Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2023, 00:30   #42241
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Prigozhin verlaat Rusland en verhuist naar Belarus. Zn strijders mogen het Russische leger vervoegen als ze dat willen.

Eind goed, al goed
. (behalve voor de vijanden van Rusland die liever geweld hadden gezien.)
Dit voorval geeft de indruk van instabiliteit in Rusland. Ik vraag me af hoe groot de reputationele schade voor Rusland onder de bondgenoten is.

De reputatie van Wagner zelf krijgt nog een veel grotere deuk hierdoor. Ik denk hier bv aan hun operaties in Afrika.

Rusland verliest hier ook een deel van de goed getrainde Wagner strijders, degenen die zich tegen het MOD keerden. Het verloor ook 13 piloten vandaag (naast materieel) las ik.

Interessant vond ik het bericht (indien waar) dat FSB dozen roebels voor een totaal van 47 miljoen dollar zou in beslag genomen hebben in een hotel vlak bij Wagner's hoofdkantoor in Moskou. Dat lijkt te wijzen op inderdaad een coup poging eerder dan een wat spontane rebellie. En dus interne verdeeldheid die verder zou kunnen gaan dan Wagner zelf.

Het effect op de oorlog zelf is onduidelijk. Waarschijnlijk voelt Kiev zich gesterkt hierdoor.

Alles bijeen een negatieve balans voor Rusland. Deze 24 uur minstens.

Al vanaf de eerste video van Prigozhin veroorzaakte hij reputationele schade aan Rusland mijns inziens. Nu hij "full col. Kurtz" gegaan is kan men zich afvragen of men dat echt niet had kunnen voorkomen?
Naam: IMG_20230625_014312.jpg
Bekeken: 158
Grootte: 18,8 KB

Laatst gewijzigd door Bach : 25 juni 2023 om 00:44.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2023, 03:16   #42242
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard De gemiddelde Rus zit ook meer vol simpele boertigheid!

Citaat:
Het regime bestaat uit neo-nazi's. De gemiddelde Oekrainer is geen neo-nazi.
Laat dat nu inderdaad een bevestiging zijn van mijn indruk omtrent Rusland en dat ongedierte-regime, inclusief de Wagner bende.
Hier ondertussen zwaar ondersteund door jullie: "Tomm & de Bach bende". -What 's in a name-.
Oud 25 juni 2023, 04:57   #42243
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dit voorval geeft de indruk van instabiliteit in Rusland. Ik vraag me af hoe groot de reputationele schade voor Rusland onder de bondgenoten is.

De reputatie van Wagner zelf krijgt nog een veel grotere deuk hierdoor. Ik denk hier bv aan hun operaties in Afrika.

Rusland verliest hier ook een deel van de goed getrainde Wagner strijders, degenen die zich tegen het MOD keerden. Het verloor ook 13 piloten vandaag (naast materieel) las ik.

Interessant vond ik het bericht (indien waar) dat FSB dozen roebels voor een totaal van 47 miljoen dollar zou in beslag genomen hebben in een hotel vlak bij Wagner's hoofdkantoor in Moskou. Dat lijkt te wijzen op inderdaad een coup poging eerder dan een wat spontane rebellie. En dus interne verdeeldheid die verder zou kunnen gaan dan Wagner zelf.

Het effect op de oorlog zelf is onduidelijk. Waarschijnlijk voelt Kiev zich gesterkt hierdoor.

Alles bijeen een negatieve balans voor Rusland. Deze 24 uur minstens.

Al vanaf de eerste video van Prigozhin veroorzaakte hij reputationele schade aan Rusland mijns inziens. Nu hij "full col. Kurtz" gegaan is kan men zich afvragen of men dat echt niet had kunnen voorkomen?
Bijlage 118019

