Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2007, 20:12   #401
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik heb zelf interviews gedaan met voormalige Baskische politieke gevangenen. Ik geloof geen woord van wat jij hier zegt, 'krohn'.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 22:34   #402
krohn
Partijlid

Standaard Oproep aan de Vlaamse publieke opinie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht

Ik heb zelf interviews gedaan met voormalige Baskische politieke gevangenen. Ik geloof geen woord van wat jij hier zegt, 'krohn'.

Mijn gerechtelijke problemen zijn algemeen bekend, geen kwestie van geloof. Ik was veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf de eerste keer (in 1993...) om mijn gerechtelijke verleden (van een utigezeten straf tien jaar toen al aoud...) te hebben stilgezwegen ter aanleiding van mijn inschrijving aan de Nederlandse Balie van Brussel, en nog een twede keer in 2002 tot vier maanden vaste genvangenisstraf voor een protestactie zonder geweld (en zonder wapens) voor de Konninklijke Paleis (in Mei 2000) tegen o.a. mijn eerste verordeling hier in België, en zonder uitstel die keer meer vanwege die eerste veroordeling precies...

Menselije behandeling? Hoveel oude gevangenis (politieke of gemene gevangenn) kent de Belgische gerechtelijke systeem die de universitaire studies hervatten en een (absoluut) exemplaar en tegelijkertijd normaal leven decennia lang voeren met tegelijkertijd buitengewone spanningen op zociaal- en beroepsinsertie vlak, zonder het minste contact met de misdaad- of delinkwentiewereld nooit te hebben gehad bovendien, waarvan alle die mij van nader kennen, hier in België zoals in Spanje, altijd kunnen getuigen?

Daar ligt precies de reden van mijn problemen in België: een geisoleerde enkeling en als dusdanig uiterst kwestbaar te zijn gebleken, ten ogen van sommige in elk geval, en ook een politieke vluchteling...zonder statuut, en bovendien een Spanjaard. Maar vooral heb ik proper handen...Die spook (zogezegd van de tijdschrift Meervoud) zegt me niet te geloven maar hij lijkt wel in mensen of hun vrienden het te doen met behoorlijke hoeveelheid bloed in hun handen . Deden de moorden en moordpartijen die mensen meer geloofwaardig voor deze spoken dan de zogezegde leugens van Jose Maria Aznar? Liegt hij nog daarover? http://blogs.periodistadigital.com/periodismo.php/2007/02/09/este_tipo_de_entrevistas_son_publicidad_

In elk geval, ik profiteert van die forums om een oproep te maken naar de Vlaamse o Nederlanstalige publieke opinie in Belgie, om tot bedaren te komen in die Basken-problematiek. De ETA nederlaag blijkt nu evident overal behalve misschien nog hier in Vlaanderen, door de schuld precies van een kleine bende fanatikelingen (zoals de spoken in die discussie aanwezig) Problemen met Spanje en de Spanjaarden in de (nadere) toekomst te riskeren door de schuld van de ETA-anhangers? Echt de moeite waard? Verstandig noch voorzichtig?

In elk geval, ik maak ook geen gebruik van masken gelijk andere het doen...En als (bijkomende )voorbeeld hier bijgevoegd mijn blog, in het Spaans: http://www.juanfernandezkrohn.blogspot.com
Goeien nacht!!!
krohn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2007, 11:11   #403
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat de ETA nederlaag evident is lijkt me niet zo evident. Maar goed zelfs als eta verdwijnt blijft de Baskische strijd doorgaan, totdat Euskal Herria onafhankelijk is. Daar speelt ETA op zich maar een kleiene rol in. Maar van Spaanse staatsnationalisten als jij weten we wel dat ze graag eta gelijkstellen aan baskenland.

Uw oproep om "tot bedaren" te komen valt in dovemansoren hier, amigo.
Oud 11 februari 2007, 20:49   #404
krohn
Partijlid

Standaard De waarheid verschuldig (aan de Hollanders)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht

@Krohn: Wat zeur je nou over Friezen? Totaal niets verkeerd aan Friezen.
Eigen taal, dus eigen volk, dus eigen staat, aldus de principes ten minste die je en de andere tegenstanders hier hanteren. Of zou dat alleen voor de Spaanse staat gelden? Ik kom terug tot Herman Hegger, ik heb noit in mijn leven iemand met zo'n kritische vermogen gekend, alles kwam onder het vuur van zijn dyalechtische (en theologische) anvallen. Spanje (en de Spanjaarden) natuurlijk, de Paus, de (Romeinse) Kerk...Alleen maar Holland, Nederland, de Nederlandse Staat waren altijd buiten bereik.

