ben ik er nog.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 14:17   #4003
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Arm zijn in Belgie is borstvoeding geven omdat groeimelk te duur is, maar wel een smartphone kopen.

En dat is uit mijn nabije omgeving gegrepen. Ik heb daar geen compassie mee.
Oud 2 juni 2015, 14:22   #4004
eno2
Banneling

Standaard

Weinigen op dit forum hebben compassie met armen. Allemaal egoïsten. Gelukkig is de solidariteit in real life een heel stuk groter. En nog veel gelukkiger is dat die solidariteit geïnstitutionaliseerd is. Nog niet voldoende om de armoede uit te roeien. Er moet verder gevochten worden.
Oud 2 juni 2015, 14:27   #4005
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik trek mij terug uit deze draad.
Mijn tijd van getuigenissen is voorbij.
Het zou niet gepast zijn te blijven doorgaan, als beursspeculant.
Citaat:
Weinigen op dit forum hebben compassie met armen. Allemaal egoïsten. Gelukkig is de solidariteit in real life een heel stuk groter. En nog veel gelukkiger is dat die solidariteit geïnstitutionaliseerd is. Nog niet voldoende om de armoede uit te roeien. Er moet verder gevochten worden.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 14:36   #4006
eno2
Banneling

Standaard

Ik ben terug in deze draad. Maar niet meer om Echt arm zijn is... plus commentaar te beoefenen.
Oud 2 juni 2015, 14:37   #4007
eno2
Banneling

Standaard

Ik ben terug in deze draad. Maar niet meer om Echt arm zijn is... plus commentaar te beoefenen.
Oud 2 juni 2015, 14:37   #4008
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik ben voor vangnetten, en dat voor iedereen. Ik wou gewoon illustreren dat het vaak te maken heeft met foute financiele keuzes.

Het meest sprekende beeld dat ik ooit in dit verband heb gehad was in Indonesië. We waren aan het rijden en in het midden van de jungle stond een armtierig hutje. In dat hutje een flatscreen die groter is als degeen die ik thuis heb staan. Overal in Indonesië zag je hetzelfde trouwens: mensen hadden met het geld van de Tsunami brommers gekocht maar waren verder wel dakloos.

En daar heb ik dan weer geen compassie mee. Aan de ondernemende mensen die vochten om te overleven gaf ik dan weer met plezier het dubbele van de vraagprijs. Het was duidelijk dat de streek geld nodig had.

En datzelfde fenomeen zie je hier ook. Mensen die van een uitkering leven kopen spullen die ze niet absoluut nodig hebben en niet kunnen betalen (toch niet op het eind van de maand).
Oud 2 juni 2015, 14:39   #4009
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Fijn. Dus als beursspeculant eet je geen soeptomaten meer ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 14:42   #4010
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik ben voor vangnetten, en dat voor iedereen. Ik wou gewoon illustreren dat het vaak te maken heeft met foute financiele keuzes.

Het meest sprekende beeld dat ik ooit in dit verband heb gehad was in Indonesië. We waren aan het rijden en in het midden van de jungle stond een armtierig hutje. In dat hutje een flatscreen die groter is als degeen die ik thuis heb staan. Overal in Indonesië zag je hetzelfde trouwens: mensen hadden met het geld van de Tsunami brommers gekocht maar waren verder wel dakloos.

En daar heb ik dan weer geen compassie mee. Aan de ondernemende mensen die vochten om te overleven gaf ik dan weer met plezier het dubbele van de vraagprijs. Het was duidelijk dat de streek geld nodig had.

En datzelfde fenomeen zie je hier ook. Mensen die van een uitkering leven kopen spullen die ze niet absoluut nodig hebben en niet kunnen betalen (toch niet op het eind van de maand).
Daar ben ik het mee eens. De hang naar overbodige luxe en verspilling aan dingen zonder survivalwaarde (laat staan schadelijke verslavingen) is voor armen nefast. En lang niet alleen voor armen.
Oud 2 juni 2015, 14:46   #4011
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Fijn. Dus als beursspeculant eet je geen soeptomaten meer ?
Euh... Je moet dat nuanceren. Ik eet geen soeptomaten meer, maar de handel in CFD's is erg riskant en daar kan ik nog niet vast op rekenen om straks een yacht te kopen.
Oud 4 juni 2015, 10:16   #4012
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Vermits jij weet wat echte armoede is eet jij dus soeptomaten ipv eerste keus tomaten....