Ik begrijp uw standpunt. Maar je moet weten dat Rusland in de jaren 90 een soort Somalie of Haiti was. Poetin heeft orde gebracht maar geen radicale revolutie veroorzaakt, hij was eerder de goede huisvader die de verloren kinderen terug probeerde op het rechte pad te krijgen. De vooruitgang die het land gemaakt heeft is spectaculair, maar dat maffia kantje met milities, oligarchen en dergelijke heeft Poetin er nog niet uitgekregen. Poetin is tenslotte groot geworden in zo n omgeving. Trouwens zeer vergelijkbaar met sommige Latino landen, maar dan wel met een veel ontwikkelder leger, en andere verworvenheden uit de Sovjet tijd.
Je moet ook de Russische mentaliteit wat kennen.
Maar al deze zaken gelden net zo zeer voor Oekraine. Bvb. Azov, Kraken, etc. milities die jarenlang boven de wet stonden en zelfs rechters ophingen aan bomen en dergelijke.
De westerse en Kiev propaganda probeert dat aspect wat te verdoezelen maar iedereen die Oekraine kent en er geweest is weet dat het een extreme maffia boel is, meer dan Rusland.

De eindconclusie is dat Rusland iets moet doen aan die chaos, misschien wordt het zelfs tijd om Kadyrov wat te laten inbinden.

Anderzijds toont dit aan dat Rusland allesbehalve een totalitaire, stalinistische staat is. Russen denken, volgens westerlingen, nogal chaotisch. Dat dit in het globale zuiden weinig respect afdwingt begrijp ik. Anderzijds zien ze dat Rusland, anders dan de westerse elite, geen gestroomlijnde machine is. Ze staan met andere woorden dichter bij Azie, Afrika, etc.

Laatst gewijzigd door tomm : 25 juni 2023 om 05:08.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2023, 05:34   #42244
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Simplicius brengt een samenvatting van de dag van gisteren 24 juni 2023. Juni, altijd een bewogen maand, vermoedelijk de testosteron die zijn werk doet.

Luka krijgt, na de nucleaire wapens, nu ook Prigozhin plus een afgeslankte versie van Wagner. Prigozhin naar Wit-Rusland, waar er geen of minstens veel minder corruptie is in vergelijking met Rusland en zeker in vergelijking met Oekraïne, zowat het meest corrupte land ter wereld.

LINK
25 jun 2023

(...)

Peskov has confirmed that all criminal charges will be dropped against
Wagner and that Prigozhin has accepted a deal to essentially be ‘exiled’ to
Belarus, where Wagner will work on the Polish-Belarus border. Remaining
Wagner members who did not take part in the putsch will be signed over into
the Russian armed forces directly. This much is now confirmed fact.

(...)

Simplicius merkt op dat (1) Luka erbij moest gehaald worden om de lont uit het kruidvat te halen en (2) dat er mogelijk via deze weg stoom is afgelaten die zich aan opbouwen was (de reeds eerder genoemde testosteron, dewelke gevaarlijke oprispingen kent in de maand juni).
Oud 25 juni 2023, 05:39   #42245
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp uw standpunt. Maar je moet weten dat Rusland (../...) Poetin is tenslotte groot geworden in zo n omgeving. Trouwens zeer vergelijkbaar met sommige Latino landen, maar dan wel met een veel ontwikkelder leger, en andere verworvenheden uit de Sovjet tijd.
Darwinisme van de ontwikkeling binnen het Russisch leger:
Citaat:
2021- The Russian Army is the second best in the World.
2022- The Russian Army is the second best in Ukraine.
2023- The Russian Army is the second best in Russia.
Oud 25 juni 2023, 05:46   #42246
cato

Standaard

Citaat:
Ik begrijp uw standpunt. Maar je moet weten dat Rusland in de jaren 90 een soort Somalie of Haiti was. Poetin heeft orde gebracht maar geen radicale revolutie veroorzaakt, hij was eerder de goede huisvader die de verloren kinderen terug probeerde op het rechte pad te krijgen. De vooruitgang die het land gemaakt heeft is spectaculair, maar dat maffia kantje met milities, oligarchen en dergelijke heeft Poetin er nog niet uitgekregen. Poetin is tenslotte groot geworden in zo n omgeving. Trouwens zeer vergelijkbaar met sommige Latino landen, maar dan wel met een veel ontwikkelder leger, en andere verworvenheden uit de Sovjet tijd.
Maar al deze zaken gelden net zo zeer voor Oekraine. Bvb. Azov, Kraken, etc. milities die jarenlang boven de wet stonden en zelfs rechters ophingen aan bomen en dergelijke.
De westerse en Kiev propaganda probeert dat aspect wat te verdoezelen maar iedereen die Oekraine kent en er geweest is weet dat het een extreme maffia boel is, meer dan Rusland.

