Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2009, 17:07   #421
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik heb mijne maat zo ooit eens een bochtje zien pakken met zijn geit ook ,

man man, ik kon die nie bijhouden die ging als een speer, natuurlijk als hij het recht stuk opkwam van de autostrade zat ik in no time bij hem,

merkwaardig bakske.
Indertijd had een kameraad van mijn een minike en op een dag werd hij van links aangereden door een geitje. Ik zat achterin en onze wagen deed een draai van 180 graden. Mijn maat, furieus, springt uit de wagen en begint te brullen tegen de gast in het geitje waarvan de capot omhoog stond en alle vier deuren open. Dan keek mijn maat naar de schade aan zijn minike: een klein blutsje in de wieldop van het linker achterwiel.
Oud 2 oktober 2009, 17:17   #422

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Het argument van Duitsland is er weer. Je kan op die autostrade in Duitsland ook 130 rijden en je geraakt er ook. Als je per sé dan 150 wil rijden in Duitsland, dan koop je daar een auto die niet begrenst is.
En de Duitsers die ons land binnen komen moeten hun wagen laten afstellen aan de grens?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2009, 00:20   #423
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie heeft er argumenten tegen een snelheidsbegrenzer in personenwagens die de maximum snelheid beperken tot 130 Km per uur?
Rationele argumenten:

- instorting met bijbehorend jobverlies van de automarkt.

- de focus zal snel verlegd worden zowel in auto zelf als in rijgedrag, we gaan auto's zat krijgen in het verkeer die weliswaar begrensd zijn op 130 km/u, maar die topsnelheid wel bereiken in 3 seconden. Daarnaast gaan we chauffeurs krijgen die in slaap sukkelen omdat ze constant tegen een monotone snelheid rijden, of op een andere - maar daarom zeker niet minder gevaarlijke - manier verveling gaan bestrijden tijdens lange ritten.

Ik betwijfel dat dat veiliger is dan de huidige situatie.

- of je nu tegen 130 of tegen 170 met je zatte kloten tegen een boom knalt lijkt me weinig verschil te gaan maken. Ik verwacht niet veel effect op hat aantal ongevallen en verkeersdoden. Eigenlijk verwacht ik bijna helemaal geen effect of zelfs eerder een negatief effect. Ik rijdt bij gelegenheid serieus 'te snel' (volgens de wet althans), maar ik schat de kans dat ik een ongeval heb als ik altijd 130 zou rijden een pak hoger in dan als ik kan afwisselen zoals nu. (zie ook bovenstaande)

Daarnaast: voor heel veel mensen zijn auto's uiterst emotioneel. Ik zou zelfs als ik statistieken zou zien die zwart op wit aantonen dat er dan 100 verkeersdoden minder zouden zijn per jaar (wat ik dus niet geloof) tegen een dergerlijke wet stemmen. Ik beschouw mijzelf nochthans als een overwegend erg rationeel persoon, maar met auto's...

Ik zou het nog kunnen accepteren als eerst de rest van de overheid rationeel begint te functioneren. Maar nu? No f*cking way dat ik de vrijheid wil opgeven om sneller dan 130 te kunnen rijden als ik dat verantwoord vind en er zin in heb. Ik beschouw mijzelf ook helemaal niet als een onveilig chauffeur zowel voor mezelf als anderen.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 3 oktober 2009 om 00:22.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2009, 02:09   #424
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder seksistisch te willen overkomen, vraag ik mij af of niet vooral de mannen tegen de snelheidsbegrenzer zijn en de vrouwen eerder voor?
Dat is om te compenseren voor de vrouwen. Die zijn nl. verantwoordelijk voor het merendeel van de ongevallen.
Oud 3 oktober 2009, 14:04   #425
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard Goed idee

Citaat:
Wie heeft er argumenten tegen een snelheidsbegrenzer in personenwagens die de maximum snelheid beperken tot 130 Km per uur? De maximumsnelheid is nu eenmaal 120 km per uur in België dus waarom het niet verplichten. Hierdoor kunnen de belachelijke flitscontroles op autosnelwegen worden afgeschaft en nuttig geplaatst worden aan scholen of andere drukke plaatsen waar overdreven snelheid echt wel mensenlevens kost.
Goed idee, maar dan is het misschien het moment om op Europees niveau de snelheid op de snelweg gelijk te schakelen naar 130.

Hogere snelheden zijn dan niet meer nodig en dat zal het aantal slachtoffers zeker naar omlaag halen.

Een ander alternatief is ISA (de gesloten of half-open variant)
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/aut...anpassing.html

Laatst gewijzigd door Alboreto : 3 oktober 2009 om 14:06.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2009, 15:04   #426
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Goed idee, maar dan is het misschien het moment om op Europees niveau de snelheid op de snelweg gelijk te schakelen naar 130.

Hogere snelheden zijn dan niet meer nodig en dat zal het aantal slachtoffers zeker naar omlaag halen.