De Paus moest op zijn kniên vallen "voor de misdaden, door de Inquisitie in de Nederlande gepleegd" (aldus zijn plakaten overal in Nederland geaficheerd tijdens de pauselijke bezoek in 1985), maar de Hollandse (Oranje) Konninklijke familie was altijd in zijn preek buiten schuld noch verdacht gezet (gelijk de vrouw van Julius Caesar...)

Noch een beetje fatsoen a.U.b! Maar ik heb je nog de waarheid verschuldig, Hollandse vriend, zoals je het met mij doet trouwens: en de pure waarheid is dat de Hollanders voor vergiffenis moeten vragen om de Europese eenheid in de Seventiende eeuw voor goed (door een voortaan onontkombare kloof tussen Noord en Zuid) te hebben verbroken.

Goeien nacht amigo!
Oud 11 februari 2007, 21:21   #405
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krohn Bekijk bericht
de pure waarheid is dat de Hollanders voor vergiffenis moeten vragen om de Europese eenheid in de Seventiende eeuw voor goed (door een voortaan onontkombare kloof tussen Noord en Zuid) te hebben verbroken.
Zuid-Nederland (het huidige België dus) was veel en veel calvinistischer gezind dan de Noord-Nederlanders. De geuzen hadden hier diverse stadbesturen en een enorme aanhang. Het is alleen maar door de Spaanse militaire overmacht en zijn buitensporig geweld dat de ruggegraat van de zuidelijke Nederlanden gebroken is. Daarna waren de Spaanse soldateska inderdaad niet meer in staat om ook het noorden nog eens op de knieën te krijgen.

Maar stel je gerust, in de 21ste eeuw zijn we de kunstmatige staatsgrens die Spanje hier geïnstalleerd heeft in de 17de eeuw, aan het opruimen.

Laatst gewijzigd door baarle : 11 februari 2007 om 21:21.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 21:36   #406
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD

@Krohn: Wat zeur je nou over Friezen? Totaal niets verkeerd aan Friezen.

Citaat:
Eigen taal, dus eigen volk, dus eigen staat, aldus de principes ten minste die je en de andere tegenstanders hier hanteren. Of zou dat alleen voor de Spaanse staat gelden? Ik kom terug tot Herman Hegger, ik heb noit in mijn leven iemand met zo'n kritische vermogen gekend, alles kwam onder het vuur van zijn dyalechtische (en theologische) anvallen. Spanje (en de Spanjaarden) natuurlijk, de Paus, de (Romeinse) Kerk...Alleen maar Holland, Nederland, de Nederlandse Staat waren altijd buiten bereik.

De Paus moest op zijn kniên vallen "voor de misdaden, door de Inquisitie in de Nederlande gepleegd" (aldus zijn plakaten overal in Nederland geaficheerd tijdens de pauselijke bezoek in 1985), maar de Hollandse (Oranje) Konninklijke familie was altijd in zijn preek buiten schuld noch verdacht gezet (gelijk de vrouw van Julius Caesar...)

Noch een beetje fatsoen a.U.b! Maar ik heb je nog de waarheid verschuldig, Hollandse vriend, zoals je het met mij doet trouwens: en de pure waarheid is dat de Hollanders voor vergiffenis moeten vragen om de Europese eenheid in de Seventiende eeuw voor goed (door een voortaan onontkombare kloof tussen Noord en Zuid) te hebben verbroken.

Goeien nacht amigo!
Sorry Krohn, ik kan er geen touw aan vastknopen wat je allemaal doorelkaar haalt.
Oud 12 februari 2007, 00:09   #407
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Goeien nacht amigo!
dus de hollanders moeten zich excuseren omdat zij tegen tirannie in opstand kwamen?

Hup oranje hup!
Oud 13 februari 2007, 13:40   #408
krohn
Partijlid

Standaard Ex-hispanici van het Noorden...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht

Zuid-Nederland (het huidige België dus) was veel en veel calvinistischer gezind dan de Noord-Nederlanders. De geuzen hadden hier diverse stadbesturen en een enorme aanhang. Het is alleen maar door de Spaanse militaire overmacht en zijn buitensporig geweld dat de ruggegraat van de zuidelijke Nederlanden gebroken is. Daarna waren de Spaanse soldateska inderdaad niet meer in staat om ook het noorden nog eens op de knieën te krijgen.

