Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 december 2008, 10:52   #401
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 22.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het grootste probleem dat franstaligen bij mij op het werk ondervinden is dat ze op school standaardnederlands leren, maar dat bijna iedereen dialect spreekt, ook op het werk, ook in Brussel.
Overigens merk je dat franstaligen die bvb. in West-Vlaanderen wonen (of anderstaligen) dialect aanleren en spreken en geen AN.
Wat een onzin. Zeker de helft van de Vlamingen kan standaardnederlands spreken en doet dat ook buiten de eigen kring. Daarnaast spreekt 80 tot 90 pct verkavelingsvlaams, wat zo goed op het op school geleerde standaardnederlands gelijkt dat het quasi perfect verstaanbaar is.

Het lijkt erop dat dit alweer één van de honderden uitvluchten (vele zijn van racistische aard) is om geen Nederlands te moeten leren en spreken.
__________________
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 10:55   #402
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk dat u niet echt door heeft waar het eigenlijk om draait. Dit gaat niet om tweetaligheid, en al evenmin met de aanwezigheid van Frans- of anderstaligen in de Rand.

Alles draait rond de houding die Franstaligen aannemen waarbij zij ervan uitgaan dat zij hun eigen taal in alle omstandigheden moeten kunnen blijven spreken. D�*�*r zit het probleem.
Veel, de meeste, franstaligen in de rand kunnen Nederlands spreken, maar zouden graag het recht hebben hun eigen taal te spreken in, bvb., de gemeenteraad, of het recht te hebben formulieren in eigen taal te ontvangen.
Met andere woorden, ze zouden graag zien dat deze tweetalige streek ook officieel tweetalig wordt, dat de administratie zich aanpast aan de realiteit.

Het draait niet om het recht altijd en overal Frans te spreken, althans dat is niet mijn ervaring. Misschien geldt dat wel voor bepaalde FDF'ers, maar je kunt het niet veralgemenen. Wat ik zie is dat veel franstaligen in de rand en Brussel, en ook franstaligen van allochtone afkomst, veel moeite doen om Nederlands te leren de laatste jaren.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 10:57   #403
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 22.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wel, uw oplossing voor dit probleem, Brussel gewoon aansluiten bij Vlaanderen, zal van Vlaanderen in de praktijk een tweetalige regio maken, met ongeveer een zesde van de bevolking die franstalig is.
Ik denk het niet. Het zgn. Brusselse gewest kan gerust opgeheven worden zonder een aanpassing van het taalstatuut: alle gemeenten behouden gewoon het statuut dat ze nu hebben en de taalwetgeving blijft gewoon wat ze is. Brussel kan een zesde provincie worden met - indien ze dat wensen - een eigen taalstatuut. Als de Belgische staat niet meer zou bestaan, is er zelfs geen bezwaar om de zes faciliteitengemeenten, en misschien nog meer randgemeenten, bij die provincie te voegen.

Citaat:
Een andere oplossing is de rand aansluiten bij Brussel. Op die manier wordt een officieus tweetalig gebied aangesloten bij een officieel tweetalig gebied, en kan Vlaanderen gewoon eentalig blijven.
U weet dat dit nooit zal gebeuren.

Verder doe ik alsof ik uw vervalsend gebruik van het begrip "tweetalig" niet gehoord heb.
__________________
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:09   #404
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het Frans is historisch aanwezig in Vlaanderen,
Historisch ? Hahaha, enkel wat adel was franstalig, een mode-verschijnsel... En na de bezetting van onze landen door Frankrijk; werd het Frans 'ingevoerd'. Wat zelfs een Duitse bezetter nooit deed met zijn taal.

Citaat:
en de meest gesproken taal
Je lult uit je nek.
Het Nederlands is de meest gesproken taal in België.


Citaat:
het is ook de tweede taal in Vlaanderen.
(Bijna) Verleden tijd. Engels is belangrijker dan het Frans, en heeft meer uitstraling dan het ouwbollige Frans. De jeugd kent beter Engels (als tweede vreemde taal in het onderwijs) dan Frans (als eerste vreemde taal in het onderwijs). We leven dan ook in een angelsaksisch onderdompelde wereld. En gelukkig niet meer in een eng-denkend francofoon nauw eilandje.

