Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2012, 16:21   #421
krohn
Partijlid

Standaard

Wat voor en renegaat! De Vlaamingen van vandaag, het spijt me, zijn de afstammelingen van die de gueuzen -benden misdadigers!- toen de les wisten te geven. Met Spaanse hulp. Wat de Blokkers (of Vlaamse Belanger's) er ook kunnen denken. Nachtmerrie van min leven in België! De historische (en vervalste) film over de tijden van toen bij het Vlaams Belang (vroeger Vlaams Blok)! Willen ze Hollanders -of Basken- liever dan Spanjaarden? Ze kregen ze al na Waterloo (...) en toch waren ze niet tevedren (...) Dragen ze grieven tegen Spanje en de Spanaarden de eeuwen door? T'is toch wederkerig, er moet ( eindelijk!) worden gezegd. Want tijdens de Spaanse Burgeroorlog waren enkele vijf honderde vriijwilligers aan de kant van de Roden, meestal Vlamingen (negentig provent of zo, en geen Vlaming aan de andere kant) meer dus, proportioneel, dan om het even welk land!!!(...) Wat waren ze daar gaan doen? Zoals ik het eens in de straat aan Jan Demol vroeg (natuurlijk zonder antwoord) "Compromis a la belge" ten koste van Spaje en de Spanjaarden altijd in België, zoals die voorstelling eind jaren negentig aan de Vlaamse Parlement van parlementslid Herman Suikerbuik (CVP) voor een amnestie -met schadevergoeding- voor collaborateurs...en Vlaamse vrijwiligers (a.u.b.) aan de Spaanse burgeroorlog (!) Verdriet van Belgen? En ook -en vooral- van Spanjaarden in België! Groeten overal
krohn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 16:21   #422
krohn
Partijlid

Standaard

Wat voor en renegaat! De Vlaamingen van vandaag, het spijt me, zijn de afstammelingen van die de gueuzen -benden misdadigers!- toen de les wisten te geven. Met Spaanse hulp. Wat de Blokkers (of Vlaamse Belanger's) er ook kunnen denken. Nachtmerrie van min leven in België! De historische (en vervalste) film over de tijden van toen bij het Vlaams Belang (vroeger Vlaams Blok)! Willen ze Hollanders -of Basken- liever dan Spanjaarden? Ze kregen ze al na Waterloo (...) en toch waren ze niet tevedren (...) Dragen ze grieven tegen Spanje en de Spanaarden de eeuwen door? T'is toch wederkerig, er moet ( eindelijk!) worden gezegd. Want tijdens de Spaanse Burgeroorlog waren enkele vijf honderde vriijwilligers aan de kant van de Roden, meestal Vlamingen (negentig provent of zo, en geen Vlaming aan de andere kant) meer dus, proportioneel, dan om het even welk land!!!(...) Wat waren ze daar gaan doen? Zoals ik het eens in de straat aan Jan Demol vroeg (natuurlijk zonder antwoord) "Compromis a la belge" ten koste van Spaje en de Spanjaarden altijd in België, zoals die voorstelling eind jaren negentig aan de Vlaamse Parlement van parlementslid Herman Suikerbuik (CVP) voor een amnestie -met schadevergoeding- voor collaborateurs...en Vlaamse vrijwiligers (a.u.b.) aan de Spaanse burgeroorlog (!) Verdriet van Belgen? En ook -en vooral- van Spanjaarden in België! Groeten overal
Oud 28 november 2012, 16:35   #423
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Krohn irriteren is plezant
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  internationalebrigades.jpg‎
Bekeken: 69
Grootte:  12,7 KB
ID: 88411  

Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 17:59   #424
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 'XIII' Bekijk bericht
Een regering is een uitoerende macht en moet uitvoeren hetgeen het parlement beslist, ook al is één van de coalitiepartners het niet met die beslissing eens. Maar ik begrijp dat zulk een democratisch denken voor 'echte Belgen' moeilijk ligt.
Het gaat niet alleen over het organiseren maar vooral over het negotiëren
Mas is zijn marge voor negotiëren grotendeels kwijt, en nog meer als het PP of de PSC in de regering stapt

