Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 oktober 2018, 17:16   #40721
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De 80 jarige oorlog tussen de katholieken en de protestanten is al heel lang geleden.
De Franstalige coup en afscheiding in 1830 is ook lang geleden

We leven nu in de 21 e eeuw en de kerkelijkheid stelt niet veel meer voor.
In Europa liggen onze belangen en zal de Benelux een tegenwicht moeten vormen tussen Duitsland en Frankrijk.
Daarom is een confederatie ook niet zo'n slecht idee.
Dit kan alleen gebeuren door voor de toekomst te kiezen en de frustraties uit het verleden los te laten.
Nederlanders zijn gewend aan diversiteit en alle Belgen zijn ook niet gelijk.
Zijn Nederlanders werkelijk gewend aan diversiteit? Verklaar mij dan maar eens duidelijk waarom jullie destijds in Zuid-Afrika het Frans verboden hebben aan de talrijke Franse Hugenoten die daar naartoe uitgeweken waren!! Want dat is werkelijk een historisch bewezen feit! Ik stel het onomwonden: ik vertrouw de Nederlanders voor geen cent. Als Vlaanderen, of zelfs geheel België, samengaat met Nederland wordt dat voor ons Vlamingen en Walen een ramp! Ik weet hoe de Nederlanders redeneren. Niet met mij, zulle!
Zijn de Nederlanders zo gastvrij voor, bijvoorbeeld, islamieten? Ik geloof dat nooit. Anders had de naam Geert Wilders nooit een betekenis gehad.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 17:29   #40722
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De 80 jarige oorlog tussen de katholieken en de protestanten is al heel lang geleden.
De Franstalige coup en afscheiding in 1830 is ook lang geleden

We leven nu in de 21 e eeuw en de kerkelijkheid stelt niet veel meer voor.
In Europa liggen onze belangen en zal de Benelux een tegenwicht moeten vormen tussen Duitsland en Frankrijk.
Daarom is een confederatie ook niet zo'n slecht idee.
Dit kan alleen gebeuren door voor de toekomst te kiezen en de frustraties uit het verleden los te laten.
Nederlanders zijn gewend aan diversiteit en alle Belgen zijn ook niet gelijk.
Uiteindelijk is de Republiek ook ontstaan door een 'coup'. Deze van Willem de Zwijger tegen zijn koning. En ook een Franstalige coup eigenlijk. Want Willem van Oranje kon geen of nauwelijks één woord Nederlands. Een coup met hulp van de Engelse koningin (in het begin), Zwitserse en Duitse plunderende en moordende huurlingen, en het schorremorrie van de bosgeuzen en de watergeuzen. Watergeuzen die in het plunderen en moorden niet onderdeden voor de Duitse en Zwitserse huurlingen die op de betaalrol stonden van de Oranjes.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 oktober 2018 om 17:41.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 17:32   #40723
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.762
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Zijn Nederlanders werkelijk gewend aan diversiteit? Verklaar mij dan maar eens duidelijk waarom jullie destijds in Zuid-Afrika het Frans verboden hebben aan de talrijke Franse Hugenoten die daar naartoe uitgeweken waren!! Want dat is werkelijk een historisch bewezen feit!
Citaat:
Omdat Zuid-Afrika als een Nederlandse nederzetting gesticht werd. En ook omdat de Nederlanders niet zo stom waren als de Vlaamse politici die drie eeuwen later akkoord gingen met "des facilités pour les francophones" in Vlaanderen. Er zijn overigens tijdens de 80-jarige oorlog ook een flink aantal protestantse Walen naar Nederland getrokken, net zoals de protestantse Vlamingen. Gedurende een zekere tijd werd het gedoogd dat die protestantse Walen religieuze gebedsdiensten in het Frans hielden in hun "Waalse kerken".
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik stel het onomwonden: ik vertrouw de Nederlanders voor geen cent. Als Vlaanderen, of zelfs geheel België, samengaat met Nederland wordt dat voor ons Vlamingen en Walen een ramp! Ik weet hoe de Nederlanders redeneren. Niet met mij, zulle!
Zijn de Nederlanders zo gastvrij voor, bijvoorbeeld, islamieten? Ik geloof dat nooit. Anders had de naam Geert Wilders nooit een betekenis gehad.

