Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2018, 23:36   #41061
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En ik heb al eens gezegd dan nu net tijdens het VKN Antwerpen uitgroeide tot de grootste haven van het herenigde land...
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Kunt ge dat bewijzen? En waarom doen ze tegenwoordig altijd zo moeilijk als het om het uitdiepen van de Schelde gaat?

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 00:03   #41062
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Mais, oui! Vive la France!
Wat een schrijnende uiting van historisch analfabetisme.

Martelaren als Antoine Constant, Theodoor Van Dijck, Jan-Baptist Eeckhoudt, Albert Meulemans, Jean-Joseph de Meer en vele anderen draaien zich om in hun (massa)graf.

Ken uw geschiedenis!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 november 2018 om 00:14.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 07:04   #41063
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Kunt ge dat bewijzen? En waarom doen ze tegenwoordig altijd zo moeilijk als het om het uitdiepen van de Schelde gaat?

Norbert
Antwerpen is de tweede haven van Europa nu. Lijkt mij dat ze niets te klagen hebben. Verder voldeed de diepgang al van de Schelde. Maar vanwege twijfel van de rederijen is deze verder uitgediept. Het grote risico bij uitdieping is wel de hogere golfslag. Oneindig uitdiepen kan nergens. Veiligheid eerst, zeg ik. Krijg het gevoel dat veel Vlamingen niets geven om onze veiligheid, dus alleen maar aan eigenbelang denken.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 6 november 2018 om 07:27.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 08:26   #41064
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Antwerpen is de tweede haven van Europa nu. Lijkt mij dat ze niets te klagen hebben. Verder voldeed de diepgang al van de Schelde. Maar vanwege twijfel van de rederijen is deze verder uitgediept. Het grote risico bij uitdieping is wel de hogere golfslag. Oneindig uitdiepen kan nergens. Veiligheid eerst, zeg ik. Krijg het gevoel dat veel Vlamingen niets geven om onze veiligheid, dus alleen maar aan eigenbelang denken.
Het uitdiepen van de Schelde moet nu maar eens stoppen ,
want de schepen worden steeds groter.
Laten de Belgen zelf voor een grotere haven aan zee zorgen ,
zoals Zeebrugge
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 08:31   #41065
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is maar de vraag of Nederland, moest het land de regematige royale miljarden inkomsten van aardgas niet hebben gehad gedurende jaaaren, er financieel zou voorstaan zoals het nu het geval is. Hoogstwaarschijnlijk niet.

En het is ook de vraag of België, moest het land de regematige royale miljarden inkomsten van aardgas wél hebben gehad gedurende jaaaren, het zo'n grote tekort zou hebben vertoond. Hoogstwaarschijnlijk niet.
Het verschil in de staatsschuld zit niet in het gas ,maar tussen de oren.
Belgen zijn potverteerders en bouwen een torenhoge staatsschuld op.
Nederlanders zijn nuchter en zakelijk en denken "geld wat je niet hebt moet je ook niet uitgeven"
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 08:44   #41066
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat is wat gij ons wilt op de mouw spelden, ja !
Het is pas in de late Franse tijd dat de Zuid-Nederlanders zich Belgen begonnen te noemen.
Mijn stadsgenoot, de kroniekeschrijver J.B Hous, die aktief was van 1780 tot 1829, gebruikt pas op 08/04/1815 in zijn dagboek voor het eerst het woord Belgen, daar waar hij Zuid-Nederlanders bedoelt.
(Als hij het over de Nederlanders uit het noorden heeft, schrijft hij steevast over Hollanders.)

Hous stelt tussen haakjes ook een andere wijziging vast:
Toen, een paar maanden voor de slag van Waterloo wordt een nieuwe militaire lichting van 'de Belgen, Nederlandse troepen ' uitgeschreven. Toen de Fransen nog in Leuven waren leidde een militaire oproeping tot onderduiking, desertie en zelfs rebellie. Nu stelt Hous met verbazing vast: " De boeren van Bertem die moesten loten, kwamen in massa met vaandel voorop en de burgemeester aan het hoofd. Zij waren 70 sterk en het dorp moest er maar 11 leveren.")
Ook de volgende dagen blijven zich dergelijke patriottische taferelen afspelen:
Op 28/04/1815 schrijft hij: "Het is wonderlijk en bijna ongelofelijk hoe dat de boeren naar de stad komen om te loten, nu met slaande trommel, het vaandel voorop en de oranje cocarde op de hoed.
Vroeger bij het loten van de Fransen werd alle mogelijke geweld gebruikt door de gendarmes.
":

Ik maak u niets wijs. We hebben het daar al eens over gehad. U vergiste zich toen en het is er nu precies niet beter op geworden. Het is immers duidelijk dat in die Oostenrijkse tijd de term Belg gebezigd werd om de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden aan te duiden. Voornamelijk (maar niet alleen) door Franstalige auteurs . Dat men de Franse term 'Belge' in meerderheid terugvindt, heeft inderdaad natuurlijk te maken met het feit dat de officiële geschriften en correspondenties van hoge ambtenaren in die tijd opgesteld werden in het Frans. Maar ook Vlaamse schrijvers die in het Vlaams schrijven in die tijd gebruiken regelmatig de term 'Belgen'.