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 november 2012 om 18:00.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 20:39   #425
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
ERC comunica a Mas que no quiere entrar en el Gobierno catalán
El Mundo

Dat wordt nog een leuke regeringsvorming

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 november 2012 om 20:40.
Oud 28 november 2012, 21:13   #426
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Wat met de Spanjaarden en Spaanstalige immigranten in Catalonië ? Per trein naar het Oosten afvoeren ?
Daar gaan, vanuit Catalonië, enkel boten naartoe.

Citaat:
Vanzelfsprekend is het cultuurverhaal schrijnend : de wanhopige in de 18de en 19de eeuwen gewortelde drang om één staat = één taal van één volk te maken; waar de realiteit eigenlijk in europa steeds een van meertaligheid en grenzenloze cultuuruitwisseling was. Zijn een Erasmus en een Mozart denkbaar binnen de enge grenzen van een klein staatje als Salzburg of Holland ?
Hier ben ik toch even niet mee. Wat bedoel je precies?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 23:10   #427
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krohn Bekijk bericht
Van een Nederlander, zo iets was te hopen, men zou zeggen, maar ik zal niet generaliseren, ik heb wel heel deftige mesen bij Nederlanders gekend tidens mijn jaren (al zes en twintig bijna) in Belgié; en enkele ook, 't is waar, die hun Catalanistische paranoia niet kunnen verbergen zoals de Nederlandse vrouw verantwoordelijk toen voor het Erasmus Huis in Anderlecht die verbaasde me vier jaar geleden toen ik maakte deel uit van een groep bezoekers, en plots, tijdens het bezoek begon ze uitdagend te zeggen zonder motieven, in een ogenblik wanneer sprake van Catalanen was, "let op, ik spreek wel over Catalanen niet over Spaanjarden" Ik reageerde verbaasd natuurlijk et ze reaageerde nog meer verbaasd, ze moest denken dat er maar Catalanen in dit huis aanwezig konden zijn, dat de andere Spanjaarden een soort marsmannetjes waren die pas in een ander planeet konden wonen. Tot wanneer dit gezever, dit onzin? Met beleefde groeten
Krohn, als goede Belg, zou je best beginnen Nederlands te leren zodat je op een fatsoenlijke manier kan een tekst schrijven op dit forum.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 00:29   #428
krohn
Partijlid

