Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 september 2014, 14:57   #421
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De EU dreigt met niks. De EU beslist dan ook over niks, zolang een land niet internationaal erkend wordt als onafhankelijk.

Catalonië kan probleemloos in de EU blijven, als deel van Spanje. Zij beslist dus of ze mee speelt, of zichzelf uitsluit.
in theorie en op papier heb je gelijk.

maar dat zijn nu 2 zaken die bij zulke zaken totaal niet van belang zijn.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 15:05   #422
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Schotland krijgt een referendum omdat GB ervan uitging dat ze tegen onafhankelijkheid zouden stemmen (alhoewel men voor alle zekerheid toch nog wat geneipige middelen ingezet heeft zodat de Nee stem zou overwinnen). In Catalonië zal Spanje een referendum niet rechtsgeldig achten denk ik, omdat men ervan uitgaat dat een meerderheid voor onafhankelijkheid zal stemmen vermoedelijk. Rajoy kan zich altijd verschuilen achter de grondwet. Het is een soort van catch22.

Het ontbreekt hier aan internationale principes om te bepalen wanneer een volk voor onafhankelijkheid (wat dat ook is in de context van de EU staat bv.) kan gaan, want wat we zien van onze leiders is puur opportunisme ter zake, dan weer opkomend voor zelfbeschikking, dan weer voor territoriale integriteit, louter afhankelijk van geopolitieke overwegingen.

Als Catalonië zijn referendum niet krijgt van Spanje, met welk recht dan nog zeveren over Hong Kong bijvoorbeeld, dat het westen maar o zo graag aan China wil ontfrustelen?
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 september 2014 om 15:08.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 15:12   #423
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
in theorie en op papier heb je gelijk.

maar dat zijn nu 2 zaken die bij zulke zaken totaal niet van belang zijn.
Neen, dat is de realiteit. Zelfs als Catalonië zich onafhankelijk zou verklaren, dan nog heeft de EU daarin niks te zeggen.

Het enige dat de EU zou kunnen doen, zou via de Ministerraad (in casu met unanimiteitsregel) verklaren dat Catalonië "opvolgersstaat" van Spanje zou zijn. Alles is uiteraard mogelijk in het internationaal recht, maar dit zou helemaal met de jaren getrokken zijn.

Enfin ja, heel misschien zal Catalonië deel blijven uitmaken van de EU, maar dan niet als lidstaat dan wel als deel van ... Spanje. Misschien hoopt Catalonië op dat scenario?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 15:28   #424
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hebt u er dan een probleem mee dat een volk een eigen weg wil bewandelen?
Uiteraard heeft die dat.
Reactionaire tendensen steken overal in Europa de kop op (meestal verpakt onder allerhande pseudoprogressieve praat) en Het Oosten is daar een voorbeeld van: de wereld moet blijven zoals ze vandaag is en dat voor eeuwig en altijd.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 16:09   #425
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Schotland krijgt een referendum omdat GB ervan uitging dat ze tegen onafhankelijkheid zouden stemmen (alhoewel men voor alle zekerheid toch nog wat geneipige middelen ingezet heeft zodat de Nee stem zou overwinnen). In Catalonië zal Spanje een referendum niet rechtsgeldig achten denk ik, omdat men ervan uitgaat dat een meerderheid voor onafhankelijkheid zal stemmen vermoedelijk. Rajoy kan zich altijd verschuilen achter de grondwet. Het is een soort van catch22.

Het ontbreekt hier aan internationale principes om te bepalen wanneer een volk voor onafhankelijkheid (wat dat ook is in de context van de EU staat bv.) kan gaan, want wat we zien van onze leiders is puur opportunisme ter zake, dan weer opkomend voor zelfbeschikking, dan weer voor territoriale integriteit, louter afhankelijk van geopolitieke overwegingen.

