Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 november 2018, 11:03   #40881
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Och je bent echt meelijwekkend geworden. Bol het af richting La France en kom niet meer terug. Je bent mentaal blijven steken in een tijdvak dat definitief voorbij is, dat van het francofiel belgicisme. Voor dat soort relikwie knielt hier niemand meer. Behalve dan enkele mummies die zich nog steeds in 1945 wanen.
Mag zijn, maar voor het Hollands rattachisme tekenen ook maar weinig zielen. Behalve dan mensen als Monsieur Quercus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 november 2018 om 11:19.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 11:19   #40882
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Mag zijn, maar voor het Hollands rattachisme tekenen ook maar weinig zielen. Behalve mensen als 'Monsieur Quercus'.
Citaat:
Je bent mentaal blijven steken in een tijdvak dat definitief voorbij is, dat van het francofiel belgicisme. Voor dat soort relikwie knielt hier niemand meer. Behalve dan enkele mummies die zich nog steeds in 1945 wanen.
Jioj hoort daar ook bij.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 11:20   #40883
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Mag zijn, maar voor het Hollands rattachisme tekenen ook maar weinig zielen. Behalve mensen als 'Monsieur Quercus'.
Citaat:
Je bent mentaal blijven steken in een tijdvak dat definitief voorbij is, dat van het francofiel belgicisme. Voor dat soort relikwie knielt hier niemand meer. Behalve dan enkele mummies die zich nog steeds in 1945 wanen.
Jij hoort daar duidelijk ook bij.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 11:21   #40884
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jioj hoort daar ook bij.
U bedoelt wellicht: 'gij' hoort daar ook bij. En niet: 'jij' hoort daar ook bij.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 november 2018 om 11:22.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 11:25   #40885
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U bedoelt wellicht: 'gij' hoort daar ook bij. En niet: 'jij' hoort daar ook bij.
Voor jou "gij", voor mij "jij".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 11:29   #40886
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Voor jou "gij", voor mij "jij".
Inderdaad. Voor Hollandofielen is het 'jij'. Voor echte Belgen en echte Vlamingen is het 'gij'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 november 2018 om 11:30.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 11:34   #40887
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Inderdaad. Voor Hollandofielen is het 'jij'. Voor Belgen en echte Vlamingen is het 'gij'.
Uw tweede zin bevat een onverenigbaarheid. "Belgen" en "echte Vlamingen" gaan niet samen (tenzij geforceerd juridisch, tot nader order).

Belgicistische Vlamingen zijn een contradictie op zichzelf.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 11:37   #40888
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uw tweede zin bevat een onverenigbaarheid. "Belgen" en "echte Vlamingen" gaan niet samen (tenzij geforceerd juridisch, tot nader order).

Belgicistische Vlamingen zijn een contradictie op zichzelf.
U dwaalt. Het is als het ware de unio mystica waarin alle tegenstellingen in het niet vallen en opgeheven worden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 november 2018 om 11:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 12:13   #40889
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.222
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Jamaar ik zeg dat niet dat Jan Frans Willems in het Brabants schreef. Hij zegt het zelf! Jan Frans Willems schreef wel degelijk in het ‘Brabants’ volgens zijn eigen zeggen. Hij schreef zijn Verhandeling niet in het Hollands maar in het ‘Brabants’, als was het maar omdat de meeste van zijn intekenaars vooral Brabanders waren. Hij zegt zelfs letterlijk mbt tot zijn Verhandeling aan een correspondent: ‘dat het Brabants (sic) het Hollands moet benaderen zodat beide landsgedeeltes er profijt van konden hebben'.

Maar Willems wilde toch geen eenzijdige navolging van het Noorden. Immers, Jan Frans Willems besefte als pienter man maar al te best dat de taalgevoeligheid in het Zuiden belangrijk was en dat de gebezigde taal in het Zuiden vaak van een andere soort en/of nuance was dan deze in het Noorden (iets wat Willem I onderschatte- en Erik Van Looy blijkbaar tot in onze tijd ook nog altijd een poosje heeft onderschat ...) .
Een Hollandse taal bestaat niet.
Het zuiden spreekt in het publieke domein liever in dialecten dan in het AN.
In het Noorden is dat andersom.