Zoals hier al eens werd betoogd, haalt Smeyers dit ook aan. De Brusselse geneesheer Du Rondeau heeft het in zijn academische (Nederlandse) 'mémoire' (1773) of 'memorie' over 'Belge-land' en 'België', waarmee hij de zuidelijke Nederlanden bedoelt. En zo zijn er nog Nederlandse teksten waar men het heeft over de 'Belgen' of 'Velgen', doelend op de inwoners van de Zuidelijike Nederlanden . De Noordelijke Nederlanden werden in die tijd aangeduid met 'Holland' en zijn inwoners 'Hollanders' (Hollandais).

De Franse bezetting begon eigenlijk pas in 1794. Lang voordien dus (al vóór 1773 blijkbaar) gebruikte men al de term 'Belg' om de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden aan te duiden. U zit dus goed fout.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 november 2018 om 09:04.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 09:25   #41067
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Norbert
wie is 'ze' ? Uitdiepen van de Schelde mag niet zomaar wegens Europese milieuregels.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 11:15   #41068
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
wie is 'ze' ? Uitdiepen van de Schelde mag niet zomaar wegens Europese milieuregels.
Milieuregels? Als dat zo zit dan vind ik dat in Nederland alle dijken moeten afgebroken worden en alle polders terug onder water gezet. Daarmee zal het Middeleeuwse milieu wel voor een groot deel hersteld zijn. Vanaf morgen terug met de sjees naar de kerk!

Norbert
Oud 6 november 2018, 11:26   #41069
Hollander

Standaard

Citaat:
Milieuregels? Als dat zo zit dan vind ik dat in Nederland alle dijken moeten afgebroken worden en alle polders terug onder water gezet. Daarmee zal het Middeleeuwse milieu wel voor een groot deel hersteld zijn. Vanaf morgen terug met de sjees naar de kerk!

Norbert
https://www.parool.nl/binnenland/ned...iepen~a260044/

deze is ook heel interessant:

http://www.digitaleetalages.nl/thema...tpolderen.html

Misschien kunt u even aangeven waarop u baseert dat Nederland dwars ligt bij het verdiepen van de Westerschelde (en dan met name om de haven van Antwerpen een hak te zetten, wat uw gevoel kennelijk aangeeft).

Daar is mij hoegenaamd niets van bekend noch heb ik dat zo ervaren vanuit de berichtgeving hier in (het echte) Holland.
Oud 6 november 2018, 13:18   #41070
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Misschien kunt u even aangeven waarop u baseert dat Nederland dwars ligt bij het verdiepen van de Westerschelde (en dan met name om de haven van Antwerpen een hak te zetten, wat uw gevoel kennelijk aangeeft).

Daar is mij hoegenaamd niets van bekend noch heb ik dat zo ervaren vanuit de berichtgeving hier in (het echte) Holland.

Het duurde jaren voordat de Vlamingen wilden meewerken aan het uitbaggeren van de vaargeul van de Wielingen in de monding van de Westerschelde

Link:https://www.omroepzeeland.nl/media/4...-Westerschelde
Oud 6 november 2018, 13:42   #41071
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:

Neen, ik kan niet aangeven waarom Nederland dwarsligt of -lag bij de uitdieping van de Westerschelde omdat ik al die berichtgeving daarover niet bewaard heb.. En ik heb nu geen tijd om er naartoe te zoeken ook! Maar, waarom dat niet in de media van het (echte) Holland stond? Ik weet het niet maar ik vermoed dat dit toch wel een regelrechte bekentenis van Nederland zou ingehouden hebben. Maar daaraan ziet ge dat de Belgen de Nederlanders toch nog niet echt vertrouwen, hé? Ik zou maar ophouden met dat fantaseren, hier, over een (con)federalisme tussen Vlaanderen en Nederland. Ik zei het hier al eerder: de plannen voor een nieuw zeekanaal tussen Gent en de Belgische kust liggen al jarenlang klaar. Als jullie moeilijk gaan doen, welaan dan: wij kunnen dat ook!

Norbert
Oud 6 november 2018, 14:17   #41072
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wij blijven al heel lang van Vlaanderen en België af. Het merkwaardige is dat het juist Vlaanderen en België is die contact zoeken.

