Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Schuldig of onschuldig?
Schuldig 48 38,71%
Onschuldig 76 61,29%
Aantal stemmers: 124. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 oktober 2021, 15:07   #4281
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
U moet me alleszins niet overtuigen van de nadelen van juryrechtspraak.

Maar het probleem zit dan bij het systeem van de assisenjury, niet bij het feit dat de advocaat (binnen de mate van de wettelijke en deontologische voorschriften) het onderste uit de kan haalt om zijn cliënt te verdedigen.
Het perverse aan onze justitie is eigenlijk dat bij twijfelgevallen (zoals hier bij de parachute-zaak) de beste advocaat meestal wint, en iemand de gevangenis in vliegt zonder de aanwezigheid van tastbare bewijzen. Ik acht die Els trouwens niet secuur genoeg om die valscherm te saboteren, zonder enige vorm van DNA achter te laten.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 15:08   #4282
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 22.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
omdat ik zijn pleidooi zelf niet heb gehoord. Ik voel mij niet beter dan iemand anders, en dus sluit ik niet uit, gesteld dat ik in die jury had gezeten, dat ook ik mij misschien had laten inpakken door zijn pleidooi (ge weet wel, in de sfeer van de groep die zo'n jury is).
Maar eens te meer: in een strafzaak vertrek je van een vordering van het openbaar ministerie. De burgerlijke partijen zijn relevant, maar in een bijrol. Ik blijf het fascinerend vinden hoe men deze zaak in de publieke opinie heeft versimpeld tot een tweestrijd tussen de verdediging van Clottemans en Vermassen.

Goed gespeeld door Van Aelst om zo het naïeve deel van de publieke opinie op zijn hand te krijgen.

En zeg eens: heeft een vrouw die dolverliefd is maar tweede keuze is van de man in kwestie geen motief om die vrouw om te brengen?
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 15:12   #4283
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Maar eens te meer: in een strafzaak vertrek je van een vordering van het openbaar ministerie. De burgerlijke partijen zijn relevant, maar in een bijrol. Ik blijf het fascinerend vinden hoe men deze zaak in de publieke opinie heeft versimpeld tot een tweestrijd tussen de verdediging van Clottemans en Vermassen.

Goed gespeeld door Van Aelst om zo het naïeve deel van de publieke opinie op zijn hand te krijgen.

En zeg eens: heeft een vrouw die dolverliefd is maar tweede keuze is van de man in kwestie geen motief om die vrouw om te brengen?
zeker, maar ik acht die Els niet nauwgezet genoeg om een valscherm te saboteren zonder enige vorm van DNA achter te laten.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 16:32   #4284
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Het perverse aan onze justitie is eigenlijk dat bij twijfelgevallen (zoals hier bij de parachute-zaak) de beste advocaat meestal wint, en iemand de gevangenis in vliegt zonder de aanwezigheid van tastbare bewijzen. Ik acht die Els trouwens niet secuur genoeg om die valscherm te saboteren, zonder enige vorm van DNA achter te laten.
Daarom dat ik denk dat het concept 'vermoeden van onschuld' over het algemeen veel beter zal worden toegepast door beroepsrechters dan door de man in de straat die de nuances amper beheerst.

Het blijft toch wat gek vind ik, de zwaarste zaken door een jury te laten behandelen in plaats van door rechters.

Het is alsof men voor een verkoudheid naar de huisarts gaat (iemand die dus jarenlange studies achter de rug heeft), maar voor een openhartoperatie beroep gaat doen op een medisch team samengesteld uit willekeurig gekozen burgers.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 6 oktober 2021 om 16:34.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 16:54   #4285
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Daarom dat ik denk dat het concept 'vermoeden van onschuld' over het algemeen veel beter zal worden toegepast door beroepsrechters dan door de man in de straat die de nuances amper beheerst.

Het blijft toch wat gek vind ik, de zwaarste zaken door een jury te laten behandelen in plaats van door rechters.

