![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Liturgie was vroeger geen domein dat exclusief door Rome werd geregeld (nu wel, alhoewel zich in West-Europa nauwelijks nog een priester gehoorzaamt aan de liturgische voorschriften van Rome). Na Trente heeft Rome dat volledig naar zich getrokken, terwijl dat in vroeger tijden nooit zo is geweest. De liturgische gebruiken waren zaken die door de plaatselijke Kerk waren geregeld en afhingen van de beslissingen van de plaatselijke bisschoppen. Zo zien we dat de Romeinse liturgie in de loop van de middeleeuwen allerlei varianten krijgt naar gelang plaats en orde waar die gecelebreerd wordt. In de Nederlanden krijgen we een eigen variant hiervan. In Engeland ook en wordt daar de ritus van Sarum genoemd. Op andere plaatsen wordt geen Romeinse liturgie, maar een andere Latijnse liturgie gecelebreerd (de ritus van Milaan, de Mozarabische ritus in Spanje, de Lyonese ritus in het zuiden van Frankrijk, enzovoort). Het resultaat is dat de liturgie in de middeleeuwen sterk gegroeid was en dat missen heel lang duurden (een beetje zoals nu nog stees bij de orthodoxe Kerk). Er ontstaan allerlei toevoegingen, uitbreidingen, gezangen die er bijkomen. Ook op geloofsgebied was het in de vroege middeleeuwen en daarvoor niet aan Rome om zomaar geloofsartikelen af te kondigen. Dit gebeurde in een kerkvergadering waar geloofspunten nader toegelicht werden of waarvan de formulering nu eens werd vastgelegd. Het geheel van de bisschoppen, steunend op de geschriften van de apostolische vaders en de grote leraars (de kerkvaders), deden dat. Niet de paus. Hij was wel de eerste onder de gelijken en aan hem werd het ceremonieel en liturgisch voorrecht gegeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#422 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Echt, u bent op het verkeerde spoor! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De Traditie wordt als bron van waarheid aanzien, maar toch gaan ze tegen de katholieke traditie in door hun centralisering. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 19 maart 2006 om 20:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk is dit pauselijk dogma pure ketterij. Want Christus is op de aarde gekomen om de zonden van de hele mensheid op zich te nemen. De hele menseheid, dus ook die van Maria. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is helemaal geen "pauselijke ketterij". Ook de orthodoxen geloven in de zondeloosheid van Maria, al geloven zij alleen dat Maria niet vanaf de moederschoot zondeloos was maar alleen na haar instemming door het ja-woord (daarmee zitten ze op de lijn van de franciscanen die hierin verschillen met de thomisten). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#427 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hmmm. Dus er bestaan nog steeds aflaten. Vreemd, ik dacht dat die al decenia waren afgeschaft. Kan het me ook niet voorstellen dat mensen dit nog serieus nemen.
Kan het zijn dat er in Nederland niet meer aan gedaan wordt of ben ik echt onwetend? |
![]() |
![]() |
![]() |
#428 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou men een aflaat niet serieus nemen? Dit kan alleen wanneer men een totaal verkeerd begrip heeft van wat dat nu eigenlijk is. Aflaat - zij het wel niet onder die naam - is iets heel ouds en we treffen reeds sporen aan in de vroegste Kerk. http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel19/kn1949t.htm Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 19 maart 2006 om 22:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#429 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.vatican.va/holy_father/pa...ctrina_en.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#430 |
|
![]() Tsja, in tegenstelling tot het oprechte biechten, waarbij berouw en inkeer een grote rol spelen, zie ik niets in het instituut van aflaten. Te makkelijk en te vrijblijvend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lees toch maar eens de literatuur waarnaar ik verwezen heb! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#432 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#433 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#434 | |
|
![]() Kijk, hier heb ik toch weer een bron die beweert dat aflaten niet meer verkocht worden, zoals ik al zei in mijn post hierboven.:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je het trouwens meer historisch wil bekijken, kan je nog opmerken dat veel van de grote moraalhandboeken overigens niet zozeer teruggingen op de 'grote bronnen', i.e. de kerkvaders, maar eerder op latere, praktische biechtboeken die aangevuld en becommentarieerd werden. Een duidelijk voorbeeld daarvan zijn de geschriften van de H. Alfonsus van Liguori, stichter van de Redemptoristen en niet toevallig doctor in burgerlijk en kerkelijk recht, die zich baseerde op 16 en 17de eeuwse auteurs. (Zie o.m. het invloedrijke artikel van J.H. Walgrave, 'Standpunten en stromingen in de hedendaagse moraaltheologie', in: Tijdschrift voor Theologie 1 (1961) 48-70.)
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 20 maart 2006 om 10:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Kerk is heel duidelijk wat dit punt betreft, nl. geestelijke zaken mogen niet verkocht worden (geen sacramenten, geen sacramentaliën, geen aflaten, geen kerkelijke betrekkingen). Dit is simonie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#438 |
|
![]() Vreemd toch waar discussies altijd uitkomen...
![]() |
#439 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |