Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2004, 15:47   #401
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Lees eens een Franstalige krant. Ik citeer even uit Le Soir:

Citaat:
La promenade sportive appelée Gordel est aussi un événement flamingant, destiné �* montrer que la périphérie bruxelloise est bien flamande.
Nog even uit een andere Franstalige krant, La Libre deze keer:

Citaat:
LA VINGT-QUATRIÈME ÉDITION DU «GORDEL» («ceinture» en néerlandais), la plus grande manifestation sportive d'un jour organisée en Flandre pour souligner le caractère flamand des communes de la périphérie bruxelloise, a attiré dimanche plus de 80.000 cyclistes.

Nog verder:

Citaat:
Initiée par les mouvements culturels et sportifs flamands, elle a pour objectif de réaffirmer le caractère flamand des communes de la périphérie. Le Gordel symbolise en quelque sorte l'encerclement de Bruxelles par la Flandre.
Waarmee alweer eens bewezen wordt wat de BUbbeltjes daar zonder fiets maar mét Belze vlag kwamen doen.

In alle geval geen steun betuigen aan de Vlaamse Gordel...

Laatst gewijzigd door Peter Johan : 19 september 2004 om 00:12. Reden: Dubbel verwijderd
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2004, 15:57   #402
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik stel voor dat een groot aantal Franstaligen volgend jaar naar de Gordel gaan en er Frans spreken. We komen dan met draagbare hifi-ketens, daarin CDs met enkel en alleen Franstalige liedjes, speciaal voor het evenement.
En waarom niet Frans spreken met TAK-, VVB-, VNJleden (enz........)? Kwestie hen te laten begrijpen dat we daar het recht hebben Frans te spreken.

Het is maar een idee...........
Everytime is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2004, 16:27   #403
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ik stel voor dat een groot aantal Franstaligen volgend jaar naar de Gordel gaan en er Frans spreken. We komen dan met draagbare hifi-ketens, daarin CDs met enkel en alleen Franstalige liedjes, speciaal voor het evenement.
En waarom niet Frans spreken met TAK-, VVB-, VNJleden (enz........)? Kwestie hen te laten begrijpen dat we daar het recht hebben Frans te spreken.

Het is maar een idee...........
Ik snap het al.
Je wil graag geweld en wil dat met provocatie uitlokken.
Kwestie van Vlamingen van de onverdraagzaamheid te kunnen beschuldigen die in de aard der franstaligen ligt...
Oud 18 september 2004, 16:29   #404
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is maar een idee maar was dat ook al niet de bedoeling van de BUBbels met hun sacre drapeauke tijdens de Vlaamse Gordel en op de IJzerbedevaart?
Oud 18 september 2004, 16:30   #405
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Geweld niet. Provocatie ja. Maar ja, de Gordel is al als een provocatie beschouwd door de Franstalige inwoners van de faciliteitengemeenten. Dus een provocatie meer of minder, wat is het verschil?
Oud 18 september 2004, 16:33   #406
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het is maar een idee maar was dat ook al niet de bedoeling van de BUBbels met hun sacre drapeauke tijdens de Vlaamse Gordel en op de IJzerbedevaart?
Maar dat is iets anders. In die faciliteitengemeenten wonen een grote meerderheid Franstaligen. U wil het of niet, dat is zo. Denkt u echt dat die Franstaligen hun moedertaal zullen stoppen te gebruiken? Het is gewoon een manier om Vlamingen te laten begrijpen dat Franstaligen het recht hebben hun taal in Vlaanderen te spreken.
Oud 18 september 2004, 16:35   #407
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat de Gordel niet alleen door de Franstalige bewoners van de VLAAMSE RAND als een provocatie wordt aangevoeld hadden wij ook al door, hoor.