Citaat:
Er is misschien meer werk in WalloniË dan in Vlaanderen maar ik merk toch dat de talenkennis in Vlaanderen achteruit gaat en in Wallonië (licht) vooruit.
Er is geen achteruitgang van de talenkennis in Vlaanderen. Integendeel zelfs ! Meer mensen dan pakweg 50 jaar geleden beheersen het Frans én het Engels én het Duits. Wel is het zo dat er een taalverschuiving plaatsvindt : Engels als belangrijkste vreemde taal...
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 1 december 2008 om 11:12.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:10   #405
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Wat een onzin. Zeker de helft van de Vlamingen kan standaardnederlands spreken en doet dat ook buiten de eigen kring. Daarnaast spreekt 80 tot 90 pct verkavelingsvlaams, wat zo goed op het op school geleerde standaardnederlands gelijkt dat het quasi perfect verstaanbaar is.

Het lijkt erop dat dit alweer één van de honderden uitvluchten (vele zijn van racistische aard) is om geen Nederlands te moeten leren en spreken.
De meeste Vlamingen kunnen AN spreken, maar doen het bijna nooit. De meerderheid van mijn West-Vlaamse collega's spreekt alleen West-Vlaams, ook tegen niet-West-Vlamingen.
Ook mensen van bvb. Aalst, Gent of de Kempen hebben een zware regionale tongval, net als Brusselse Vlamingen. Voor iemand die op school of in Nederland AN geleerd heeft, is het bijzonder moeilijk al die verschillende dialecten te verstaan. "Verkavelingsvlaams" wordt gesproken als Vlamingen uit verschillende streken met elkaar spreken, en is inderdaad gemakkelijker te verstaan. Maar een groep West-Vlamingen bvb. zal zelden "verkavelingsvlaams" of AN spreken onder elkaar, ook niet als er een paar franstaligen of niet-West-Vlamingen tussenzitten.
Alleszins wordt dit door franstalige collega's als het grootste probleem ervaren. Het zijn mensen die vrij goed AN spreken, maar niet meer meekunnen eens het dialect de overhand krijgt.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van het milieu. De intelligentia zal vlugger AN spreken, maar aan de fabrieksband bvb. zul je zelden AN horen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:12   #406
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 1 december 2008 om 11:12.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:15   #407
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.289
Standaard

E. Gidius

Citaat:
Ik denk het niet. Het zgn. Brusselse gewest kan gerust opgeheven worden zonder een aanpassing van het taalstatuut: alle gemeenten behouden gewoon het statuut dat ze nu hebben en de taalwetgeving blijft gewoon wat ze is. Brussel kan een zesde provincie worden met - indien ze dat wensen - een eigen taalstatuut.
Dan worden ze wel bestuurd door een eentalig nederlandstalig gewest, dat zullen ze nooit aanvaarden, dan worden de franstaligen een onderdrukte minderheid van meer dan een miljoen zielen. Als het Vlaamse niveau niet tweetalig wordt, komt Brussel niet bij Vlaanderen, zo simpel is het.



Citaat:
Als de Belgische staat niet meer zou bestaan, is er zelfs geen bezwaar om de zes faciliteitengemeenten, en misschien nog meer randgemeenten, bij die provincie te voegen.
En welk verschil maakt dat nu? Waarom machten tot belgië iet meer bestaat?



Citaat:
Verder doe ik alsof ik uw vervalsend gebruik van het begrip "tweetalig" niet gehoord heb.
Waarom vervalsend?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:15   #408
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het grootste probleem dat franstaligen bij mij op het werk ondervinden is dat ze op school standaardnederlands leren, maar dat bijna iedereen dialect spreekt, ook op het werk, ook in Brussel.
Overigens merk je dat franstaligen die bvb. in West-Vlaanderen wonen (of anderstaligen) dialect aanleren en spreken en geen AN.
Zie mijn posting op http://forum.politics.be/showthread....115233&page=20

Het is een kwestie van goede wil. En die ontbreekt bij de meeste Franstaligen (niet alleen Belgen).
Als ik op een plaats terecht kom waar "ander" Frans gesproken wordt (in Canada, op één of ander Frans platteland, ...) dan ik geleerd heb moet ik mij ook aanpassen.
Frans en bv ook Russisch zijn relatief "uniforme" talen. Andere talen zijn dat veel minder.
U moet bv uw schoolengels maar eens testen in een willekeurige Engelse plaats. Gaat lelijk tegenvallen vrees ik.

Ik ben het beu van Franstaligen te horen dat Nederlands minderwaardig is. Uw best doen helpt enorm. Desnoods "onder dwang", zoals mijn Franstalige collega's ondervonden hebben.