Maar stel je gerust, in de 21ste eeuw zijn we de kunstmatige staatsgrens die Spanje hier geïnstalleerd heeft in de 17de eeuw, aan het opruimen.
De Spanajaarden waren hier geroepen en uitgenodigd, niet alleen door Margarette van Parma maar ook door de katholieke en an de Spaanse koning yrouw gebleven Vlaamse edelamnnen (ik heb het al hier voldoende daarover gehad trouwens) Ze waren tot de Grote Markt van Brussel (llidensmaars zingende) zonder het minste probleem noch geweld getreden....Voor een "soldateske", huiden af! Je zal dat toch erkennen

Je visie is die (officieel) van de Hollandse Staat en meer bepaald van de Hollandse calvinisten. IK ben er toch niet zo zeker dat ze door een meerdeerheid van Hollanders vandaag de dag zal nog worden gehouden. Ik ben zelfs overtuigd van het tegendeel. Ik was immers aanwezig in een vergadering van "hispanisten" in Utrecht in het voorjaar van 1997, allemaal (gegoede) Holllanders die op vacantie naar Spanje gingen, en ik hoorde maar kritieken naar hun Konninglijke familie...

Trouwens als je zo denkt is het te vermoeden dat je ofwel kalvinistisch ben of het zal worden eindelijk Serieus, wat blijft van calvinismus nog over, zelfs in Holland? Zijn (subversive en separatistische) . Overdrijf ik? De Britse historicus Geoffrey Parker heeft het calvinismus "het bolchevismus" van toen genoemd.

De laatste calvinisten waren al eeuwen naar Zuidafrika of de Verenigde Staten gevlucht (bvd, die skte van menonniten) door de andere Holllanders vervolgdd trouwens...en men moest wachten totdat een handvol bekerlingen (uit het catolicismus) het wandel overnam met nog veel meer fantanismus dand de echte...

Want de katholieke kerk (overal in de wereld maar in Nederland in het bijzonder) had intussen een evolutie naar het calvinismus meegemaakt ter aanleiding van het Vaticaanse Concilium II...die als een anti-Spaanse zaak kan worden beschouwd (of tegen de Franco regime) door ex-hispanici van het Noorden gekookt trouwens: Hollandse en Franse katholieken (van het Noord), Duitsers van het Rijnland en ook Vlamingen (bvd, Schillebeecx), leken ook maar vooral priesters en bischoppen.

En dat geeft voldoende uitleg van de uizonderlijke (rampzalige) inslag van werken gelijk de "Hollandse cathecismus" in de Spaanse maatschappij eind van de jaren 60. Op politieke vlak vooral en ik zal nog daarover terug komen. Ik beloof het.
Oud 13 februari 2007, 13:47   #409
krohn
Partijlid

Standaard Gecorrigeerde versie

De Spanjaarden waren hier geroepen en uitgenodigd, niet alleen door Margarette van Parma maar ook door de katholieke en an de Spaanse koning yrouw gebleven Vlaamse edelamnnen (ik heb het al hier voldoende daarover gehad trouwens) Ze waren tot de Grote Markt van Brussel (llidensmaars zingende) zonder het minste probleem noch geweld getreden....Voor een "soldateske", huiden af! Je zal dat toch erkennen

Je visie is die (officieel) van de Hollandse Staat en meer bepaald van de Hollandse calvinisten. IK ben er toch niet zo zeker dat ze door een meerdeerheid van Hollanders vandaag de dag zal nog worden gehouden. Ik ben zelfs overtuigd van het tegendeel. Ik was immers aanwezig in een vergadering van "hispanisten" in Utrecht in het voorjaar van 1997, allemaal (gegoede) Holllanders die op vacantie naar Spanje gingen, en ik hoorde maar kritieken naar hun Konninglijke familie...

Trouwens als je zo denkt is het te vermoeden dat je ofwel kalvinistisch ben of het zal worden eindelijk Serieus, wat blijft van calvinismus nog over, zelfs in Holland? Zijn (subversive en separatistische) taak allang vervuld, ze mosten maar verdwenen et het was zo gebeurd eindelijk. Overdrijf ik?