Norbert
Je bent hier weer aardig aan het drammen. Doe dat liever in jouw stamcafé. Maar misschien zetten ze jou daar dan ook aan de deur...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 17:40   #40724
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.762
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Uiteindelijk is de Republiek ook ontstaan door een 'coup'. Deze van Willem de Zwijger tegen zijn koning. Dit met hulp van de Engelse koningin (in het begin), de Zwitserse en Duitse huurlingen, en het schorremorrie van de bosgeuzen en de zeegeuzen.
Ochgottekes toch!

Filips II had hier elk krediet verspeeld. Door zijn religieuze onverdraagzaamheid. Hij verdiende het om hetzelfde lot te ondergaan als zijn Engelse collega Charles I een kleine eeuw later. De Britten vonden evenzeer dat "hun" koning onaanvaardbaar was geworden. Zij gingen evenwel een stapje verder dan een Plakkaat van Verlaetinghe.

Laatst gewijzigd door quercus : 31 oktober 2018 om 17:41.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 17:46   #40725
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ochgottekes toch!

Filips II had hier elk krediet verspeeld. Door zijn religieuze onverdraagzaamheid. Hij verdiende het om hetzelfde lot te ondergaan als zijn Engelse collega Charles I een kleine eeuw later. De Britten vonden evenzeer dat "hun" koning onaanvaardbaar was geworden. Zij gingen evenwel een stapje verder dan een Plakkaat van Verlaetinghe.
Plakkaat van Verlaetinghe... Daar komen de Oranjelovers altijd mee af. Alleen vergeten ze te vermelden dat het bondgenootschap toen gesmeed in de kortste keren uiteenviel.

En waarom viel het uiteen? Omdat bij nader inzien het katolieke Zuiden bij Spanje wilde blijven en dit omdat de fanatieke Calvinisten hun beloftes braken inzake godsdienstvrijheid en dus niet veel beter waren dan de Filips II, en omdat Willem de Zwijger niet te vertrouwen was (de man veranderde trouwens van godsdienst- in die tijd een zeer belangrijk iets- zoals andere mensen van hemd veranderen). De man wilde gewoon koning worden van de Nederlanden. Daarom heeft men ook lang geaarzeld voordat men hem benoemde tot stadhouder.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 oktober 2018 om 18:08.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 18:23   #40726
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Plakkaat van Verlaetinghe... Daar komen de Oranjelovers altijd mee af. Alleen vergeten ze te vermelden dat het bondgenootschap toen gesmeed in de kortste keren uiteenviel.

En waarom viel het uiteen? Omdat bij nader inzien het katolieke Zuiden bij Spanje wilde blijven en dit omdat de fanatieke Calvinisten hun beloftes braken inzake godsdienstvrijheid en dus niet veel beter waren dan de Filips II, en omdat Willem de Zwijger niet te vertrouwen was (de man veranderde trouwens van godsdienst- in die tijd een zeer belangrijk iets- zoals andere mensen van hemd veranderen). De man wilde gewoon koning worden van de Nederlanden. Daarom heeft men ook lang geaarzeld voordat men hem benoemde tot stadhouder.
De aanvankelijke doelstelling was goed, maar de uitwerking verdiende geen schoonheidsprijs. Nochtans was er meer ruimte bij Willem dan bij Filips II.

Ik weet niet of u ook kijkt naar de serie over de 80 jarige oorlog op de Nederlandse zender. Maar daar is het beeld dat er in feite ook een burgeroorlog gaande was. Een buitengewoon complex gebeuren met Filips II en Willem in de hoofdrol in het eerste bedrijf.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 oktober 2018 om 18:29.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 18:32   #40727
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hmm... niet helemaal waar. Het zoetwater voor Zeeuws-Vlaanderen wordt wel voor een goed stuk geleverd door de Biesbosch, maar ook (in de winter) door de Vlaamse polders.
Dank u wel, mijnheer van Het Oosten. Hetgeen gij hier zegt is helemaal waar en dat weet ik al van toen ik nog naar de lagere school ging, nu zowat 55 jaar geleden. Wat ik schreef over de Asseneedse watertoren (ik heb hem zelf nog weten bouwen) weet ik nog van op diezelfde school. Zelfs aan mijn jongste broer, die toch minstens 12 jaar jonger is dan ik, hebben ze dat op de lagere school wijsgemaakt. De Asseneedse watertoren diende enkel en alleen maar voor de levering van drinkwater aan Zeeuws-Vlaanderen. Trouwens, die watertoren was voor onszelf in Assenede niet eens nodig want we hadden al een eigen drinkwaterleidingsnet.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 18:44   #40728
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Dank u wel, mijnheer van Het Oosten. Hetgeen gij hier zegt is helemaal waar en dat weet ik al van toen ik nog naar de lagere school ging, nu zowat 55 jaar geleden. Wat ik schreef over de Asseneedse watertoren (ik heb hem zelf nog weten bouwen) weet ik nog van op diezelfde school. Zelfs aan mijn jongste broer, die toch minstens 12 jaar jonger is dan ik, hebben ze dat op de lagere school wijsgemaakt. De Asseneedse watertoren diende enkel en alleen maar voor de levering van drinkwater aan Zeeuws-Vlaanderen. Trouwens, die watertoren was voor onszelf in Assenede niet eens nodig want we hadden al een eigen drinkwaterleidingsnet.