De eindconclusie is dat Rusland iets moet doen aan die chaos, misschien wordt het zelfs tijd om Kadyrov wat te laten inbinden.

Anderzijds toont dit aan dat Rusland allesbehalve een totalitaire, stalinistische staat is. Russen denken, volgens westerlingen, nogal chaotisch. Dat dit in het globale zuiden weinig respect afdwingt begrijp ik. Anderzijds zien ze dat Rusland, anders dan de westerse elite, geen gestroomlijnde machine is. Ze staan met andere woorden dichter bij Azie, Afrika, etc.
Inderdaad Rusland is een middeleeuws Aziatisch en meer een Afrikaans land ,vergelijkbaar met Arabische staten zoals Syrië.
Zelfs China heeft zijn zaken beter op orde en zal niet zo snel het voorbeeld van Rusland volgen.

Hoewel het nu lijkt dat Poetin deze slag met Wagner heeft gewonnen , kan er de komende tijd nog van alles gebeuren.
Zo is het in Rusland altijd gegaan en dat land leert nooit van de geschiedenis.
Rusland is een paria in de wereld geworden en staat voor gek als het om defensie en bestuur gaat.

Waarschijnlijk zullen bondgenoten als China en knuffel maatjes als Turkije, India en Zuid Afrika,
een stuk voorzichtiger worden met hun kaarten te spelen om Rusland.
Als vijanden van het Westen zullen ze economisch gedupeerd worden en meer lucht fietsen dan zoden aan de dijk zetten.

Laatst gewijzigd door cato : 25 juni 2023 om 05:51.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2023, 05:56   #42247
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Darwinisme van de ontwikkeling binnen het Russisch leger:
Rusland heeft veel te veel legertjes , te veel criminelen oligarchen , te veel bestuurders met baantjes in de maffia.
Het land heeft een nieuwe revolutie nodig om te moderniseren en een rol te spelen in de 21 eeuw.
Oud 25 juni 2023, 06:05   #42248
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Inderdaad Rusland is een middeleeuws Aziatisch en meer een Afrikaans land ,vergelijkbaar met Arabische staten zoals Syrië.
Zelfs China heeft zijn zaken beter op orde en zal niet zo snel het voorbeeld van Rusland volgen.

Hoewel het nu lijkt dat Poetin deze slag met Wagner heeft gewonnen , kan er de komende tijd nog van alles gebeuren.
Zo is het in Rusland altijd gegaan en dat land leert nooit van de geschiedenis.
Rusland is een paria in de wereld geworden en staat voor gek als het om defensie en bestuur gaat.

Waarschijnlijk zullen bondgenoten als China en knuffel maatjes als Turkije, India en Zuid Afrika,
een stuk voorzichtiger worden met hun kaarten te spelen om Rusland.
Als vijanden van het Westen zullen ze economisch gedupeerd worden en meer lucht fietsen dan zoden aan de dijk zetten.
Dit zijn interne zaken, net zoals je in de VS Trump hebt en in Indie de rivaliteit tussen Hindu s en Congres.
China heeft de zaken meer op orde. Als Rusland dat zou willen moeten ze terug naar de Sovjet-structuur, en specifiek die van Stalin. Ging in tegen de nogal chaotische Russische aard, maar Stalin kon dat door een totalitair terreurregime te vestigen, net als je nu ziet
in Oekraine.
De cultuur die veruit het dichtste bij Rusland staat is... Oekraine, met ook allerlei milities.

Niets nieuws, je had steeds Kozakkenregimenten die zich door niemand de les lieten spellen.

In het Westen bedriegt schijn.

Laatst gewijzigd door tomm : 25 juni 2023 om 06:08.
Oud 25 juni 2023, 06:27   #42249
Erra555
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erra555 Bekijk bericht
Die 3 daagse 'speciale interventie' is iig niet zo'n succes gebleken en Rusland is totaal belachelijk gemaakt op militair gebied. Maar dat hebben die Orc lovers hier nog steeds niet door.

Seffes gaat Wagner nog meestrijden met UKR, dan gaan we pas lachen...

