Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 december 2015, 18:46   #4181
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Merkwaardig, hij verstaat geen Castillaans maar antwoord systematisch in het Engels. Straf.
Nee, nee, hij LEEK geen castilliaans te verstaan.
Als ik met een bepaald soort Brusselaars te doen heb, gebaar ik ook dat ik geen frans versta.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 19:31   #4182
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.731
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Nee, nee, hij LEEK geen castilliaans te verstaan.
Als ik met een bepaald soort Brusselaars te doen heb, gebaar ik ook dat ik geen frans versta.

In de twee gevallen is het een idioot. In uw geval zal ik beleefd blijven vandaag.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 19:42   #4183
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
In de twee gevallen is het een idioot. In uw geval zal ik beleefd blijven vandaag.
Gipsy, je wéét het: alles is relatief...

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 19:53   #4184
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.731
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Gipsy, je wéét het: alles is relatief...

Als jonge mens en vooral in het land waar de werkloosheid zo hoog ligt onder de jongeren als in Spanje ga je als Bask niet aan de bak komen door het officiële Spaans te negeren. In het Spaanse Baskenland wordt er trouwens ook nog veel Frans gesproken.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 22:01   #4185
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik woon daar niet maar kom er wel eens.

Toen ik nog Spaanse avondschool volgde vertelde de leraar dat hij al tegenkwam dat Catalanen het niet waardeerden dat zij aangesproken werden in het Castillaans.
Later heb ik zelf meerdere malen hetzelfde ondervonden. Of ook Catalanen die liever gebrekkig Engels antwoordden, dan mij te helpen in het Castillaans.

In Baskenland één jonge gast die leek zelfs geen Castillaans te verstaan, en antwoordde systematisch in het Engels.

Ik volg een blog waarin ik las:

http://www.mobielehonden.be/vakantie2007.htm

.
Gedeeltelijk heb je gelijk, maar 't is niet reeds 20 jaar.

Ik heb er dus wel gewoond, pakweg 15/16 jaar, en indertijd was alles nog overwegend 2-talig aangegeven, iedereen sprak en spreekt nog steeds Spaans (Castilliaans), langzaamaan is dat veranderd, toevallig viel deze verandering ongeveer samen met de steeds slechter wordende economische situatie en de heksenjacht vanuit Madrid op fraude en corruptie, waarvan er in Cataluña ook genoeg voorhanden was.
Politici die hun macht wilden consolideren en hun gerechte straf ontlopen zijn toen begonnen met de 'bewustmaking', grootscheepse campagnes opzettend over zelfbeschikkingsrecht, waar eerder 2 man en 'n paardenkop over droomde, maar politici, handig gebruik makend van de crisis, de recortes van Rajoy, opgelegd door de EU en waar Mas en 't Gobierno Catal?* nòg eens recortes bovenop deden, de massa belovend wat ze nooit konden waarmaken.

Daarbovenop werd er gestart met grote leugencampagnes, dat Madrid verboden oplegden op hun taal, hun vlag, hun cultuur etc., zoals gewoonlijk trapt daar de helft v.d. bevolking in, want 't werd officieel gecommuniceerd via 't Gobierno of Ayuntamiento.
Ook werd aangespoord vanuit Barcelona tot burgerlijke ongehoorzaamheid, om enkel in 't Catalaans les te geven op scholen, alle officiële documenten enkel in 't Catalaans op te stellen enzovoorts, die campagnes werden zelfs bekostigd met belastingcenten en EU centen. Vele gemeentes volgden dit op en de massa volgt.

Vrijwilligers werden ingezet, meestal wat oudere gepensioneerden, die warm gemaakt werden om elk weekend, met 'n kraam op dorps- & gemeentepleinen te gaan ronselen, T-shirts verkopen, esteladas, vlaggetjes e.a. rommel, iedereen aanklampend met nepargumenten, halve waarheden en hele leugens, in tijden van crisis, als je je job kwijtraakt, je bedrijf sluit of al maanden geen loon meer kan uitbetalen, je je hypotheek niet meer kan aflossen, uit je huis gezet wordt, terug bij je ouders met je hele gezin moet gaan inwonen, geloven mensen alles, wìllen zelfs alles geloven wat hen voor ogen gehouden wordt; dat ze 'n betere toekomst zouden hebben zonder Madrid waar alle centen heengingen etc., je kan 't zo gek niet bedenken of er werd geprobeerd je dingen op de mouw te spelden die geen zinnig mens ooit gelooft.

