Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2014, 10:09   #421
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mijn voornaamste moeilijkheid is dat ik natuurlijk mijn vrij goed betaald jobke niet wil opgeven zolang ik niet weet wat het gaat geven, en ik zou het in 't begin willen doen om zakgeld bij te verdienen. En dan stuit je op enorm veel problemen. Het is eigenlijk stomweg begonnen doordat ik een paar mensen ken die zelf een bedrijfje hebben en die problemen hadden: ik ben eerst wat dingen voor hen beginnen doen, eerst gratis als "copain" en nadien tegen wat vergoedingen "in natura". Met drie zondagen te werken heb ik iemand een affaire van een paar honderdduizend Euro laten redden voor een Koreaanse klant. Natuurlijk heb ik een snoepje terug gekregen, maar echt maar een snoepje want het was een vriendendienst. En nadien heb ik nog een paar dingetjes gedaan. Maar de voorstellen stapelen zich op, en de ideeën ook ! En op den duur ga ik teveel in 't zwart doen, wat niet mijn bedoeling is, maar elke structuur die mij zou toelaten om dat wettelijk te doen is met heel wat problemen beladen (waaronder het verlies van sociaal statuut als werknemer).
Bijberoep, en dan liefst in een vennootschap. Eventueel onbezoldigd zodat je cash kan sparen voor als je echt voltijds wilt beginnen.

Je verliest je rechten niet als werknemer,echter opletten: als je je hoofdjob kwijtspeelt moet je snel je zaakvoerder af maken en je vrouw bvb zaakvoeder maken: je krijgt geen (of moet ze terugbetalen) uitkering als je ergens zaakvoerder bent in een vennootschap. Doe dat in je opzeg voordat je dop aanvraagt. Stom, want gewoon bijberoep geeft geen problemen hiermee.

Er zijn al genoeg zo tegen de lamp gelopen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 13:08   #422
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bijberoep, en dan liefst in een vennootschap. Eventueel onbezoldigd zodat je cash kan sparen voor als je echt voltijds wilt beginnen.

Je verliest je rechten niet als werknemer,echter opletten: als je je hoofdjob kwijtspeelt moet je snel je zaakvoerder af maken en je vrouw bvb zaakvoeder maken: je krijgt geen (of moet ze terugbetalen) uitkering als je ergens zaakvoerder bent in een vennootschap. Doe dat in je opzeg voordat je dop aanvraagt. Stom, want gewoon bijberoep geeft geen problemen hiermee.

Er zijn al genoeg zo tegen de lamp gelopen.
Ja, bovendien zit ik hier in Frankrijk en is de wetgeving waarschijnlijk wat anders, maar bijna iedereen met wie ik daarover gepraat heb zegt dat het ingewikkeld is. Je moet inderdaad "stromannen" aanstellen en dergelijke. Mijn vrouw mag, als ambtenaar, denk ik geen zaakvoerder zijn. Ik zou mijne kleine van 3 jaar kunnen zaakvoerder maken maar ik denk ook niet dat dat gaat

Ik wil wel best alle belastingen betalen die nodig zijn daarop: mijn bedoeling is niet de fiscus te bedriegen. Maar ik wil mijzelf geen nadeel berokkenen omdat ik waarde wil scheppen, dat is te onnozel !

En dat is wat ik bedoelde in deze discussie: men maakt het de mensen moeilijk om waarde te scheppen, en om bedrijfjes op te richten. Dan moet men niet verschieten dat jobs schaars zijn.

Wat ik wil doen berokkent niemand nadeel: ik schep waarde. (veel meer zelfs denk ik dan wat ik op bureau doe ). Ik wil daarop zelfs een (redelijke) bijdrage aan de staat afdragen. Maar ik wil niet de pineut zijn ten opzichte van als ik dat niet zou doen. Mijn instituut is immers een prive firma, en er kan altijd iets gebeuren, vooral aangezien wij in 't nucleaire werken. De lange-termijn horizon is alles behalve zeker.
Oud 23 mei 2014, 13:47   #423
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, bovendien zit ik hier in Frankrijk en is de wetgeving waarschijnlijk wat anders, maar bijna iedereen met wie ik daarover gepraat heb zegt dat het ingewikkeld is. Je moet inderdaad "stromannen" aanstellen en dergelijke. Mijn vrouw mag, als ambtenaar, denk ik geen zaakvoerder zijn. Ik zou mijne kleine van 3 jaar kunnen zaakvoerder maken maar ik denk ook niet dat dat gaat

Ik wil wel best alle belastingen betalen die nodig zijn daarop: mijn bedoeling is niet de fiscus te bedriegen. Maar ik wil mijzelf geen nadeel berokkenen omdat ik waarde wil scheppen, dat is te onnozel !