U gaat mij dus niet horen zeggen dat Franstaligen niet de intellectuele capaciteiten hebben om Nederlands te leren, desnoods ook een Nederlands dialect.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 1 december 2008 om 11:17.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:21   #409
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 22.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ook mensen van bvb. Aalst, Gent of de Kempen hebben een zware regionale tongval, net als Brusselse Vlamingen.
Kan je een voorbeeld geven van een land waar dit niet het geval is?
__________________
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:24   #410
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De meeste Vlamingen kunnen AN spreken, maar doen het bijna nooit. De meerderheid van mijn West-Vlaamse collega's spreekt alleen West-Vlaams, ook tegen niet-West-Vlamingen.
Er zijn ook niet zoveel Nederlandstaligen die Waals verstaan. En wat die West-Vlamingen betreft: de overgrote meerderheid (zeker die jonger zijn dan 60 jaar) zijn in staat om zich in verstaanbaar Nederlands uit te drukken.
Het voorbeeld dat u aangeeft is koren op de molen voor mensen die hun best niet willen doen.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:26   #411
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.289
Standaard

job

Citaat:
Historisch ? Hahaha, enkel wat adel was franstalig, een mode-verschijnsel... En na de bezetting van onze landen door Frankrijk; werd het Frans 'ingevoerd'. Wat zelfs een Duitse bezetter nooit deed met zijn taal.
Nee, zelfs een deel van de burgerij in de Vlaamse steden sprak Frans vanaf de middeleeuwen, nooit gehoord van de leliaerts? Ook onder de Oostenrijkers en de Spanjaarden was Frans de officiële taal van de Zuidelijke Nederlanden, en de taal van de administratie.



Citaat:
Je lult uit je nek.
Het Nederlands is de meest gesproken taal in België.
Maar niet in Brussel en omstreken.


Citaat:
(Bijna) Verleden tijd. Engels is belangrijker dan het Frans, en heeft meer uitstraling dan het ouwbollige Frans.
Frans in onze contrijen is zeker even belangrijk als het Engels. Het is ook de meest gesproken taal in Brussel, nog steeds de hoofdstad van Vlaanderen.
Als je geen Frans kent wordt het ook bijzonder moeilijk om een goede job te bemachtigen, tweetaligheid is meestal vereist.



Citaat:
De jeugd kent beter Engels (als tweede vreemde taal in het onderwijs) dan Frans (als eerste vreemde taal in het onderwijs). We leven dan ook in een angelsaksisch onderdompelde wereld. En gelukkig niet meer in een eng-denkend francofoon nauw eilandje.
Dat heeft alles te zien met het schabouwelijke taalonderwijs. Kinderen leren Engels door middel van muziek en films, niet op school.



Citaat:
Er is geen achteruitgang van de talenkennis in Vlaanderen. Integendeel zelfs ! Meer mensen dan pakweg 50 jaar geleden beheersen het Frans én het Engels én het Duits.
Er is zeker een achteruitgang van het Frans. Oudere Vlamingen spreken over het algemeen beter Frans dan jongeren.(natuurlijk ook afhankelijk van streek en opleiding). Weinig Vlamingen spreken goed Duits. De kennis van het Engels is inderdaad verbeterd, maar dat is een wereldwijd fenomeen.





Citaat:
Wel is het zo dat er een taalverschuiving plaatsvindt : Engels als belangrijkste vreemde taal...

Afhankelijk van de streek.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:29   #412
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Teveel kleine bedenkingen om ieder apart te siteren ....

Vlamingen zijn blijkbaar wat koppig; ze houden nogal vast aan hun dialekt (of sommigen durven denken dat ze gewoonweg te dom zijn ....) en dat maakt dat anderstaligen het wat moeilijker hebben om die Vlaming te leren verstaan. Maar moeilijk gaat ook. En dat moet de anderstalige toch niet weerhouden om ... een kiesbrief niet te verstaan.
Kunt ge u dat nu begot inbeelden: ge weet doorgaans dat er verkiezingen aankomen, ge woont waar ge woont, en dan krijgt ge zo'n brief binnen ... en dan gaat gij van uw lat geven om die kiesbrief te laten vertalen .... amai mijn teelballen


Merksem 'behoort' tot Antwerpen. Of is er een aanvulling van.
Menen en Kortrijk vullen Lille-Roubaix aan; beiden 'behoren' tot mekaar.
Niets belet van Brussel om zich zo ook te verhouden met de Vlaamse rand. Geen Brusselaar moet zich geambeteerd voelen als hij een vliegtuig wil nemen, om zich naar Zaventem of naar "Brussel-Zuid" te gaan.
Ook niet als er een echte staatsgrens tussen de luchthaven en hun woonplaats zou bevinden. Die van Kortijk gaan maar al te vaak en zonder problemen naar Lille.


