Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2008, 22:52   #421
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
In de VS (!) heb je zelfs een hele universiteit met louter Marxisten, post-Keynesianen en andere 'radicalen', die overigens regelmatig in American Economic Review publiceren:

http://www.umass.edu/economics/
Het aantal radical journals betreffende economie en filosofie in de angelsaksische wereld zijn niet meer te tellen. Elke maand verschijnen nieuwe tijdschrifttitels. Zo zijn er enkele weken geleden een Gramsci en een Deleuze Journal opgericht.
Oud 30 augustus 2008, 23:07   #422
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Dus Morishima aan University of London of David McNally aan Berkeley tellen niet mee? Hilarisch.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Het aantal radical journals betreffende economie en filosofie in de angelsaksische wereld zijn niet meer te tellen. Elke maand verschijnen nieuwe tijdschrifttitels. Zo zijn er enkele weken geleden een Gramsci en een Deleuze Journal opgericht.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian
In de VS (!) heb je zelfs een hele universiteit met louter Marxisten, post-Keynesianen en andere 'radicalen', die overigens regelmatig in American Economic Review publiceren:

http://www.umass.edu/economics/
Ik heb een vermoeden dat Savatage die "links laat liggen"
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 11:52   #423
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht

Het zegt veel over hoe conservatief-neoklassiek Vlaanderen is wat betreft economie.

Ik heb nog artikels gelezen van Stiglitz & Shapiro (en je gaat mij toch niet vertellen dat die geen mainstream zijn in de VS!) waarin ze oude ideeën van Marx op een moderne manier modeliseerden. Het ging met name over het "arbeidsreserveleger" van Marx.

Op een heel eenvoudige manier toonden ze aan dat Marx gelijk, en de neoklassieken ongelijk hadden. Stel dat de neoklassieken gelijk hadden en je had effectief market clearing aan w=MP (loon gelijk aan marginaal product van arbeid).

Welnu, dan had je eigenlijk geen incentief om te werken, want als je ontslagen werd, dan vond je onmiddellijk een job aan hetzelfde loon. In zo'n omstandigheid is een werkgever verplicht om een extra incentief te geven en een loon w' aan te bieden, waarbij w'>w. Dan heeft hij wel een wapen in de hand, want als hij de werknemer ontslaat verliest de werknemer w'-w.

Dit doen natuurlijk alle werkgevers en dit gaat zo verder tot een evenwichtsloon boven w bereikt wordt, met een bepaald % werkloosheid in het marktevenwicht. De details van het model ken ik niet meer van buiten, maar geïnteresseerden kunnen het opzoeken in American Economic Review:

Equilibrium Unemployment as a Worker Discipline Device,
American Economic Review, Vol. 74, No. 3, 1984

Laatst gewijzigd door Kallikles : 31 augustus 2008 om 11:53.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 17:40   #424
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeet je pilletjes niet!
(nam je ze gisteren wel?)
Citaat:
Het is nogal zwakjes voor een "filosoof" om zich altijd achter de filosofie van een ander te verschuilen. Grote broer Praetorian en grote vijand Vlaams Belang zullen er niet altijd zijn om je een "waarde" te geven. En dan zul je tot het besef komen dat je zelf een prul bent.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 12:39   #425
Casca
Minister

Standaard

Citaat:

Het zegt veel over hoe conservatief-neoklassiek Vlaanderen is wat betreft economie.

Ik heb nog artikels gelezen van Stiglitz & Shapiro (en je gaat mij toch niet vertellen dat die geen mainstream zijn in de VS!) waarin ze oude ideeën van Marx op een moderne manier modeliseerden. Het ging met name over het "arbeidsreserveleger" van Marx.

Op een heel eenvoudige manier toonden ze aan dat Marx gelijk, en de neoklassieken ongelijk hadden. Stel dat de neoklassieken gelijk hadden en je had effectief market clearing aan w=MP (loon gelijk aan marginaal product van arbeid).

Welnu, dan had je eigenlijk geen incentief om te werken, want als je ontslagen werd, dan vond je onmiddellijk een job aan hetzelfde loon. In zo'n omstandigheid is een werkgever verplicht om een extra incentief te geven en een loon w' aan te bieden, waarbij w'>w. Dan heeft hij wel een wapen in de hand, want als hij de werknemer ontslaat verliest de werknemer w'-w.

Dit doen natuurlijk alle werkgevers en dit gaat zo verder tot een evenwichtsloon boven w bereikt wordt, met een bepaald % werkloosheid in het marktevenwicht. De details van het model ken ik niet meer van buiten, maar geïnteresseerden kunnen het opzoeken in American Economic Review:

Het is niet omdat de neoklassieken fout zitten...
Oud 2 september 2008, 10:54   #426
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Ik bedoel maar dat studenten opgeleid worden om mee te draaien in een systeem.
Inderdaad. En daar doet 99% maar al te graag ook aan mee zonder enige écht kritische zin. Zo snel mogelijk met dat diploma carrière (dus het grote geld) gaan najagen is het motto. Kritische zin en traditionele studentenleven? Weg ermee! Enkel wat kotfuiven waar men met z'n allen dingt naar het kroontje van grootste snob of tuttebel van de week.
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 11:21   #427
Casca
Minister

Standaard

Ja, want het getuigt van écht kritische zin om het traditionele studentenleven in te duiken
Oud 2 september 2008, 11:33   #428
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 12:01   #429
Casca
Minister

Standaard

Waarom zou je nu tegen (het) kapitaal willen zijn?