Ik pik 1 anekdote uit de zeldzame keer dat ik naar hun argumenten vroeg en waarom ze dachten dat ze 't beter zouden hebben onafhankelijk van Madrid.

De mevrouw vertelt me met 'n verontwaardigde uitdrukking dat zij; de Catalanen moesten betalen om over de autosnelweg te rijden, ze vond 't niet kunnen dat iemand die in Barcelona woonde en naar La Jonquera wou rijden, moest betalen op de autosnelweg, enkel omdat Madrid dit oplegde.
Ik stond versteld, ik maakte haar er attent op dat er haast parallel aan de snelweg de NII loopt, aangelegd met EU-centen vanuit Madrid, dat die Péage voor iedereen gold en dat in de rest van Spanje óók moest betaald worden om over 'n autosnelweg te rijden, dat zij in Cataluña haast 't allerbeste wegennetwerk van heel Spanje hadden enzomeer, maar zij kon er zich niet mee verzoenen dat er vanuit Madrid opgelegd werd dat zij moesten betalen om op de autosnelweg te rijden. Ik heb 't toen maar opgegeven denkend dat die lieden misschien speciaal geselecteerd werden omdat ze die absurditeiten ècht geloofden en waarschijnlijk nooit hun regio verlaten hadden.

Over dat niemand je in 't Spaans aanspreekt moet ik je tegenspreken, want ik ben steeds in 't Spaans (Castilliaans) aangesproken, zelfs als ik bvb wat meer landinwaarts ging, buiten de toeristische kuststreek, men me in 't Catalaans aansprak (ik versta die taal, spreek ze ook, mar niet vlotjes, kan 't ook lezen), zei ik steeds; "No Entiendo Catalán", en meteen schakelde men dan over op Castilliaans.
Al m'n vrienden en kennissen spraken Spaans met me, nooit sprak men me aan in 't Catalaans, omdat ik steeds deed alsof ik er niets van verstond.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 22:01   #4186
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik woon daar niet maar kom er wel eens.

Toen ik nog Spaanse avondschool volgde vertelde de leraar dat hij al tegenkwam dat Catalanen het niet waardeerden dat zij aangesproken werden in het Castillaans.
Later heb ik zelf meerdere malen hetzelfde ondervonden. Of ook Catalanen die liever gebrekkig Engels antwoordden, dan mij te helpen in het Castillaans.

In Baskenland één jonge gast die leek zelfs geen Castillaans te verstaan, en antwoordde systematisch in het Engels.

Ik volg een blog waarin ik las:

http://www.mobielehonden.be/vakantie2007.htm

.
Gedeeltelijk heb je gelijk, maar 't is niet reeds 20 jaar.

Ik heb er dus wel gewoond, pakweg 15/16 jaar, en indertijd was alles nog overwegend 2-talig aangegeven, iedereen sprak en spreekt nog steeds Spaans (Castilliaans), langzaamaan is dat veranderd, toevallig viel deze verandering ongeveer samen met de steeds slechter wordende economische situatie en de heksenjacht vanuit Madrid op fraude en corruptie, waarvan er in Cataluña ook genoeg voorhanden was.
Politici die hun macht wilden consolideren en hun gerechte straf ontlopen zijn toen begonnen met de 'bewustmaking', grootscheepse campagnes opzettend over zelfbeschikkingsrecht, waar eerder 2 man en 'n paardenkop over droomde, maar politici, handig gebruik makend van de crisis, de recortes van Rajoy, opgelegd door de EU en waar Mas en 't Gobierno Catal?* nòg eens recortes bovenop deden, de massa belovend wat ze nooit konden waarmaken.

Daarbovenop werd er gestart met grote leugencampagnes, dat Madrid verboden oplegden op hun taal, hun vlag, hun cultuur etc., zoals gewoonlijk trapt daar de helft v.d. bevolking in, want 't werd officieel gecommuniceerd via 't Gobierno of Ayuntamiento.
Ook werd aangespoord vanuit Barcelona tot burgerlijke ongehoorzaamheid, om enkel in 't Catalaans les te geven op scholen, alle officiële documenten enkel in 't Catalaans op te stellen enzovoorts, die campagnes werden zelfs bekostigd met belastingcenten en EU centen. Vele gemeentes volgden dit op en de massa volgt.