Ik heb als kind alleen maar de blikjes tomatenpuree gezien die in onze soep van zelf gekweekte groeten gingen. Of in de glazen bokaals waarin we seizoenstomaten "inwekten". Verse tomaten kwamen dus alleen in huis als er ergens goedkoop aan kon worden geraakt. Die waren meestal overrijp en moesten per kistje aangekocht worden. Daarom werden ze bij ons hoofdzakelijk gebruikt om te steriliseren.

Ook voedingswaren zoals champignons, asperges, witloof, scampies, St Jacobsnootjes, biefstuk van het rund, enz, zagen wij vroeger nooit. We aten vooral van onze eigen groenten en aardappelen, en kweekten zelf varkens en konijnen. Biefstuk kwam van de paardenslachter, en het was voor nooit meer dan voor 20 frank. Iedereen had dan een stukje van vijf bij vijf centimeter.
Honger hebben we niet gekend. D�*t noem ik pas armoede. Je buikje niet vol kunnen eten, zelfs niet van de goedkoopste voedingsmiddelen.

Er zijn echter ook voordelen aan het moeten overleven op deze manier. Je léért als vanzelfsprekend om met weinig toe te komen. Je bent immers gewend om de centjes twee keer om te draaien voor je ze uitgeeft. Je kijkt de reclames na, en koopt je vlees daar waar je stukken goedkoper aan hetzelfde vlees geraakt omdat je het per twee kilo koopt.

Zelfs je lievelingstandpasta is heel wat goedkoper als je er voldoende van aankoopt als hij in reclame is, en wacht op een volgende reclame om je voorraad aan te vullen. Idem met waspoeder.

St Jacobsnootjes zijn tijdens de feestdagen aan een schappelijke prijs te koop in de Aldi. Ik sla net voor ze weer voor een tijdje uit de handel verdwijnen een voorraadje in. Je kan op duizend-en één manieren besparen en juist daardoor zowat alles eten wat je hartje begeert. Alles zal niet van de allerbeste kwaliteit zijn, maar de bereidingswijze is ook belangrijk. Een slechte kok kan met eerste keus materiaal toch zijn menu bederven.

Wie op deze manier heeft leren leven slaagt er zelfs in om een eigen sociale woning of appartement te verwerven. Minderbedeelden met twee handen aan hun lijf slagen er eveneens in om van een krot een thuis te maken.
Mijn vader was enige kostwinner met negen kinderen, en toch slaagde hij er in om, met beperkte middelen maar veel persoonlijke inzet, een eigen huis te bouwen. Er was geen badkamer noch centrale verwarming, en ook geen moderne keuken met alles erop en eraan, maar het was wél ons eigen huis. En het was geen kleintje!

Wat er niet bij is met een inkomen dat aan de lage kant ligt is: uit gaan eten en dure kleding kopen, of geld uitgeven aan juwelen. Juwelen zijn echter niet levensnoodzakelijk (nepjuwelen zijn trouwens ook best mooi) en voor kleding zijn er weer andere oplossingen. De kringloopwinkel bijv., of gekregen kleding van een goede vriendin aanpassen. Iemand die overweg kan met een naaimachine kan er best appetijtelijk uitzien met tweedehandskledij.

Iemand die zich pas "iemand" voelt met merkkledij zal zich in die omstandigheden doodongelukkig voelen, maar iemand die wéét wat het is om met héél weinig toe te komen zal zich de koning te rijk voelen zolang hij erin slaagt om zonder te schulden te blijven en toch niets fundamenteels tekort te komen.
Ik heb nu poen genoeg, maar ik houd van mijn laag pensioen een derde over per maand. Na 15 jaar armoede heb ik wel de knack verworven om het minimum uit te geven en op dat elan ga ik gewoon door.
Oud 4 juni 2015, 17:58   #4013
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Arm zijn is naar de voedselhulp gaan omdat je kinderen anders geen eten hebben. Maar gisteren gezien in een hoofdstad. Mensen kwamen voor hun voedselpakket met...Mercedes,BMW en Audi. Stonden buiten te telefoneren met hun Iphone's. Ik heb geen Mecedes of BMW of Audi of Iphone maar wel eten op de tafel zonder voedselpakket.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 18:07   #4014
Edward De Vere
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is niet makkelijk een succesvolle draad te runnen over zo een miserabilistisch onderwerp als armoede. De meeste armoededraden verzanden na een paar tiental reacties. King is er wel in geslaagd met zijn HVW- draad. Die werd uiteindelijk gesloten wegens teveel over en weer gescheld. En King verdween. Ik heb dat weten te vermijden. Maar alleen door een aantal trollen, schelders en seriële bully's geen praat meer te geven. En zelf ben ik er nog.
Wat hebben ze jou toch aangedaan? In zowat elk bericht dat ik lees van jou doe je je beklag. "schelden, pesten, seriële bully's, ...", het zijn maar enkele van door jou tot in het oneindige gebruikte woorden. Ik zei het eerder al, dat zolang u het verschil niet onderkent tussen enerzijds een kritische opmerking en anderzijds pesten, u nooit in staat zal zijn werkelijk pestgedrag te onderescheiden.

