Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2012, 16:30   #421
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Wat zijn de interessantste studies in menswetenschappen op dit moment? En waar in België?
Economie is wel goed aan de UCL, politieke wetenschappen aan de Universiteit Gent.

Citaat:
Studeren in het Nederlands of in het Frans in België? Wat zou u aanraden?
Hangt af van het vakgebied.

Citaat:
Welke musea in Europa zijn een echte aanrader?
Ik ben niet zo voor musea, maar het British en het Louvre moet je natuurlijk wel een paar keer gedaan hebben. De kunstschatten van de hele wereld (grotendeels geroofd) liggen er.

Citaat:
Welke badplaats aan de Belgische kust geniet uw voorkeur? Waarom?
De Haan. Maar eigenlijk vind ik de hele Belgische kust afgrijselijk lelijk.

Citaat:
Welk toeristisch plaatsje/attractie van België is onderschat? Waarom?
Ik denk dat België voldoende toeristische aandacht geniet, met name van Aziaten. En ja, onze Vlaamse steden mogen gezien worden. We hebben een architecturaal erfgoed dat onze buurlanden ons benijden.

Citaat:
Welke kunst/kunstenaars geniet uw voorkeur? Waarom?
Ik ben eigenlijk niet zo'n kenner van kunst. Over mijn muziekkeuzes heb ik het al gehad. Ik ben wel een minnaar van islamitische architectuur. Ik had onlangs het voorrecht om in de Koutoubia van Marrakech te mogen bidden. Dat heeft toch wel iets.

Als je dat vergelijkt met de moskeeën in Belgie...

Citaat:
Hebt u er ooit aan gedacht zelfmoord te plegen? Op welke wijze?
Neen. Dat ligt niet in mijn aard.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 3 juni 2012 om 16:30.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 16:45   #422
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
In alle samenlevingen komt er geweld voor. Het is nogal hypocriet van alle geweld dat in een islamitisch land voorkomt als "moslimgeweld" te definiëren, maar tegelijkertijd moord en brand en antisemitisme te roepen als er iemand de Israëlische massamoorden of de Amerikaanse massamoorden - met dikwijls Joodse bewindslieden aan het roer - in Irak "Jodengeweld" zou noemen.

Beide uitdrukkingen zijn onzinnig als je in een serieuze politieke analyse bent geïnteresseerd.

Haha, Roger de radicaal-democraat gaat nu voor het autoritarisme?

Dan ken je de moslimgemeenschap niet. Het is juist omgekeerd: door de afwezigheid van een Kerklijke hiërarchie is er geen enkele religieuze autoriteit of denker en geen enkele leerstelling die niet aan kritiek onderhevig is van andere moslims.

Het verschil is dat men in de Sunnitische islam nooit tot "excommunicatie" (takfir) overgaat. Men blijft broederlijk, ondanks de verschillen.

Kijk, ik heb de politiek en geopolitiek van het Midden-Oosten uitvoerig bestudeerd aan het prestigieuze Institut d'Etudes Politiques de Paris en ik kan je zeggen dat je niets van de regio begrijpt als je niet op een subtiele manier geopolitiek met de analyse van de interne dynamiek van elke samenleving verbindt.

Stereotypen als "moslimgeweld" zullen je niet helpen. De verschillende islamitische samenlevingen zijn, zoals alle samenlevingen, complexe samenlevingen. Ze louter analyseren vanuit bepaalde fantasmes over de islam zal niet lukken.

De staten "Syrië" en "Irak" zijn artificiële creaties door het kolonialisme. De Britten hebben Irak zulke onmogelijke grenzen gegeven opdat het altijd instabiel zou blijven.

In Irak is men sinds 1991 bezig met een systematische destructie van die samenleving met het toegegeven doel om Irak terug te brengen naar het stenen tijdperk. (Dat zijn officiële Amerikaanse verklaringen.)

Syrië is een verhaal van een corrupte dictatuur in een zeer complex geopolitiek kegelspel.

Het waren niet de "communisten" die binnenvielen, maar het Rode Leger. De communisten waren namelijk reeds aan de macht, en ja, twee communistische fracties waren met elkaar in conflict in Afghanistan. Dat heeft dus niets met de islam te maken, maar wel met de strijd tussen communisten.

Raar hé, Afghanen die communist zijn. Dat waren toch allemaal van die primitieve islamofanatici?