De Britse historicus Geoffrey Parker heeft het calvinismus "het bolchevismus" van toen genoemd. Trouwens waren de laatste calvinisten al eeuwen naar Zuidafrika of de Verenigde Staten gevlucht (bvd, die skte van menonniten) door de andere Holllanders vervolgdd...en men moest wachten totdat een handvol bekerlingen (uit het catolicismus) het vaandel overnam met nog veel meer fananismus dan de echte...

Want de katholieke kerk (overal in de wereld maar in Nederland in het bijzonder) had intussen een evolutie naar het calvinismus meegemaakt ter aanleiding van het Vaticaanse Concilium II...die als een anti-Spaanse zaak kan worden beschouwd (of tegen de Franco regime) door ex-hispanici van het Noorden gekookt trouwens: Hollandse en Franse katholieken (van het Noord), Duitsers van het Rijnland en ook Vlamingen (bvd, Schillebeecx), leken ook maar vooral priesters en bischoppen.

En dat geeft voldoende uitleg van de uizonderlijke (rampzalige) inslag van werken gelijk de "Hollandse cathecismus" in de Spaanse maatschappij eind van de jaren 60. Op politieke vlak vooral en ik zal nog daarover terug komen. Ik beloof het.
Oud 13 februari 2007, 13:59   #410
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
..........

Trouwens waren de laatste calvinisten al eeuwen naar Zuidafrika of de Verenigde Staten gevlucht (bvd, die skte van menonniten) door de andere Holllanders vervolgdd...en men moest wachten totdat een handvol bekerlingen (uit het catolicismus) het vaandel overnam met nog veel meer fananismus dan de echte...

.........
Mennonieten of Mennisten (groepering gesticht door een weggelopen Friese pastoor Menno Siemonsz) zijn geen Calvinisten; zij weigeren de kinderdoop, de eed en de krijgsdienst, zijn absoluut geweldloos en streven niet naar wereldlijke macht, allemaal flagrante tegenstellingen tot de ideeën van Hr Calvin die vanuit zijn wereldlijke invloedspositie in een Zwitserse stad meewerkte aan de gerechtelijke marteldood (de brandstapel) voor een "andersdenkende" Heer Miguel de Servet.

Zo bestaan er nog een paar meer stromingen die geen donder met Hr Calvin ooit uitstaande hebben gehad maar jij gooit kennelijk alles wat niet rooms (genoeg) is naar jouw zin, gemakshalve allemaal op 1 hoop.

Stop nou maar gauw met je omslachtige en lange verhalen over dingen waar je de ballen verstand van hebt.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 13 februari 2007 om 14:13.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 14:06   #411
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Spanjaarden waren hier geroepen en uitgenodigd, niet alleen door Margarette van Parma maar ook door de katholieke en an de Spaanse koning yrouw gebleven Vlaamse edelamnnen
dat voor een cryptofascist als jij de beslissingsmacht bij de edelmannen moet liggen kan ik best begrijpen, maar het volk heeft hier nooit inspraak over gehad. Geen verkiezingen, geen referendum, geen volmacht whatsoever vanwege de bevolking. De spaanse bezetters waren dus wel degelijk bezetters.
Oud 13 februari 2007, 16:53   #412
krohn
Partijlid

Standaard Anti-spaans vuur...

Citaat:

Mennonieten of Mennisten (groepering gesticht door een weggelopen Friese pastoor Menno Siemonsz) zijn geen Calvinisten; zij weigeren de kinderdoop, de eed en de krijgsdienst, zijn absoluut geweldloos en streven niet naar wereldlijke macht, allemaal flagrante tegenstellingen tot de ideeën van Hr Calvin die vanuit zijn wereldlijke invloedspositie in een Zwitserse stad meewerkte aan de gerechtelijke marteldood (de brandstapel) voor een "andersdenkende" Heer Miguel de Servet.

Zo bestaan er nog een paar meer stromingen die geen donder met Hr Calvin ooit uitstaande hebben gehad maar jij gooit kennelijk alles wat niet rooms (genoeg) is naar jouw zin, gemakshalve allemaal op 1 hoop.

Stop nou maar gauw met je omslachtige en lange verhalen over dingen waar je de ballen verstand van hebt.
Ik ken niet goed de verschillende stromingen binnen het protestantismus, of buiten het (roomse) catholicismus zoals je wilt. In de Spaanse wereld maakt men, 't is waar, weinig verschil. Ik dacht altijd dat ze dicht bij een andere groperingen, de Amish (van Hollandse afkomst ook), waren. Dat ze vurig anti-katholieken (en anti-Spaanse per definitie) waren gesteld, blijft het intussen weinig twijfel over.

