Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2023, 15:28   #40361
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik begrijp daar echt het motief niet voor, als het over niet-leden van eigen groep gaat en ook niet gaat om het schenden van een afspraak die moest dienen om represailles te vermijden.

Waarom zou men in godsnaam ergens een "moreel" probleem moeten maken van het afmaken van niet-leden van uw groep ? Of van die te bestelen ? De enige bestaansreden van die niet-leden van die groep zijn toch de weldaden die ze uw groep brengen en uzelf ? Dat is toch de enige bestaansreden van ALLES ?
Je brengt nu zelf al enige nuance aan.
Het was ooit: 'moord is goed' (zonder meer)
Het is nu: 'moord is goed onder voorwaarde van ...'

Moeilijk om daar een gedragscode rond te bouwen (tenzij 'last man standing' waar ik momenteel geen voorstander van ben).
Immers:
Vandaag is Jan bij mijn groep, brave Jan, niet doodmaken.
Morgen is Jan niet meer bij mijn groep, stoute Jan, dus doodmaken.

Probeer daar maar consensus rond te vinden

Laatst gewijzigd door satiper : 26 april 2023 om 15:31.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 15:55   #40362
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht

Moeilijk om daar een gedragscode rond te bouwen (tenzij 'last man standing' waar ik momenteel geen voorstander van ben).
Immers:

Je vat de essentie niet... Patrick zoekt daar helemaal geen consensus rond. Hij bepaalt zelf wie bij zijn groep hoort, wie nuttig is, en al de rest is per definitie overbodig en mag dus afgemaakt worden.

C'est simple comme bonjour.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 17:00   #40363
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Russen ook niet in Oekraïne.

Gebieden etnisch zuiveren, bevolkingsgroepen verplaatsen,... was eerder iets voor de Russen.

Gedwongen volksverhuizingen in de Sovjet-Unie

Bijna 200.000 Krim-tataren werden aan het einde van WOII verdreven uit de Krim.
Wat een gewetenloos volkje zijn die Russen altijd geweest!
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 17:00   #40364
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier staan veel waarheden (naar mijn aanvoelen uiteraard).
1) Ieder in zijn kot: Juist, maar soms is het beter om toch iemand (of sommigen) te laten overkomen/inwijken. Ook daar zijn de problemen vaak gelinkt aan aantallen/verhoudingen (bvb verhouding autochtoon/allochtoon). Uiteraard is ongevraagd ergens binnenstormen helemaal uit den boze.

2) Oorlog om oorlog af te raden: ik begrijp het wel.
Maar ook daar hanteren vaak beide partijen hetzelfde argument, soms is het een eerlijk argument (en het enige), soms is het een argument dat voornamelijk gebruikt wordt om een ander argument te maskeren (bvb ééntje dat minder fris oogt).
Dus is er nood aan mondiale consensus lijkt me om een morele code te bepalen waar iedereen zich kan in vinden en dan een zo groot mogelijke transparantie te bieden zodat heel duidelijk blijkt wie er tegen zondigt.

1) Nooit oorlog voeren: begrijp ik je hier wel goed?
Het lijkt dat je het spijtig zou vinden mocht er nooit meer oorlog zijn.
Ik daarentegen zou dat geweldig vinden op voorwaarde dat de condities zouden geschapen worden waarbij er ook totaal geen enkel excuus meer zou zijn om nog een oorlog te starten.

Dus als er ooit nog een vreedzaam intermezzo komt lijkt het me een goed idee om deze voorwaarden proberen tot stand te brengen zodat een eeuwig durende vrede mogelijk wordt.
met ieder in zijn kot bedoel ik, als elk land geen invasie doet bij de buren dan moet er in principe geen enkel land nog oorlog voeren en verdedigen...

en het doel van kernraketten is oorlog te onraden, evenzo is het doel nu van deze stevige steun voor ukraine zorgen dat niemand in de eurozone nog lastiggevallen wordt door rusland...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 17:01   #40365
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Immers:

Daar is géén consensus rond te vinden. Patrick leeft in z'n eigen apparte wereld.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 17:34   #40366
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je vat de essentie niet... Patrick zoekt daar helemaal geen consensus rond. Hij bepaalt zelf wie bij zijn groep hoort, wie nuttig is, en al de rest is per definitie overbodig en mag dus afgemaakt worden.