Iedere gemeente kan een beleid voeren om bepaalde mensen in gelegenheid te stellen om een sosiale bouwgrond of een sosiale woning te bekomen.
Iedere gemeente moet een beleid voeren waarbij men zich blijft thuis voelen (sosiale kohesie enz. bla bla) in de gemeente waar men sedert generaties zich thuis gevoeld heeft.
Gegeven de drang van het opschuiven van de taalgrens, behoort daartoe dat publieke vertoningen of manifestaties zoals een markt, in een bepaalde taal gebeuren.
Bemerk dat, als er een staatsgrens zou gemaakt worden van de taalgrens, die drang op één keer kompleet zou wegvallen; en er zo zo niet meer onnozel gereglementeerd moeten worden.




Het gewest Brussel behoort niet aan ofwel de Vlamingen ofwel de Walen, en zelfs niet aan uitsluitend de inwoners van één bepaalde gemeente in dat gewest, of zelfs niet alle gemeenten in dat gewest.
Immers, de stad Antwerpen heeft ook geen "alleen"zeggenschap over de provinsie Antwerpen, of de Vlaamse Gemeenschap, of het Vlaams Gewest.

Over het grondgebied en de inwoners van de gemeenten van het gewest Brussel, hangt een overheid die betiteld wordt als 'Vlaamse gemeenschap' en 'Franstalige gemeenschap' (en voorlopig nog, spijtig, de B. federale overheid).
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:29   #413
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 22.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dan worden ze wel bestuurd door een eentalig nederlandstalig gewest, dat zullen ze nooit aanvaarden,
Waarom zouden ze dat niet kunnen aanvaarden? Marokkanen in Nederland, Elzassers in Frankrijk, Basken in Spanje etc. leven ook in een staat die op het hoogste niveau bestuurd wordt in één taal. Op regionaal niveau kunnen ze wel in hun taal terecht.

Kan een bezwaar daartegen anders dan van racistische aard zijn?

Citaat:
dan worden de franstaligen een onderdrukte minderheid van meer dan een miljoen zielen.
Jij zegt dat, maar ik begrijp niet waarom dat zo'n onontkoombare waarheid zou zijn.

Citaat:
Als het Vlaamse niveau niet tweetalig wordt, komt Brussel niet bij Vlaanderen, zo simpel is het.
On verra. Er zijn best andere, veel essentiëlere factoren dan taal die kunnen maken dat de absurde Brusselse gewestgrenzen aan belang gaan verliezen.

Citaat:
En welk verschil maakt dat nu? Waarom machten tot belgië iet meer bestaat?
Omdat in de Belgische context elke verandering van taalstatuut en grenzen leidt tot eenzijdige annexatie en wegvagen van het Nederlandstalige element.

Citaat:
Waarom vervalsend?
Je weet best dat tweetaligheid in Brussel een lachertje is en dat het ook niet nagestreefd worden. De Brusselse realiteit heeft met tweetaligheid niets te maken, in het beste geval wordt hier en daar wat Nederlands gedoogd omdat het wettelijk verplicht is.
__________________

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 1 december 2008 om 11:31.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:31   #414
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Zie mijn posting op http://forum.politics.be/showthread....115233&page=20

Het is een kwestie van goede wil. En die ontbreekt bij de meeste Franstaligen (niet alleen Belgen).
Als ik op een plaats terecht kom waar "ander" Frans gesproken wordt (in Canada, op één of ander Frans platteland, ...) dan ik geleerd heb moet ik mij ook aanpassen.
Frans en bv ook Russisch zijn relatief "uniforme" talen. Andere talen zijn dat veel minder.
U moet bv uw schoolengels maar eens testen in een willekeurige Engelse plaats. Gaat lelijk tegenvallen vrees ik.

Ik ben het beu van Franstaligen te horen dat Nederlands minderwaardig is. Uw best doen helpt enorm. Desnoods "onder dwang", zoals mijn Franstalige collega's ondervonden hebben.