Je rijdt toch ook gewoon met de fiets naar de les?
Oud 2 september 2008, 12:30   #430
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Waarom zou je nu tegen (het) kapitaal willen zijn?
Omdat we allemaal échte democraten en geen plutocraten zijn!
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 21:08   #431
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bridgeton Bekijk bericht
Ik las laatst iets op facebook over de NSA, zijn er hier mensen van deze partij (?) die me er meer uitleg over kunnen verschaffen?
NSA'ers zijn zowel in Nederland als Vlaanderen "extreem-rechtse neonazi,s die zich kleden als Anarchistische Autonomen. Onderstaande foto toont het profiel van een NSA'er. Levensgevaarlijke lui en verschrikkelijk antisemitisch.

Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 21:48   #432
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
NSA'ers zijn zowel in Nederland als Vlaanderen "extreem-rechtse neonazi,s die zich kleden als Anarchistische Autonomen. Onderstaande foto toont het profiel van een NSA'er. Levensgevaarlijke lui en verschrikkelijk antisemitisch.
Zoals reeds aangehaald in dit topic is er een groot verschil tussen N-SA in Vlaanderen en de NSA/ANS in Nederland. En qua ideologie én qua naar buiten komen (NL: zwart blok).

Als je niet weet waarover je spreekt, zwijg dan.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 21:50   #433
Sinistra
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist Bekijk bericht
Zoals reeds aangehaald in dit topic is er een groot verschil tussen N-SA in Vlaanderen en de NSA/ANS in Nederland. En qua ideologie én qua naar buiten komen (NL: zwart blok).

Als je niet weet waarover je spreekt, zwijg dan.

Op de NVU-betoging laatst in Zwolle zijn foto,s opgedoken van gemaskerde nationalistische autonomen met een Vlaamse Leeuw. Ben je zeker dat het jouw leden niet zijn???

Laatst gewijzigd door Sinistra : 2 september 2008 om 21:50.
Oud 2 september 2008, 21:53   #434
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Op de NVU-betoging laatst in Zwolle zijn foto,s opgedoken van gemaskerde nationalistische autonomen met een Vlaamse Leeuw. Ben je zeker dat het jouw leden niet zijn???
1. Ik heb geen leden.
2. Dit waren leden van Combat 18 Vlaanderen.
Oud 2 september 2008, 21:58   #435
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Conservatief neo-klassiek

Als het gebouw was zou men het van ellende dynamiteren...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 21:59   #436
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Waarom kruipen die rare vogels zo opeen?
Oud 2 september 2008, 22:04   #437
Sinistra
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist Bekijk bericht
1. Ik heb geen leden.
2. Dit waren leden van Combat 18 Vlaanderen.

C18? Ik dacht dat die bende met Joeri Vander Plas was opgekuist in Vlaanderen? Mss was het wel Eite Homan die zich voor de gelegenheid als autonoom had vermomd of dwepen jullie misschien met die Brugse losers van Blood and Honour/Shitgard. Nou, het zullen mss die lui geweest zijn die hun Alte-Kameraden" van de NVU en de gestoorde Kusters moesten gaan opzoeken in Zwolle....

Laatst gewijzigd door Sinistra : 2 september 2008 om 22:05.
Oud 2 september 2008, 22:08   #438
Another Jack
Banneling

Standaard

Vroeger vond ik de verplintering van extreemlinks en de daarbij eindeloze 'academische' debatten om te gieren : maoisten, trotskisten, stalinisten, eurocommunisten ,...

Maar ik moet toegeven dat extreemrechts zijn schade inhaalt, en hoe!
Oud 3 september 2008, 11:04   #439
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Waarom kruipen die rare vogels zo opeen?
Ze willen stoer en autonoom overkomen, ze durven ook wel eens met een spandoek met 'fuck the police' rondlopen, maar zonder die relflikken zouden ze elke stad waar ze betogen gewoon buitengeslagen worden.
Oud 3 september 2008, 11:13   #440
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Ze willen stoer en autonoom overkomen, ze durven ook wel eens met een spandoek met 'fuck the police' rondlopen, maar zonder die relflikken zouden ze elke stad waar ze betogen gewoon buitengeslagen worden.
1. How, dus de anarchisten mogen het ACAB-denken aanhangen maar anderen niet?
2. Als ik kijk naar de 1 mei-vieringen in Duitsland ben ik er gerust in dat de Autonomen (FK en AN) zich best kunnen verweren tegen "linksen" en tegen politie, dit zal als er hier ooit een autonoom zwart blok komt ook wel het geval zijn.
3. Nogmaals, N-SA in Vlaanderen is niet direct te vergelijken met NSA in Nederland en JS-achtige toestanden waar in zwart blok naar buiten wordt gekomen.

Laatst gewijzigd door Vlaams-nationalist : 3 september 2008 om 11:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be