Als Catalonië zijn referendum niet krijgt van Spanje, met welk recht dan nog zeveren over Hong Kong bijvoorbeeld, dat het westen maar o zo graag aan China wil ontfrustelen?
Hong Kong was gedurende 99 jaar een concessie of lease van de UK die afgelopen is in 1997. Er werden akkoorden ondertekend (one country, two systems) om de democratische continuïteit te vrijwaren (waar China nu problemen met heeft). Het Westen probeert absoluut niet HK te ontfutselen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 16:23   #426
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Hong Kong was gedurende 99 jaar een concessie of lease van de UK die afgelopen is in 1997. Er werden akkoorden ondertekend (one country, two systems) om de democratische continuïteit te vrijwaren (waar China nu problemen met heeft). Het Westen probeert absoluut niet HK te ontfutselen.
China wil controle over het democratisch gebeuren in Hong Kong zodat pro onafhankelijkheidspartijen geen stunt kunnen uithalen. Niet anders dan wat Rajoy pretendeert mbt Catalonië. Maar waarom is China's gedrag dan antidemocratisch en dat van Spanje niet? Beiden passen ze toch gewoon 'de wet' toe?
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 september 2014 om 16:24.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 17:32   #427
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
China wil controle over het democratisch gebeuren in Hong Kong zodat pro onafhankelijkheidspartijen geen stunt kunnen uithalen. Niet anders dan wat Rajoy pretendeert mbt Catalonië. Maar waarom is China's gedrag dan antidemocratisch en dat van Spanje niet? Beiden passen ze toch gewoon 'de wet' toe?
Niettegenstaande mijn fascinatie en liefde voor China die ik heb ga ik nooit beweren dat China een democratie is ( zoals wij het in het Westen verstaan). Persoonlijk voel ik me veel vrijer in China dan in Europa maar ik heb andere prioriteiten.

Ondertussen heeft HK zich gesteld met de return naar China maar China heeft democratische problemen met bepaalde vrijheden. Het is absurd van dat naar Spanje-Catalonië te gaan projecteren.

Nogmaals het bewijs dat sommige separatistische flaminganten hier van alle hout pijlen maken en zo een discussie ter gronde over pakweg Catalonië onmogelijk maken.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 18:59   #428
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.941
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Niettegenstaande mijn fascinatie en liefde voor China die ik heb ga ik nooit beweren dat China een democratie is ( zoals wij het in het Westen verstaan). Persoonlijk voel ik me veel vrijer in China dan in Europa maar ik heb andere prioriteiten.

Ondertussen heeft HK zich gesteld met de return naar China maar China heeft democratische problemen met bepaalde vrijheden. Het is absurd van dat naar Spanje-Catalonië te gaan projecteren.

Nogmaals het bewijs dat sommige separatistische flaminganten hier van alle hout pijlen maken en zo een discussie ter gronde over pakweg Catalonië onmogelijk maken.
In Catalonië heeft het regionale parlement gestemd dat er een Catalaans referendum moet komen op 9 november.

Democratischer kan niet.

Toch wringen onze Belgicitische "democraten" zich in allerlei bochten
om dit Catalaans referendum belachelijk te maken.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 19:23   #429
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
In Catalonië heeft het regionale parlement gestemd dat er een Catalaans referendum moet komen op 9 november.

Democratischer kan niet.

Toch wringen onze Belgicitische "democraten" zich in allerlei bochten
om dit Catalaans referendum belachelijk te maken.
Er is geen enkele vergelijking met HK. Van wringen in bochten gesproken! Trouwens ik heb geen enkele democratische pretentie. Als het mij ergens niet aanstaat verleg ik me waar het me wel aanstaat.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 19:39   #430
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.941
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Er is geen enkele vergelijking met HK. Van wringen in bochten gesproken! Trouwens ik heb geen enkele democratische pretentie. Als het mij ergens niet aanstaat verleg ik me waar het me wel aanstaat.
Inderdaad "Nomen est Omen"
zouden de Romeinen zeggen.