U gaat mij dus niet horen zeggen dat Franstaligen niet de intellectuele capaciteiten hebben om Nederlands te leren, desnoods ook een Nederlands dialect.
Niemand zegt dat Nederlands minderwaardig is. Maar de goede wil om met anderstaligen "schoon" AN te spreken ontbreekt meestal.
Onlangs stond er in de krant een artikel over lessen "Brugs" ingericht door het stadsbestuur. De reactie van alle deelnemers (franstaligen, Nederlanders, allochtonen maar ook een Limburger) was veelbetekenend: op de werkvloer, op café, onder vrienden is de taal Brugs of West-Vlaams, en als je dat niet beheerst kun je nooit integreren of erbij horen.

Laatst gewijzigd door tomm : 1 december 2008 om 11:32.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:33   #415
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dan worden ze wel bestuurd door een eentalig nederlandstalig gewest
Dus volgens uw redenering zal Brussel voor een Vlaamse regering geen eigen afgevaardigden kunnen verkiezen?

Citaat:
dat zullen ze nooit aanvaarden, dan worden de franstaligen een onderdrukte minderheid
Waarom 'onderdrukt'?

Citaat:
van meer dan een miljoen zielen.
Dat aantal durf ik sterk te betwijfelen.


Citaat:
Als het Vlaamse niveau niet tweetalig wordt, komt Brussel niet bij Vlaanderen, zo simpel is het.
Waarom zouden Franstaligen die in de rest van Vlaanderen (buiten Brussel dus) wonen in een Vlaams staatsverband ineens meer rechten en privileges moeten krijgen dan in een Belgisch staatsverband? Moet Turks of Arabisch dan ineens ook een officiële taal worden, enkel en alleen omdat het Belgische niveau er niet meer is?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:39   #416
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 22.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat heeft alles te zien met het schabouwelijke taalonderwijs.
Volgens diverse onafhankelijke onderzoeken, ondermeer van de OESO, behoort het Vlaams onderwijs tot de beste ter wereld. Ook het taalonderwijs. De resultaten bewijzen dat trouwens: er zijn maar weinig Vlamingen die niet een elementaire conversatie kunnen voeren in het Engels en het Frans, en vaak ook het Duits. Vergeleken met onze buurlanden, is deze taalkennis uitzonderlijk.

Het wordt vermoeiend als je elementaire feiten blijft negeren. Maar misschien had je het over het Franstalig onderwijsnet?
__________________
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:49   #417
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.289
Standaard

E. Gidius

Citaat:
Waarom zouden ze dat niet kunnen aanvaarden? Marokkanen in Nederland, Elzassers in Frankrijk, Basken in Spanje etc. leven ook in een staat die op het hoogste niveau bestuurd wordt in één taal. Op regionaal niveau kunnen ze wel in hun taal terecht.
Als Brussel bij Vlaanderen komt, zijn franstaligen geen kleine minderheid meer, maar een bijna even grote minderheid als de franstaligen in Zwitserland, en die zouden NOOIT aanvaarden dat het hoogste niveau eentalig Duits wordt.
Overigens waarom zouden ze er vrijwillig voor kiezen een taalminderheid te worden in Vlaanderen, vooral als je ziet hoe Vlaanderen de huidige franstalige minderheid behandelt.




Citaat:
Jij zegt dat, maar ik begrijp niet waarom dat zo'n onontkoombare waarheid zou zijn.
Kijk eens naar de rand, volgens verschillende rapporten van de raad van Europa onderdrukt Vlaanderen de franstalige minderheid. Het minderhedenverdrag werd overigens niet geratificeerd.



Citaat:
On verra. Er zijn best andere, veel essentiëlere factoren dan taal die kunnen maken dat de absurde Brusselse gewestgrenzen aan belang gaan verliezen.
Economische factoren natuurlijk. Maar in een verenigd Europa hoeven staatsgrenzen niet noodzakelijk een hinder te vormen voor de economie. En bestuursgrenzen in de Belgische context nog minder. Voor de economische situatie van Brussel blijft België zowiezo de beste oplossing, want niet alleen de rand hoort bij de Brusselse invloedssfeer, ook Vilvoorde, Waterloo, Braine-l'Alleud, Halle, etc.




Citaat:
Omdat in de Belgische context elke verandering van taalstatuut en grenzen leidt tot eenzijdige annexatie en wegvagen van het Nederlandstalige element
.

Onzin, Nederlands blijft aanwezig in brussel, ondanks het feit dat Vlamingen slechts een relatief kleine minderheid van de bevolking uitmaken.



