Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2023, 02:42   #40881
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Het "benzinestation dat zich voordoet als een land" doet het zo slecht nog niet.

BRON
Oud 15 mei 2023, 05:31   #40882
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Uit Frankrijk (franstalig): Gerhard Schröder viert de capitalatie van nazi-Duitsland 9 mei 2023 ll.
L'ancien chancelier allemand fait la fête a l'ambassade russe
LCI nieuwszender
12 mei 2023
Een tweede video uit Frankijk (franstalig), uit 2014: "laten we de EU verlaten en de BRICS vervoegen".
Sortons de l'OTAN, l'UE et l'euro! Rejoignons les BRICS!
Solidarité et Progrès
25 aug 2014
Oud 15 mei 2023, 05:41   #40883
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

In onderstaande video gaat, volgens het bericht, 200 - 220 miljoen euro aan wapenleveringen in rook op.

VIDEO

De ontploffing deed zich op 13 mei 2023, in de voormiddag, in de omgeving van Khmelnitsky (west-Oekraïne). Een paddenstoelwolk ontwikkelt zich. De ontploffing had een kracht op de schaal van Richter. Mogelijk lag er ook verarmd uranium opgeslagen. Als dat het geval is, het zal duidelijk worden in de toekomst, dan hebben ze de kankers meteen over zichzelf uitgeroepen, voor de komende generaties. Dan hebben de Britten hun proxy "ge-dirty-bombed" in plaats van de Donbass.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 15 mei 2023 om 05:43.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2023, 05:47   #40884
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
Daarom dat de Russen vooral Boerjaten en andere volkeren die collectief onder de armoededrempel leven naar het slachthuis sturen. Etnische zuivering onder het mom van vaderlandsliefde.
De levensstandaard onder Boerjaten en Jakoeten is hoger dan het Russische gemiddelde. Dat kun je nu niet bepaald zeggen van de reservations of de troosteloze woongebieden van de aboriginals.
Boerjaten hebben altijd al een hoger aantal militairen gehad vergeleken met andere volkeren, ook tijdens WOII. Dit zijn de echte nazaten van Genghis Khan.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2023, 05:51   #40885
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Uit Frankrijk (franstalig): Gerhard Schröder viert de capitalatie van nazi-Duitsland 9 mei 2023 ll.
L'ancien chancelier allemand fait la fête a l'ambassade russe
LCI nieuwszender
12 mei 2023
Een tweede video uit Frankijk (franstalig), uit 2014: "laten we de EU verlaten en de BRICS vervoegen".
Sortons de l'OTAN, l'UE et l'euro! Rejoignons les BRICS!
Solidarité et Progrès
25 aug 2014
Haha het kan Schroeder allemaal geen sikkepit schelen hij doet zn ding. Zo herken je de echte grote.
Oud 15 mei 2023, 06:05   #40886
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het trieste lot van de inheemse bevolking van de VS.

https://en.wikipedia.org/wiki/Reservation_poverty
Inderdaad kan men de Amerikanen verwijten van het nooit keurig af te werken. Ze laten altijd wat flodder los.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2023, 06:55   #40887
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik had deze vraag over het hoofd gezien, waarvoor excuses.

(...)
Ik ben een aanhanger vd Realpolitik van Mearsheimer (en een fervent en fanatiek voorstander vh 'Westen') , maar ik zie in je bericht eigenlijk geen aanduiding vh 'brengen van miserie naar Ukraïne reeds lang voor Maïdan'.
Dat was wel het geval in Georgië, bvb , ik dacht in 2008.
En absoluut in samenhang met de verklaring van Boekarest.
Oud 15 mei 2023, 07:02   #40888
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een democratie wordt vreedzaam protesterend volk doorgaans niet 'begroet' met doelbewuste provocatie door 'veiligheidsdiensten' en 'kogels-om-te-doden'.

Nogmaals: de door 'het Kremlin' afgedwongen kazakdraaierij van Yanukovych was de spreekwoordelijk lont in het kruitvat, en van de 'explosie' heeft Putolini handig gebruik gemaakt om te proberen het voor Oekraïne onmogelijk te maken als een (EU-gezinde) democratie te functioneren.
Dat kan idd moeilijk ontkend worden, maar heeft weinig te maken met de push om Oekraïne richting nato te duwen , sinds 2008.
Oud 15 mei 2023, 07:44   #40889
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeet toch niet erbij te vermelden dat in zowat de helft van de 'eigen republieken', de oorspronkelijke bewoners (de naamgevers van de republiek), een etnische minderheid zijn geworden, en doorgaans erg gerussificeerd.