Vrijwilligers werden ingezet, meestal wat oudere gepensioneerden, die warm gemaakt werden om elk weekend, met 'n kraam op dorps- & gemeentepleinen te gaan ronselen, T-shirts verkopen, esteladas, vlaggetjes e.a. rommel, iedereen aanklampend met nepargumenten, halve waarheden en hele leugens, in tijden van crisis, als je je job kwijtraakt, je bedrijf sluit of al maanden geen loon meer kan uitbetalen, je je hypotheek niet meer kan aflossen, uit je huis gezet wordt, terug bij je ouders met je hele gezin moet gaan inwonen, geloven mensen alles, wìllen zelfs alles geloven wat hen voor ogen gehouden wordt; dat ze 'n betere toekomst zouden hebben zonder Madrid waar alle centen heengingen etc., je kan 't zo gek niet bedenken of er werd geprobeerd je dingen op de mouw te spelden die geen zinnig mens ooit gelooft.

Ik pik 1 anekdote uit de zeldzame keer dat ik naar hun argumenten vroeg en waarom ze dachten dat ze 't beter zouden hebben onafhankelijk van Madrid.

De mevrouw vertelt me met 'n verontwaardigde uitdrukking dat zij; de Catalanen moesten betalen om over de autosnelweg te rijden, ze vond 't niet kunnen dat iemand die in Barcelona woonde en naar La Jonquera wou rijden, moest betalen op de autosnelweg, enkel omdat Madrid dit oplegde.
Ik stond versteld, ik maakte haar er attent op dat er haast parallel aan de snelweg de NII loopt, aangelegd met EU-centen vanuit Madrid, dat die Péage voor iedereen gold en dat in de rest van Spanje óók moest betaald worden om over 'n autosnelweg te rijden, dat zij in Cataluña haast 't allerbeste wegennetwerk van heel Spanje hadden enzomeer, maar zij kon er zich niet mee verzoenen dat er vanuit Madrid opgelegd werd dat zij moesten betalen om op de autosnelweg te rijden. Ik heb 't toen maar opgegeven denkend dat die lieden misschien speciaal geselecteerd werden omdat ze die absurditeiten ècht geloofden en waarschijnlijk nooit hun regio verlaten hadden.

Over dat niemand je in 't Spaans aanspreekt moet ik je tegenspreken, want ik ben steeds in 't Spaans (Castilliaans) aangesproken, zelfs als ik bvb wat meer landinwaarts ging, buiten de toeristische kuststreek, men me in 't Catalaans aansprak (ik versta die taal, spreek ze ook, mar niet vlotjes, kan 't ook lezen), zei ik steeds; "No Entiendo Catalán", en meteen schakelde men dan over op Castilliaans.
Al m'n vrienden en kennissen spraken Spaans met me, nooit sprak men me aan in 't Catalaans, omdat ik steeds deed alsof ik er niets van verstond.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2015, 15:30   #4187
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

Je verhaal is mooi genoeg om 2x te plaatsen, SDX.

Zelf kan ik me nog levendig het Olympisch Barcelona van 1992 herinneren en daar was het zo'n warm bad van gastvrijheid met de paar Spaanse woorden die ik toen kon.

En iedereen was zo enthousiast over de eerste Spaanse spelen ooit, iedereen deed mee.

Een fantastische tijd.
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 00:34   #4188
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vuggie Bekijk bericht
Je verhaal is mooi genoeg om 2x te plaatsen, SDX.

Zelf kan ik me nog levendig het Olympisch Barcelona van 1992 herinneren en daar was het zo'n warm bad van gastvrijheid met de paar Spaanse woorden die ik toen kon.

En iedereen was zo enthousiast over de eerste Spaanse spelen ooit, iedereen deed mee.

Een fantastische tijd.
Net als toen ze 't WK wonnen. Toen was iedereen Spanjaard.
Camp Nou vol Spaanse vlaggen, elk dorp, elke gemeente, urenlange optochten door de straten, iedereen gewikkeld in 'n Spaanse vlag, de hele nacht auogetoeter, we hebben allemaal samen gefeest tot de vroege morgen, en zelfs weken later nog.

Iedereen was trots, iedereen was blij.

Was mooi!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 12:46   #4189
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Net als toen ze 't WK wonnen. Toen was iedereen Spanjaard.
Camp Nou vol Spaanse vlaggen, elk dorp, elke gemeente, urenlange optochten door de straten, iedereen gewikkeld in 'n Spaanse vlag, de hele nacht auogetoeter, we hebben allemaal samen gefeest tot de vroege morgen, en zelfs weken later nog.

Iedereen was trots, iedereen was blij.

