Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2017, 15:49   #421
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hebt u het soms niet voor democratie?

Ten andere: uw bewering is fout.
Het is dus fout om te pogen abortus in te voeren?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2017, 15:50   #422
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
De huidige uitwerking beschouw ik inderdaad als een fout. Ik hoop dat u democratisch genoeg bent dat u mij het recht nog gunt op een mening. Ook al wijkt die af van de uwe.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2017, 16:28   #423
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Tsjah, soms moet men in een democratie nu eenmaal ook rechten opgeven.
Denk eerder dat democratie gebruikt kan worden om iedereen de waanzin van religie op te leggen. Want daar komt het toch op neer wanneer je abortus verbiedt, je legt anderen op geen keuze meer te mogen hebben omdat jij als gelovige denkt dat dit zo moet, terwijl nu niemand tot abortus verplicht wordt, zo hol je dus om democratische wijze de rechten van anderen uit.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2017, 16:50   #424
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Denk eerder dat democratie gebruikt kan worden om iedereen de waanzin van religie op te leggen. Want daar komt het toch op neer wanneer je abortus verbiedt, je legt anderen op geen keuze meer te mogen hebben omdat jij als gelovige denkt dat dit zo moet, terwijl nu niemand tot abortus verplicht wordt, zo hol je dus om democratische wijze de rechten van anderen uit.
Als we alice volgen, dan is democratie alleen dan democratisch wanneer ze evolueert in de richting die zij wil. Alice als ultieme referentie.

Gaat de democratie een richting uit die haar niet zint, dan komen plotseling woorden boven als "opleggen", "waanzin", "uithollen"...

Het is trouwens fout ervan uit te gaan dat een democratische rechtstaat inhoudt dat de burger over van alles en nog wat de keuzemogelijkheid krijgt. Is een staat ondemocratisch wanneer softdrugs verboden blijft of wanneer een eerder gedoogbeleid wordt teruggeschroefd? Neen, natuurlijk niet. Net zo met de wetgeving rond ethische onderwerpen.
Oud 21 december 2017, 18:35   #425
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee en gelukkig hebben mensen die keuze.
Oud 21 december 2017, 19:27   #426
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"De" moslims dit en "de" moslims dat. Alleen ziekelijke veralgemeningen. Er zijn allerlei soorten moslims. Wel zijn er overduidelijk problemen met mensen die bepaalde stromingen binnen de islam aanhangen.

Ons staatkundige apparaat is evenwel sterk genoeg om hier een dam tegen op te werpen. Daarvoor hoeven we geen afbraak te plegen op onze eigen vrijheden en rechten.
Geen afbraak plegen op onze eigen vrijheden en rechten? We doen niet anders!
Geen spaarvarkentjes meer in de bank, kerststalletjes zijn blijkbaar ook te mijden om "een bepaalde groep" niet voor het hoofd te stoten, in onze scholen is het halal voor iedereen, voortdurend gezever over hoofddoekjes op het werk, vrouwen worden nageroepen voor al wat moois is omdat hun kledij "een bepaalde groep" niet zint en noem maar op!
Het feit dat er soorten moslims zijn helpt ons niet veel vooruit in dat alles...

Laatst gewijzigd door andev : 21 december 2017 om 19:29.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2017, 19:35   #427
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Geen spaarvarkentjes meer in de bank, kerststalletjes zijn blijkbaar ook te mijden om "een bepaalde groep" niet voor het hoofd te stoten, in onze scholen is het halal voor iedereen, voortdurend gezever over hoofddoekjes op het werk, vrouwen worden nageroepen voor al wat moois is omdat hun kledij "een bepaalde groep" niet zint en noem maar op!
Het feit dat er soorten moslims zijn helpt ons niet veel vooruit in dat alles...
U heeft volkomen gelijk.
Oud 21 december 2017, 19:41   #428
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We beschermen de democratie door de democratie af te schaffen. Sterk!
Nee, onze democratie is toch ook niet afgeschaft toen de abortuswetgeving werd getekend?
Niemand verbiedt u immers daar een andere mening over te hebben.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2017, 20:57   #429
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, onze democratie is toch ook niet afgeschaft toen de abortuswetgeving werd getekend?
En niemand verbiedt mij me politiek te engageren voor een wetsverandering. Ook dat is democratie. En dat lijkt alice niet echt te begrijpen.
Oud 21 december 2017, 20:58   #430
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Pure toogpraat.

