![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ja dat is ook ergens zo... uiteraard is er dat fysisch verschil tussen man en vrouw maar voor een opvoeding is dat vrij irrelevant en bovendien kan dit stereotype beeld wel eens drstisch afwijken dus wat blijft er ? het feit dat vrouw en man een verschillende, zeg maar aanvullende, bijdrage zouden vormen wat betreft opvoeding ? ook dat is niet gezegd... maar blijkbaar wordt er wel zo gedacht en dan is de vraag nog maar of dat vereist zou zijn |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#422 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door praha : 21 januari 2008 om 21:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#423 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
we zijn weer bij af ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het lijkt me eerder 'crimineel' het kind eerst te gaan plaatsen bij net die ouders die vinden dat de andere ouders onbekwam zouden zijn
|
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Paulus die discutiert met de Van Dale in de hand.... zo ken ik je weer en dat dan uitgerekend voor een begrip in een bepaald vakdomein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#427 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ooit heeft ie het zovér weten drijven dat ik hem zwart op wit moest gaan aantonen dat het in sommige gevallen best mogelijk was te bewijzen dat 'iets' niet bestaat toen ik 'm een voorbeeld gaf wist ie me eventjes, langs z'n neus weg, te vertellen wat het specifiek dingetje met de discussie te maken had Laatst gewijzigd door praha : 21 januari 2008 om 21:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#428 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens mij heeft de vraag of een klassiek gezin vereist is of niet veel te maken met het relativeren van het begrip opvoeding, in het bijzonder de doelstellingen van een opvoeding. Mij verbaast het niet dat mensen zich de vraag stellen of kinderen nood hebben aan een vader en een moeder. Uiteindelijk stellen we vast dat de afstand tussen ouders en kind sowieso groter is dan vroeger, veel kinderen worden vlugger zelfstandig, rebelleren ook vlugger (op z'n zachtst uitgedrukt) en heel wat ouders stellen zich al tevreden als het kind een diploma haalt en een prima toekomst tegemoet gaat. Daar is inderdaad niets mis mee, en of hetero's of homo's in deze opzet slagen is in dat geval van ondergeschikt belang. Waar ik mij zorgen over maak is de affectie, is deze wederzijds of niet, de band tussen ouders en kind. Kortom, we kunnen ons de vraag stellen of het kind van twee vaders kan houden. Is de band met de vader, en deze met de moeder normaal gezien niet anders? Mist een kind geen vader indien het opgroeit bij een lesbisch koppel ? Zoja, en als die verschillen of ontbrekende elementen van ondergeschikt belang zijn, dan speelt het inderdaad geen rol bij wie het kind wordt opgevoed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#429 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bestaan er voorbeelden van alleenstaande mannen die een kind hebben geadopteerd ? Ik ken er geen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#430 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Weet je wat? Vraag het aan de miljoenen kinderen die nooit zijn opgevoed zoals in de gezinsvorm die zo dominant is in het westen. Geen noemenswaardige problemen daar. (En voor je problemen bij éénoudergezinnen gaat aanhalen, daar spelen héél andere factoren mee dan het het feit dat er maar één ouder is.) Je speelt een gevaarlijk spel met oorzaak en gevolg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik zojuist tegen Praha zei, ik denk dat we ons best eerst eens de vraag stellen wat dat ouderschap en de opvoeding juist inhouden. Nogal wiedes dat kinderen hun ouders niet zullen afbreken. Misschien zijn ze wel iet of wat teleurgesteld geen vader of moeder gekend te hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#432 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik vind het jammer dat ik geen broer heb. Heb ik nu slechte ouders? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#433 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En in andere culturen bestaan er andere rollenpatronen. Dat weet ik ook. En in iedere structuur heb je hoe dan ook steeds een soort rollenpatroon, hoe die ook wordt ingevuld. Kan je mij een cultuur aanhalen waar de geaardheid van het ouderpaar totaal van ondergeschikt belang is ? Waar qua rol geen onderscheid wordt aanvaard tussen de vrouw en de man, kortom als totaal gelijken (<> gelijkwaardig) moeten worden aanzien? Neen, zelfs in Zweden niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#434 | |