Misschien volgend jaar toch maar focussen op wat tralalie en tralala op het Rode Plein en de rest met rust laten?
Mijn voorspellende gaven zijn iig beter dan die van tomm en zijn Putlerloversclub die nog steeds in het zo verafschuwelijke Westen wonen (volgens hun dan)...

Volgend jaar: Wagner parade op het Rode Plein met veel tralalie en tralala.

Laatst gewijzigd door Erra555 : 25 juni 2023 om 06:29.
Erra555 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2023, 06:31   #42250
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit zijn interne zaken (../...)
wat historie via RT
(voor toekomstige verzamelaars van schrijfsels.)

Een leuke uitspraak van Putin was:
Bitter history lessons
Putin reminded Russians that a similar scenario played out in the country in 1917, when it was in the middle of World War I. He recounted how “intrigues, bickering, politicking behind the army’s and the people’s back” led to the “collapse of the state,” and the “tragedy of the Civil War.”
“Russians were killing Russians, brothers were killing brothers, while various political adventurers and foreign powers were capitalizing on it,” the president said.

De clou heeft hij hier blijkbaar zelfs niet gesnopen. Arme Putin, maar 'k heb er begrip voor...

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 25 juni 2023 om 06:45.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2023, 06:50   #42251
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Woordvoerder Putin samengevat:

"Peskov on Lukashenko's negotiations with Prigozhin:

?? There was a higher goal - to avoid bloodshed, to avoid internal confrontation, to avoid clashes with unpredictable results. It was in the name of these objectives that Lukashenko's mediation efforts were implemented. President Putin made the decision accordingly.
?? The two presidents agreed that Lukashenko would mediate a settlement. We highly appreciate his initiative. Alexander Grigorievich has known Prigozhin personally for a long time; it was his personal proposal. We are grateful to the president for this effort.
?? The situation was resolved without losses. An agreement was reached that the Wagner PMCs would return to the camps. Some of them will sign contracts with the MoD if they wish. This applies to the units that did not take part in the mutiny.
?? As for the rest of the fighters - no one will prosecute them in view of their merits at the front. We have always respected their feats.
?? You ask me what will happen to Prigozhin personally. The criminal case against him will be dropped, and he himself will go to Belarus.
?? This will in no way affect the course of SMO. The SMO continues, our fighters on the front line are showing heroism, they are repelling the counterattack of the Armed Forces of Ukraine very effectively. And the operation will continue.

Slavyangrad "

Without losses? Klopt dat wel. Ik lees elders dat 13 piloten het leven verloren in deze dag aan de hand van Wagner. De meeste in niet bewapende helicopters. In totaal zouden 5 helicopters en ander materiaal verloren zijn gegaan. Daar was Oekraïne zelf nog niet in geslaagd zegt men.

"without losses" in de grote schaal der dingen natuurlijk.....het was op weg om VEEL erger te gaan worden...

Maar kom....

De Loek gaat nu persoonlijk moeten toezien op Yevgeni.Dat kan nog interessant gaan worden...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2023, 07:03   #42252
cato

Standaard

Citaat:
Dit zijn interne zaken, net zoals je in de VS Trump hebt en in Indie de rivaliteit tussen Hindu s en Congres.
China heeft de zaken meer op orde. Als Rusland dat zou willen moeten ze terug naar de Sovjet-structuur, en specifiek die van Stalin. Ging in tegen de nogal chaotische Russische aard, maar Stalin kon dat door een totalitair terreurregime te vestigen, net als je nu ziet
in Oekraine.
De cultuur die veruit het dichtste bij Rusland staat is... Oekraine, met ook allerlei milities.

Niets nieuws, je had steeds Kozakkenregimenten die zich door niemand de les lieten spellen.

Rusland heeft de Oekraïners met deze oorlog tot vijanden gemaakt en daarom
zoeken ze aansluiting bij Europa en bij de NAVO.
De haat naar de Russen gaat in Oekraïne nog een paar generaties duren.
Dit is het resultaat van de Landjepik praktijken van Poetin vanaf 2014
Oud 25 juni 2023, 07:20   #42253
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De Loek gaat nu persoonlijk moeten toezien op Yevgeni.
Dat kan nog interessant gaan worden...
In ieder geval is dit een Queen's Gambit move van vriend Lukashenko. Respect.
Hopelijk voor hem met voldoende rugdekking in zijn directe omgeving.
Oud 25 juni 2023, 07:45   #42254
cato

Standaard

Als Poetin verstandig is maakt hij zo snel mogelijk een einde aan de oorlog.
Dat is de enige manier om zijn positie veilig te stellen en de orde te herstellen.
Gewoon beginnen met vredesbesprekingen , ook als dit lang gaat duren.
Het voortzetten van de oorlog maakt de chaos alleen maar groter ,door de tegengestelde belangen en visies van de verschillende machthebbers en legertjes.