Zie bijvoorbeeld: https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_groups_in_Russia

en https://en.wikipedia.org/wiki/Republics_of_Russia

Ook hier: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ages_in_Russia
valt een en ander te leren over de 'minderheden' in Rusland.
Nogal veel aanpassingen aan wikipedia gebeuren tegenwoordig vanuit Oekraïne. Ikxag er een kaartje van maar vind het niet direct terug. Ik zou in ieder geval voorzichtig zijn rond deze themas wikipedia als de Bijbel te beschouwen, voor zover dát boek ooit een referentie voor waarheid zou geweest zijn, daar niet van.

Daarbij, werd Zelensky niet verkozen op basis van een respect voor de Russische bevolking van Oekraïne programma? Toch niet voor de ethische zuivering die volgde.

Laatst gewijzigd door Bach : 15 mei 2023 om 07:54.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2023, 08:08   #40890
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dat kan idd moeilijk ontkend worden, maar heeft weinig te maken met de push om Oekraïne richting NATO te duwen, sinds 2008.

Ik ben ertoe geneigd het onderstaande als een 'push richting NATO' te beschouwen (ondermeer ook omdat Vladimir zich met meer dan één speech met vergelijkbare draagwijdte & implicaties in de kijker heeft gewerkt):

<

...

In a 2005 Kremlin speech, Putin characterized the collapse of the Soviet Union as the "greatest geopolitical catastrophe of the Twentieth Century."

...

>

https://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Putin

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2023, 08:21   #40891
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Nogal veel aanpassingen aan wikipedia gebeuren tegenwoordig vanuit Oekraïne. Ik zag er een kaartje van maar vind het niet direct terug. Ik zou in ieder geval voorzichtig zijn rond deze themas wikipedia als de Bijbel te beschouwen, voor zover dát boek ooit een referentie voor waarheid zou geweest zijn, daar niet van.

Daarbij, werd Zelensky niet verkozen op basis van een respect voor de Russische bevolking van Oekraïne programma? Toch niet voor de etnische zuivering die volgde.

Ik vind "wikipedia" eigenlijk vooral interessant voor de in de meeste artikels voorkomende verwijzingen naar bijkomende bronnen, en verder ben ik van mening dat de 'suspension of disbelief' alleen nut & zin heeft in een artistieke context (literatuur, film, ...).

Dus ja, ik probeer altijd wel een voorraad korreltjes zout binnen handbereik te houden.

Wat Zelenski betreft: aangezien de 'pro-Russische' gebieden van Oekraïne een operatie-terrein van 'groene mannetjes' bléven, was het moeilijk tot onmogelijk zijn programma verwezenlijkt te krijgen, zou ik denken.

Maar misschien vergis ik mij, en waren het wel degelijk de vredesinitiatieven van de 'separatisten' in Donetsk en Luhansk die gesaboteerd werden door Zelenski's "nazi's".

Oud 15 mei 2023, 08:37   #40892
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind "wikipedia" eigenlijk vooral interessant voor de in de meeste artikels voorkomende verwijzingen naar bijkomende bronnen, en verder ben ik van mening dat de 'suspension of disbelief' alleen nut & zin heeft in een artistieke context (literatuur, film, ...).

Dus ja, ik probeer altijd wel een voorraad korreltjes zout binnen handbereik te houden.

Wat Zelenski betreft: aangezien de 'pro-Russische' gebieden van Oekraïne een operatie-terrein van 'groene mannetjes' bléven, was het moeilijk tot onmogelijk zijn programma verwezenlijkt te krijgen, zou ik denken.

Maar misschien vergis ik mij, en waren het wel degelijk de vredesinitiatieven van de 'separatisten' in Donetsk en Luhansk die gesaboteerd werden door Zelenski's "nazi's".
Wat ik denk is dat de meeste Oekraïners van oost en west, ondanks hun niet onaanzienlijk grote verschillen in cultuur (zoals zich dat ook uitte stemgedrag in het verleden) wel degelijk wouden in één land leven. Maar dat in de eerste plaats westerse krachten daar systematisch een stokje voor gestoken hebben omwille van geopolitiehe grand chessboard motieven. Rusland zowel als Oekraïne zijn niet in staat geweest een verdeel en heers politiek die broeder tegen broeder deed vechten te stoppen.

Het verklaard ook waarom bijvoorbeeld Kiev nog zo goed als intact is. Moest het om Bagdad gaan was dat het eerste doelwit geweest, want er is daar geen broederband. Wat we nu zien is eerder een trage escalatie, bijna tegen de wil van de betrokkenen. Dit is tragisch.

