Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 mei 2021, 01:39   #401
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

/
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 mei 2021 om 01:39.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2021, 18:52   #402
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Van mij mag, als een meerderheid dat persé wil, ook de monarchie als staatsvorm gebruikt worden. Maar dan wel, uit democratische overwegingen, alleen als die 100% protocollair is. Maar een republiek is natuurlijk het betere alternatief. Dan moeten we ook ons hoofd niet breken of we dan kiezen voor het huis van Oranje of de Coburgs. Alhoewel een verstandshuwelijk tussen beide families misschien ook een optie is.
Wat moet je met die koninklijke opvreters ? Liever een republiek. Alleen met een referendum mogen ze blijven en anders wegwezen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2021, 10:49   #403
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ps: 'Dietsland' komt mij veel te archaïsch over en hoe vertaal je dat trouwens in het Frans en Engels?
Geachte Hendrik de Stoute

De vertaling voor Diets is "thiois", in het Luikerwaals: "tixhe" (vgl. Diets-Heur = Heure-le-Tixhe) en in het Walms (Gaumais): "tige" of "tiche" (vgl. Meix-le-Tige = Deutschmeer en Audun-le-Tiche = Deutschoth ofte Adicht).

De Nederlandse taal wordt in het Engels "Dutch" (< Diets) geheten.

Dietsland = Pays thiois = Dutchland

Hoogachtend
__________________
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2021, 11:09   #404
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht

Ps: 'Dietsland' komt mij veel te archaïsch over
Nogmaals geachte heer Hendrik de Stoute

De benaming "Dietsland" werd door u als te verouderd bevonden. Enkele benamingen der Nederlandse deelgebieden op uw afbeelding zijn eveneens als verouderd, verkeerd of on-Nederlands te beschouwen.

De spelling van Drente werd sinds 2006 als "Drenthe" ambtelijk vastgelegd. De huidige spelling eist uiteraard een weergave zonder h. Het stadsbestuur spelde stellig met h wegens het vermeend geschiedkundig overkomen (vgl. de th in Griekse woorden).
De tweede s in "Overijssel" dient geschrapt te worden, Overijsel dus.
Het bestanddeel "Flevo-" in Flevoland heeft betrekking op een verbogen gedaante der Latijnse spelling Flevum. Het betreft in dit geval een oorspronkelijk Germaanse benaming (*Flewa = vloeiend water). De rein Nederlandstalige klankontwikkeling luidt echter "Vlie".
Zoals eerder meegedeeld is "Luxemburg" een vernederlandste (of verduitste) weergave ener verwaalste benaming (Luxembourg). De oorspronkelijke benaming is Lützelburg of later Lützenburg (de kleine of luttele burcht).
Een n voor b schijnt voor de Walen moeilijk uitspreekbaar te zijn, vandaar een wijziging tot -m- (vgl. ook het jongere Württemberg in stede van het oudere Wirtenberg).
De verschoven tz-klank werd door de Walen tot een tweevoudige s vereenvoudigd en in het Middelnederlands als -ts- weergegeven (Lutsenborg). Dergelijk s-klank werd dikwijls met een x weergegeven. De uitspraak -ks- is volstrekt verkeerd.
De niet-verschoven, rein Nederlandstalige benaming zou "Lettenburg" luiden.
De benaming Limburg is op een ander gebied verschoven (Hertogdom Limburg => Nedermaas).
De begin F- in Friesland is on-Nederlands. Tijdens de elfde eeuw is een stemloze begin f- in het Nederlands algemeen tot een stemhebbende v- verzacht. De rein Nederlandstalige spelling is dus "Vriesland" en bv. ook Vrankrijk. Begin f- komt ook voor in geleende woorden na het voltrekken van deze middeleeuwse klankontwikkeling. Deze klankontwikkeling is echter ondertussen tijdens de laatste eeuwen in de Noordelijke Nederlanden teruggelopen.