Het is alsof men voor een verkoudheid naar de huisarts gaat (iemand die dus jarenlange studies achter de rug heeft), maar voor een openhartoperatie beroep gaat doen op een medisch team samengesteld uit willekeurig gekozen burgers.
Hier kan ik mij helemaal bij aansluiten, ook al vind ik het concept van volksjury best ok, maar werd juist uitgehold door theatrale pleiters als Jan De Man of Jef Vermassen die altijd wel de zwakke plekken van "Jan Modaal" weten te gebruiken.
Ik beklaag trouwens de juryleden die gaan moeten zetelen op het komend proces over de IS-aanslagen, dat er zit aan te komen.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 22:08   #4286
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Hier kan ik mij helemaal bij aansluiten, ook al vind ik het concept van volksjury best ok, maar werd juist uitgehold door theatrale pleiters als Jan De Man of Jef Vermassen die altijd wel de zwakke plekken van "Jan Modaal" weten te gebruiken.
Ik beklaag trouwens de juryleden die gaan moeten zetelen op het komend proces over de IS-aanslagen, dat er zit aan te komen.
Mij gaan ze niet vragen, het verdict is schuldig en dat blijft het, zelf na 8 weken afzondering in een hotel.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2021, 17:38   #4287
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Hebben we nog niet genoeg gezeverd nu over dat meisje, om te kunnen overgaan tot de vraag van het jaar:
als je ze tegen komt ergens in een café of zo, zou je ze trachten binnen te doen, of heb je toch wat achterdocht ..?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2021, 18:07   #4288
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Maar eens te meer: in een strafzaak vertrek je van een vordering van het openbaar ministerie. De burgerlijke partijen zijn relevant, maar in een bijrol. Ik blijf het fascinerend vinden hoe men deze zaak in de publieke opinie heeft versimpeld tot een tweestrijd tussen de verdediging van Clottemans en Vermassen.

Goed gespeeld door Van Aelst om zo het naïeve deel van de publieke opinie op zijn hand te krijgen.

En zeg eens: heeft een vrouw die dolverliefd is maar tweede keuze is van de man in kwestie geen motief om die vrouw om te brengen?
Eigenlijk heeft van aelst hier veruit de beste zaak gepleit. Ok, zijn cliënte is wel opgesloten, maar hij heeft toch een heleboel mensen die het proces maar half gevolgd hebben kunnen overtuigen dat er niet voldoende bewijs zou zijn.

Qua misleiding van het publiek komt hij er als de beste uit.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2021, 18:19   #4289
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 22.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Eigenlijk heeft van aelst hier veruit de beste zaak gepleit. Ok, zijn cliënte is wel opgesloten, maar hij heeft toch een heleboel mensen die het proces maar half gevolgd hebben kunnen overtuigen dat er niet voldoende bewijs zou zijn.

Qua misleiding van het publiek komt hij er als de beste uit.
Inderdaad.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2021, 22:23   #4290
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 15.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Daarom dat ik denk dat het concept 'vermoeden van onschuld' over het algemeen veel beter zal worden toegepast door beroepsrechters dan door de man in de straat die de nuances amper beheerst.

Het blijft toch wat gek vind ik, de zwaarste zaken door een jury te laten behandelen in plaats van door rechters.

Het is alsof men voor een verkoudheid naar de huisarts gaat (iemand die dus jarenlange studies achter de rug heeft), maar voor een openhartoperatie beroep gaat doen op een medisch team samengesteld uit willekeurig gekozen burgers.
Als het een serieuze zaak is betrek je het volk. Anders wordt rechtspraak routine binnen een ons kent ons clubje. Hopelijk schaft men nooit de volksjury af. Dat is een recht dat het volk niet uit handen mag geven.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2021, 23:51   #4291
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Daarom dat ik denk dat het concept 'vermoeden van onschuld' over het algemeen veel beter zal worden toegepast door beroepsrechters dan door de man in de straat die de nuances amper beheerst.

Het blijft toch wat gek vind ik, de zwaarste zaken door een jury te laten behandelen in plaats van door rechters.

Het is alsof men voor een verkoudheid naar de huisarts gaat (iemand die dus jarenlange studies achter de rug heeft), maar voor een openhartoperatie beroep gaat doen op een medisch team samengesteld uit willekeurig gekozen burgers.
https://www.hln.be/brussel/groepsver...-cel~a550dadd/

misschien is het beter om willekeurige mensen te laten oordelen over misdaden ipv rechters die constant dezelfde zaken zien en er onverschillig voor geworden zijn. kwestie van de rechtspraak toch ietwat gelijk te houden met de ideeën van het volk.

jury's zouden eigenlijk zelfs inspraak moeten hebben in de strafmaat.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2021, 05:56   #4292
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het blijft toch wat gek vind ik, de zwaarste zaken door een jury te laten behandelen in plaats van door rechters.
Het zijn nochtans allemaal ook plebejers voor ze worden aangesteld als ambtenaar.