Laatst gewijzigd door Bach : 15 mei 2023 om 08:40.
Oud 15 mei 2023, 10:24   #40893
cato

Standaard

Citaat:
Wat ik denk is dat de meeste Oekraïners van oost en west, ondanks hun niet onaanzienlijk grote verschillen in cultuur (zoals zich dat ook uitte stemgedrag in het verleden) wel degelijk wouden in één land leven. Maar dat in de eerste plaats westerse krachten daar systematisch een stokje voor gestoken hebben omwille van geopolitiehe grand chessboard motieven. Rusland zowel als Oekraïne zijn niet in staat geweest een verdeel en heers politiek die broeder tegen broeder deed vechten te stoppen.

Het verklaard ook waarom bijvoorbeeld Kiev nog zo goed als intact is. Moest het om Bagdad gaan was dat het eerste doelwit geweest, want er is daar geen broederband. Wat we nu zien is eerder een trage escalatie, bijna tegen de wil van de betrokkenen. Dit is tragisch.
Naar mijn mening is het de politiek van Poetin geweest van de laatste 15 jaar die Oekraïne steeds verder in de armen van het Westen heeft gedrukt.
Zijn landjepik in 2014 heeft de verhouding nog verder verhard en verslechterd
en met deze oorlog heeft hij definitief Oekraïne verloren.

Oekraïne heeft zich door deze oorlog verenigd en ziet Europa en het Westen als hun enige steun en bondgenootschap voor de toekomst.

Ook Europa en het Westen heeft Poetin met deze oorlog verenigd en de ogen geopend voor een oorlog in Europa en de noodzaak van een sterke NAVO.

Daarom de retro politiek van Poetin om de oude Sovjet Unie te herstellen, heeft het tegendeel tot gevolg gekregen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2023, 13:06   #40894
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik denk is dat de meeste Oekraïners van oost en west, ondanks hun niet onaanzienlijk grote verschillen in cultuur (zoals zich dat ook uitte stemgedrag in het verleden) wel degelijk wouden in één land leven. Maar dat in de eerste plaats westerse krachten daar systematisch een stokje voor gestoken hebben omwille van geopolitieke grand chessboard motieven. Rusland zowel als Oekraïne zijn niet in staat geweest een verdeel en heers politiek die broeder tegen broeder deed vechten te stoppen.

Net het 'broederschap'-verhaal, veeleer dan de overduidelijk niet (langer) bestaande 'broederschap' zelf - maakte een vernietiging van Kiev zo goed als onmogelijk.

Het zou vergelijkbaar zijn met een vernietiging van Mecca door de Ottomanen op het ogenblik dat ze het leiderschap van de Islam op zich nemen.

Ik bekeek de afgelopen dagen drie afleveringen van een documentaire-reeks genaamd "Putin & The West". Ze is tot & met volgende week maandag beschikbaar op VRT-Max.

Ik wéét dat ik niet zomaar alles dien te geloven van wat daar allemaal door de reportage-makers zélf wordt beweerd, maar de woorden van 'protagonisten' als pakweg Putin of Zelenski, Trump of Boris Johnson lijken mij wél 'onvervalst' weergegeven.

Het 'verhaal' van de 'broedermoord' wordt er alleszins een stuk ingewikkelder op.

Hopelijk vindt u de tijd en de goesting om die reeks ook te bekijken, dan kunnen we ze desgewenst in de discussie betrekken.

Oud 15 mei 2023, 13:25   #40895
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Grote pro-Russische betoging in de Bulgaarse hoofdstad Sofia.

https://youtu.be/SFADiIKJaz0
Oud 15 mei 2023, 13:37   #40896
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

https://www.statista.com/statistics/...son-1950-2000/

Bewijst dat de communistische periode de beste was, economisch gezien, in Hongarije, Joegoslavie, Bulgarije, Roemenie en de Sovjet-Unie.
Oud 15 mei 2023, 14:03   #40897
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net het 'broederschap'-verhaal, veeleer dan de overduidelijk niet (langer) bestaande 'broederschap' zelf - maakte een vernietiging van Kiev zo goed als onmogelijk.
Op zijn Amerikaans. Vanuit de lucht met bommenwerpers is nog steeds mogelijk. Of met raketten. Luchtafweer houdt maar een deel tegen. Biden en andere politici weten dat ze veilig Kiev kunnen bezoeken. Het leven verloopt daar betrekkelijk normaal heb ik de indruk. U heeft het over de aanvang van het conflict toen Rusland in de buurt van Kiev geparkeerd stond waarschijnlijk.

