![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Tot wanneer zou je abortus toelaten? | |||
Niet |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
tot 2 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 4 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 6 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 8 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
tot 10 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
tot 12 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
7 | 25,93% |
tot 14 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,70% |
tot 16 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 20 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
3 | 11,11% |
tot 24 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
ander voorstel |
![]() ![]() ![]() |
8 | 29,63% |
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#422 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat klopt dan weer niet met uw stelling rond de levensvatbaarheid. Waarom verdedigt u geen abortus tot de 22-25e week? Waarom weer dat halve werk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Pro-Vita is niet neutraal omdat het belangrijke doel is de vrouw te doen afzien van abortus. Dit is geen hulp leveren aan de vrouw, dit is hulp leveren aan het eigen gelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat de kinderwens van een man laag is dat dit het belang van zijn genot groter maakt. Het belang van zijn genot is wat het is, onafhankelijk van zijn kinderwens. Ten tweede ga je ervan uit dat een vrouw die tegen haar wil seks heeft minder lijdt dan een vrouw die zwanger is. Dit is niet noodzakelijkerwijze zo. Het psychisch lijden kan namelijk zeer groot zijn voor die vrouw. Ten derde heb ik niet gesteld dat de vrouw haar zelfbeschikkingsrecht ondergeschikt is aan deze van de man. Ik heb enkel gesteld dat het te vermijden lijden een dag voor de zwangerschap zeer klein is, eventueel zelfs negatief is terwijl het lijden van een man met een sterke kinderwens juist groter wordt met het vorderen van de zwangerschap. De proporties veranderen dus en ja, jammer genoeg kun je er geen waarde op plakken maar je kunt ook niet stellen dat toestand hetzelfde blijft gedurende de ganse zwangerschap. Ik spreek trouwens in algemene termen. Het zou evengoed kunnen dat er zich niemand om die kleine bekommert, dat het medisch personeel er niet mee inzit om een zeer late abortus uit te voeren, dat vrienden en collega's net blij zouden zijn dat er geen kleine komt omdat ze het toch niet goed zien komen, idem voor de grootouders enz... Wel in dit geval zou een zeer late abortus ook te verantwoorden zijn. Langs de andere kant zou het ook kunnen dat de kinderwens van de man en de vrouw zodanig hoog is dat zij haar cyclus heel sterk opvolgen en zeer snel weten wanneer ze zwanger is, dat zij onmiddelijk het nieuws melden aan hun ouders, die een heel sterke kleinkinderwens hebben en al in de wolken zijn, enz... In dit geval zou een éénzijdige beslissing van de vrouw om de zwangerschap te onderbreken na 10 weken, gewoon omdat ze er geen zin meer in heeft, een serieuze opdoffer zijn voor de man en de ouders, zou de relatie wsl stuk lopen met eventueel ernstig psychisch lijden als gevolg. Dit is een ander extreem waar men zou kunnen oordelen dat de vrouw niet echt ethisch handelt. Men moet dus altijd naar de context kijken maar de wetgever kan moeilijk met alle mogelijk denkbare situaties rekening gaan houden, dus kijkt men naar de algemene, redelijke situatie, en dit is de nuance waar ik het over heb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan geen zinnige regels formuleren buiten een kader van principes die 100% rigoureus toegepast worden he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En voor alle duidelijkheid: in al die jaren bij Pro Vita heb ik veel vrouwen gezien die door ons worden geholpen. Ook vrouwen die al een abortus hadden uitgevoerd. Hulp is bij Pro Vita nooit afhankelijk van de beslissing die vrouw nam (die, zoals ervaring leert, vaak heel zwaar onder druk staan). Wel benadrukken we natuurlijk de waarde van het ongeboren leven. U lijkt er echter van uit te gaan dat dit laatste heel vies en ethisch onverantwoord is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#427 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij alice lopen allerlei principes door elkaar, maar die zijn conflictueus en vormen vaak maar halfweg gevolgd. Haar principe "zelfbeschikking van de vrouw" (dat gewoon hetzelfde is als "baas in eigen buik") botst bijvoorbeeld met "levensvatbaarheid van de vrucht".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#428 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, "liefde" en "haat" zijn van dezelfde grootte orde. Ik zou verwachten dat een kattenliefhebber van dezelfde orde van grootte katten graag ziet, als een kattenhater, katten kan haten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wel, we zullen aan die vrienden en al die anderen dan ook eens vragen of die gast met goesting haar ook niet eens mag neuken. Meer nog, of die ganse GROEP met goesting haar niet eens mag neuken. En ze mag ook haar meningske hebben, maar niet teveel. Ik ben hier dus veel radikaler in: een vrouw heeft 100% zelfbeschikkingsrecht over haar lichaam, en dat is niet negocieerbaar. Punt. Daaruit volgt dus het totale recht op abortus. Laatst gewijzigd door patrickve : 7 december 2019 om 15:07. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#429 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De rest stopt ergens onderweg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#430 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
want met die voorbehoedsmiddelen gaat het nogal eens mis. Maar die verantwoordelijkheid ligt evengoed bij mannen als bij vrouwen. Nu, wie een abortus wil en doorverwezen is naar ene ziekenhuis voor de ingreep, krijgt hoe dan ook een voorafgaand gesprek met een psycholoog of psychiater, om na te gaan of er geen dwang is en je echt achter je beslissing staat. Ook wordt nagegaan of je op de hoogte bent van alternatieven maar niemand raakt aan je zelfbeschikkingsrecht, de beslissing ligt en blijft bij de vrouw zelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#432 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Principes kunnen niet grijs zijn. Dan zijn het geen principes meer. Principes zijn juist axiomatische beginpunten waarop al de rest is gebouwd. Die zijn niet negocieerbaar he.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#433 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het principe van zelfbeschikkingsrecht van vrouwen om voor abortus te kiezen binnen het wettelijk kader botst nergens mee, en nergens heb ik anders beweert dan het hiermee eens te zijn, ik ben niet verantwoordelijk voor uw aannames, die zijn voor uw rekening maar stop ermee om mijn naam daarin te vernoemen. Ja, ik lees uw bijdrage aan de discussie, en nee, ik ga daarom met u geen discussie aan, omdat ik mijn tijd niet steek in de mening van fanatici vanuit welk religieus kader ook. Mijn goed recht niet? Dag Jan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#434 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#435 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat heet genuanceerd denken! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is geen aanname, maar een heel eenvoudige vaststelling, iets wat ook anderen al hebben opgemerkt en verwoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw goed recht, alice. U mag gerust uw vrijheid zo invullen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#438 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Men mag de substantie niet nemen die men wenst, met moet de gordel dragen in de auto, men moet een helm op hebben als men met de motor rijdt enz.. Als men voor 100% zelfbeschikkingsrecht gaat zal er veel in onze wetgeving moeten sneuvelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#439 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#440 | |