Norbert
Wat is er mis met burenhulp?
In de oorlog 1914-1918 ,heeft Nederland ook een miljoen vluchtelingen opgevangen uit België.
Beter een goede buur dan een verre vriend.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 18:49   #40729
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Plakkaat van Verlaetinghe... Daar komen de Oranjelovers altijd mee af. Alleen vergeten ze te vermelden dat het bondgenootschap toen gesmeed in de kortste keren uiteenviel.

En waarom viel het uiteen? Omdat bij nader inzien het katolieke Zuiden bij Spanje wilde blijven en dit omdat de fanatieke Calvinisten hun beloftes braken inzake godsdienstvrijheid en dus niet veel beter waren dan de Filips II, en omdat Willem de Zwijger niet te vertrouwen was (de man veranderde trouwens van godsdienst- in die tijd een zeer belangrijk iets- zoals andere mensen van hemd veranderen). De man wilde gewoon koning worden van de Nederlanden. Daarom heeft men ook lang geaarzeld voordat men hem benoemde tot stadhouder.
Philips de II was zeker niet te vertrouwen.
Hij had Hoorn en van Egmond al vermoord.
Vindt je het gek dat Willen van Oranje in Opstand kwam en aanvoerder werd van de opstand.
Natuurlijk zijn er ook wreedheden gebeurd zoals bij iedere opstand of oorlog.
Echter Philips en zijn hertog Alva waren zeker niet minder wreed.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 19:15   #40730
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De aanvankelijke doelstelling was goed, maar de uitwerking verdiende geen schoonheidsprijs. Nochtans was er meer ruimte bij Willem dan bij Filips II.

Ik weet niet of u ook kijkt naar de serie over de 80 jarige oorlog op de Nederlandse zender. Maar daar is het beeld dat er in feite ook een burgeroorlog gaande was. Een buitengewoon complex gebeuren met Filips II en Willem in de hoofdrol in het eerste bedrijf.

De eerste zinnen van de documentaire , Deel I, zitten al behoorlijk fout. Men begint met het Wilhelmus, 5 mei (Bevrijdingsdag in Nederland), en vervolgens horen we ietjes verder de zinnen: “vrijheid en respect voor elkaar zijn voor ons belangrijke waarden. Vierhonderd jaar geleden reeds hebben we daar al strijd voor gevoerd: de Tachtgjarige Oorlog.”


Een leugen van formaat. Voor de katholieken was er geen vrijheid in de Republiek. Voor de Generaliteitslanden maar evenmin! En voor lange tijd.

Kortom, de serie en documentaire is nog maar pas begonnen en men is de Nederlanders historisch al aan het beliegen en aan het bedonderen door salonfähig gebabbel. Gebabbel dat maar weinig met de historische waarheid te maken heeft!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 oktober 2018 om 19:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 19:39   #40731
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De eerste zinnen van de documentaire , Deel I, zitten al behoorlijk fout. Men begint met het Wilhelmus, 5 mei (Bevrijdingsdag in Nederland), en vervolgens horen we ietjes verder de zinnen: “vrijheid en respect voor elkaar zijn voor ons belangrijke waarden. Vierhonderd jaar geleden reeds hebben we daar al strijd voor gevoerd: de Tachtgjarige Oorlog.”


Een leugen van formaat. Voor de katholieken was er geen vrijheid in de Republiek. Voor de Generaliteitslanden maar evenmin! En voor lange tijd.