Wat dacht je van de gevoelens van de autochtone bewoners die blij zijn zich gesteund te voelen door Vlamingen die (nog) niet (opnieuw) aan de ONWETTIGE verfransingswoede van welbepaalde 'Belgen' ten prooi vallen?
Oud 18 september 2004, 16:38   #408
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dat is iets anders. In die faciliteitengemeenten wonen een grote meerderheid Franstaligen. U wil het of niet, dat is zo. Denkt u echt dat die Franstaligen hun moedertaal zullen stoppen te gebruiken? Het is gewoon een manier om Vlamingen te laten begrijpen dat Franstaligen het recht hebben hun taal in Vlaanderen te spreken.
Wat u schrijft, is evenwel niet aan orde. Het gaat immers niet over de huistaal van de mensen. In België is het trouwens een grondwettelijk recht dat iedereen de vrijheid heeft om het even welke taal te gebruiken buiten de door de wet omschreven bepalingen.

Wel gaat het over de taal die ambtelijk moet worden gebruikt. In Vlaanderen is dat Nederlands. Wie zich dus als Franstalige bij ons komt vestigen, weet dat. Bijgevolg is het niet aan de Franstalige taalrechten te eisen.

In het door u zo bewonderde land, Frankrijk, is dat ook zo. Iedereen mag er thuis spreken wat hij wil, maar de taal van de Republiek is tot op heden het Frans. En enkel het Frans.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2004, 16:40   #409
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jouw aardige soortgenoten mogen hun taal gebruiken zoveel ze willen. De bestuurlijke taal blijft echter Nederlands. De officiële streektaal. Of ze dat nu willen of niet.

Of zou jij het leuk vinden dan de Vlamingen in Brussel de officiële tweetaligheid aan hun laars lappen en Brussel opnieuw trachten te vervlaamsen?
Oud 30 september 2004, 17:23   #410
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Het ging hier niet om een betoging maar om een familiaal sportgebeuren. Het laatste dat men daar verwacht is beroofd te worden met veel machtsvertoon.
Het drammerige gezeur van de belgo-bruxellofielen over de Gordel is méér dan tekenend voor de leegte van héél hun deologie: ze geraken namelijk géén millimeter verder dan leugens, selectieve waarheden, censureren, .... Ze slagen er echter NOOIt in om andersdenken hun standpunt ernstig te nemen, laat staan een pertinente tegen-argumentatie te onwtikkelen.

In dit geval: weet iedereen natuurlijk dodners goed dat de gordel een manifestatie is met een meervoudig objectief, én een leuke, sportieve en familiale dag bieden aan alle deelnemers, én tegelijk elk jaar een duidelijk politiek signaal geven, een VLAAMSGEZIND signaal.

Maar ja, toen bleven ineens alle graten van die vis tegelijk in de keel steken van alle belgo-bruxellofielen van het land.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 17:51   #411
Rock Against Communism
Gouverneur

Rock Against Communism's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We komen dan met draagbare hifi-ketens,...
hoezo? Vanuit Frankrijk gaat gij even hier naar de gordel onozel komen doen? Ga dat een ander wijsmaken..
Oud 30 september 2004, 20:04   #412
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
hoezo? Vanuit Frankrijk gaat gij even hier naar de gordel onozel komen doen? Ga dat een ander wijsmaken..
Ondertussen heeft E. in een onbewaakt moment geschreven dat hij in Brussel woont, terwijl hij enkele weken daarvoor op dit forum beweerde dat hij naar Frankrijk verhuisd was.
Oud 30 september 2004, 20:22   #413
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

