![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#4301 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4302 |
Europees Commissaris
|
![]() Enfin, het moge ondertussen duidelijk zijn welke maatregelen genomen dienen te worden:
- Een bindend ventilatieplan voor alle binnenruimtes. Indien ruimtes niet voldoen, dienen activiteiten maximaal buiten door te gaan. - Mondmaskers binnen in drukke binnenruimtes zonder aangepaste ventilatie (en ook indien mét aangepaste ventilatie in het geval van een piek) en bij drukte buiten (vooral winkelstraten). - Hydroxychloroquine en zink in een vroeg stadium. - Regelingen voor ouderen en zwakkeren (bv. vervroegd coronapensioen). - Quarantaine voor zieken. - Aanbeveling tot het beperken van contacten afhankelijk van de situatie. - Bij een piek: tijdelijke sluiting van de horeca. - Tips aan de bevolking voor het versterken van het immuunsysteem. - Constructieve communicatie in de pers (de waarheid zonder angst zaaien), met ruimte voor kritiek. - Weloverwogen collectivisaties in het voordeel van de staatsfinanciën en een quasi-volledige immigratiestop. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4303 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal even proberen uit te leggen waarom een R0 getal schatten op een klein aantal besmettingen, idioot is. Nochtans doen serieuze professoren biostatistiek dat.
Waarom is dat onnozel ? Stel dat er per dag, zeg maar, rond de 300 besmettingen gebeuren. Daarvan zijn er misschien 2/3 (dus 200) "automatische" binnen-gezin besmettingen (ttz, een zieke heeft de ziekte in het gezin gebracht, en echtgenoot, kind, ouder... betrappen het). We hebben het dus over 100 besmettingsgebeurtenissen in gans de bevolking. Om daarop een R0 getal te schatten, moeten die 100 besmettingsgebeurtenissen REPRESENTATIEF ZIJN voor het gemiddelde gedrag van de bevolking. Men hoort mensen roepen "het volk is ongedisciplineerd, volgt de regels niet" en zo voort. Maar laat ons, voor deze discussie, even aannemen dat de regels 'werken', ttz, de kans op besmetting verminderen (zoniet is het de moeite niet om daarover te praten he). Denkt men nu werkelijk dat die 100 besmettingsgevallen UNIFORM VERDEELD zijn over mensen die de regels volgen, en zij die dat niet doen ? Nee, natuurlijk niet, PER HYPOTHESE zijn die 100 VOORNAMELIJK mensen die de regels niet volgen. Maar dat wil zeggen dat we een R0 schatting hebben op basis van 100 mensen die statistisch gezien de regels voornamelijk NIET volgen, en NIET representatief zijn voor de bevolking. Maar dan is die R0 ook NIET REPRESENTATIEF voor gans de bevolking. Tegen dat de epidemie voornamelijk de mensen die de regels NIET volgen, bereikt heeft, en daar dus een groepsimmuniteit heeft veroorzaakt, sterft die stimulus met grote R0 uiteraard uit. Dat is exact het idee van mijn paper met een kleine cohorte superverspreiders. Wat je dus kan verwachten is dat de "effectieve R0" snel zal dalen eens al die "regels-niet-volgers" besmet werden, en groepsimmuniteit hebben opgebouwd. Het is dus nergens nodig voor om 'de regels te verscherpen', de epidemie doet dat vanzelf. We kunnen ons dus, via dit model, verwachten aan geregelde "opflakkeringen" telkens er een nieuwe klasse "roekelozen" bij komt (vanwege versoepelingen), die dan snel terug zal uitdoven eens die klasse roekelozen groepsimmuniteit opbouwt. Een heel andere affaire is als de R0 structureel groter wordt, maar dat wil dan gewoon zeggen dat zelfs de voorzichtige houding van het gros van de mensen niet werkt om de epidemie tegen te houden. Dan heeft "verscherpen van dezelfde niet-werkende maatregelen" geen enkel effect, niet meer dan "meer weesgegroetjes opzeggen per dag". Maar ik denk dat er veel kans is dat we geregelde, beperkte opflakkeringen zullen zien, zonder een massief omhoog schieten over gans de bevolking. De reden is gewoon dat kleine groepjes mensen die in een situatie zijn van propagatie ("de regels niet volgen" of iets gelijkaardigs), die propageren tot ze allemaal groepsimmuniteit bereiken in hun groepje, wat snel gaat. Ondertussen dijt de golf uitdovend uit rond die cluster, omdat de R in het gros van de bevolking kleiner is dan 1. DAT is de kern van mijn modelletje. Het is dus totaal idioot om daarop te reageren met "extra maatregelen" want die dingen doven vanzelf uit. Zoals, volgens mij, de eerste grote piek van maart. Maar, het kan dus zijn dat R structureel groter geworden is dan 1. Maar dat kan je niet besluiten uit een totaal gebiased sampeltje van 100 essentiele besmettingen. 