Een Gipsy,
een zigeuner dus,
trekt rond van de ene plek naar de andere
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 20:00   #431
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.941
Standaard

De Catalaanse President zet de puntjes op de" I" via deze het Engelstalige boodschap .

https://www.youtube.com/watch?v=CSJnwQgDBMA&app=desktop
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2014, 20:11   #432
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad "Nomen est Omen"
zouden de Romeinen zeggen.

Een Gipsy,
een zigeuner dus,
trekt rond van de ene plek naar de andere

Ik steel wel niet maar breng rijkdom. Investeer, geef mensen werk. Ik doe het natuurlijk niet gratis, ben zelfs duur maar op het einde wordt iedereen rijker.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 12:04   #433
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.941
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik steel wel niet maar breng rijkdom. Investeer, geef mensen werk. Ik doe het natuurlijk niet gratis, ben zelfs duur maar op het einde wordt iedereen rijker.

Er wacht U dus een mooie toekomst in Catalonië
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 12:45   #434
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

De meerderheid in het Catalaanse parlement zet door en start met de voorbereidingen van het referendum:
http://www.vilaweb.cat/noticia/42128...atius-9-n.html

Drie van de vier partijen willen de uitspraken van het grondwettelijk hof negeren en het referendum houden ook als het 'illegaal' is. Artur Mas blijft vaag, maar hij weet goed wat de electorale gevolgen gaan zijn als hij nu plooit voor Madrid.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 12:49   #435
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
De meerderheid in het Catalaanse parlement zet door en start met de voorbereidingen van het referendum:
http://www.vilaweb.cat/noticia/42128...atius-9-n.html

Drie van de vier partijen willen de uitspraken van het grondwettelijk hof negeren en het referendum houden ook als het 'illegaal' is. Artur Mas blijft vaag, maar hij weet goed wat de electorale gevolgen gaan zijn als hij nu plooit voor Madrid.
Logisch, dat zijn de enigen die er beter van worden; politici, zakkenvullende politici.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 14:00   #436
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

De Catalaanse regering heeft de 9-N campagne op halt gezet voor de moment. Maar het parlement gaat door, inclusief de partij van president Artur Mas.

Artus Mas speelt zijn rol als tsjeefpremier goed, maar het "stink" serieus naar een opgezet toneeltje: hij en zijn regering wisten al lang dat het grondwettelijk hof het referendum illegaal zou verklaren, dus het kan niet anders dan dat ze al op voorhand een strategie hebben uitgedokterd. Het Catalaans parlement is aan zet nu, ik denk dat dat al lang op voorhand zo was afgesproken.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 14:10   #437
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
De Catalaanse regering heeft de 9-N campagne op halt gezet voor de moment. Maar het parlement gaat door, inclusief de partij van president Artur Mas.

Artus Mas speelt zijn rol als tsjeefpremier goed, maar het "stink" serieus naar een opgezet toneeltje: hij en zijn regering wisten al lang dat het grondwettelijk hof het referendum illegaal zou verklaren, dus het kan niet anders dan dat ze al op voorhand een strategie hebben uitgedokterd. Het Catalaans parlement is aan zet nu, ik denk dat dat al lang op voorhand zo was afgesproken.
Ik zie niet in wat Catalonië kan doen als, zoals te verwachten, Spanje de Catalanen hun het recht op een referendum ontzegt. Behalve dan een 'illegaal' referendum dat dan gewoon toont hoe ondemocratisch Spanje en bij extensie Europa eigenlijk is. Een statement.

Meer niet?

Eigenaardig toch dat de Britse grondwet blijkbaar geen obstakel vormt voor een referendum, maar de Spaanse wel. Of hoe grondwettelijke hoven niet zozeer naar de wet kijken maar uiteindelijk gewoon aan politiek doen.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 15:48   #438
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.941
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik zie niet in wat Catalonië kan doen als, zoals te verwachten, Spanje de Catalanen hun het recht op een referendum ontzegt. Behalve dan een 'illegaal' referendum dat dan gewoon toont hoe ondemocratisch Spanje en bij extensie Europa eigenlijk is. Een statement.