En dat is wat ik bedoelde in deze discussie: men maakt het de mensen moeilijk om waarde te scheppen, en om bedrijfjes op te richten. Dan moet men niet verschieten dat jobs schaars zijn.

Wat ik wil doen berokkent niemand nadeel: ik schep waarde. (veel meer zelfs denk ik dan wat ik op bureau doe ). Ik wil daarop zelfs een (redelijke) bijdrage aan de staat afdragen. Maar ik wil niet de pineut zijn ten opzichte van als ik dat niet zou doen. Mijn instituut is immers een prive firma, en er kan altijd iets gebeuren, vooral aangezien wij in 't nucleaire werken. De lange-termijn horizon is alles behalve zeker.
Ik denk dat je jezelf echt eens goed moet bevragen, ik veronderstel dat je daar in FR ook notarissen hebt ? Die kunnen u dat goed uitleggen wat kan en niet. Een ambtenaar geen vennoot of zaakvoerder ? Dat is ook het eerste wat ik daar van hoor...of kennen ze het statuut van bijberoep daar niet ?

En anders: volgens mij kunt ge perfect nog steeds een Belgische vennootschap oprichten (en dus ook Belgisch recht) indien de Franse wetgeving moeilijk doet ?
Oud 23 mei 2014, 14:09   #424
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Zéér correct, een groot deel van de doppers wil niet werken. Ik ga op den duur De Wever nog sympathiek vinden.
Hoe meer de werkloosheid stijgt, hoe meer er fabrieken de deuren sluiten, hoe meer de mens lui wordt en niet wil werken????
Laat me even raden: jij verkoopt spulletjes die sukkelaars voor jou goedkoop ineensteken. Jij handelt op de vrije markt. De staat moet alles organiseren, zonder dat er taksen zijn, zodat de mensen veel geld overhouden om jouw made in Poland, of made in China spulletjes te kopen, en in Polen en China blijft men best ongeveer gratis voor je werken?
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 14:14   #425
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hoeveel jobs worden er aangeboden door VDAB? 90.000

Hoeveel werklozen zijn er? Meer dan 500.000? Maar het is idd. de waarheid. "MET een goed CV" vind je werk. Maar hoeveel hebben een goed CV?
Er zijn 90.000 vacatures bij de VDAB. Vernonderstel dat er ergens in Vlaanderen wel iemand te vinden is met het goede CV voor elke job. Waar gaan die andere 410.000 werk vinden in Vlaanderen?
De VDAB vacaturebank bevat nu zogezegd 93224 vacatures. Bij nader toezien worden de meeste jobs door 4, 5 soms wel door 10 partijen aangeboden. Bovendien is een gedeelte verouderd, dus onbestaand en is een gedeelte fake, reclame of bedrijven die de arbeidsmarkt aftasten. Laat ons zeggen dat er een 10 000 vacatures zijn, zeker geen 90 000.
Oud 23 mei 2014, 14:23   #426
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ik beweer nergens dat de economie goed draait.
Ik noem die Ford en Opel mensen tenmiste al geen I.Q. lozen.
Ik beweer wel dat mensen met een goed Cv makkelijk aan een job geraken.
Loze discussie of het nu de mensen zijn die van Ford of Opel die een job krijgen. Netto is het aantal open vacatures veel kleiner dan het aantal werklozen. Voor 50 werklozen is er 1 vacature of 2. Diegene met het beste CV, of diegene die het best gekwalificeerd is, of die het sympathiekst gevonden wordt door de vrouwelijke personeelschef krijgt het werk, de andere 48 of 49 blijven werkloos.
Mensen van de werkloosheid werpen en de pensioenleeftijd verhogen doet ongeveer niets om het aantal werkplekken te verhogen en zijn daarom totaal loze discussies, die alleen de symptomen van verlaagde economische activiteit moeten verdoezelen: te weinig werkplekken. Bovendien kan men zich makkelijk inbeelden dat er nog veel wat economen noemen nog efficienter gewerkt wordt. Men kan bijvoorbeeld alle bankverrichtingen nog automatiseren en het gros van de bankbediendes aan de deur zetten. Dit zal op korte termijn de economie ten geode komen, maar de werkloosheid zal wel stijgen. Ttz. het is al lang achterhaald welvaart te koppelen aan economische activiteit...
Oud 23 mei 2014, 15:31   #427
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Als jij spreekt van een verenigd Europa, moeten zowel de sociale als de fiscale voorwaarden hetzelfde zijn. Lidstaten misbruiken om aan sociale en fiscale dumping te doen door interne concurrentie tussen die lidstaten is de reden dat enkel de bedrijven voordeel halen uit dit Europees vehikel.
De werkelijkheid is wat ze is, nl. de landen van de EU vertonen tegenover elkaar soms heel grote verschillen. Ook op sociaal en economisch vlak. Zolang deze verschillen bestaan, kan men niet streven naar gelijke sociale en fiscale voorwaarden. Dat zou slechts de rijke en competitieve landen versterker, maar de al zwakke nog verder verzwakken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 16:11   #428
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De werkelijkheid is wat ze is, nl. de landen van de EU vertonen tegenover elkaar soms heel grote verschillen. Ook op sociaal en economisch vlak. Zolang deze verschillen bestaan, kan men niet streven naar gelijke sociale en fiscale voorwaarden. Dat zou slechts de rijke en competitieve landen versterker, maar de al zwakke nog verder verzwakken.
Alsof steeds verder schrijdende homogenisering niet het doel is...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 16:44   #429
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Grapje van..