't is daar dat ik niet begrijp dat een prof biostatistiek zich laat aan vangen. Het zou een examenvraag moeten zijn, om te zien of de student wel door heeft dat zijn sample gebiased is, en de prof beantwoordt de vraag zelf verkeerd ! Laatst gewijzigd door patrickve : 27 juli 2020 om 12:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4304 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En voor de rest, laten waaien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4305 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 27 juli 2020 om 12:46. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4306 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4307 |
Gouverneur
|
![]() Außerparlamentarischer Corona Untersuchungsausschuss
https://acu2020.org/organisation/ https://www.youtube.com/watch?v=vTlhSgU3ims |
![]() |
![]() |
![]() |
#4308 | |
Minister
|
![]() Citaat:
https://www.worldometers.info/corona...ountry/sweden/ Waar zou die daling anders vandaan komen? Laatst gewijzigd door discuz : 27 juli 2020 om 13:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4309 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4310 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4311 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zweden is natuurlijk veel minder dicht bevolkt, maar toch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4312 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4313 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4314 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit is al enkel keren aangehaald.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4315 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4316 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De nodige groepsimmuniteit hangt af van de precieze propagatie structuur. Zoals ik in mijn paper aangaf, kan men best groepsimmuniteit bekomen als de kleine groep superspreiders die heeft, die maar een kleine fractie van de bevolking betreft. Die 60% is enkel maar waar in een homogeen SIR model, waar iedereen statistisch equivalent is voor overdracht en besmetting, wat duidelijk niet waar is: iemand die 100 mensen per dag ziet, is niet statistisch equivalent aan iemand die 2 mensen per dag ziet. Het SIR model is gewoon een academische simplificatie die niet toepasselijk is op de complexere werkelijkheid, vandaar dat ik versteld blijf bij de naieve toepassing daarvan door "experten". Het geeft een principe aan, maar is numeriek niet bruikbaar, natuurlijk. Laatst gewijzigd door patrickve : 27 juli 2020 om 14:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4317 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
https://www.nature.com/articles/d415...&sf235709927=1 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4318 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4319 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dit vond ik de belangrijkste passage in dat heel goeie artikel, dat spijtig genoeg niet verder uitgewerkt werd: Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 27 juli 2020 om 15:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4320 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Zingende kerkkoren, discotheken, slachthuizen, slecht verluchte ruimten, of de juiste combinatie temperatuur en vochtigheid, gecombineerd met mensen die door fysieke inspanningen meer virus deeltjes verspreiden. Of shisha bars, waar de waterpijp van mond tot mond gaat. Dit zou ook de oorzaak zijn in de apres ski bar in Ischl heb ik ergens gelezen, pingpong balletjes die van glas tot gla werden geblazen / gespuwd. Ik was er niet bij, geen idee waar ik het gelezen heb, dus absoluut niet zeker. |
|
![]() |
![]() |