Trouwens is het pacifismus een zaak alles behalve klaar bij de protestantse denken in het algemeen, en noch minder bij bepaalde protestantse (of evangelische) denkers of theologen, om niet te spreken over de standpunten van links daarover. Je zegt dat de mennonieten pacifisten waren (of blijven), en ik zeg er niets tegen, maar ik herinner me goed de uitputtende (doctrinale) discussies met Herman Hegger in de Kerstvakanties van 1985 waar ik hier al over bepraat heb.

Hij was pacifist natuurlijk -in Evangeliesnaam-, en fel gekant tegen de Stars War van Ronald Reagan (per defintie ook om zo te zeggen), maar inzake bevridingstheologie (de sandinistische revolutie was in zijn overwinnende hoogtepunt toen) had hij een helemaal anders verhaal, er was teveel miserie daarginds (in Spaanse Amerika uitsluitend naar zijn woorden), hij had het met eigen ogen gezien, bla, bla, bla...

Laat ons zeggen dat het pacifismus bij bepaalde "evangelieken" een soort droog poetskatoen is ("estopa" in het Spaans) waar het vuur van de Revolutie bliksemsnel bij aanslaat...Wat gebeurde met Calvinus zeker, in Zwitserland....En met de sandinistische priesters in Nicaragua....
("Feu au cu" zeggen ze, pardon! in het Frans... )

Het is trouwens het enige dat een vreedzame consensus op historische vlak geniet bij Hollandse protestantismus, binnen zijn eindeloze stromingen, pacifiesten of niet: het anti-Spaanse vuur.

Dag!
Oud 13 februari 2007, 17:00   #413
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht

Ik sta daar wel achter, maar is dat in de dagelijkse praktijk ook zo?
Oud 13 februari 2007, 19:51   #414
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik ken niet goed de verschillende stromingen binnen het protestantismus, of buiten het (roomse) catholicismus zoals je wilt. In de Spaanse wereld maakt men, 't is waar, weinig verschil. Ik dacht altijd dat ze dicht bij een andere groperingen, de Amish (van Hollandse afkomst ook), waren. Dat ze vurig anti-katholieken (en anti-Spaanse per definitie) waren gesteld, blijft het intussen weinig twijfel over.

Trouwens is het pacifismus een zaak alles behalve klaar bij de protestantse denken in het algemeen, en noch minder bij bepaalde protestantse (of evangelische) denkers of theologen, om niet te spreken over de standpunten van links daarover. Je zegt dat de mennonieten pacifisten waren (of blijven), en ik zeg er niets tegen, maar ik herinner me goed de uitputtende (doctrinale) discussies met Herman Hegger in de Kerstvakanties van 1985 waar ik hier al over bepraat heb.

Hij was pacifist natuurlijk -in Evangeliesnaam-, en fel gekant tegen de Stars War van Ronald Reagan (per defintie ook om zo te zeggen), maar inzake bevridingstheologie (de sandinistische revolutie was in zijn overwinnende hoogtepunt toen) had hij een helemaal anders verhaal, er was teveel miserie daarginds (in Spaanse Amerika uitsluitend naar zijn woorden), hij had het met eigen ogen gezien, bla, bla, bla...

Laat ons zeggen dat het pacifismus bij bepaalde "evangelieken" een soort droog poetskatoen is ("estopa" in het Spaans) waar het vuur van de Revolutie bliksemsnel bij aanslaat...Wat gebeurde met Calvinus zeker, in Zwitserland....En met de sandinistische priesters in Nicaragua....
("Feu au cu" zeggen ze, pardon! in het Frans... )

Het is trouwens het enige dat een vreedzame consensus op historische vlak geniet bij Hollandse protestantismus, binnen zijn eindeloze stromingen, pacifiesten of niet: het anti-Spaanse vuur.

Dag!
Om maar bij het eind te beginnen: ik ken geen Nederlander die ook maar iets tegen Spanjaarden heeft, hoewel ik mij voorstel dat daarin verandering zou kunnen komen als ze een keer jou ontmoeten.
Ik denk dat, als jij met je rare praatjes voldoende publiciteit bereikt, je wel in beide landen tot ongewenste vreemdeling kunt worden verklaard.