Laatst gewijzigd door cato : 3 november 2018 om 12:15.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 12:20   #40890
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Een Hollandse taal bestaat niet.
Het zuiden spreekt in het publieke domein liever in dialecten dan in het AN.
In het Noorden is dat andersom.
In de tijd van Jan Frans Willems blijkbaar wel. En werd het als dusdanig ook (h)erkend.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 12:27   #40891
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In de tijd van Jan Frans Willems blijkbaar wel. En werd het als dusdanig ook (h)erkend.
Er is iets niet in orde met uw tijdsbesef. Je zit voortdurend al of niet vermeende problemen uit het verleden te herkauwen in het jaar 2018. Nederland en Vlaanderen zijn niet meer zoals in 1815 of 1830.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 12:49   #40892
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er is iets niet in orde met uw tijdsbesef. Je zit voortdurend al of niet vermeende problemen uit het verleden te herkauwen in het jaar 2018. Nederland en Vlaanderen zijn niet meer zoals in 1815 in of 1830.
Ik herkauw niets. Ik antwoord op het bericht van een poster.

Blijkbaar soms wel en nu nog altijd. Zie het geval Erik Van Looy.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 november 2018 om 12:57.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 13:45   #40893
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Och je bent echt meelijwekkend geworden. Bol het af richting La France en kom niet meer terug. Je bent mentaal blijven steken in een tijdvak dat definitief voorbij is, dat van het francofiel belgicisme. Voor dat soort relikwie knielt hier niemand meer. Behalve dan enkele mummies die zich nog steeds in 1945 wanen.
Het kan mij echt niet schelen of gij mij meelijwekkend vindt. Misschien doe ik dat zelf met u ook wel! En, neen, ik bol het niet af, richting Frankrijk. Ik vraag mij trouwens af naar waar gij gaat vluchten als Rusland hier ooit binnenvalt met zijn legers. Gij en ik samen naar Frankrijk, vermoed ik. Vluchten over water en zee zal wellicht niet meer lukken. Want de Russische duikboten en vliegtuigen zullen u dat wel beletten.
En ik zou mentaal blijven steken zijn in een tijdvak dat definitief voorbij is? Ten eerste: het francofiel belgicisme bestaat nog steeds en ik bespeurde al tekenen dat het zich aan het herstellen is. Op een gegeven ogenblik vragen zelfs de Vlamingen zich af: wat hebben ze, de francofielen, voor ons gedaan? En dat is niet min! De Ollanders moeten beslist niet doen alsof zij in Vlaanderen heel de wereld verzet hebben! En dat er niemand meer in dit kartel is die voor het "relikwie" knielt moeten ze zelf weten. Ik heb daar geen boodschap aan. Ik kniel voor niets maar ik geef wel alles zijn waarde. De enige keer dat ik gans de wereld waardering heb weten koesteren voor het Nederlands was toen Van der Waals met zijn nieuwe gaswetten afkwam maar dit is werkelijk de enige keer.
Overigens vind ik het zelfs achterlijk om iemand te benoemen als iemand die is blijven steken in een tijdvak dat voorbij is. Ik vind dat gewoon een doorzichtige politiek van hedendaagse nationalisten om hun tegenstanders waardeloos te maken in de ogen van het publiek. Bij mij pakt dat niet, zulle! Ik moet niets weten van dat onderwijzersgebral op de wijze van Bart De Wever want 't is niet van zulke mensen dat ge moet leren hoe ge 'n aardappel moet planten, nietwaar? En aardappelen eten we tenslotte wel elke dag.