|
![]() Citaat:
Als we het individuele gezin echter als onderzoeksniveau kiezen, zijn er meer dan genoeg voorbeelden. Ik zeg het weer; geen noemenswaardige problemen daar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk gaan die kinderen eens dat ze puber geworden zijn die homo-ouders verafschuwen, ze beginnen haten. Om te vermijden dat er nog méér homohaters komen later, moet men dus homo-adoptie verbieden, nu het nog kan...Preventief dus ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Edina, op de vragenlijst GOK was klaar en duidelijk te lezen, of die zou onlangs moeten aangepast zijn, "de taal van de moeder" en werd er gevraagd naar het diploma van de moeder. Ik spreek over een goei vijf jaar geleden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() je zite soms komen we overeen hé
![]() Citaat:
al blijf ik het steeds moeilijk hebben met je steeds gewichtige vergelijkingen bv je stelt dat dat de afstand tussen ouders en kinderen sowieso groter is dan vroeger dan vraag ik me al af wat je verstaat onder vroeger... om het ook maar bij een karikatuur te houden : 'vroeger' meer dan pakweg 50 jaar geleden was er pas sprake van afstand... 't was laden en lossen en over kindernoden was nauwelijks sprake laat staan dat ze gehoord werden of enige affectie kregen ( want daar was geen tijd voor en dat maakte ze wat harder ook ) sindsdien lijkt me die band, zowel mentaal als emotioneel alleen maar versterkt... misschien op de de laatste 10-tal jaren wat betreft bestede tijd daar het weer noodzakelijk lijkt om met tweëen zijn kost te gaan verdienen Citaat:
enerzijds bemerk ik ouders die aan sterke 'overacting' doen waardoor ze de band algauw weer verliezen anderszijds bemerk ik ouders die blijkbaar minder spontaan hun kinderen gewoon maar een knuffel kunnen geven daar ze al de tijd spenderen in het communiceren en uiteraard heb je de totale miskleunen van ouders ook nog Citaat:
bv ( btw ook maar allemaal karikturen ) een vader was harder, misschien rechtvaardiger en bood praktische hulp een moeder was warmer en bezorgder, daarom misschien ook wat bevoordelend tov het meest kwestbare kind ik zeg maar wat.... en nu lijkt het me net zo te zijn dat bij een gezin dat bestaat uit een M-M of V-V er misschien makkelijker ( bij M-V evolueert dat ook meer en meer in die richting ) afstand genomen wordt van die welingevulde sociaal opgelegde patroontjes... waar ze natuurlijk algauw de term 'verwijfde' of 'manswijf' krijgen toebedeeld krijgen Laatst gewijzigd door praha : 22 januari 2008 om 00:53. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#438 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ( de post is niet meteen aan mij gericht, Rudy... niettemin even antwoorden )
Citaat:
maar in pricipe hoef je daar zelfs niet echt lang over na te denken om daar enigsinds een verklaring ( ik zeg niet dé verklaring ) voor te vinden daar het net homo's zijn die voortdurend geviseerd, extra gewikt en gewogen worden en onderhevig zijn aan tal van vooroordelen lijkt het meer dan logisch dat als een homo-paar tenslotte overgaat tot zulk een procedure dat ze er niet 100% maar 200% voor gaan Citaat:
en, naar mijn persoonlijke, indruk staan diegenen waar het plots voldongen feiten zijn er gemiddeld nog minder bij stil... en neem je zoals dat komt en probeer je daar het beste van te maken...ieder op zich Citaat:
want dan stel je ergens dat ondanks het spijt geen moeder of vader gekend te hebben of ondanks het feit dat die opvoeding maar zus of zo was, kinderen uit homo-gezinnen achteraf hun ouders nooit afvallig zouden zijn net dezelfde redenering kan je natuurlijk ook maken voor kinderen uit hetero-gezinnen en dat kinderen hun ouders achteraf nooit zouden afbreken... is ook al een serieuze sterke uitspraak |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#439 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
enerzijds wat betreft die geaardheid anderszijds wat betreft de sekse van de ouder en de rol en het laatste, afhankelijk van het tweede, wat betreft de gemeenschappelijke gezinstructuur op de eerste zou ik durven stellen dat bijna zogoed als geen enkele cultuur daar zoveel problemen mee heeft als de westerse ... daar bedoel ik de geaardheid an sich mee niet de eventuele gezinsstructuur want dat wordt door heel wat andere factoren bepaald op de tweede kan je onmiddelijk stellen dat de opvoeding meestal ( vaak heel noodgedwongen ) op de kap van de vrouw of vrouwen komt ... maar dat zou ik wel eens verder willen opzoeken en wat de gezinsstructuur betreft die kan sterk uiteenlopen naargelang de socio-anttropologische situatie |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#440 |
|
![]()
![]() |