Standaard

Ik ben geen belg, ik ben spanjaard (en niet spanjooool) Trouwens, twee of drie en twintig jaar geleden, in het hoofdkwartier van het Vlaams Blok in Brussel (Madouplein), toen ik nog aan de Vlaamse Orde van advokaten van Brussel was (denk ik), bod Roelof Annemans me, in de aanwezigheid van Karel Dillens, Frank van Ecke en (in de kamer ernaast) Filip De Winter, de belgische nationaliteit aan te vragen. Ik weet niet om eerlijk te zijn of ze wie ik echt was toen wisten, maar dat was het feit. Ik zei niks toen, maar het was nee natuurlijk. Wat mijn Nederlands betreft, ik heb problemen (soms)met het rappel et met sommige wendingen uit het Spaans of het Frans -niet erg trouwens, jullie begrijpen ze allemaal (...)-, bovendien, ik schrijf bijna altijd met tekort aan tijd, en om nog het eerlijk te zeggen, sommige hier verdienen niet veel meer dan dat van mij. Of ik misschien in bezit van een certificaat Nederlands als vreemde taal (CNaVT) -horresco referens!!!- moet zijn om hier binnen te geraken? Trouwens, vroeg men het ook altijd aan Catalanen -of aan ETA basken- in Vlaanderen? Ik was daaromtrent drie maal geexecuteerd -al jaar geleden- door en echte taal/rechtbank in Brussel. Ik voerde telkens een gesprek gedurende niet minder van tien minuten helemaal in het Nederlands en miemand onjder mijn rechters -zes, zeven deftige mensen (...)- vond om het even welk bezwaar, integendeel, glimlachen en mooie woordjes allemaal () En dan zoals julie zeggen, had ik het voor bekeken ¿Estamos aqui o en Flandes? (zoals de Spanjaarden zeiden aan de tijd) Groetjes aan alemaal
Oud 29 november 2012, 10:26   #429
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben geen belg, ik ben spanjaard (en niet spanjooool) Trouwens, twee of drie en twintig jaar geleden, in het hoofdkwartier van het Vlaams Blok in Brussel (Madouplein), toen ik nog aan de Vlaamse Orde van advokaten van Brussel was (denk ik), bod Roelof Annemans me, in de aanwezigheid van Karel Dillens, Frank van Ecke en (in de kamer ernaast) Filip De Winter, de belgische nationaliteit aan te vragen. Ik weet niet om eerlijk te zijn of ze wie ik echt was toen wisten, maar dat was het feit. Ik zei niks toen, maar het was nee natuurlijk. Wat mijn Nederlands betreft, ik heb problemen (soms)met het rappel et met sommige wendingen uit het Spaans of het Frans -niet erg trouwens, jullie begrijpen ze allemaal (...)-, bovendien, ik schrijf bijna altijd met tekort aan tijd, en om nog het eerlijk te zeggen, sommige hier verdienen niet veel meer dan dat van mij. Of ik misschien in bezit van een certificaat Nederlands als vreemde taal (CNaVT) -horresco referens!!!- moet zijn om hier binnen te geraken? Trouwens, vroeg men het ook altijd aan Catalanen -of aan ETA basken- in Vlaanderen? Ik was daaromtrent drie maal geexecuteerd -al jaar geleden- door en echte taal/rechtbank in Brussel. Ik voerde telkens een gesprek gedurende niet minder van tien minuten helemaal in het Nederlands en miemand onjder mijn rechters -zes, zeven deftige mensen (...)- vond om het even welk bezwaar, integendeel, glimlachen en mooie woordjes allemaal () En dan zoals julie zeggen, had ik het voor bekeken ¿Estamos aqui o en Flandes? (zoals de Spanjaarden zeiden aan de tijd) Groetjes aan alemaal
Un saludo cordial
Estas escribiendo mucho mejor in Holandés que yo en Español
¿Qué es el "rappel"?

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 november 2012 om 10:30.
Oud 29 november 2012, 14:36   #430
krohn
Partijlid