De vraag is of Oekraïne bereid is om tot een bestand te komen en besprekingen te gaan voeren?
De vraag is hoe lang Bidden wil doorgaan met steunen van Oekraïne , want de verkiezingen komen er volgend jaar aan.

Kortom zowel Rusland als de VS hebben belang bij een einde de oorlog .
Het is Oekraïne die nu een offensief is begonnen en er geen belang bij heeft.
Hun enige belang is wel , dat ze met een akkoord sneller lid kunnen worden van de NAVO en de EU.
Oud 25 juni 2023, 08:11   #42255
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

cato

Citaat:
Rusland heeft de Oekraïners met deze oorlog tot vijanden gemaakt en daarom
zoeken ze aansluiting bij Europa en bij de NAVO.
De haat naar de Russen gaat in Oekraïne nog een paar generaties duren.
Dit is het resultaat van de Landjepik praktijken van Poetin vanaf 2014
Reeds in 2006 wilde Yuchtchenko bij de NAVO.

Alles wat er gebeurde vanaf 2014 is het gevolg van het illegaal afzetten van de democratisch verkozen president.
Er zijn veel pro-Russische Oekraïners.
Oud 25 juni 2023, 08:12   #42256
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In ieder geval is dit een Queen's Gambit move van vriend Lukashenko. Respect.
Hopelijk voor hem met voldoende rugdekking in zijn directe omgeving.
Lukashenko weet perfect wat die doet.
Oud 25 juni 2023, 08:14   #42257
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Als Poetin verstandig is maakt hij zo snel mogelijk een einde aan de oorlog.
Dat is de enige manier om zijn positie veilig te stellen en de orde te herstellen.
Gewoon beginnen met vredesbesprekingen , ook als dit lang gaat duren.
Het voortzetten van de oorlog maakt de chaos alleen maar groter ,door de tegengestelde belangen en visies van de verschillende machthebbers en legertjes.

De vraag is of Oekraïne bereid is om tot een bestand te komen en besprekingen te gaan voeren?
De vraag is hoe lang Bidden wil doorgaan met steunen van Oekraïne , want de verkiezingen komen er volgend jaar aan.

Kortom zowel Rusland als de VS hebben belang bij een einde de oorlog .
Het is Oekraïne die nu een offensief is begonnen en er geen belang bij heeft.
Hun enige belang is wel , dat ze met een akkoord sneller lid kunnen worden van de NAVO en de EU.
Het regime in Kiev denkt nog dat ze alle bij Rusland aangehechte gebieden kunnen veroveren. Ik denk dat dat zever is, en het is net de taal van de Russen nu om militair te bewijzen dat ze dat niet kunnen.
Oud 25 juni 2023, 08:17   #42258
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erra555 Bekijk bericht
Mijn voorspellende gaven zijn iig beter dan die van tomm en zijn Putlerloversclub die nog steeds in het zo verafschuwelijke Westen wonen (volgens hun dan)...

Volgend jaar: Wagner parade op het Rode Plein met veel tralalie en tralala.
Ik heb perfect voorspeld dat dit een storm in een glas water ging worden.
Oud 25 juni 2023, 08:22   #42259
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb perfect voorspeld dat dit een storm in een glas water ging worden.
Dat glas water moet evenwel Putin zwaar op de maag liggen...
Oud 25 juni 2023, 08:31   #42260
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat glas water moet evenwel Putin zwaar op de maag liggen...
Klopt. Poetin is belachelijk gemaakt voor heel de wereld. Rusland was niet eens in staat om een interne militaire opstand met een 5.000 tal soldaten tegen te houden. Het regime zat ernaar te koekeloeren, en moest wachten op Lukashenko die met zijn maatje Prigozhyn een deal maakte.

Rusland komt hier bekakt uit...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be