INderdaad. Wij weten dat hij een gefrustreerd nva-ertje is.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 20:23   #414
odinkontakt
Provinciaal Statenlid

odinkontakt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
franstaligen tonen enkel minachting voor de taal van de streek. wie geen respect opbrengt hoeft ook op geen respect te rekenen .
UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS:AANGENOMEN DOOR DE ALG.VERGADERING V/D VER.NATIES OP 10/12/1948 GOEDKEURING EN PUBLICATIE BELG.STAATSBLAD 31/03/1949: artikel 19 ..eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en uiting van zijn mening, wat het recht insluit niet verontrust te worden omwille van zijn meningen en recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen , inlichtingen en ideeen op te zoeken , te ontvangen en te verspreiden !!
odinkontakt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 20:29   #415
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Dat zal het zijn. Net zoals de flaminganten aan het uitsterven zijn. Zolang jullie julliezelf maar kunnen overtuigen...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes

Laatst gewijzigd door Distel : 30 september 2004 om 20:29.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 20:30   #416
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Waaruit mag dat dan blijken? Bewijs?
Oud 30 september 2004, 20:43   #417
odinkontakt
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Geweld niet. Provocatie ja. Maar ja, de Gordel is al als een provocatie beschouwd door de Franstalige inwoners van de faciliteitengemeenten. Dus een provocatie meer of minder, wat is het verschil?
uw franstalige copains zijn komen wonen op vlaamse bodem en hebben zich aan te passen . de rollen niet omkeren cher ami !
UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS:AANGENOMEN DOOR DE ALG.VERGADERING V/D VER.NATIES OP 10/12/1948 GOEDKEURING EN PUBLICATIE BELG.STAATSBLAD 31/03/1949: artikel 19 ..eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en uiting van zijn mening, wat het recht insluit niet verontrust te worden omwille van zijn meningen en recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen , inlichtingen en ideeen op te zoeken , te ontvangen en te verspreiden !!
Oud 2 oktober 2004, 17:36   #418
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Mijnheer gaat de openbare orde ostenttatizef en tégenoin alle wetten en regels op openbare manifestaties eens lekker provoceren, wordt uitgejouwd, er volgt wat getrek en geduw, en daarna heeft hij pijn in zijn hand.
Dringend te promoveren tot ridder in de leopold-orde (of minstens iets beter, zolang het maar blauwe bloedingen suggereert en uit Laeken komt (let op de voorkeurschrijwijze voor deze superieure wezentjes), deze koene, dappere strijder van de laatste der belgo-bruxellofiele mohahikanen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thinksamuel
Normaal laat ik commentatren op dit forum over aan de anderen. e Polemiek die hier ontstaan is verplicht me nu toch een commentaar te schrijven daar ik het was wiens vlag ontstolen werd. Aangezien ik nog geen bub-t-hemd had, had ik besloten de Belgische driekleur op mij te dragen. Inderdaad, dit kan je als provocatie beschouwen, wij gingen er echter van uit dat er intelligente mensen zouden rondlopen, die hebben we trouwens gevonden en we hadden er interessante gesprekken mee. Wij wilden op vreedzame wijze ons idee verspreiden en in gesprek gaan met wie het wilde.