Inderdaad, als je daar een naam op die gedragscode moet plakken zou 'last man standing' toepasselijk kunnen zijn.
Er is immers steeds een reden te vinden waarom iemand als afvallige kan beschouwd worden (is gewoon iemand die niet 100%hetzelfde denkt en doet dan van wat jezelf zou denken en doen).
Je zou het ook een beetje als wilde westen kunnen zien.
Knal mekaar maar overhoop tot de meesten daar genoeg van hebben en toch weer naar een soort van wet en orde verlangen en installeren.
Heel die handel van mekaar overhoop schieten heeft dus weinig zin omdat je toch tot een vorm van wet en orde terugkeert (tenzij het overhoop schieten erg grondig gebeurd – letterlijk one man standing of nobody left standing).

Het enige dat je bereikt is bijzonder veel leed en lijden tijdens de faze van schieten om daarna naar een situatie te keren waar je al was.

Het belangrijkste is in feite om naar een gezonde voedingsbodem te gaan (optimaal aantal).
Als je via dat schieten per ongeluk op dat optimaal aantal komt (wat al een erg gelukkig toeval zou moeten zijn), dan is dat ook geen grote stap voorwaarts omdat je dan de les niet geleerd hebt om naar die optimale aantallen te evolueren en te bestendigen op een vreedzame (en zo pijnloos mogelijke) manier.
Je begint dan immers terug van dat optimale aantal af te wijken (je hebt immers de les niet geleerd dat het nuttig is om dat aantal te handhaven) waardoor de nood om te beginnen schieten weer begint (met alle er aan gepaard gaande ellende van dien).

Laatst gewijzigd door satiper : 26 april 2023 om 17:37.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 17:57   #40367
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dit klopt.
Conclusie: Noord-Korea moet meer en betere kernwapens ontwikkelen, en ook Iran moet hulp krijgen boj hun nucleair programma. Ik denk dat de Russen wel bereid zijn deze landen hierbij de helpen.
Jij wil beletten dat Rusland ooit Noord Korea of Iran zou binnenvallen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 17:58   #40368
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is altijd geweest: moord is goed zolang het eigen voordeel oplevert he. Bij definitie van "goed". Zelf vermoord worden is niet goed, uiteraard. En eigen volk vermoorden is ook niet goed, zolang dat eigen volk is waar je affiniteiten voor hebt, per definitie van eigen volk.
Oud 26 april 2023, 18:19   #40369
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat het verdorie Panda is die het perfect moet uitleggen
Oud 26 april 2023, 18:22   #40370
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Immers:

Er zijn in de wereld 2 soorten mensen: die die er consensus rond vinden, en dan die die dood zijn he

Maar IN DE PRAKTIJK geeft het een situatie die nogal goed lijkt op wat nadien samengevat werd door "Gij zult niet doden" voor dummies:

Vandaag is Jan bij mijn groep, dus brave Jan, niet doodmaken. Maar morgen zit Jan in de groep van de buren, en die zijn verdorie ook vrij goed gewapend, dus eh, ook maar beter Jan niet doodmaken want anders krijgen wij mot.

Kortom, gij zult niet doden wie U mot kan geven
Oud 26 april 2023, 18:24   #40371
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De Vlamingen werden nooit etnisch gezuiverd.
Toch wel he, ze mochten zelfs hun taal niet spreken in de universiteit !
Oud 26 april 2023, 19:22   #40372
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Toch wel he, ze mochten zelfs hun taal niet spreken in de universiteit !
Ook niet op de colleges!
Herinner je het "signe"?
Het kon maar doorgegeven worden als je iemand anders verklikte!
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 20:37   #40373
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Mango press vandaag:

Citaat:
Adviser to the head of Zelensky's office, Mikhail Podolyak, said that Ukraine "has the right" to destroy everything that is in the Crimea and Donbass.