Wat ik nu doe, is uw gedrag bekritiseren. Ik ben u niet aan het pesten; noch ben ik aan het schelden.

U klaagt maar door, bericht na bericht; niet weinig richting mensen die werken om u te onderhouden. U doet er dus goed aan minzaam te zijn en op zijn minst een beetje dankbaarheid te tonen. Het zal van u een ander mens maken.
Edward De Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 18:48   #4015
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edward De Vere Bekijk bericht
Wat hebben ze jou toch aangedaan? In zowat elk bericht dat ik lees van jou doe je je beklag. "schelden, pesten, seriële bully's, ...", het zijn maar enkele van door jou tot in het oneindige gebruikte woorden. Ik zei het eerder al, dat zolang u het verschil niet onderkent tussen enerzijds een kritische opmerking en anderzijds pesten, u nooit in staat zal zijn werkelijk pestgedrag te onderescheiden.

Wat ik nu doe, is uw gedrag bekritiseren. Ik ben u niet aan het pesten; noch ben ik aan het schelden.

U klaagt maar door, bericht na bericht; niet weinig richting mensen die werken om u te onderhouden. U doet er dus goed aan minzaam te zijn en op zijn minst een beetje dankbaarheid te tonen. Het zal van u een ander mens maken.
Ik hoef helemaal geen ander mens te worden, ik ben al lang een ander mens en ik voel me daarmee zo goed als perfect gelukkig. Alléz, 95%. Want de perfectie bestaat niet, ik mis het contact met mijn kleinkinderen. En jij? . Persoonlijk heb ik ook niets te klagen, de beste tijd van mijn leven tot 2009 is de tijd van de mijn armoede geweest terwijl ik werkloos was. Van 1995 tot 2010. Maar dat mag ook niet gezegd worden, want dan ben je des te meer een profiteur. Het geluk ligt in je zelf, voornamelijk, en slechts voor een klein gedeelte in de omstandigheden (voor zover die het leven niet totaal onmogelijk maken). Ik ben nu eenmaal iemand, die perfect bestand is tegen de armoede. Sommigen plegen daar zelfmoord voor. Vooral als ze van hoog gevallen zijn. De periode van werkende arme van 1989 tot 1994 waarin ik 800000bf moest desinvesteren om aan het werk te kunnen blijven, was minder prettig. Vooral na een echtscheiding. De eerste jaren alleen. Forum gaf me de mogelijkheid getuigenis af te leveren van wat het betekent zo lang onder de armoedegrens te leven. Ontkennen dat iemand die zich profileert als langdurig werkloze op een forum als dit, niet onderhevig is aan continue persoonlijke aanvallen, is de waarheid verkrachten. Het is een niet te ontkennen feit dat de denigrerende woordkeuze zoals profiteur, parasiet, uitschot, luiaard, hangmatter dan nooit uit de lucht is. Chipie toonde me ooit eens een kakkerlak, naast al zijn andere denigrerende animatie, baby's in pampers en zo x1000. Dat mocht allemaal blijven staan.
Kijk maar eens wat de op de arbeidsmarkt kansloze Bembem hier over zich heen krijgt aan beledigingen. Dat de draad van King gesloten is wegens een overdosis gescheld, is een simpel feit waarmee de sluiting van de draad door de Mod ook zo gemotiveerd werd .
Klagen? Het is meer dat getuigen over langdurige armoede automatisch vereenzelvigd word met miserabilisme en dus met geklaag.
In welke draad je dan ook komt, ze beginnen over je werkloosheid en behandelen je als hangmatter. Ik was eens sterk aanwezig in een draad over het heffen van een vetbelasting in Denemarken geloof ik. Draad van Cooky monster, vier jaar geleden of zo. . Stingray begon mijn voortdurend aan te vallen als werkloze en hangmatter. Als dat geen off topic is. . De pesterijen werden niet verwijderd. Toen ik lik op stuk gaf, legde Pontifex mij het zwijgen op. Ik verliet de draad. En ik gaf Stingray nooit meer praat.