Ik snap de redenering niet.

Denk je dat er iets in het water wordt gedaan van beroepsrechters zodat ze zich opeens anders gaan gedragen dan niet-rechters?
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2021, 06:12   #4293
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Het zijn nochtans allemaal ook plebejers voor ze worden aangesteld als ambtenaar.

Ik snap de redenering niet.

Denk je dat er iets in het water wordt gedaan van beroepsrechters zodat ze zich opeens anders gaan gedragen dan niet-rechters?
Iets in hun drinken gedaan, wel dat weet ik niet, maar als je zes man die een minderjarige groepsverkracht hebben als veroordeling een opstel laat schrijven dan zit er wel iets ernstig fout in de bovenkamer.
Bekwaamheid is geen vereiste om rechter te worden wel de juiste partijkaart bezitten.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2022, 18:29   #4294
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.405
Standaard

Els Clottemans voorwaardelijk vrij

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220613_95372225

https://www.hln.be/binnenland/els-cl...ngen~afeec757/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/13/clottemans/
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2022, 18:42   #4295
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

16 jaar na parachutemoord: Els Clottemans vrijgelaten onder elektronisch toezicht.

Naam: clottemans.jpg
Bekeken: 73
Grootte: 14,6 KB

Waar is dit elektronisch toezicht nog voor nodig ?

Els Clottemans, die veroordeeld is voor de zogenoemde parachutemoord, is vrij onder elektronisch toezicht. Dat bevestigt Jef Vermassen, de advocaat van de nabestaanden van Els Van Doren. Clottemans werd in 2010 tot dertig jaar cel veroordeeld voor de moord op haar vriendin en liefdesrivaal. Ze had de parachute van Van Doren gesaboteerd, waardoor die tijdens een sprong neerstortte.

Bron: VRT NWS
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2022, 21:15   #4296
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Ze heeft hare parachute succesvol opengetrokken en ze is vrij onder toezicht.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 20:22   #4297
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
U vindt het ok dat mensen zonder materieel bewijs en na een onderzoek waarin zeer duidelijk sprake was van tunnelvisie de doos in worden gedraaid.
Tja, het hangt er vanaf of er andere bewijzen zijn.

Liegen in je verklaringen, bijvoorbeeld.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 20:54   #4298
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 72.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Maar eens te meer: in een strafzaak vertrek je van een vordering van het openbaar ministerie. De burgerlijke partijen zijn relevant, maar in een bijrol. Ik blijf het fascinerend vinden hoe men deze zaak in de publieke opinie heeft versimpeld tot een tweestrijd tussen de verdediging van Clottemans en Vermassen.

Goed gespeeld door Van Aelst om zo het naïeve deel van de publieke opinie op zijn hand te krijgen.

En zeg eens: heeft een vrouw die dolverliefd is maar tweede keuze is van de man in kwestie geen motief om die vrouw om te brengen?
De man had een evengroot motief.
Enfin, het was een rare zaak. Ik moet niet hebben van Assisenzaken.
Ze heeft haar tijd uitgezeten, langer dan normaal. Laat haar proberen opnieuw te beginnen.
__________________
Maar telkens als Rousseau op haast Steve Stevaert-achtige manier zijn punt maakte – ‘Iemand die geen geld heeft om zijn energiefactuur te betalen heeft zeker geen geld om zonnepanelen te kopen’ – begon diezelfde De Wever opzichtig goedkeurend te knikken. Die twee hebben elkaar gevonden.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...t-oog-op-2024/
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 21:47   #4299
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.504
Standaard

In de Use of A hadden we al de verfilming "I, Tonya" over de schaatscarrière van Tonya Harding.

Els Clottemans is blijkbaar te bescheiden om haar verhaal te verkopen aan Holywood Bonzen.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 22:05   #4300
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
In de Use of A hadden we al de verfilming "I, Tonya" over de schaatscarrière van Tonya Harding.

Els Clottemans is blijkbaar te bescheiden om haar verhaal te verkopen aan Holywood Bonzen.
Ze is voorlopig monddood.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be