Standaard

Bedankt, beste vriend. Voor "het rappel" bedoel ik die typische constructie van het Nederlands om het werkwoord -in tengestelling tot de Latijnse talen- naar achter in de zin te sturen. Ik erkent enkele twiifels daarover maar ik denkt dit uitdrukking dikwijls te hebben gehoord aan een leraar Nederlands in Brussel -horresco referens!- jaren geleden, nederlandstalig van moeder taal, in hun betogen in het Nederlands. Trouwens, ik vraag me af of het niet om een soort artificieel scheidsmuur gaat -niet minder artificieel dan het ABN- om de oficieel (in het oorsprong Hollandse) taal te beschermen en helemaal apart te houden -door historische en politieke, en religieuze redenene (o.a.)- van de latijnse talen, in het bijzonder het Frans...en vooral, wat de Vlamingen betreft, het Spaans. Als ik bvd. zeg, "ik denk dat ik zei hem dit of dat", op een latijnse constructie, in plaats van "ik denk dat ik hem dit of dat zei" zoals de norm eist, jullie Vlamignen begrijpen het ook allemaal, en (veel) beter zeker dan de Hollanders, naarmate de Vlaamse/Nederlandse taal veel meer in contact met de Frans en het Spaans altijd is geweest dan het Hollandse/Nederlands. Er is nog meer, ik koesteer een stelling die ik al lang geleden hier verdedigde, volgens de welke Vlaanderen, wat de gewone burger betreft, tot de Utrecht-Verdrag (1713) tweetallig (lang geleden) was geworden, in het Nederlands en ook, niet in het Frans...maar wel in het Spaans. Het Brusselse Hoofd was wel drietallig aan de Spaanse tijd -Nederlans, Frans en Spaans-maar het grote van de bevolking in Vlaandere koos toen voor het Spaans in plaats van het Frans, en de Vlaamse dialecten -die van Antwerpen bvd ("de signoren stad"...)- wijzen allen in deze richting; alhoewel ik er helemaal van bewust ben een soort taal/godslastering daarmee te uiten, ter ore van Vlaminganten (met Groot-Nederland mentaliteit) En tweetalig verleden dus, helemaal bedolven (en vergeten) -om zo te zeggen- in de Vlaamse geheugenis. Hoe dan ook, het contact met de Latjinse talen maakt het Zuid/Nederlands op fonetisch vlak en op een eufonisch criterium (veel) meer angenaam ter ore zelfs van de Hollanders...zoals ze zelf het zonder moeite dikwijls herkenen trouwens, en ik het las eens trouwens in een Hollandse peiling bij een schrijftproef in het Nederlands aan de VUV -horresco referens! (dubbel V, voor vrijwillige en veteranen...van de Spaanse burgeroorlog)- voor de CNaVT (...) Groetjes, beste vriend (¡a más ver!)
Oud 29 november 2012, 16:16   #431
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Krohn, mijn excuses.
Ik dacht dat jij een Brusselse belgicist was.
Oud 29 november 2012, 18:12   #432
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Bedankt, beste vriend. Voor "het rappel" bedoel ik die typische constructie van het Nederlands om het werkwoord -in tengestelling tot de Latijnse talen- naar achter in de zin te sturen. Ik erkent enkele twiifels daarover maar ik denkt dit uitdrukking dikwijls te hebben gehoord aan een leraar Nederlands in Brussel -horresco referens!- jaren geleden, nederlandstalig van moeder taal, in hun betogen in het Nederlands. Trouwens, ik vraag me af of het niet om een soort artificieel scheidsmuur gaat -niet minder artificieel dan het ABN- om de oficieel (in het oorsprong Hollandse) taal te beschermen en helemaal apart te houden -door historische en politieke, en religieuze redenene (o.a.)- van de latijnse talen, in het bijzonder het Frans...en vooral, wat de Vlamingen betreft, het Spaans. Als ik bvd. zeg, "ik denk dat ik zei hem dit of dat", op een latijnse constructie, in plaats van "ik denk dat ik hem dit of dat zei" zoals de norm eist, jullie Vlamignen begrijpen het ook allemaal, en (veel) beter zeker dan de Hollanders, naarmate de Vlaamse/Nederlandse taal veel meer in contact met de Frans en het Spaans altijd is geweest dan het Hollandse/Nederlands. Er is nog meer, ik koesteer een stelling die ik al lang geleden hier verdedigde, volgens de welke Vlaanderen, wat de gewone burger betreft, tot de Utrecht-Verdrag (1713) tweetallig (lang geleden) was geworden, in het Nederlands en ook, niet in het Frans...maar wel in het Spaans. Het Brusselse Hoofd was wel drietallig aan de Spaanse tijd -Nederlans, Frans en Spaans-maar het grote van de bevolking in Vlaandere koos toen voor het Spaans in plaats van het Frans, en de Vlaamse dialecten -die van Antwerpen bvd ("de signoren stad"...)- wijzen allen in deze richting; alhoewel ik er helemaal van bewust ben een soort taal/godslastering daarmee te uiten, ter ore van Vlaminganten (met Groot-Nederland mentaliteit) En tweetalig verleden dus, helemaal bedolven (en vergeten) -om zo te zeggen- in de Vlaamse geheugenis. Hoe dan ook, het contact met de Latjinse talen maakt het Zuid/Nederlands op fonetisch vlak en op een eufonisch criterium (veel) meer angenaam ter ore zelfs van de Hollanders...zoals ze zelf het zonder moeite dikwijls herkenen trouwens, en ik het las eens trouwens in een Hollandse peiling bij een schrijftproef in het Nederlands aan de VUV -horresco referens! (dubbel V, voor vrijwillige en veteranen...van de Spaanse burgeroorlog)- voor de CNaVT (...) Groetjes, beste vriend (¡a más ver!)
Je maakt wel ietsje meer dt-fouten dan de gemiddelde Vlaming, maar dat is niet erg. Ik vind jouw stelling dat mijn Vlaamse voorouders al Spaans spraken wel grappig - (het waren gevluchte Parijse Hugenoten): ik heb het helemaal opnieuw vanaf nul moeten leren.
Oud 29 november 2012, 18:58   #433
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Krohn gaat binnenkort FDF overtuigen om FDE te worden?
Oud 30 november 2012, 18:46   #434
krohn
Partijlid