Kortom, de serie en documentaire is nog maar pas begonnen en men is de Nederlanders historisch al aan het beliegen en aan het bedonderen door salonfähig gebabbel. Gebabbel dat maar weinig met de historische waarheid te maken heeft!
U geeft er een leuke draai aan. Ik denk ook dat u het niet wilt snappen. In den beginne werd aan Filips II gevraagd om niet al te enthousiast op te treden tegenover ketters . Dat wou hij dus niet. Dat deed hij wel. Dus het plakkaat staat en stond symbool voor de vrijheid en tolerantie. Dat plakkaat accepteerde Filips II niet, logisch toch? Een tweetal aan hem loyale personen werden in Brussel onthoofd na een schijnproces. Willem II kreeg daarna alle vrijheid om een oorlog te beginnen die uitmondde in een burgeroorlog.

Uiteindelijk is er toch godsdienstvrijheid gekomen, maar die moest door andersdenkenden wel bevochten worden. Maar het document staat en stond wel degelijk symbool voor tolerantie. Dat het in de praktijk anders liep is totaal iets anders.

Vanaf 1795 is Noord Brabant geen generaliteitsland meer. De bisschoppelijke hiërarchie is pas veel later hersteld.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 oktober 2018 om 20:02.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 19:53   #40732
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Philips de II was zeker niet te vertrouwen.
Hij had Hoorn en van Egmond al vermoord.
Vindt je het gek dat Willen van Oranje in Opstand kwam en aanvoerder werd van de opstand.
Natuurlijk zijn er ook wreedheden gebeurd zoals bij iedere opstand of oorlog.
Echter Philips en zijn hertog Alva waren zeker niet minder wreed.
Wat ik bijzonder vindt is dat de onthoofding nog steeds leeft in Vlaanderen. Het was een schijnproces van jewelste.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 oktober 2018 om 20:00.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 20:08   #40733
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wat is er mis met burenhulp?
In de oorlog 1914-1918 ,heeft Nederland ook een miljoen vluchtelingen opgevangen uit België.
Beter een goede buur dan een verre vriend.
Nederland had beter meegevochten! Dan had dit land dat miljoen vluchtelingen misschien niet eens moeten opvangen!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 20:11   #40734
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
U geeft er een leuke draai aan. Ik denk ook dat u het niet wilt snappen. In den beginne werd aan Filips II gevraagd om niet al te enthousiast op te treden tegenover ketters . Dat wou hij dus niet. Dat deed hij wel. Dus het plakkaat staat en stond symbool voor de vrijheid en tolerantie. Dat plakkaat accepteerde Filips II niet, logisch toch? Een tweetal aan hem loyale personen werden in Brussel onthoofd na een schijnproces. Willem II kreeg daarna alle vrijheid om een oorlog te beginnen die uitmondde in een burgeroorlog.

Uiteindelijk is er toch godsdienstvrijheid gekomen, maar die moest door andersdenkenden wel bevochten worden. Maar het document staat en stond wel degelijk symbool voor tolerantie. Dat het in de praktijk anders liep is totaal iets anders.

Vanaf 1795 is Noord Brabant geen generaliteitsland meer. De bisschoppelijke hiërarchie is pas veel later hersteld.[/9]B]
Ook dat is fout. Filips wilde dit denkelijk wél. Maar hij aarzelde. En de landvoogdes die in naam van de koning regeerde, had dan ook een soepeler beleid aangekondigd ten aanzien van het ‘nieuwe geloof’ . Het is pas wanneer het Calvinistisch gepeupel de kerken zijn gaan plunderen , opgehitst door calvinistische preken, dat Filips Alva heeft gestuurd. En toen was het hek van de dam.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 oktober 2018 om 20:13.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 20:13   #40735
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Nederland had beter meegevochten! Dan had dit land dat miljoen vluchtelingen misschien niet eens moeten opvangen!

Norbert
Denk het ook, maar dat is niet gebeurd. Maar ons leger stelde trouwens toen niets voor. Dit zag je opnieuw in de tweede wereldoorlog, ook toen stelde ons leger niets voor. Ze moesten zich van de fiets bedienen!

En nu noch steeds is het treurig....
Korte tijd geleden moesten onze soldaten pang pang roepen en had niet ieder een eigen helm. Verder zijn de accommodaties in zeer slechte staat.