Meer niet?

Eigenaardig toch dat de Britse grondwet blijkbaar geen obstakel vormt voor een referendum, maar de Spaanse wel. Of hoe grondwettelijke hoven niet zozeer naar de wet kijken maar uiteindelijk gewoon aan politiek doen.
Filip van Mathilde ziet de bui al hangen .
Hij werd gisteren al in een wapenwinkel in Brussel gesignaleerd.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 30 september 2014 om 15:49.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 17:12   #439
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik zie niet in wat Catalonië kan doen als, zoals te verwachten, Spanje de Catalanen hun het recht op een referendum ontzegt. Behalve dan een 'illegaal' referendum dat dan gewoon toont hoe ondemocratisch Spanje en bij extensie Europa eigenlijk is. Een statement.

Meer niet?

Eigenaardig toch dat de Britse grondwet blijkbaar geen obstakel vormt voor een referendum, maar de Spaanse wel. Of hoe grondwettelijke hoven niet zozeer naar de wet kijken maar uiteindelijk gewoon aan politiek doen.
Het VK heeft geen grondwet

Uiteraard zal het een statement over het ondemocratische Spanje zijn. Dat het referendum van Spanje niet mag dat wisten ze in Barcelona al lang, en ik geloof niet dat ze daar niet op voorbereid waren.

Artur Mas speelt het eigenlijk tactisch heel goed: hij dwingt de Spaanse staat tot het uiterste en eigent zichzelf het imago van redelijk staatsman toe die er alles aan doet om de zaken ordelijk en legaal te regelen. Ik denk dat hij net op een 'non' rekende van Madrid. Nu toont hij aan de Catalanen exact datgene wat hij moest aantonen: Spanje is geen democratie en is fundamenteel anti-Catalaans. Hij zal uiteindelijk tegen zijn stemmers én tegen Europa kunnen zeggen: "kijk ik heb mijn best gedaan om tot een vergelijk te komen maar Spanje is voor geen enkele rede vatbaar."
Vandaag zijn er ongetwijfeld weer duizenden "si-"stemmers bij gekomen.

Wat ik wel zeer bedenkelijk vind is het oorverdovend stilzwijgen van de rest van de Europese bevolking. Zoals gewoonlijk.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 17:52   #440
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Het VK heeft geen grondwet

Uiteraard zal het een statement over het ondemocratische Spanje zijn. Dat het referendum van Spanje niet mag dat wisten ze in Barcelona al lang, en ik geloof niet dat ze daar niet op voorbereid waren.

Artur Mas speelt het eigenlijk tactisch heel goed: hij dwingt de Spaanse staat tot het uiterste en eigent zichzelf het imago van redelijk staatsman toe die er alles aan doet om de zaken ordelijk en legaal te regelen. Ik denk dat hij net op een 'non' rekende van Madrid. Nu toont hij aan de Catalanen exact datgene wat hij moest aantonen: Spanje is geen democratie en is fundamenteel anti-Catalaans. Hij zal uiteindelijk tegen zijn stemmers én tegen Europa kunnen zeggen: "kijk ik heb mijn best gedaan om tot een vergelijk te komen maar Spanje is voor geen enkele rede vatbaar."
Vandaag zijn er ongetwijfeld weer duizenden "si-"stemmers bij gekomen.

Wat ik wel zeer bedenkelijk vind is het oorverdovend stilzwijgen van de rest van de Europese bevolking. Zoals gewoonlijk.
Dat is dan goed voor die "si" happening. Helaas een scheet in een fles zonder enkele democratische waarde. Wat Artur Mas betreft nog niet één Europeaan op honderd weet wie die man is. U moet dit separatisten forum niet vergelijken met the real world outside.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be