Standaard

Ik zal werk maken van d/t fouten, "eno2", beloofd. Trouwens, ik herineer me aan iets heel grappig in "Het Verdriet van België" van Hugo Claus, over een vlamingant van toen die door de kinderen op de straat "het leeuw van Vlaanderen" was genoemd, zoals hij zelf aan de radio zei (...) In het Spaans/americaan "lo" (voor het) is ook veel meer gebruikt dan in het Spaans van Spanje (in Chili bvd, "Lo Hermida" voor "la finca de Hermida" bvd) Wat je over je voorouders zegt is ook heel grappig, inderdaad. Groetjes, mijn vriend
Oud 30 november 2012, 19:21   #435
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Na "municipes per la independencia", is er nu een nieuwe trend gelanceerd:

het Catalaanse dorp Castelló d'Empúries heeft de Spaanse koning tot persona non grata verklaard

http://www.vilaweb.cat/noticia/40607...non-grata.html
Oud 30 november 2012, 19:46   #436
'XIII'
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Na "municipes per la independencia", is er nu een nieuwe trend gelanceerd:

het Catalaanse dorp Castelló d'Empúries heeft de Spaanse koning tot persona non grata verklaard

http://www.vilaweb.cat/noticia/40607...non-grata.html
mooie plaats om met vakantie te gaan. Ook verstandige mensen.
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2012, 16:57   #437
eno2
Banneling

Standaard

De socialisten willen al evenmin met Mas in de regering. Gaat Mas wel een regering kunnen vormen?

Misschien wordt Catalonië wel onafhankelijk bij gebrek aan regering?

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 december 2012 om 17:12.
Oud 3 december 2012, 20:06   #438
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

@Krohn

Lachen - ik kan je Nederlands (of voor wat het door moet gaan) goed lezen.
Oud 5 december 2012, 17:04   #439
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

FC Barcelona trekt mee ten strijde voor het Catalaans onderwijs.

http://www.fcbarcelona.cat/club/deta...io-linguistica

De supporters van Spanje's meest prestigieuze voetbalclub ( ) staat al lang bekend als nogal Catalaansgezind maar het gebeurt zelden dat de club zelf officieel een politiek standpunt inneemt.
Oud 5 december 2012, 17:41   #440
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
FC Barcelona trekt mee ten strijde voor het Catalaans onderwijs.

http://www.fcbarcelona.cat/club/deta...io-linguistica

De supporters van Spanje's meest prestigieuze voetbalclub ( ) staat al lang bekend als nogal Catalaansgezind maar het gebeurt zelden dat de club zelf officieel een politiek standpunt inneemt.
Op 11 september was de betoging in Barcelona met 1.550.000 mensen duidelijk genoeg zeker ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be