Op uw afbeelding worden de gestolen gedeelten van Vlaanderen en Henegouwen in Vrankrijk niet vertoond. Deze gebieden vallen onder het Noorden (59) zonder het Kamerijkse (zelfstandig).
Het Nauw van Kales (62) valt eveneens onder de Nederlanden.
De streek van Gavelen ofte Givet (Waalse uitspraak: Djivet) drijft een wig in het Naamse en behoorde tot het einde der 17de eeuw tot het Hoogstift Luik en dus tot de Zuidelijke Nederlanden. In dit gebied wordt net als aan de overzijde een Waalse tongval gesproken (in enge zin). De benaming Givet [= Gabelium vgl. gave] schijnt een Germaanse vertaling van het naburige Feschaux [= Fiscalium vgl. fiscus] te zijn.

Hoogachtend
__________________
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.

Laatst gewijzigd door Koenaard Depuydt : 29 mei 2021 om 11:10.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 15:00   #405
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 19.157
Standaard

't land of 't rijk en als hoofdstad 't stad
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

De islamieten zijn de kolonisatoren.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2021, 10:16   #406
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Welke benaming voor de herenigde Nederlanden ?
Utopia of Fatasia.
Antwerpen natuurlijk
de rest vh gebied is een louter wingewest dat maximaal geëxploiteerd en uitgebuit dient te worden ifv de enige stad die er toe doet.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2021, 19:41   #407
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Antwerpen natuurlijk
de rest vh gebied is een louter wingewest dat maximaal geëxploiteerd en uitgebuit dient te worden ifv de enige stad die er toe doet.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2021, 19:47   #408
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.568
Standaard

Na de aansluiting zie ik het taalgebruik meer richting het Hollands opschuiven. Immers, we worden onderdeel van een land waar de Randstad de grootste culturele invloed heeft. Verkavelingsvlaams wordt dan meer een regionaal dialect in dat scenario en daarnaast zouden ook nog dialecten als het West-Vlaams blijven bestaan, natuurlijk.

Die van Antwerpen en die van de Vlaanders blijven in die situatie verschillen, maar het ABN zou meer ingang krijgen in meer aspecten van ons leven. Logisch ook wanneer je tot een groter geheel hoort en de contacten via de media vergroot worden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 juni 2021 om 19:49.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2021, 20:01   #409
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.521
Standaard

Kunnen we het niet eenvoudig bij “De Nederlanden” houden? Of “De Lagelanden”?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2021, 20:23   #410
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Kunnen we het niet eenvoudig bij “De Nederlanden” houden? Of “De Lagelanden”?
Ja, maar, zie mijn laatste post op de vorige bladzijde !!

De Nederlanden
zou historisch zeer korrekt voor dat gedeelte van de Nederlanden dat enigszins zou kunnen herenigd worden, - mits veel goede politiek die er mijn inziens echter nooit zal zijn - met name de Benelux, of voor wat men in Wikipedia aanduidt met de onnozele benaming Heel-Nederland. De Franse Nederlanden en de Pruisische Nederlanden zijn we immers definitief kwijt.

In die konfederatie waarvan de Nederlandssprekende Nederlanden in mijn visie 1 vd. 4 deelstaten zouden zijn, houd ik het voor dat gedeelte van de konfederatie bij Dietsland.
(Voor wat men in Wikipedia aanduidt met de onnozele benaming Groot-Nederland.)
En dat evenzeer om de historische redenen die ik elders in deze draad uit de doeken deed.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juni 2021 om 20:53.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2021, 20:33   #411
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Na de aansluiting zie ik het taalgebruik meer richting het Hollands opschuiven. Immers, we worden onderdeel van een land waar de Randstad de grootste culturele invloed heeft. Verkavelingsvlaams wordt dan meer een regionaal dialect in dat scenario en daarnaast zouden ook nog dialecten als het West-Vlaams blijven bestaan, natuurlijk.