Een ander alternatief is ISA (de gesloten of half-open variant)
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/aut...anpassing.html
Met zo'n nickname kun je bijna niet anders dan voor maatregelen zijn die het aantal doden bij auto-ongelukken naar beneden halen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2009, 15:19   #427

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie heeft er argumenten tegen een snelheidsbegrenzer in personenwagens die de maximum snelheid beperken tot 130 Km per uur? De maximumsnelheid is nu eenmaal 120 km per uur in België dus waarom het niet verplichten. Hierdoor kunnen de belachelijke flitscontroles op autosnelwegen worden afgeschaft en nuttig geplaatst worden aan scholen of andere drukke plaatsen waar overdreven snelheid echt wel mensenlevens kost.

Ik ben voor .... dan laat ik mijne wagen terug opdrijven naar 250 en ben ik die vervelende flitsers langs de weg kwijt ...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2009, 15:24   #428
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Met zo'n nickname kun je bijna niet anders dan voor maatregelen zijn die het aantal doden bij auto-ongelukken naar beneden halen.
lol

Zoals mijn nick aangeeft ben ik inderdaad een snelheidsduiveltje, maar niet op de openbare weg

Ik heb echter niets tegen een krachtige wagen op een mooi circuit.
Oud 3 oktober 2009, 15:24   #429
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Bepaalde snelwegen hebben te lage maximumsnelheden.

Maar verder zijn het de grote cilinderinhouden die aangepakt moeten worden.
+2

Want wat wanneer ik naar Duitsland rijd ? Tegen 130 tuffen terwijl anderen me tegen 160 voorbijrazen ?
Mijn Corolla Sport stookt 5 liter op 100 km. En dat ding loopt ook 160, op een comfortabele manier.
Meer moet dat niet zijn, toch ?
Te veel mensen zien een auto nog steeds als een status-symbool.
Waarom moeten zelfstandigen trouwens allemaal met slagschepen van auto's rijden ? Omdat de brandstof fiscaal aftrekbaar is ?
Terwijl ze er meestal privé mee rijden...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2009, 15:26   #430
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed idee, maar dan is het misschien het moment om op Europees niveau de snelheid op de snelweg gelijk te schakelen naar 130
Aangezien Duitsland goed op weg is het verkeersveiligste land van Europa te worden, nemen we toch die 130-aanbevolen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2009, 15:53   #431
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aangezien Duitsland goed op weg is het verkeersveiligste land van Europa te worden, nemen we toch die 130-aanbevolen.
Volgens die redenering en gezien Nederland het veiligste land *is* zou je de maximum 120 moeten naar voor schuiven.
Oud 3 oktober 2009, 16:51   #432
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens die redenering en gezien Nederland het veiligste land *is* zou je de maximum 120 moeten naar voor schuiven.
Hehé, nu heb ik jou.

Nederland is te dichtbevolkt en te klein om met Duitsland vergeleken te worden, dan moet je beter Frankrijk nemen.

De (dichtbevolkte) D-deelstaat die het best vergelijkbaar is met Nederland, is buurland Nordrhein-Westfalen (18 milj inw) en *is* natuurlijk veiliger, en al vele jaren: ik evalueer even tot 2000 terug.
Citaat:
http://www.it.nrw.de/statistik/n/dat...321unfall.html | http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...=0,4,9-12&VW=T
Jaar NRW-| NL-verkeersdoden +30d ||per miljoen inw: NRW <> NL
2000 1067| 1166 || 59,5 <> 70,7

2005 867 | 817 || 48,4 <> 49,5
2006 732 | 811 || 40,9 <> 49,1
2007 741 | 791 || 41,4 <> 47,9
2008 694 | 750 || 38,8 <> 45,4
Nederland / Nordrhein-Westfalen (Wiki)
Citaat:
Oppervlakte 41.528 km² / Fläche 34.088,31 km²
Bevolking: 16.515.057 (2009) / Einwohner 17.933.064 (31. Dezember 2008)
Bevolkingsdichtheid: 397,7/km² (2009) / Bevölkerungsdichte: 528 Einwohner pro km²
En gans Duitsland was in 2007 al heel nipt veiliger als NL als we de verkeersdoden/voertuigen nemen, per inwoners was NL veiliger:
http://oberon.sourceoecd.org/vl=1020...1-04-02-g1.htm
Open xls.link
Citaat:
Per million vehicles Per million inhabitants
Iceland 60 48
Switzerland 74 51
Norway 77 49
Japan 80 52
Sweden 89 51
Germany 89* 60 (*89,153)
Netherlands 89* 48 (*89,247)
United Kingdom 89 50
Australia 109 77
Luxembourg 111 90
France 122 75
Finland 123 72
Austria 126 83
Italy 127 86
New Zealand 132 100
Spain 134 85
Canada 138 83
Denmark 147 74
Ireland 147 77
OECD total 151 90
Portugal 160 81
United States 163 136
Belgium 168 100
Greece 226 141
Enkel Griekenland staat nog achter Be van de oude EU-15-landen...

