![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ? | |||
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af |
![]() ![]() ![]() |
46 | 67,65% |
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België |
![]() ![]() ![]() |
22 | 32,35% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#422 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu, het is wel zo dat uitbaters en hun personeel graag een mondje in een vreemde taal spreken, en al overschakelen vanaf het moment ze doorhebben dat ze met sprekers van die taal van doen hebben, in dit geval dus met Franstaligen en dan begint die ober zelf al Frans te praten. Dat is een gezonde houding om klanten te lokken.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 15 december 2009 om 11:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Everytime : 15 december 2009 om 11:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom, wie anderen sympathiek vindt en ook sympathiek wil bejegend worden, zet een stap naar de ander. In Wallonië spreek ik dan ook altijd Frans, zelfs al word ik in (gebroken) Nederlands aangesproken. Het ene plezier is het andere waard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#427 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat de Walen/Brusselaars ons absoluut geen lessen in taalhoffelijkheid hoeven te geven!
Laatst gewijzigd door Zeno! : 15 december 2009 om 14:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#428 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#429 |
Europees Commissaris
|
![]() Soms wel, maar op subtiele wijze dan. Zo probeert hun media aan te tonen dat Wallonië wel om kan gaan met het aanhoren van Nederlands op straat, nadat het bijvoorbeeld over Voorpost-acties in de Rand ging.
http://www.youtube.com/watch?v=EnBFW-PE9J8 Alle media is subjectief, maar ik vind dat de Franstalige het wel erg ver kan drijven bij wijlen en tijden. Hun tolerantiedrempel ligt enigzins toch lager dan de Vlaamse, voor het moment alleszins. Nu, ik slik sowieso die brol (de Vlaamse equivalent dan) niet klakkeloos, maar een zeker percentage jammerlijk wel, zoals overal overigens. Ze spelen graag op de emoties van de mensen, en het werkt nog ook.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 15 december 2009 om 14:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#430 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat ondervind ik dagelijks op mijn werk..... Iederéén is daar verstaanbaar zolang het maar in het frans is.... En dat voor een bedrijf dat in de provincie antwerpen ligt.... ![]() Laatst gewijzigd door Svennies : 16 december 2009 om 01:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 |
Minister-President
|
![]() Ze ons geen lessen in taalhoffelijkheid leren, want dan zouden ze eerst het goede voorbeeld moeten geven, quid non.
Jaren geleden deed ik als 16-jarige een vakantiejob in Bellewaerde (in Vlaanderen). Natuurlijk sprak ik iedereen eerst aan in het Nederlands, aangezien de meeste bezoekers Nederlandstalig zijn en Ieper nu eenmaal in Vlaanderen ligt. Als bleek dat de klant Franstalig was en onvoldoende Nederlands begreep (of wou begrijpen, dat laat ik in het midden), dan schakelde ik uit pure klantvriendelijkheid over naar het Frans. Mijn Frans is niet perfect, dus ik maakte als taalfouten ("le" gebruiken waar het "la" moest zijn). Ik ben door een aantal van Franstalige klanten met een zeer neerbuigende toon en hautaine blik gecorrigeerd geweest. Bijna geen enkele Franstalige klant die ook maar probeerde om maar iets in het Nederlands te zeggen. Als de franstaligen per se in een land met 2 talen willen leven dan moeten ze zich houden aan de taalwetten (waar ze zelf mee akkoord gingen!) en toch een poging doen om taalhoffelijk te zijn. Zo niet zijn er 2 oplossingen: de taal van de meerderheid nl.: het Nederlandswordt de enige officiële taal in België (het Frans een dialect dat in het zuiden van het land wordt gesproken), of de taalgrens wordt een staatsgrens.
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
![]() |
![]() |
![]() |
#432 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En échte fransen spreken al hélemaal géén woord Nederlands ,uitgezonderd onze Hallebarde hier natuurlijk... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#433 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door solidarnosc : 16 december 2009 om 01:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#434 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja kunnen we dat niet zeggen van heel onze politieke klasse. Een stel pubers die onder permanente verkiezingskoorts er niet in slagen om volwassen te worden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, het heeft geen pas om mensen die in hun eigen taalgebied zo vriendelijk zijn om toch een poging doen om bezoekers uit andere taalgebieden in hun eigen taal te bedienen te vernederen omdat ze een taalfoutje maken. Dat is toch wel het minimum minimorum van taalhoffelijkheid, maar dat is blijkbaar onbestaande bij heel wat franstaligen.
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#438 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat zit zo diep in de geesten daar, dat krijg je er gewoon niet uit. "on est quand même en Belgique??" hoor je nog zéér vaak.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#439 |
Minister-President
|
![]() Verleden week nog gehoord van een Franstalige vertegenwoordiger. Die heeft hier schoontjes niks verkocht, want hij kreeg zijn producten niet in het Nederlands uitgelegd en is boos weggelopen. En dat terwijl ik, als hij zich maar "verlaagd" had om het in "Ieque oewiel oe veirtellein oveir..." Nederlands te spreken, ik uit medelijden en sympathie iets zou gekocht hebben, want feitelijk waren zijn producten niet interessant.
![]() |
#440 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus in uw redenering zouden we 'aanvangen' moeten schrappen vermits het een barbarisme is en meer bepaald een 'germanisme'. Maar daar hoor ik u nooit over. Blijkbaar wilt u alleen vreemde woorden van Franse oorsprong afschaffen. En moest dit zo zijn, dan bent u maar pietluttig bezig. Want indien u consequent bent met uzelf, moet u nu ook gaan ijveren voor de afschaffing van 'stomerij' (komt van 'steam' of 'steamery') en vervangen door bijvoorbeeld 'wasserij'. En 'wassen' (in de zin van 'schoonmaken') is wel Nederlands, want we vinden dit Nederlandse woord al terug in 1236, dus bijna al 800 jaar. Besluit. Ofwel trekt u ten strijde tegen alle barbarismen, ofwel tegen geen enkel barbarisme, zeker niet als deze 'leenwoorden' ('leenwoord' is een tevens een barbarisme uit het Duits, want het komt van het Duitse 'Lehnwort') al lang ingeburgerd zijn. En ik adviseer de van Dale dit ook maar te doen. Laatst gewijzigd door system : 16 december 2009 om 10:23. |
|
![]() |
![]() |