Norbert

Laatst gewijzigd door Strandkruier : 3 november 2018 om 14:00.
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 13:54   #40894
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er is iets niet in orde met uw tijdsbesef. Je zit voortdurend al of niet vermeende problemen uit het verleden te herkauwen in het jaar 2018. Nederland en Vlaanderen zijn niet meer zoals in 1815 of 1830.
Vlaanderen zit nog in de tijd van de Romeinen!! Zie maar eens naar Bart De Wever! Die doet niets anders dan Latijn spreken!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 14:04   #40895
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Inderdaad. Voor Hollandofielen is het 'jij'. Voor echte Belgen en echte Vlamingen is het 'gij'.
Aha, de Bruggelingen zijn afgeschreven in de ogen van HO. "Jeun je joen?" mag blijkbaar niet meer gevraagd worden. Te "Ollands"...
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 14:05   #40896
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Een Hollandse taal bestaat niet.
Het zuiden spreekt in het publieke domein liever in dialecten dan in het AN.
In het Noorden is dat andersom.
"In het Noorden" valt er anders toch ook flink wat dialectrijkdom te ontdekken. Vorig jaar waren we in Groningen, dicht bij het Duitse Emsland (dat we ook bezocht hebben). Mening "inboorling" sprak daar onder elkaar toch een taal waarmee ik de grootste moeite had...
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 14:19   #40897
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uw tweede zin bevat een onverenigbaarheid. "Belgen" en "echte Vlamingen" gaan niet samen (tenzij geforceerd juridisch, tot nader order).

Belgicistische Vlamingen zijn een contradictie op zichzelf.
Gij draait hier volledig door! "Echte Vlamingen" zijn evengoed als "echt Walen" volledige "Belgen." En ik ben een echte Vlaming en ik voel mij ook een Belg. Dus ben ik Belgicistisch. Waarom trouwens heeft Bart De Wever de communautaire problemen, na 2014, op de lange baan geschoven? Gewoon omdat hij in zijn eigen partij ondervond dat niemand eigenlijk voor een splitsing van België te vinden was.
Schei maar uit met uw nationalistisch gebazel!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 14:28   #40898
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.222
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"In het Noorden" valt er anders toch ook flink wat dialectrijkdom te ontdekken. Vorig jaar waren we in Groningen, dicht bij het Duitse Emsland (dat we ook bezocht hebben). Mening "inboorling" sprak daar onder elkaar toch een taal waarmee ik de grootste moeite had...
Natuurlijk heeft Nederland nog veel dialecten.
Alleen in de publieke ruimte spreken Nederlanders in tegenstelling tot de Vlamingen wel AN.
Dialect wordt onder elkaar gesproken.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 14:30   #40899
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er is iets niet in orde met uw tijdsbesef. Je zit voortdurend al of niet vermeende problemen uit het verleden te herkauwen in het jaar 2018. Nederland en Vlaanderen zijn niet meer zoals in 1815 of 1830.
Wat zoudt gij daarvan weten? Ge hebt zelf nooit in 1815 of in 1830 geleefd! Of ge moet nu al rond de 200 jaar oud zijn! In mijn ogen zijt gij 'n dikke stoefer, jong! (Ik hoop dat ik zoiets mag zeggen van het forumbeheer? Anders trek ik mijn woorden in!)

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2018, 14:46   #40900
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Natuurlijk heeft Nederland nog veel dialecten.
Alleen in de publieke ruimte spreken Nederlanders in tegenstelling tot de Vlamingen wel AN.
Dialect wordt onder elkaar gesproken.
Ik heb al vastgesteld dat onder de jonge Vlamingen het Algemeen Nederlands meer en meer gebruikt wordt, zij het met moeite. Want ik zie tegelijkertijd dat zij, als zij ouder worden, ook gemakkelijk overschakelen naar het dialect dat hun ouders spraken. Zo kan men dus zeggen dat tegenwoordig het Algemeen Nederlands wel "leeft," maar dat de dialecten nog lang niet dood zijn. Overigens zou ik dat zelf ook spijtig vinden want in onze dialecten zijn vaak nog elementen terug te vinden die gemakkelijk al ouder zijn dan 1500 tot 2000 jaar! En ik zou het dus heel jammer vinden moesten die ooit verdwijnen!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be