Misschien kan ik eens een draadje voor jou openen waar ik de pesterijen en beledigingen die blijven staan eens oplijst sinds ik teruggekomen ben op 25 mei 2015. Dat soort draden is nooit een lang leven beschoren..

Jij vereenzelvigt uitkeringstrekkers automatisch en generiek met profiteurs, las ik al eerder van jouw hand. Dat zegt ook al genoeg.

Mijn bedoeling met die quote van mij was meer het succes van deze draad in de verf te zetten. Maar misschien zijn zo'n lange armoededraden niets voor jou, beperk je dan tot de kleintjes.

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 juni 2015 om 19:14.
Oud 4 juni 2015, 19:16   #4016
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Arm zijn is naar de voedselhulp gaan omdat je kinderen anders geen eten hebben. Maar gisteren gezien in een hoofdstad. Mensen kwamen voor hun voedselpakket met...Mercedes,BMW en Audi. Stonden buiten te telefoneren met hun Iphone's. Ik heb geen Mecedes of BMW of Audi of Iphone maar wel eten op de tafel zonder voedselpakket.
In dit land gaan de meeste uitkeringen en tegemoetkomingen van de staat naar de rijkjes. Als het van mij afhing dan waren alle uitkeringen en hulp middellengecontroleerd.

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 juni 2015 om 19:17.
Oud 5 juni 2015, 17:01   #4017
eno2
Banneling

Standaard

@De Vere: Nog een voorbeeldje

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Citaat: "Bent u tevreden met uw werk?" (Eno2)

Vanwaar de vraag van iemand die niet eens beseft wat werken is, nooit heeft gewerkt ?
Van iemand die door een 20-jarige carrière een rustpensioen opgebouwd heeft zeggen dat hij niet eens beseft wat werken is, nooit gewerkt heeft, is dat geen laster? Dat mocht blijven staan. Toen ik hem een leugenaar noemde, werd dat geknipt. Ik geef Rudy al lang geen praat meer.

Ik heb al gauw begrepen dat je niet op je strepen moet gaan staan in autobiografische getuigenisdraden als je je blootgeeft als uitkeringstrekker of arme. Het is bijna vanzelfsprekend dat je dan beschimpt wordt. Ik heb dan ook de juiste beslissing genomen door in plaats van de seriële pesters van antwoord te dienen, ze geen praat meer te geven. Als deelnemer in andere draden moeten ze je echter met rust laten met dergelijke beschimpingen, die zijn daar off topic. Dat een mod daar niet knipt, of enkel mijn reactie knipt, en mij het zwijgen oplegt, is niet correct.
Oud 6 juni 2015, 17:18   #4018
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edward De Vere Bekijk bericht
Ik zei het eerder al, dat zolang u het verschil niet onderkent tussen enerzijds een kritische opmerking en anderzijds pesten, u nooit in staat zal zijn werkelijk pestgedrag te onderescheiden.
Wat vind je van onderstaande kritische opmerkingen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Tja sinds ze hem op El Hierro buiten gesmeten hebben denkt hij na over de hand aan zich zelve te slaan.
Hij slaat meer als de helft van zijn leven de hand al aan zich zelve, maar deze keer wil hij het toch op een andere manier doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
André Hamac?
Hamac is hangmat in het Spaans.
Oud 6 juni 2015, 17:25   #4019
eno2
Banneling

Standaard

@ De Vere: Dat van Supe®staaf zijn kettingkritische opmerkingen.
Oud 6 juni 2015, 18:19   #4020
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat vind je van onderstaande kritische opmerkingen:

Hamac is hangmat in het Spaans.
Jongens toch, jij bent echt ver heen, ik zou zeggen laat u helpen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be