Citaat:
Je weet best dat tweetaligheid in Brussel een lachertje is en dat het ook niet nagestreefd worden. De Brusselse realiteit heeft met tweetaligheid niets te maken, in het beste geval wordt hier en daar wat Nederlands gedoogd omdat het wettelijk verplicht is.
Dat is onzin, op de meeste plaatsen tegenwoordig kun je in het Nederlands terecht, ook in de horeca, aan de loketten, etc. de situatie is echt veranderd in vergelijking met 10 jaar geleden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:55   #418
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Niemand zegt dat Nederlands minderwaardig is. Maar de goede wil om met anderstaligen "schoon" AN te spreken ontbreekt meestal.
Onlangs stond er in de krant een artikel over lessen "Brugs" ingericht door het stadsbestuur. De reactie van alle deelnemers (franstaligen, Nederlanders, allochtonen maar ook een Limburger) was veelbetekenend: op de werkvloer, op café, onder vrienden is de taal Brugs of West-Vlaams, en als je dat niet beheerst kun je nooit integreren of erbij horen.
Heeft u zich al eens proberen te integreren in een Ardens dorp in de provincie Luxemburg?
Ik niet, maar collega's van mij die van daar afkomstig zijn, beweren dat dat onmogelijk is.
Als u graag wilt integreren in Brugge, vermoed ik dat u heel ver komt als u Brugs wilt leren.
U veralgemeent. Uw houding t.o.v. het Nederlands en Nederlandstaligen is dubieus en getuigt NIET van een positieve ingesteldheid. Eigenlijk raadt u anderstaligen af van Nederlands te leren omdat het volgens u een hopeloze zaak is.
Deze houding niet alleen Vlaams-onvriendelijk maar Belgisch-onvriendelijk is.

PS: Ik ken tamelijk veel Oost-Europese immigranten. NIEMAND van hen beweert dat Nederlands leren een onmogelijke zaak is en dat dat een barrière is om te integreren. Het vergt wel een zekere inspanning natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 1 december 2008 om 12:02.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 12:00   #419
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Volgens diverse onafhankelijke onderzoeken, ondermeer van de OESO, behoort het Vlaams onderwijs tot de beste ter wereld. Ook het taalonderwijs. De resultaten bewijzen dat trouwens: er zijn maar weinig Vlamingen die niet een elementaire conversatie kunnen voeren in het Engels en het Frans, en vaak ook het Duits. Vergeleken met onze buurlanden, is deze taalkennis uitzonderlijk.

Het wordt vermoeiend als je elementaire feiten blijft negeren. Maar misschien had je het over het Franstalig onderwijsnet?
Het taalonderwijs niet dacht ik. Overigens leggen die onderzoeken ook bloot dat er een grote kloof bestaat tussen het technisch en beroepsonderwijs en de "elitescholen".
Ik ken genoeg Vlamingen, ook jongeren, die bijzonder slecht Engels of Frans spreken. Over het algemeen is de kennis van het Engels overigens beter in Nederland. Weinig Vlamingen spreken meer dan een paar woorden Duits.
Het wordt tijd dat Vlaanderen zichzelf wat minder ophemelt en realistischer wordt. Noch op economisch vlak, noch op de meeste andere vlakken is Vlaanderen meer vooruitstrevend dan bvb. Nederland of Frankrijk. De hedendaagse architectuur is bedroevend, veel mensen zijn oerconservatief, en dan heb ik het nog niet over de kinderachtige en navelstarende media of de politiek. Maar dat geldt helaas ook voor Wallonië.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 12:06   #420
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het taalonderwijs niet dacht ik. Overigens leggen die onderzoeken ook bloot dat er een grote kloof bestaat tussen het technisch en beroepsonderwijs en de "elitescholen".
Ik ken genoeg Vlamingen, ook jongeren, die bijzonder slecht Engels of Frans spreken. Over het algemeen is de kennis van het Engels overigens beter in Nederland. Weinig Vlamingen spreken meer dan een paar woorden Duits.
Het wordt tijd dat Vlaanderen zichzelf wat minder ophemelt en realistischer wordt. Noch op economisch vlak, noch op de meeste andere vlakken is Vlaanderen meer vooruitstrevend dan bvb. Nederland of Frankrijk. De hedendaagse architectuur is bedroevend, veel mensen zijn oerconservatief, en dan heb ik het nog niet over de kinderachtige en navelstarende media of de politiek. Maar dat geldt helaas ook voor Wallonië.
Klopt niet. De kennis van het Engels is beter in Nederland dan in Vlaanderen, trouwens ook van het Duits. Wel is de kennis van het Frans beter in Vlaanderen dan in Nederland.
De kennis van het Engels en het Duits is algemeen gesproken véél beter in Vlaanderen en Nederland dan in Wallonië.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be