Die van Antwerpen en die van de Vlaanders blijven in die situatie verschillen, maar het ABN zou meer ingang krijgen in meer aspecten van ons leven. Logisch ook wanneer je tot een groter geheel hoort en de contacten via de media vergroot worden.
Ik heb ook al gedacht dat ons AN dan meer Hollands gekleurd zou worden ipv van Vlaams. Maar onderschat de kracht van de media niet.
In de weliswaar "unitaire" Dietse staat die ik vooropstel zou natuurlijk de VRT moeten kunnen blijven bestaan als openbare omroep. En waarom zouden al de Vlaamse kommerciële zenders verdwijnen ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juni 2021 om 20:37.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2021, 20:37   #412
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.568
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik heb ook al gedacht dat ons AN dan meer Hollands gekleurd zou worden ipv van Vlaams. Maar onderschat de kracht van de media niet.
In de weliswaar unitaire Dietse staat die ik vooropstel zou natuurlijk de VRT moeten kunnen blijven bestaan als staatszender, en waarom zouden al de Vlaamse kommerciële zenders verdwijnen ?
We zullen zien. Taal is een merkwaardig iets. Noord-Brabanders zijn verre van Hollanders geworden, ook al is hun taalgebruik door het Hollands beïnvloed. Wel is het zo dat men van mij ook zegt dat mijn taalgebruik meer richting dat van een Nederlander is opgeschoven de laatste jaren, ook al ben ik duidelijk een Vlaming. Uitroepen als 'allez' en 'amai' behoren echter nog steeds tot mijn dagelijkse woordenschat.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 juni 2021 om 20:39.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2021, 23:13   #413
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
We zullen zien. Taal is een merkwaardig iets. Noord-Brabanders zijn verre van Hollanders geworden, ook al is hun taalgebruik door het Hollands beïnvloed. Wel is het zo dat men van mij ook zegt dat mijn taalgebruik meer richting dat van een Nederlander is opgeschoven de laatste jaren, ook al ben ik duidelijk een Vlaming. Uitroepen als 'allez' en 'amai' behoren echter nog steeds tot mijn dagelijkse woordenschat.
In Nederland gebruiken we niet zoveel franse woorden als in Vlaanderen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2021, 20:40   #414
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

https://youtu.be/0skGGd6WngA

Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2021, 22:26   #415
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
In Nederland gebruiken we niet zoveel franse woorden als in Vlaanderen.
Dat is niet helemaal waar, we gebruiken vreemd genoeg dan wel weer vaak andere Franse woorden....
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2021, 22:29   #416
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik heb ook al gedacht dat ons AN dan meer Hollands gekleurd zou worden ipv van Vlaams. Maar onderschat de kracht van de media niet.
In de weliswaar "unitaire" Dietse staat die ik vooropstel zou natuurlijk de VRT moeten kunnen blijven bestaan als openbare omroep. En waarom zouden al de Vlaamse kommerciële zenders verdwijnen ?
VRT en NOS/NRT zouden logischerwijs moeten fuseren, wil niet zeggen dat ze niet allebei nog een kanaal kunnen hebben. Laat de commerciële zenders het lekker onderling uitvechten of ook fuseren, het is maar wat de markt dicteert....
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2021, 22:33   #417
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Kunnen we het niet eenvoudig bij “De Nederlanden” houden? Of “De Lagelanden”?
Dan stem ik voor de Nederlanden eventueel Les Pays de par-deça in het Frans
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2021, 07:51   #418
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
In Nederland gebruiken we niet zoveel franse woorden als in Vlaanderen.
Behalve 'zus dorans' enzo?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2021, 08:14   #419
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.568
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Behalve 'zus dorans' enzo?
'Etage' zeggen ze waar wij 'verdieping' zeggen, ook al kennen zij ook het woord 'verdieping' en gebruiken ze dat evenzeer. Veel leenwoorden zoals 'dossier' worden juist uitgesproken i.p.v. verbasterd al hoor ik er ook 'restaurant' vaak verbasterd uitgesproken. En sommige Vlamingen spreken 'dossier' wel op z'n Frans uit.

Laatst gewijzigd door Weyland : 11 juni 2021 om 08:19.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2021, 00:07   #420
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Na de aansluiting zie ik het taalgebruik meer richting het Hollands opschuiven.
Stinkt dat niet naar Anschluß.....?

Voor een in Diets perspektief politiek korrekt woordgebruik stel ik hereniging voorop....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 juni 2021 om 00:12.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be