Ik had de vlag op mijn rug net voor we ons zouden inschrijven toen deze van mijn rug werd getrokken. Ik vroeg deze terug en ging op de persoon af, die een lid van de Vlaams Blok Jongeren was, althans hij droeg een hemd van die beweging. Ik werd echter tegengehouden door een man van ongeveer 40 jaar, zeer kort haar en een zonnebril. De VB-jongere liep weg en ik liep achter hem aan, roepende tegende hem dat ik mijn vlag terugwou. Hij spuwde in de vlag, beschimpte me als 'Ket' en zei dat hij mij zou slaan als ik niet ophield. Ik liet hem dan maar gaan en ondertussen was onze voorzitter de politie aan het bellen.
Ik wou dit geschil vreedzaam oplossen en stapte naar iemand met een t-hemd met 'splits BHV nu!!!' op en legde hem de toestand uit. Hij zei dat ik die vlag wellicht niet zou terugzien en kon mij niet verderhelpen. Daarom stapte ik naar iemand van de VB-Jongeren en legde hem nogmaals de toestand uit. De jongeman repliceerde dat hij een universitair diploma had en zei dat ik het moest bollen. Praten had geen zin met hem dus ging ik terug naar mijn groep.
Ondertussen waren enkele andere flaminganten aan het inpraten op de ietwat radicalere mensen om die vlag terug te geven. De politie kwam langs en wij wezen de 40-jarige man aan maar die deed alsof zijn neus bloedde.
De politie zei ons dat ze zouden gaan onderhandelen maar dit leverde uiteraard geen resultaat op.
Daarna zijn we beginnen wandelen.
Dit is de waarheid zoals ik ze heb meegemaakt. Het eekt vanzelf dat ik in shock was door dit voorval. Ik dacht dat dit een Vlaams evenement was maar alleszins niet zo'n boel. Ik ben niet geraakt door de VB-jongere maar hij heeft wel uitgehaald naar mij. Ik had inderdaad pijn in m'n hand daar de vlag ruw uit mijn handen was gerukt en heb dat ook gezegd. Ik heb geen vuistslag gekregen maar hij heeft wel naar mij uitgehaald en daar ik zei dat ik pijn had hebben mijn collega's dit als 'vuistslag' opgepakt.
Ik hoop dat ik in de toekomst geen toestanden als zondag meer moet meemaken maar dat we als beschaafde mensen kunnen praten met elkaar.
Ik koester niet meer de hoop de vlag terug te krijen maar ik koester de hoop dat in de toekomst vrijheid van meningsuiting van beide kanten zal gerespecteerd worden.
met vriendelijke maar geshockeerde groet
Samuel
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2004, 22:45   #419
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Mijnheer gaat de openbare orde ostenttatizef en tégenoin alle wetten en regels op openbare manifestaties eens lekker provoceren, wordt uitgejouwd, er volgt wat getrek en geduw, en daarna heeft hij pijn in zijn hand.
Dringend te promoveren tot ridder in de leopold-orde (of minstens iets beter, zolang het maar blauwe bloedingen suggereert en uit Laeken komt (let op de voorkeurschrijwijze voor deze superieure wezentjes), deze koene, dappere strijder van de laatste der belgo-bruxellofiele mohahikanen.
De rollen niet omkeren.
Op een gezinsmanifestatie waar geen luis zich nog de ballen aantrekt van de flamingantsiche oorsprong, mag je chetfertemme toch wel met de vlag van je land rondlopen zeker?

Het zijn de brute rovers, vlag-jackers dieven en schenders van andermans eigendom die de misdadigers zijn. Niet de onschuldige wandelaars die iedereen gerust laten.

Schandelijk om zo de waarheid te verdraaien en je waardeloze standpunt enkel te illustreren met minabel gebrul en misplaatste pseude-sarcastische afzeik.
Ik zou haast geloven dat jij een medaille misliep. Anders kan ik niet begrijpen waarom jij zo minachtend tekeer gaat tegenover eretekens voor mensen die hun vaderland en vorst trouw dienen.
Oud 2 oktober 2004, 23:00   #420
odinkontakt
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
De rollen niet omkeren.
Op een gezinsmanifestatie waar geen luis zich nog de ballen aantrekt van de flamingantsiche oorsprong, mag je chetfertemme toch wel met de vlag van je land rondlopen zeker?

Het zijn de brute rovers, vlag-jackers dieven en schenders van andermans eigendom die de misdadigers zijn. Niet de onschuldige wandelaars die iedereen gerust laten.

Schandelijk om zo de waarheid te verdraaien en je waardeloze standpunt enkel te illustreren met minabel gebrul en misplaatste pseude-sarcastische afzeik.
Ik zou haast geloven dat jij een medaille misliep. Anders kan ik niet begrijpen waarom jij zo minachtend tekeer gaat tegenover eretekens voor mensen die hun vaderland en vorst trouw dienen.
gij blijft zeker als gefrustreerde belgische clown doorzagen tot de volgende gordel????
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be