Citaat:
"Beste werkloze, luie Walen, junkies, homoseksuelen en gevaarlijke hiphopdansers." Zo spreekt Bart De Wever de Franstaligen toe in alweer een nieuw filmpje. Tenminste: dat zegt een imitator van de N-VA-voorzitter in het humoristische programma "Votez pour moi" op RTL in een parodie op het Franstalige filmpje dat de echte De Wever gisteren verspreidde.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/VK14/1.1975900
Oud 23 mei 2014, 17:05   #430
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Voor 50 werklozen is er 1 vacature of 2. Diegene met het beste CV, of diegene die het best gekwalificeerd is, of die het sympathiekst gevonden wordt door de vrouwelijke personeelschef krijgt het werk, de andere 48 of 49 blijven werkloos.
.
Zoals een woordvoerder van de RVA in HBVL vandaag liet optekenen:
Citaat:
"In het Maasland zijn er nu al voor elke job 30 kandidaten".
Wie vertelt dat die allemaal binnen de 2/3 jaar een job kunnen vinden mits voldoende inspanning, en zelfs met het goed CV, is een dwalende fantast.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 18:49   #431
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zoals een woordvoerder van de RVA in HBVL vandaag liet optekenen:

Wie vertelt dat die allemaal binnen de 2/3 jaar een job kunnen vinden mits voldoende inspanning, en zelfs met het goed CV, is een dwalende fantast.
Mits aanpassing van het sossenbeleid dat de fabrieken wegjaagt naar rechtser beleid dat de loonkost verminderd, is het gegarandeed dat goede cv's een geschikte baan vinden.
En zelfs als het sossenbeleid gehandhaaft blijft, vindt een werkzoekende met een goed cv ook al werk.
Iemand die dat niet inziet is een fatalist. Iedereen heeft voor een groot deel zijn eigen toekomst in zijn handen.
Natuurlijk, als je de grenzen openzet voor mensen zonder kwalificaties, dan vergroot je alleen maar het probleem. Dat is wat links gedaan heeft. En niet rechts. Dus links heeft een hoop vreemdelingen geimporteerd met een slecht cv. Neen die geraken niet aan een job.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 19:49   #432
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet dat het bijzonder moeilijk is. Ik ben in volle exploratiefase om het te doen. Maar ik denk dat het vooral bijzonder moeilijk is omdat het wettelijke kader zo streng is en dat je nogal zwaar belast wordt. Uiteraard is het statuut van werknemer veel comfortabeler, maar daar zit hem nu juist het probleem: het is zo comfortabel in vergelijking met een bedrijf opstarten, dat werknemer zijn schaars zal worden. Het feit zelf dat je als werknemer van een enorm opvangnet kan genieten, en dat als je je nek uitsteekt als ondernemer, dat men dat net onder je voeten weg trekt, is al een reden.

Ergens voel je aan dat er iets niet klopt, als je als werknemer een comfortabelere positie hebt dan als bedrijfsleider voor ongeveer dezelfde input he. Vroeg of laat gaat dat verkeerd gaan.
Dat is wel heel kort door de bocht.

Eerst en vooral verdient die ondernemer veel meer dan zijn loutere uitgekeerde loon, hij heeft nog een hele hoop aftrekposten etc. Daarbovenop geniet hij van een keuzevrijheid in zijn job die een werknemer niet heeft (ik spreek hier van een echte ondernemer/zelfstandige en niet van die pseudo-zelfstandigen).

De vlieger gaat echt niet op dat je de 2 met mekaar vergelijkt.

Het komt erop neer wat je wil :
- zekerheden en wat minder kans op hoog loon
- onzekerheden en kans op meer verdienen.

E.e.a. hangt sterk af van de sector waarin je werkzaam bent (en hoeveel je in het zwart kan verdienen en daarmee zijn we weeral bij de belastingen aanbelandt.)