Iemand van jouw leeftijd zou moeten weten dat het tussen Moskougetrouwen, Pekinggetrouwen, Titoïsten, Trotskysten, e.d. ook niet altijd koek en ei was...
Vanzelfsprekend is het geweld inclusief oorlogsgeweld "des mensen" - de Islam is bijgevolg een religie zoals alle andere religies die met stijgend enthoesiasme "ketters", "ongelovigen" e.d. vervolgen, verbranden, terechtstellen en beoorlogen.

Islamieten schrikken er zelfs niet voor terug om op hun heiligste der heilige plaatsen nl de Kaaba bomaanslagen te plegen.

Ik denk dat je de verdraagzame en anti-autoritaire godsdienst Islam gerust bij alle andere mag klasseren onder de bijvelse noemer dat je een goede profeet van een slechte kan onderscheiden door na te gaan welk de kwaliteit zijn van de vruchten van zijn profetie...

Dat ik pro-autoritair zou zijn is je reinste (...lelijk scheldwoord...)
Er is een groot verschil met een discriminerende autoriteit en het aanvaarden van wetten en regels om een maatschappij te ordenen : de bronnen van een goed georganizeerde maatschappij zijn reeds oud (Hamoerabi, Asjoka, Perikles...). Dat het systeem van wetten door discriminerende autoritaire tendenzen geperverteerd wordt is ook een feit, er is een delicate maar nochtans duidelijk verschil.

Een trukje om het te herkennen : de nazi rechters tijdens de 1000jarige periode moesten zich obligaat houden aan de letter van de wet ; in een normaal democratisch bestel kent men het verschil tussen letter en geest en vertrouwt men op de onafhankelijke rechter. De roep om wetten letterlijk toe te passen en geen ruimte te laten voor "menselijke overwegingen" komen doorgaans van fascistische middens.

Mijn kritiek op de islam, komt niet uitsluitend van mezelf als "ongelovige bastaardhond" - Ik hoor van moslims zelf dat ze het slechts over 5 zaken met elkaar eens zijn - over al de rest zijn ze het gloeiend oneens (zelfs niet in een stadium dat ze agree to disagree : ze staan elkaar naar het leven ..)
Zou het niet leuk zijn dat er een "moslimautoriteit" zou bestaan die minstens verbood dat moslims elkaar doden ?
(Hetzelfde geldt vanzelfsprekend ook voor Protestanten vs Katholieken in Noord Ierland & Orthodoksen vs. Katholieken in de Balkan)

& nu we toch bezig zijn : van mij mag iedereen gelaatsbedekkende kleding dragen, politioneel mag er echter ten allen tijde een controle zijn desnoods door vrouwelijke agenten. Een wet die dat verbiedt heeft minstens de schijn van godsdienstige onverdraagzaamheid : voordat er een vijftal vrouwen met een boerka ons straatbeeld dorsten te ontsieren bestond er veelvuldig gebruik van gelaatsbedekkende kleding zonder criminele of godsdienstige bedoelingen...

De "onderdrukking van de vrouw" is absoluut geen moslimverschijnsel. De emancipatie van de vrouw is een kwestie die pas aan de orde kwam op het einde van de 19de eeuw en voordien voorkwam door uitzonderlijke figuren (Farao Hatjepsoet, enkele Byzantijnse keizerinnen, Cleopatra, Elizabeth I
enz..). Ook in de moslimoverleveringen waren er bekende en machtige vrouwen.

Dat vrouwen verschillen van mannen en er eigenlijk een "aangepaste" emancipatie zou moeten/mogen zijn is mogelijk maar moet dan toch wel wat nader gedefinieerd worden. Ik weet door persoonlijke waarneming dat in een Moslim-gedomineerde samenleving de vrouw inderdaad een heel ander "domein" heeft dan de man en er binnen de autoritair-familiale verhoudingen de "discriminatie" niet precies dezelfde betekenis heeft als "het glazen plafond" in het Westen.

Een groot gedeelte van wat wij "Westerse vrouwenemancipatie" noemen kent tegenwoordig moslima-volgelingen in de diverse Islamgedomineerde landen.
De geïmmigreerde moslima's en hun nakomelingen hebben het hier over het algemeen vrij moeilijk mee (in bikini gaan zwemmen kan alleen maar als vader en moeder het niet weten).

Het ergste is : de ontkenning van de "veranderlijkheid" binnen de godsdienst, de onvoorwaardelijke verering van het verleden. Zoals alle godsdiensten kent ook de islam een mythologizering. Nochtans reeds in de 12de eeuw (christelijke jaartelling) was er een schriftgeleerde die vaststelde dat er niet minder dan 5 verschillende versies van de Koran bestaan - maw de verandering & niet de eeuwigdurendheid van de waarheid (te geloven..) is een feit.