Wanneer zij het contact zoeken en er winst te behalen is zullen wij voorstellen accepteren. Voor een confederatie is in Nederland ruim 2/3 voorstander. Het is dus Vlaanderen die de stap moet zetten, niet wij.
Dit is zeer juist. Maar een toenadering moet van beide kanten komen.

We weten nog altijd veel te weinig van mekaar: In Vlaanderen wordt de gedachte nog driftig verspreid dat Nederland tegen zou zijn. Dat is wel wat anders dan 2/3 vóór. Ik heb ergens gelezen dat zelfs 3/4 vóór zou zijn. De Nederlandse overheid daarentegen wil het spel korrekt spelen: géén inmenging in zogenaamd “buitenlandse” aangelegenheden. De toenadering is er pas gekomen nadat Vlaanderen internationaal verdragsrecht kreeg. Dat heeft in Nederland wel enige verwarring veroorzaakt. De interne Belgische warboel heeft lange tijd gezorgd voor een mistgordijn waarbij Nederland niet meer wist of het met België of met Vlaanderen moest praten. Niet te verwonderen: de bevoegdheden zijn zelfs binnen België niet eenduidig noch rechtlijnig vastgelegd. De roep om homogene bevoegdheden wordt er nog steeds niet gehonoreerd. Dat alles lijkt nu toch wel wat helderder door te dringen, getuige daarvan het topoverleg dat aan intensivering toe is: roeien met de riemen die je hebt.

We noemen onszelf wel demokratieën, maar in wezen zijn we nog altijd neofeodale staten met grenzen die teruggaan op het landjepik van allang vergeten gekroonde hoofden. De inmiddels bijna folkloristische situatie in Baarle Hertog/Nassau en Castelré is daarvan een grappige karikatuur. Enkel en alleen als de “Europese Unie” zich van een verzameling grootlandbezittingen (“rijken waar de zon nooit ondergaat”, weet je wel) verkavelen naar volkeren mét hun habitat heeft die Unie nog een kans. Dan hebben de ontvoerde Nederlanders die we nu “Vlamingen” noemen nog de mogelijkheid om als zoiets als “Lagelanders” erkend te worden en met hun drieëntwintig of zowat miljoen als dusdanig in een eengemaakt Europa iets in de pap te brokken. Zoniet mogen we die hele Unie vergeten: ze is op sterven na dood.

De rest is inderdaad borrelpraat.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 14:32   #41073
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Dit is zeer juist. Maar een toenadering moet van beide kanten komen.

We weten nog altijd veel te weinig van mekaar: In Vlaanderen wordt de gedachte nog driftig verspreid dat Nederland tegen zou zijn. Dat is wel wat anders dan 2/3 vóór. Ik heb ergens gelezen dat zelfs 3/4 vóór zou zijn. De Nederlandse overheid daarentegen wil het spel korrekt spelen: géén inmenging in zogenaamd “buitenlandse” aangelegenheden. De toenadering is er pas gekomen nadat Vlaanderen internationaal verdragsrecht kreeg. Dat heeft in Nederland wel enige verwarring veroorzaakt. De interne Belgische warboel heeft lange tijd gezorgd voor een mistgordijn waarbij Nederland niet meer wist of het met België of met Vlaanderen moest praten. Niet te verwonderen: de bevoegdheden zijn zelfs binnen België niet eenduidig noch rechtlijnig vastgelegd. De roep om homogene bevoegdheden wordt er nog steeds niet gehonoreerd. Dat alles lijkt nu toch wel wat helderder door te dringen, getuige daarvan het topoverleg dat aan intensivering toe is: roeien met de riemen die je hebt.

We noemen onszelf wel demokratieën, maar in wezen zijn we nog altijd neofeodale staten met grenzen die teruggaan op het landjepik van allang vergeten gekroonde hoofden. De inmiddels bijna folkloristische situatie in Baarle Hertog/Nassau en Castelré is daarvan een grappige karikatuur. Enkel en alleen als de “Europese Unie” zich van een verzameling grootlandbezittingen (“rijken waar de zon nooit ondergaat”, weet je wel) verkavelen naar volkeren mét hun habitat heeft die Unie nog een kans. Dan hebben de ontvoerde Nederlanders die we nu “Vlamingen” noemen nog de mogelijkheid om als zoiets als “Lagelanders” erkend te worden en met hun drieëntwintig of zowat miljoen als dusdanig in een eengemaakt Europa iets in de pap te brokken. Zoniet mogen we die hele Unie vergeten: ze is op sterven na dood.