Citaat:
Het zou vergelijkbaar zijn met een vernietiging van Mecca door de Ottomanen op het ogenblik dat ze het leiderschap van de Islam op zich nemen.

Ik bekeek de afgelopen dagen drie afleveringen van een documentaire-reeks genaamd "Putin & The West". Ze is tot & met volgende week maandag beschikbaar op VRT-Max.

Ik wéét dat ik niet zomaar alles dien te geloven van wat daar allemaal door de reportage-makers zélf wordt beweerd, maar de woorden van 'protagonisten' als pakweg Putin of Zelenski, Trump of Boris Johnson lijken mij wél 'onvervalst' weergegeven.
Zolang ze binnen context gepresenteerd worden.

Citaat:
Het 'verhaal' van de 'broedermoord' wordt er alleszins een stuk ingewikkelder op.
Ik merk in de pro Russische media toch een zekere 'pijn' als ik het zo mag noemen daar over. En dat niet enkel omdat Oekraïne onwillige mensen van straat plukt (zijn beelden van. Ik schat niet vervalst) in gebieden als Odessa om naar het front te sturen. Russen tegen Russen of kwasi Russen laten vechten is niet enkel de natte droom van Patrick hier op dit forum.

Citaat:
Hopelijk vindt u de tijd en de goesting om die reeks ook te bekijken, dan kunnen we ze desgewenst in de discussie betrekken.
Misschien. Maar hoe gaat dat meestal tussen mij en de VRT? Ergernis omwille van weggelaten feiten. De waarheid is in deze oorlog ook een groot slachtoffer. De VRT acht ik niet eerlijk en al zeker niet neutraal, maar daarom nog niet oninteressant om kennis van te nemen. Dus bedankt voor de tip. Nu eerst een programma op het menu over een westers oorlogs journalist die men laat weg rotten in een westerse gevangenis zonder dat de westerse media en politiek er aandacht aan besteden. Ik schat dat het een van die is die bericht hebben vanuit Donbass sinds 2014.

Laatst gewijzigd door Bach : 15 mei 2023 om 14:12.
Oud 15 mei 2023, 14:04   #40898
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
https://www.statista.com/statistics/...son-1950-2000/

Bewijst dat de communistische periode de beste was, economisch gezien, in Hongarije, Joegoslavie, Bulgarije, Roemenie en de Sovjet-Unie.
In alle landen zie je radicaal populistische beweging van terug naar vroeger,
niet alleen de communisten in het Oosten ook de rechts extremisten in het Westen , zelfs ook in Amerika.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2023, 14:41   #40899
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Op zijn Amerikaans. Vanuit de lucht met bommenwerpers is nog steeds mogelijk. Of met raketten. Luchtafweer houdt maar een deel tegen. Biden en andere politici weten dat ze veilig Kiev kunnen bezoeken. Het leven verloopt daar betrekkelijk normaal heb ik de indruk. U heeft het over de aanvang van het conflict toen Rusland in de buurt van Kiev geparkeerd stond waarschijnlijk.

2) ... De VRT acht ik niet eerlijk en al zeker niet neutraal, maar daarom nog niet oninteressant om kennis van te nemen ...
1) Ik bedoelde dat "Kiev" zo'n belangrijke culturele, historische en symbolische betekenis had dat een vernietiging ervan door Russische troepen voor die Russen die meegingen in het 'broeder'-verhaal niet minder dan 'heiligschennis' was geweest.

Mocht er een vernietiging hebben plaatsgevonden, dan was het 'broeder'-verhaal ineens helemaal méé opgeblazen.

2) Misschien is het een geruststelling: de documentaire is niet door de VRT gemaakt, alleen uitgezonden.

Oud 15 mei 2023, 14:49   #40900
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Ik bedoelde dat "Kiev" zo'n belangrijke culturele, historische en symbolische betekenis had dat een vernietiging ervan door Russische troepen voor die Russen die meegingen in het 'broeder'-verhaal niet minder dan 'heiligschennis' was geweest.

Mocht er een vernietiging hebben plaatsgevonden, dan was het 'broeder'-verhaal ineens helemaal méé opgeblazen.

2) Misschien is het een geruststelling: de documentaire is niet door de VRT gemaakt, alleen uitgezonden.
1. Het broederverbaal houdt escalatie tegen. Maar brokkelt verder af. In die zin kunnen Rusland noch Oekraïne deze oorlog winnen.

2. De rol van de VRT in deze oorlog is voornamelijk als doorgeefluik van info met een Angelsaxisch goedkeuring label. Een productie met eigen journalisten zou interessanter zijn te bekijken.

Laatst gewijzigd door Bach : 15 mei 2023 om 14:51.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be