Ik meen dan ook dat de godsdienstige versnippering in de wereld alleen maar zal toenemen, maar hopelijk hand in hand daarmee de noodzaak van godsdienstige verdraagzaamheid.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 17:12   #423
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En je vraag is?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 3 juni 2012, 17:14   #424
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Eet Kallikles geen durums, gemaakt door zijn broeders?
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 17:19   #425
Восход-1
Banneling

Standaard

Welke herinterpretaties van de islam zijn noodzakelijk in onze tijd?

Ik denk hier vooral aan voorschriften inzake voeding. En ik denk in het bijzonder aan een bepalde halalworst die ik bij een welgekende kameraad aantrof. Deze was doorspekt met E-additieven en bewaarmiddelen.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 17:30   #426
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Welke herinterpretaties van de islam zijn noodzakelijk in onze tijd?

Ik denk hier vooral aan voorschriften inzake voeding. En ik denk in het bijzonder aan een bepalde halalworst die ik bij een welgekende kameraad aantrof. Deze was doorspekt met E-additieven en bewaarmiddelen.
Die kameraad was toch vegetariër?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 3 juni 2012, 17:31   #427
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Die kameraad was toch vegetariër?
Die kameraad en ik frequenteren vaak een kebabzaak in het Gentse.

Laatst gewijzigd door Восход-1 : 3 juni 2012 om 17:31.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 18:28   #428
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Die kameraad en ik frequenteren vaak een kebabzaak in het Gentse.
Ik weet het, ja.

En jij weet mijn antwoord ook al hé. We moeten terug naar de bron van die voedingsvoorschriften. Een bepaalde dankbaarheid voor de Schepper, een bepaald respect voor de schepsels die we eten, zowel tijdens hun leven als bij het slachten, een bepaald respect voor ons lichaam en onze gezondheid.

Dat is de levende traditie.

Maar die levende band is verwaterd, een fenomeen dat men soms "spirituele entropie" noemt. Triestig hoogtepunt in die evolutie is de discussie over een apparaat met een bandje dat "bismillah" zegt.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 3 juni 2012 om 18:53.
Oud 3 juni 2012, 22:34   #429
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Heb jij er ooit aan gedacht om vegetariër/veganist te worden uit morele redenen?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 22:37   #430
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Durum met kip in looksaus!
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 22:45   #431
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Heb jij er ooit aan gedacht om vegetariër/veganist te worden uit morele redenen?
In mijn atheïstische periode was ik daar nogal tegen want ik had nogal een afkeer voor het soort Bambi-vegetarisme: emotioneel meeleven met gehumaniseerde dieren op basis van tekenfilms, terwijl er ondertussen menselijke kinderen sterven van honger. Onder Nietzscheaanse invloed zag ik in vegetarisme bovendien een vorm van degeneratie en zwakte.

Nu probeer ik echter het eten van vlees een te vermijden of althans sterk te verminderen. Zowel om ecologische, medische als spirituele redenen zijn onze huidige vleesconsumptie en -productiepatronen totaal niet te verantwoorden.

Ik maak ook een onderscheid tussen rood en wit vlees: ik poog rood vlees te vermijden en voor gevogelte te kiezen als ik voor vlees ga.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 3 juni 2012, 22:47   #432
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In mijn atheïstische periode was ik daar nogal tegen want ik had nogal een afkeer voor het soort Bambi-vegetarisme: emotioneel meeleven met gehumaniseerde dieren op basis van tekenfilms, terwijl er ondertussen menselijke kinderen sterven van honger. Onder Nietzscheaanse invloed zag ik in vegetarisme bovendien een vorm van degeneratie en zwakte.

Nu probeer ik echter het eten van vlees een te vermijden of althans sterk te verminderen. Zowel om ecologische, medische als spirituele redenen zijn onze huidige vleesconsumptie en -productiepatronen totaal niet te verantwoorden.

Ik maak ook een onderscheid tussen rood en wit vlees: ik poog rood vlees te vermijden en voor gevogelte te kiezen als ik voor vlees ga.
Waarom vlees niet gewoon compleet vermijden?
Oud 3 juni 2012, 22:54   #433
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat vind jij van deze muziek: http://www.youtube.com/watch?v=8bF9X7qnWro
Oud 3 juni 2012, 23:01   #434
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mag je als moslim over de schoonheid van bepaalde vrouwen praten?

Wat vind jij als moslim van dit nummer: http://www.youtube.com/watch?v=37FGw...eature=related
Oud 3 juni 2012, 23:15   #435
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben zelf best geintresseert in geloven, maar ik heb altijd een probleempje.