Net zoals de NVA is uw uitleg vooral op de maat gesneden van het VOKA zonder dat er ergens objectivering voor bestaat.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 23 mei 2014 om 19:50.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 20:27   #433
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht

Eerst en vooral verdient die ondernemer veel meer dan zijn loutere uitgekeerde loon, hij heeft nog een hele hoop aftrekposten etc. Daarbovenop geniet hij van een keuzevrijheid in zijn job die een werknemer niet heeft (ik spreek hier van een echte ondernemer/zelfstandige en niet van die pseudo-zelfstandigen).

E.e.a. hangt sterk af van de sector waarin je werkzaam bent (en hoeveel je in het zwart kan verdienen en daarmee zijn we weeral bij de belastingen aanbelandt.)

Net zoals de NVA is uw uitleg vooral op de maat gesneden van het VOKA zonder dat er ergens objectivering voor bestaat.
Correct. Ik heb het hele traject al doorlopen en het is echt een piece of cake. Administratief houdt echt niemand u tegen.
Oud 23 mei 2014, 20:30   #434
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht

Duidelijk dat u niet weet waarover u het heeft.
U debiteert hier een paar clichés die ook helemaal niet aangetoond zijn.
Ik ben bvb zelfstandig in bijberoep, en er is niks in het zwart. De staat gaat kwasi met de helft lopen met wat ik nog bijverdien. En dat vind ik toch serieus overdreven.
En een zelfstandige zal heus wel taken moeten uitvoeren die hij niet zo leuk vindt. Administratie bvb, want je kan niet alles aan uw boekhoudkantoor uitbesteden, de facturen zal je op zijn minst nog zelf moeten opstellen. Eveneens met offertes en dies meer.
Oud 23 mei 2014, 20:35   #435
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Mits aanpassing van het sossenbeleid dat de fabrieken wegjaagt naar rechtser beleid dat de loonkost verminderd, is het gegarandeed dat goede cv's een geschikte baan vinden.
En zelfs als het sossenbeleid gehandhaaft blijft, vindt een werkzoekende met een goed cv ook al werk.
Iemand die dat niet inziet is een fatalist. Iedereen heeft voor een groot deel zijn eigen toekomst in zijn handen.
Natuurlijk, als je de grenzen openzet voor mensen zonder kwalificaties, dan vergroot je alleen maar het probleem. Dat is wat links gedaan heeft. En niet rechts. Dus links heeft een hoop vreemdelingen geimporteerd met een slecht cv. Neen die geraken niet aan een job.
En gaat de nva daar iets aan doen? Want ondertussen krijgen al 13.500 Europeanen een leefloon, mede dank zij de Europartijen...
Ook de toevloed van Europeanen die hier werk komen uitvoeren en dus jobs afpakken zal niet stoppen...
De "gewone" migratie mocht ook rustig verdergaan van de nva dacht ik...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 20:43   #436
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
En gaat de nva daar iets aan doen? Want ondertussen krijgen al 13.500 Europeanen een leefloon, mede dank zij de Europartijen...
Ook de toevloed van Europeanen die hier werk komen uitvoeren en dus jobs afpakken zal niet stoppen...
N-VA is niet tegen migratie als de mensen die naar hier komen een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Dat is een belangrijk verschil.
Oud 23 mei 2014, 21:13   #437
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Alsof steeds verder schrijdende homogenisering niet het doel is...
Wat heeft die "verder schrijdende homogenisering" dan op dat welbepaalde vlak al bereikt?
Oud 23 mei 2014, 21:17   #438
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Wel, over een welbepaald aspect van uw stelling kan ik alvast niet akkoord gaan. Er zijn in België/Vlaanderen meerdere knelpuntberoepen waarbij men vaststelt dat de doorsnee Vlaming/Belg het blijkbaar beneden zijn of haar waardigheid acht die uit te oefenen. Ik denk aan de zorgsector. Ik verwijs naar de horeca. Ik moet natuurlijk ook de bouw vermelden.

Alleen al die drie sectoren schreeuwen om mankracht, maar de openstaande betrekkingen raken maar moeilijk of zelfs niet ingevuld.

En komen daar inderdaad levenslustige en energieke Oost-Europeanen die niet te beroerd zijn hard te werken.

Laat West-Europa eerst even in de eigen boezem kijken...
Oud 24 mei 2014, 00:31   #439
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat heeft die "verder schrijdende homogenisering" dan op dat welbepaalde vlak al bereikt?
Alle dagen een beetje meer....
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2014, 07:50   #440
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Alle dagen een beetje meer....
Geef dan eens een paar voorbeelden over de zaak waarover we het hier hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be