De rest is inderdaad borrelpraat.
Borrelpraat? Zeker, dadde! Zeker als er een Ollander aan mijn voordeur komt om mij één of ander waardeloos spul te verlappen weet ik al wat ik zal horen: borrelpraat!!! 't Is hier op dit forum niet beter! 't Is zeker niet voor niets dat ze in mijn streek zeggen:"Als ge van 'n Ollander niet gekloot zijn dan is dat een teken dat hij 't vergeten is!" En ze kennen de Ollanders hier al honderden jaren!

Norbert
Oud 6 november 2018, 15:24   #41074
Hollander

Standaard

Citaat:
Borrelpraat? Zeker, dadde! Zeker als er een Ollander aan mijn voordeur komt om mij één of ander waardeloos spul te verlappen weet ik al wat ik zal horen: borrelpraat!!! 't Is hier op dit forum niet beter! 't Is zeker niet voor niets dat ze in mijn streek zeggen:"Als ge van 'n Ollander niet gekloot zijn dan is dat een teken dat hij 't vergeten is!" En ze kennen de Ollanders hier al honderden jaren!

Norbert
Weet u zeker dat het geen Brabanders of Zeeuwen zijn die aan uw deur komen?
Oud 6 november 2018, 15:26   #41075
Hollander

Standaard

Citaat:
Neen, ik kan niet aangeven waarom Nederland dwarsligt of -lag bij de uitdieping van de Westerschelde omdat ik al die berichtgeving daarover niet bewaard heb.. En ik heb nu geen tijd om er naartoe te zoeken ook! Maar, waarom dat niet in de media van het (echte) Holland stond? Ik weet het niet maar ik vermoed dat dit toch wel een regelrechte bekentenis van Nederland zou ingehouden hebben. Maar daaraan ziet ge dat de Belgen de Nederlanders toch nog niet echt vertrouwen, hé? Ik zou maar ophouden met dat fantaseren, hier, over een (con)federalisme tussen Vlaanderen en Nederland. Ik zei het hier al eerder: de plannen voor een nieuw zeekanaal tussen Gent en de Belgische kust liggen al jarenlang klaar. Als jullie moeilijk gaan doen, welaan dan: wij kunnen dat ook!

Norbert
Opmerkelijk, u poneert dat Hollanders dwarsliggen. U heeft geen zin om naar onderbouwing te zoeken, noch heeft u deze paraat. Maar het bewijs daarvoor is dan dat de 'Hollandse' media er NIET over praten?

zo heb je natuurlijk voor jezelf altijd gelijk.
Oud 6 november 2018, 17:12   #41076
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Weet u zeker dat het geen Brabanders of Zeeuwen zijn die aan uw deur komen?
Dat speelt bij mij geen rol!

Norbert
Oud 6 november 2018, 17:17   #41077
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen en Nederland zouden wel goed samen gaan. Het culturele verschil tussen Vlaanderen en Nederland is veel kleiner dan dat tussen Vlaanderen en Wallonië. Wie als Vlaming in het buitenland gewoond heeft zal dat wel kunnen beamen. Vlamingen en Nederlanders trekken samen op culturele activiteiten. Terwijl op de feestjes op de Belgische ambassades er toch gemakkelijk groepjes ontstaan naargelang de taal en het gewest.

Aan jaren omzwervingen heb ik heel wat Nederlandse vrienden overgehouden maar geen enkele Waal of Franstalige Brusselaar. Eigenaardig genoeg wel een paar Fransen.

Laatst gewijzigd door Bach : 6 november 2018 om 17:22.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 17:23   #41078
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Norbert
Het is toch niet omdat jij van iets nog nooit gehoord hebt dat je telkens de echtheid ervan moet betwijfelen en onmiddellijk komen aandraven met "Kunt ge dat bewijzen?" Het is zo frequent bij jou dat het gewoon voorspelbaar wordt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 17:31   #41079
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Opmerkelijk, u poneert dat Hollanders dwarsliggen. U heeft geen zin om naar onderbouwing te zoeken, noch heeft u deze paraat. Maar het bewijs daarvoor is dan dat de 'Hollandse' media er NIET over praten?

zo heb je natuurlijk voor jezelf altijd gelijk.
Natuurlijk heb ik gelijk! Want ik heb nog nooit een Nederlander over zijn eigen misdaden ten opzichte van het buitenland horen praten!

Norbert
Oud 6 november 2018, 17:37   #41080
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is toch niet omdat jij van iets nog nooit gehoord hebt dat je telkens de echtheid ervan moet betwijfelen en onmiddellijk komen aandraven met "Kunt ge dat bewijzen?" Het is zo frequent bij jou dat het gewoon voorspelbaar wordt.
Houdt u dan maar bezig met voorspellen!

Norbert
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be