"Ukraine has no need to strike at Moscow. We have other priority goals. What is guaranteed to us by international law, that is, legally we have the right to destroy everything that is on the territory of the Crimea, Lugansk, Donetsk, Zaporozhye and Kherson regions," Podolyak said.
Volledig in lijn met de respectloze agressieve houding van Kiev sinds minstens 2014 ten opzichte van het oosten van het land.

Ondertussen zegt een VS NATO generaal dat men 98 procent klaar is voor het tegenoffensief. Ik schat dat de bedoeling zal zijn "destroy everything".

En Xi sprak een uur met Zelensky. Maar ik schat dat dat wel al bekend zal zijn hier.

Laatst gewijzigd door Bach : 26 april 2023 om 20:38.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2023, 10:40   #40374
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Er was geen militaire reden op kernbommen op steden te gooien. Dat was een misdaad.
De daaropvolgende Japanse overgave bewijst uw ongelijk.
Ik vraag mij trouwens af of vernietiging van burgerbevolking, denk aan Dresden, maar ook aan Londen en nog andere Duitse steden, Hamburg bvb, Berlijn, 'ergens of op één of andere manier verboden' was in WOII.
Oud 27 april 2023, 11:11   #40375
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Wat een gewetenloos volkje zijn die Russen altijd geweest!
Bazig en zéér gulzig naar het territorium van anderen. Ondanks het feit dat ze territoriaal nu het grootste land op de planeet zijn is het nog steeds niet genoeg. Zie maar naar het conflict met Oekraïne.
Oud 27 april 2023, 11:23   #40376
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er was geen militaire reden op kernbommen op steden te gooien. Dat was een misdaad.
https://delikhouse.com/nanking-massa...-of-the-world/

De exploten van de Japanse lieverdjes in Nanjing. De gruwel en beestigheden waaraan ze zich schuldig maakten in China en andere Aziatische landen waren ongezien.
Hadden de Amerikanen de bommen niet gegooid hadden ze voortgevochten en gemoord tot de laatste man.
Nanjing was maar een "detail" in hun gruwelijke oorlogsgeschiedenis.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2023, 11:24   #40377
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
Inderdaad, als je daar een naam op die gedragscode moet plakken zou 'last man standing' toepasselijk kunnen zijn.
Er is immers steeds een reden te vinden waarom iemand als afvallige kan beschouwd worden (is gewoon iemand die niet 100%hetzelfde denkt en doet dan van wat jezelf zou denken en doen).
Je zou het ook een beetje als wilde westen kunnen zien.
Knal mekaar maar overhoop tot de meesten daar genoeg van hebben en toch weer naar een soort van wet en orde verlangen en installeren.
Heel die handel van mekaar overhoop schieten heeft dus weinig zin omdat je toch tot een vorm van wet en orde terugkeert (tenzij het overhoop schieten erg grondig gebeurd – letterlijk one man standing of nobody left standing).

Het enige dat je bereikt is bijzonder veel leed en lijden tijdens de faze van schieten om daarna naar een situatie te keren waar je al was.

Het belangrijkste is in feite om naar een gezonde voedingsbodem te gaan (optimaal aantal).
Als je via dat schieten per ongeluk op dat optimaal aantal komt (wat al een erg gelukkig toeval zou moeten zijn), dan is dat ook geen grote stap voorwaarts omdat je dan de les niet geleerd hebt om naar die optimale aantallen te evolueren en te bestendigen op een vreedzame (en zo pijnloos mogelijke) manier.
Je begint dan immers terug van dat optimale aantal af te wijken (je hebt immers de les niet geleerd dat het nuttig is om dat aantal te handhaven) waardoor de nood om te beginnen schieten weer begint (met alle er aan gepaard gaande ellende van dien).
Patrick moet me maar verbeteren als ik zijn kijk op de zaak verkeerd weergeef.

Maar ik denk dat jij 'optimum' anders bekijkt dan hij dat doet.
Jij lijkt wel onbevangen naar dat optimum te kijken en ziet het als een te bereiken getal, los van over wie het gaat.

Terwijl de hedonistische blik enkel naar het EIGEN optimum (hier : het eigen nut van behouden van enkelen en de rest afknallen) kijkt. Dus een actieve keuze, zelf te maken.