Was mooi!
Dat is nu echt wat de Belgicisten verhopen
voor volgende zomer in Frankrijk met hun "#tousenensemDiablesRougesRodeDuivels"

Maar zoals het WK ,Spanje niet heeft kunnen redden ,
zal ook het EK dit land niet meer kunnen redden
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 14:07   #4190
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Net als toen ze 't WK wonnen. Toen was iedereen Spanjaard.
Camp Nou vol Spaanse vlaggen, elk dorp, elke gemeente, urenlange optochten door de straten, iedereen gewikkeld in 'n Spaanse vlag, de hele nacht auogetoeter, we hebben allemaal samen gefeest tot de vroege morgen, en zelfs weken later nog.

Iedereen was trots, iedereen was blij.

Was mooi!
Hier raak je toch wel een gevoelige snaar bij deze Nederlander.

Die gemiste kans van Robben en dat lepe doelpunt van Iniesta na een niet gekregen corner zorgt er nog steeds voor dat die Engelse scheids 's ochtends wakker wordt met een oranje voordeur.

Maar naar Spanje zelf veel respect want foebelen kunnen ze als de beste.

Die Iniesta, dat is toch ook een Catalaanse Spanjaard?

En hoe mooi dat in het seizoen dat volgde op dat WK hij in elk uit stadion een staande ovatie kreeg.
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 14:13   #4191
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dat is nu echt wat de Belgicisten verhopen
voor volgende zomer in Frankrijk met hun "#tousenensemDiablesRougesRodeDuivels"

Maar zoals het WK ,Spanje niet heeft kunnen redden ,
zal ook het EK dit land niet meer kunnen redden
Gelukkig zijn de Nederlanders nu wel voor de Rode Duivels en heerst hier ook al aardig een #metzijnallen

Komt bij dat de Rode Duivels dit keer een belachelijk goed team is.

En wij de Belgen gunnen wat wij in 1988 hadden, een zegetoer door een land dat ons als provincie zag.
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa

Laatst gewijzigd door vuggie : 31 december 2015 om 14:15.
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 15:28   #4192
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vuggie Bekijk bericht
Gelukkig zijn de Nederlanders nu wel voor de Rode Duivels en heerst hier ook al aardig een #metzijnallen

.
Begin dan maar Frans te leren ,

want het clublied van"LesdiablesrougesRodeDuivels" is naar

slechte Belgische gewoonte ééntalig Frans
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 16:31   #4193
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Begin dan maar Frans te leren ,

want het clublied van"LesdiablesrougesRodeDuivels" is naar

slechte Belgische gewoonte ééntalig Frans
Welnee, we zijn voor de Rode Duivels omdat het de Rode Duivels zijn.

Kevin den Bruiyneeeeeeh,.......goalllllll.
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 16:32   #4194
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Begin dan maar Frans te leren ,

want het clublied van"LesdiablesrougesRodeDuivels" is naar

slechte Belgische gewoonte ééntalig Frans
Dat clublied is (onbenulligheid)²
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 18:04   #4195
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat clublied is (onbenulligheid)²
De VRT zal het nog wel grijs draaien ,

deze zomer,

om "het Nationaal gevoel" te versterken.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 18:08   #4196
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De VRT zal het nog wel grijs draaien ,

deze zomer,

om "het Nationaal gevoel" te versterken.
Dat nationaal gevoel is een week later herleid tot 0,0.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 18:13   #4197
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat nationaal gevoel is een week later herleid tot 0,0.
Zeker als de KBVB

weer de camping voor de meegereisde supporters

mag uitkiezen

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 31 december 2015 om 18:14.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 18:21   #4198
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

Wedden om een mooi flesje dat er meer Catalaanse Spanjaarden met Iniesta weglopen dan met Mas?

En wanneer den Bruyne België naar de EK titel schiet, zal hij onder de Vlamingen (en de Nederlanders) populairder zijn en blijven dan de Winter ooit was cq zal worden.
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 18:50   #4199
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vuggie Bekijk bericht
Wedden om een mooi flesje dat er meer Catalaanse Spanjaarden met Iniesta weglopen dan met Mas?

En wanneer den Bruyne België naar de EK titel schiet, zal hij onder de Vlamingen (en de Nederlanders) populairder zijn en blijven dan de Winter ooit was cq zal worden.
U leeft nog in het verleden blijkbaar.
Het is niet de Winter ,maar De Wever
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 20:58   #4200
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
U leeft nog in het verleden blijkbaar.
Het is niet de Winter ,maar De Wever
Die wordt in Nederland niet serieus genomen na zijn gezeik met Goedele en over zijn publieke dieet.

De Winter is ook een lullo maar die heeft tenminste nog ballen.
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be