In welke gemeente werd de kerststal weggemoffeld? In Antwerpen, waar toch heel veel moslims wonen?
Oud 22 december 2017, 10:34   #431
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt, maar er is voor mij verschil tussen een andere mening, en de democratie gebruiken om " jou andere mening" op te leggen aan anderen.
Niet dat we daar echt bang voor moeten zijn, Katholieken die anderen " hun mening" willen opleggen is een marginale groep, politiek verscholen ergens onder de vleugels van het Vlaams belang.

Ik heb geen problemen met Katholieken die zeggen" omwille van mijn geloof zou ik nooit voor abortus kiezen" maar wel met Katholieken die zeggen" en omdat ik dit geloof mag jij de keuze tot abortus niet meer hebben".

Dat is dwang en gebaseerd op wat? De collectieve waanzin van religie? Wanneer stopt die onzin eens?
Oud 22 december 2017, 10:41   #432
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
De huidige uitwerking beschouw ik inderdaad als een fout. Ik hoop dat u democratisch genoeg bent dat u mij het recht nog gunt op een mening. Ook al wijkt die af van de uwe.
Doe toch eens volwassen. Als je de democratische arena wil betreden moet je er ook tegen kunnen als je mening aangevallen wordt. Word jij soms afgeremd in het uiten van je mening?
Oud 22 december 2017, 11:13   #433
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doe toch eens volwassen. Als je de democratische arena wil betreden moet je er ook tegen kunnen als je mening aangevallen wordt. Word jij soms afgeremd in het uiten van je mening?
Dit is toch wel grappig, je recht op mening verdedigen, terwijl je mening in houdt dat rechten van anderen verdwijnen..want bij een verbod op abortus hebben vrouwen geen keuze meer, omdat anderen geloven...in wat eigenlijk?
Oud 22 december 2017, 11:29   #434
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is toch wel grappig, je recht op mening verdedigen, terwijl je mening in houdt dat rechten van anderen verdwijnen..want bij een verbod op abortus hebben vrouwen geen keuze meer, omdat anderen geloven...in wat eigenlijk?
Dat het niet mag van Onze-Lieve-Heer.
Oud 22 december 2017, 11:35   #435
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En door er over te zagen ga je er iets aan veranderen?

Echt kinderachtig en naïef dat jij daar in gelooft is hetzelfde als tot God bidden.
Oud 22 december 2017, 11:35   #436
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat het niet mag van Onze-Lieve-Heer.
Dus omwille van een ingebeelde vriend die na je dood voor je geluk zorgt wanneer je braaf bent geweest...dat er nog mensen zijn die dit geloven.
Oud 22 december 2017, 12:06   #437
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt, maar er is voor mij verschil tussen een andere mening, en de democratie gebruiken om " jou andere mening" op te leggen aan anderen.
Niet dat we daar echt bang voor moeten zijn, Katholieken die anderen " hun mening" willen opleggen is een marginale groep, politiek verscholen ergens onder de vleugels van het Vlaams belang.

Ik heb geen problemen met Katholieken die zeggen" omwille van mijn geloof zou ik nooit voor abortus kiezen" maar wel met Katholieken die zeggen" en omdat ik dit geloof mag jij de keuze tot abortus niet meer hebben".

Dat is dwang en gebaseerd op wat? De collectieve waanzin van religie? Wanneer stopt die onzin eens?
Ik vind dat hij dat recht heeft, zelfs als zijn mening gebaseerd is op religie.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:09   #438
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
En door er over te zagen ga je er iets aan veranderen?

Echt kinderachtig en naïef dat jij daar in gelooft is hetzelfde als tot God bidden.
Hoeveel meer mensen erover 'zagen' en hoeveel meer mensen op de sociale media actief zijn en zo de officiële regeringsmedia in de verdoemenis werken, zoveel meer mensen het lezen en het geloven en anders gaan stemmen...
En inderdaad, dan kan er veel veranderen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:12   #439
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus omwille van een ingebeelde vriend die na je dood voor je geluk zorgt wanneer je braaf bent geweest...dat er nog mensen zijn die dit geloven.
Die scheiding van kerk en staat is er niet voor niets gekomen.
Oud 22 december 2017, 12:20   #440
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat hij dat recht heeft, zelfs als zijn mening gebaseerd is op religie.
Zeker, maar niet wanneer je dat oplegt aan de rest van de samenleving, dat recht zie ik liever niet en daartegen zal ik me verzetten met alle middelen die de democratie biedt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be