En dan zou het bv kunnen dat ergens ver genoeg weg van zijn geclaimde en ingepalmde en dus ontvolkte gebied er nog iemand is die net hetzelfde heeft gedaan. Jij bijvoorbeeld.

Maar als je ver genoeg blijft, is dat helemaal geen probleem. Dat ontstaat maar als je in zijn pakweg 100 vierkante kilometer komt. Dan ontstaat er opnieuw de noodzaak om in te grijpen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2023, 12:28   #40378
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bent u er zeker van dat Russische bedrijven nooit eens goederen opkopen met het doel deze verder te verkopen?

Ik snap dat het concept handel wat moeilijk is voor een communist als u, maar dit zou toch een eenvoudig te begrijpen principe moeten zijn?

De Colruyt die tomaten aankoopt bij boeren om deze vervolgens te verkopen aan de eindklanten, is dat ook een stoute voedselspeculant?
Geen graan voor zover ik weet, wel olie en gas, maar heel beperkt.

Wat de Colruyt doet is niet speculeren, ze kopen die tomaten bij de boeren, en verkopen die in hun gemakkelijk toegankelijke supermarkten, en maken daar (een beetje) winst op. Niet iedereen heeft de tijd, de mogelijkheid, de connecties, etc. op de tomaten rechtstreeks bij de boer te gaan halen, tussenschakels zijn nodig.
Ik ben trouwens tegen de nationalisatie van de retail sector, was geen groot succes. De banken, grote bedrijven, etc. natuurlijk wel. Kijk maar eens hoeveel de Belgische staat aan Belfius verdiende sedert dit werd genationaliseerd. En bovendien biedt het de mogelijkheid de economie te sturen.
Speculeren is van iets (dat lang houdbaar is) gigantische hoeveelheden aankopen, en daarmee de markt beïnvloeden, en zo megawinsten maken.
Op zich vind ik dat al een twijfelachtig principe dat de maatschappij op geen enkele manier ten goede komt, maar zeker als het over iets gaat als graan of basisingrediënten van bvb. medicijnen waar levens van afhangen.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 april 2023 om 12:39.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2023, 12:33   #40379
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Russen ook niet in Oekraïne.

Gebieden etnisch zuiveren, bevolkingsgroepen verplaatsen,... was eerder iets voor de Russen.

Gedwongen volksverhuizingen in de Sovjet-Unie

Bijna 200.000 Krim-tataren werden aan het einde van WOII verdreven uit de Krim.
Die bevolkingen werden tenminste niet uitgemoord of definitief in kampen gestoken zoals in de VS, Australië, Canada, etc.

Het Westen beweert dat China culturele genocide uitvoert tegen de Oeigoeren, nochtans mogen ze hun eigen taal spreken, die tevens de officiële taal is naast Chinees, gewoon omdat extremistische moslims naar heropvoedingskampen gestuurd worden.
De Russen in Oekraïne mogen hun eigen taal niet meer spreken in media en onderwijs, hun cultuur wordt verboden (nu zelfs de Russisch-orthodoxe kerk!) en hun politici en media opgesloten. Zelfs hun steden en straten worden hernoemd, naar Oekraïense fascisten.

Nu zal de reactie zijn: "huilie huilie". Nochtans hebben jullie al veel huilie huilie gedaan over de Russische inval in Oekraïne. De ene huilie huilie is de andere waard.
Rabotayte Bratya!

Laatst gewijzigd door tomm : 27 april 2023 om 12:35.
Oud 27 april 2023, 12:40   #40380
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mango press vandaag:

Volledig in lijn met de respectloze agressieve houding van Kiev sinds minstens 2014 ten opzichte van het oosten van het land.

Ondertussen zegt een VS NATO generaal dat men 98 procent klaar is voor het tegenoffensief. Ik schat dat de bedoeling zal zijn "destroy everything".

En Xi sprak een uur met Zelensky. Maar ik schat dat dat wel al bekend zal zijn hier.
Wedden dat Zelensky niet aangeklaagd zal worden door het ICC voor deze oorlogsmisdaden?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be