Dus de vraag voor toen was: had het iets uitgemaakt?
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 oktober 2018 om 20:19.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 20:24   #40736
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ook dat is fout. Filips wilde dit denkelijk wél. Maar hij aarzelde. En de landvoogdes die in naam van de koning regeerde, had dan ook een soepeler beleid aangekondigd ten aanzien van het ‘nieuwe geloof’ . Het is pas wanneer het Calvinistisch gepeupel de kerken zijn gaan plunderen , opgehitst door calvinistische preken, dat Filips Alva heeft gestuurd. En toen was het hek van de dam.
Denkelijk wel? Dat is twijfelachtig. Hij was een vroom katholiek heerser die ook al voordat de beeldenstorm begon heel duidelijk was. Logisch, want het geloof en de autoriteit van de koning vielen samen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 20:46   #40737
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denkelijk wel? Dat is twijfelachtig. Hij was een vroom katholiek heerser die ook al voordat de beeldenstorm begon heel duidelijk was. Logisch, want het geloof en de autoriteit van de koning vielen samen.
Filips II zal waarschijnlijk nooit vergeten zijn dat zijn vader, Karel V, ook geprobeerd had de protestantse vorsten te onderwerpen alleen maar omdat ze protestant waren. Decennialang voerde de keizer strijd tegen deze vorsten die het nieuwe geloof aanhingen. Het kostte handenvol geld. Karel V moest uiteindelijk het onderspit delven. Het resulteerde in de godsdienstvrede van 1555 waar -op de Rijksdag- werd bepaald dat de landsheer zou bepalen welke de religie van zijn onderdanen zou zijn. Een galante uitweg. En zo was de landvoogdes ook goed op weg om een manier te vinden om de aanhangers van de nieuwe godsdienst wat meer met rust te laten.

We zullen het nooit weten, maar ik ben er zeker van dat moesten we geen Beeldenstorm hebben gehad, er nooit een 80-jarige Oorlog was geweest. En ook geen Nederland. En ook geen België.

Meer nog, moesten er geen fanatieke calvinisten geweest zijn toen, dan hadden we nu meer dan waarschijnlijk een soort Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (of zoiets) gehad. Nu is het te laat.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 oktober 2018 om 20:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 20:53   #40738
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Nederland had beter meegevochten! Dan had dit land dat miljoen vluchtelingen misschien niet eens moeten opvangen!

Norbert
Nederland was neutraal en dit werd gedoogd door zowel Duitsland als Engeland,
omdat ze beide belang hadden bij een neutrale zone voor hun handel.

Je denkt toch niet dat het armzalig leger van Nederland in die tijd enige rol had kunnen spelen in het verloop van die oorlog.

Bovendien waar moesten de vluchtelingen uit België naar toe?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 20:56   #40739
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Filips II zal waarschijnlijk nooit vergeten zijn dat zijn vader, Karel V, ook geprobeerd had de protestantse vorsten te onderwerpen alleen maar omdat ze protestant waren. Decennialang voerde de keizer strijd tegen deze vorsten die het nieuwe geloof aanhingen. Het kostte handenvol geld. Karel V moest uiteindelijk het onderspit delven. Het resulteerde in de godsdienstvrede van 1555 waar -op de Rijksdag- werd bepaald dat de landsheer zou bepalen welke de religie van zijn onderdanen zou zijn. Een galante uitweg. En zo was de landvoogdes ook goed op weg om een manier te vinden om de aanhangers van de nieuwe godsdienst wat meer met rust te laten.

We zullen het nooit weten, maar ik ben er zeker van dat moesten we geen Beeldenstorm hebben gehad, er nooit een 80-jarige Oorlog was geweest. En ook geen Nederland. En ook geen België.

Meer nog, moesten er geen fanatieke calvinisten geweest zijn toen, dan hadden we nu meer dan waarschijnlijk een soort Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (of zoiets) gehad. Nu is het te laat.
Het waren wel de Calvinisten uit het Zuiden die naar de Hollandse steden vluchtten en het meest fanatiek waren.
De katholieken in de Republiek werden gedoogd en ze werden niet gedwongen om te vluchtten zoals de protestanten uit het Zuiden.
In deze tijd kennen we die godsdienst oorlog niet meer.
Dus de tijd is eindelijk gekomen voor een VKN

Laatst gewijzigd door cato : 31 oktober 2018 om 20:59.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 20:57   #40740
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Nederland was neutraal en dit werd gedoogd door zowel Duitsland als Engeland,
omdat ze beide belang hadden bij een neutrale zone voor hun handel.

Je denkt toch niet dat het armzalig leger van Nederland in die tijd enige rol had kunnen spelen in het verloop van die oorlog.

Bovendien waar moesten de vluchtelingen uit België naar toe?
Logisch lijkt mij!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be