"Katholiek" is een benaming die de successieve bisschoppen van Rome altijd al graag voor uitsluitend de eigen toko wilden reserveren, echter als zodanig niet beschermd en iedere kerk heeft dat woord "katholiek" dan ook in haar geloofsbelijdenis opgenomen.

Amish (van voornamelijk Duitse afkomst en ook in de eigen nederzettingen nog een tamelijk verstaanbaar Duits sprekend), Quakers, Beavers zijn qua inzichten en opvattingen tamelijk goed vergelijkbaar met de Mennisten.

De weggelopen monniken Calvin en Luther waren niet uitgesproken vreedzaam; de een waardeerde wel, naar overgeërfd rooms gebruik, de geur van een levend opgerookte tegenstander en de andere had onder andere, vooral in zijn latere jaren, het schrijven van antisemitische pamfletten als hobby.
Oud 15 februari 2007, 19:36   #415
krohn
Partijlid

Standaard Bedreigingen: steenkoud geworden...

Citaat:

Om maar bij het eind te beginnen: ik ken geen Nederlander die ook maar iets tegen Spanjaarden heeft, hoewel ik mij voorstel dat daarin verandering zou kunnen komen als ze een keer jou ontmoeten.
Ik denk dat, als jij met je rare praatjes voldoende publiciteit bereikt, je wel in beide landen tot ongewenste vreemdeling kunt worden verklaard.
Ik ben niet onfeilbaar gelijk de paus, dat is waar, maar waat in het oog springt is dat als er geen Spaanse probleem in de collectieve geheugen van de Nederlanden zou bestaan, zouden jullie er ook geen probleem van maken ook niet, de schandaal en de verontwaardiging bij jullie zijn evident integendeel....

Dat er een probleem toch wel bestaat, niet alleen met mij of ten minste met mij vooral misschien, maar alleen vooralsnog ik voor bepaalde mensen hier een echte Spanjaard ben, mag ik bewijs uitleveren in het artikel van Herman Hegger in het Reformatorisch Dagblad (internet editie) verschenen van de 5e november 2004, die nu door de eigen redactie van die tijdschrift gecensureerd blijkt te zijn...Jullie kunnen julliezelf het gewoon zoeken en vatstellen http://www.refdag.nl/rubrieken/hoofdpunten.html

In elk geval, ik spraak hier, zoals gezegd, van Spanje in het algemeen en het Spaanse verleden en zijn bezoedelde eer in de Nederlanden, wat de Spanjaarden hier in België of in Hollandintegendeel (migranten van de jaren zestig of euro-abmtenaren) vandaag de dag betref is een helemaal andere zaak waar ik me niet zoveel bij betrokken voel inderdaad. Ze zijn trouwens al volvassen genoeg om sich te verdedigen ("todos somos majorcitos"...), en ze doen het -op beroepsvlak bjvoorbeeld- voortrefelijk trouwens, veel beter dan ik in elk geval...

En wat je bedriegingen betreft ben ik ijskoud geworden, 't is een beetje waar. De tijden trouwens zijn al lang veranderd sinds die tijdperk wanneer men mensen gelijk me in bepaalde EU-landen van voor de Schengen-verdrag over de grens kon zetten door een gewoon administratieve beslissing of zelfs niet, zoals een hoge verantwoordelijk van de luchthaven van Orly in Parijs zich met mij veroorloofde in November 1985, toen ik Portugal verliet....

En met hulp van een soort reusachtige flik-journalist (twee meter hoog) met de Pers-bagde op zijn borst, die me tot de tarmac van de Air-France vlucht naar Madrid begeleidde (in anwezigheid van Spaanse journalisten), de piloot zelfs en de bemanning behoorlijk verlegen ("nous ne sommes pas de flics"...)...Of in Zwitzerland enkele maanden later...uit het land uitgewezen vanaf het douanehuisje van Ferney Voltaire, na drie maanden wettelijk in het land te zijn verbijven, en een geweermitrailleur goed op zicht boven op de tafel van de douanier!...

Ik beklaag me niet trouwens. Logisch, de Paus van de Grote/van/de/aarde (van voor de val van de Muur) was toen nog meer onaantastbaar dan de president van de Verenigde Staten en de enige oplossing voor mijn problemen voor zijn knieën vallen zou zijn geweest, wat ik niet deed precies....