Als ik bijvoorbeeld een boekenwinkel binnenstap, en ik ga bijvoorbeeld kijken naar boeken over de islam. Dan kom ik er ontzettend veel tegen, alleen hoe weet ik nu wanneer het een goed boek is?

Aangezien de islam zo ontzettend vaak word verdraait, of dingen in compleet verkeerde context word gezien.

Moet een boek over de islam bijvoorbeeld geschreven zijn door een moslim?

Hoe weet ik wanneer een boek over de islam zo goed als betrouwbaar is.
Oud 3 juni 2012, 23:26   #436
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik ben zelf best geintresseert in geloven, maar ik heb altijd een probleempje.

Als ik bijvoorbeeld een boekenwinkel binnenstap, en ik ga bijvoorbeeld kijken naar boeken over de islam. Dan kom ik er ontzettend veel tegen, alleen hoe weet ik nu wanneer het een goed boek is?

Aangezien de islam zo ontzettend vaak word verdraait, of dingen in compleet verkeerde context word gezien.

Moet een boek over de islam bijvoorbeeld geschreven zijn door een moslim?

Hoe weet ik wanneer een boek over de islam zo goed als betrouwbaar is.
Goede vraag, dat is de laatste tijd heel moeilijk geworden.

Nog meer dan islamofobie, hebben we de laatste tijd last van islamofolie. Alle halfgekken hebben tegenwoordig hun theorietje over de islam - je moet maar ff op dit forum rondkijken - en ook binnen de moslimgemeenschap vieren de meest karikaturale opinies hoogtij, van Sharia4Holland tot de Club van ex-moslims en Ayaan Hirsi Ali.

Islam is big business geworden. Er is een hele industrie ontstaan rond de productie van discours rond de islam. En er zit veel onzin tussen.

Toch zijn er ook heel goede boeken op de markt.

Dit is b.v. een heel goed boek, van een Japanner dan nog!
http://books.google.be/books/about/T...AJ&redir_esc=y
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 3 juni 2012, 23:28   #437
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goede vraag, dat is de laatste tijd heel moeilijk geworden.

Nog meer dan islamofobie, hebben we de laatste tijd last van islamofolie. Alle halfgekken hebben tegenwoordig hun theorietje over de islam - je moet maar ff op dit forum rondkijken - en ook binnen de moslimgemeenschap vieren de meest karikaturale opinies hoogtij, van Sharia4Holland tot de Club van ex-moslims en Ayaan Hirsi Ali.

Islam is big business geworden. Er is een hele industrie ontstaan rond de productie van discours rond de islam. En er zit veel onzin tussen.

Toch zijn er ook heel goede boeken op de markt.

Dit is b.v. een heel goed boek, van een Japanner dan nog!
http://books.google.be/books/about/T...AJ&redir_esc=y
Maar waarom is dat een goed boek? Hoe moet ik als atheïst weten welk boek over de islam betrouwbaar is?
Oud 3 juni 2012, 23:40   #438
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe verklaar jij het soms problematische gedrag van vooral Marokkaanse jongeren?

En hoe verklaar jij dat het vooral jongens zijn, terwijl de meisjes het geweldig goed doen.

Ik had laatst bijvoorbeeld een aanvaarding met Marokkaanse jongens, en dan heel even denk je : rot op naar je eigen land, maar dan kom je de volgende keer in de trein weer paar van die Marokkaanse meisjes tegen. Die netjes hallo zeggen, en waar werkelijk geen kwaad bij zit.

Het is zo ontzettend zonde dat vaak Marokkaanse-jongens het verneuken voor de rest.
Oud 4 juni 2012, 09:22   #439
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe staat de islam eigenlijk tegenover orgaandonatie?

En als dat positief is, ben je zelf orgaandonor?
Oud 4 juni 2012, 09:31   #440
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Moet je als moslim eigenlijk perse in Allah en het spirituele geloven?

Je zou wel denken dat is evident, maar wat ik bedoel te zeggen is: Kan iemand de islam ook alleen als een levensbeschouwing zien, zonder in een god te geloven.?

Zoals je in je andere draad aanhaalde, werden vrouwen moslim omdat: protest tegen Kerkelijke hiërarchiën
- feministisch protest tegen de disciplinering van het vrouwenlichaam door de beeldcultuur van onze samenleving
- protest tegen overdreven comodificatie (het tot koopwaar herleiden van alle aspecten van het leven)

Dat zijn vooral protesten tegen het leven, niet echt een zoektocht naar een of andere god.

Begrijp je een beetje wat ik wil vragen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be