Laatste evolutie 2007/2008*:
D: 60/54,5 verkeersdoden/milj inwoners** <> Nederland: 48/45,4
tov 2007 heeft D een daling van ca. 10%, NL 5 %.
Nu nog een paar jaar wachten...
En nu weet je ook waarom ik dit schreef:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Ref* http://www.statistik-portal.de/Stati..._jahrtab40.asp
(4477 verkeersdoden / 82 milj inwoners*)

Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2009 om 17:10.
Oud 3 oktober 2009, 17:10   #433
Alboreto

Standaard

Citaat:
Nederland is te dichtbevolkt en te klein om met Duitsland vergeleken te worden
Dan vermoed ik dat het ook weinig zin heeft om België met Duitsland te vergelijken en zal ik je cijfers maar verder negeren
Oud 3 oktober 2009, 17:13   #434
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan vermoed ik dat het ook weinig zin heeft om België met Duitsland te vergelijken en zal ik je cijfers maar verder negeren
Geef je het op ? Ik negeerde (jouw) Nederland toch niet ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto
Goed idee, maar dan is het misschien het moment om op Europees niveau de snelheid op de snelweg gelijk te schakelen naar 130
Duitsland en NR-W is nochtans Europees niveau.

En het kleine NoordRijn-Westfalen is toch best te vergelijken met België.
Toch raar dat je het kleine Nederland er wel bijhaalt om met D te vergelijken

Als ge maar begrijpt dat verkeersveiligheid op een autosnelweg of andere wegen niet persé door een "theoretische" max-snelheid bepaald wordt, maar wel door de al dan niet aangepaste snelheid die de bestuurders daar werkelijk rijden.

En een aanbevolen snelheid op de autosnelweg kan evenzo afstralen naar de rij-mentaliteit -ook qua aangepaste snelheid*- en algemene rijvaardigheid op de overige wegen.

* een Duitser zal alleszins minder geneigd zijn onnodig-onveilig haast te maken op de onveiligere gewone wegen als een Belg of een Nederlander, hij weet dat hij desnoods zijn tijd ruim kan goedmaken op de veiligere Autobahn.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2009 om 17:30.
Oud 3 oktober 2009, 21:24   #435
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Dan heb je niet veel ervaring.
- je stopt voor een verkeerslicht en je ziet in je achteruitspiegel dat die achter je niet kan stoppen. (twee accidenten vermeden)
- je komt een kruispunt opgereden en van links komt een wagen afgestoven. Indien je stopt knalt hij tegen je aan. (meerder accidenten vermeden)
- je steekt iemand voorbij met voldoende afstand tot een tegenligger maar de wagen die je voorbijsteekt trekt aan, je rijdt aan een snelheid waar alles toegooien een slippartij ten gevolge heeft (ook meerdere accidenten vermeden)
- ik reed eens Haacht binnen vanuit richting Brussel en bijna aan de markt komt er een wagen links geparkeerd de straat en plotseling optrekt. Achter het stuur een jong meisje dat gaspedaal en rempedaal verwardde. Stoppen zou een frontale botsing zijn geweest. Door op te trekken heb ik de slag op mijn deur opgevangen en het meisje is op de stoep achter mij tegen een paal geeindigd. Geen gewonden.
- enz enz.
Maar op 1 na, gaan al die voorbeelden nog steeds met een begrenzer aan 130. Als ge u daar trouwens zorgen om maakt, kan je gerust 110 rijden, zodat je ook op de allersnelste baan nog 20 km/u speling hebt. Right?
Oud 3 oktober 2009, 21:40   #436
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Kan ik niet. De wagen is van mijn vriendin en die lichten kunnen nooit afgezet worden. Deense verkeerswet.
Ik dacht dat het de Zweedse verkeerswet was.

Ik vind het ook raar dat de Volvo van je vriendin rammelt. Mij hebben ze altijd wijs gemaakt dat Volvo goede rommel was.
Oud 4 oktober 2009, 01:06   #437
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Op vele momenten 's avonds rijden velen op de autosnelweg ongeveer 140/150. Ik voel me dan even veilig als we allen tegen 100 rijden.
Oud 4 oktober 2009, 01:26   #438
Alboreto

Standaard

Citaat:
Geef je het op ?
Lame
Oud 4 oktober 2009, 10:22   #439
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door farak Bekijk bericht
Op vele momenten 's avonds rijden velen op de autosnelweg ongeveer 140/150. Ik voel me dan even veilig als we allen tegen 100 rijden.
Rij jij dan maar jouw aangepaste 100 kmh.

Wat anderen voor een aangepaste snelheid rijden kan je niet weten, erover gissen mag je.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 oktober 2009 om 10:31.
Oud 4 oktober 2009, 10:30   #440
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zou snel iets op gevonden worden.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be