Zoals gezegd: steenkoud geworden

Goeien nacht, amigo!!!
Oud 15 februari 2007, 19:53   #416
willem1940NLD

Standaard

Wel, tot mijn verwondering dan toch een keer een Spanjaard aangetroffen waar ik absoluut niet mee overweg kan en deze maak ik dus onzichtbaar middels de luxe "negeertoets". Totnooitmeerziens / hasta nunca.
Oud 16 februari 2007, 00:02   #417
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

krohn is hier ongetwijfeld in zijn eentje het imago van Spanje meer kwaad aan het berokkenen dan alle spaanse conquistadores en furies uit heel de geschiedenis samen...
Oud 16 februari 2007, 00:14   #418
willem1940NLD

Standaard

Onder Franco kwamen slechterikken en gekken niet eens als gastarbeider het land uit, want konden het prestige van het regime schaden. Waarschijnlijk daardoor kom ik nog steeds in Nederland alleen maar beschaafde en geordend denkende Spanjaarden tegen.
Oud 16 februari 2007, 18:53   #419
krohn
Partijlid

Standaard Schizofrenie inzake Franco en zijn regime (in de Nederlanden)

Citaat:

Onder Franco kwamen slechterikken en gekken niet eens als gastarbeider het land uit, want konden het prestige van het regime schaden. Waarschijnlijk daardoor kom ik nog steeds in Nederland alleen maar beschaafde en geordend denkende Spanjaarden tegen.
Je contacten met Spanjaarden hebben je blijkbaar met bepalde schizoïde trekken besmet (zonder geen kwaadopzet dat zeggend) van de kenmerkende mentaliteit bij nogal Spaanse migranten in Nederlanden (jaren zestig, en afstammelingen) inzake Franco en zijn regime. Ze waren tegen hem omdat zij hen het land uit had gezet zogezegd, of integendeel wegens pure frustratie en wroksgevoelens omdat ze het imago en prestige van Spanje en dus van zijn regimen toen in het buitenlad nollens willens
moesten waarborgen?...

Ze precies, 't is waar, en niet anderen...want zoals je zegt niet idereen was een aanboodje van de officiele organismus inzake migratie (Instituto Español de Emigracion) gegeven: verblijfsbewijs en vast werkcontracten (voor ze en hun kinderen en kleinkinderen tot de dag van vandag gewaarborgd inderdaad...zie maar het boek van Anne Morelli, dochter van Italiaanse communist, over migranten in België)

Vele andere dan ze inderdaad zouden er ook hebben willen van profiteren...(niet alleen gekken en slechterikken... ) Enige door eigen Staat beschermde Europese migrantenstroom in de EU-landen, de Spaanse migranten van de jaren zestig en eind vijftig! Waarom immers vooral Asturianen van de mijnenstreek of van bepaalde andalusische dorpen in België (en zeker ook in Holland)? Ik kan in elk geval uit mijn twintig jaren hier ervan getuigen dat dit fenomeen de aandacht van veel Belgen altijd heeft getrokken...

Iets trouwens dat geen volledig uitleg noch verklaring zal krijgen zonder rekening te houden (naast andere te duidelijk socio-economische en zelfs regionele en geografische gegevens) ook met helemaal niet te verwaarlozen historische factoren, zoals ten eerst de Spaanse burgeroorlog zeker, ten twede de georganiseerde subversie tegen de Franco-regime vanaf de Soviet Unie toen georkresteerd (en de Oost-blok landen in het algemeen), en ten derde de propagandaoorlog tegen de Spaanse regimen volhardend en steevast na 45 in alle West-europese landen gevoerd en in het bijzonder vanaf België...

Ik weet niet van welke natur je banden zijn met Spanjaarden in de Nederlanden...'T is in elk geval overduidelijk dat je veel over Spanje en de Spanjaarden lijkt te kennen. Hél�*as is het je van geen nut geweest als het erop aankwam maar een beetje verstand krijgen van wat ik in al die lange reeks boodschappen heb wilen zeggen, precies over Spanje en de Spanjaarden. En voral heeft je dat helemaal niet geholpen om maar een woordje tegen de ETA-terrorismus hier te zetten...

Punt aan de lijn dus met die discussie met jou (niet met die bosdschappen, zeker!)
Oud 17 februari 2007, 00:26   #420
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

wel de dag dat jij je excuseert voor de wandaden van het francoregime en voor de wandaden van de spaanse bezetters die een eind hebben gemaakt aan de gouden eeuw van mijn stad zal ik overwegen om 'een woordje tegen de ETA-terrorismus' te plaatsen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be