Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2025, 00:36   #421
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Bon, pleiten voor barmhartigheid en genade, 1 van de fundamenten van de katholieke kerk, is nu ook al blijkbaar “activistisch” en “politiek”
"In the name of our God, I ask you...", zei ze.

Misbruik van God voor particuliere politieke belangen dus.

Voor zo iemand kan een deftig mens alleen maar diepe minachting hebben.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 07:51   #422
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Laatst gewijzigd door HRobin : 24 januari 2025 om 07:54.
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 08:00   #423
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat die Rus zegt lijkt me niet ver van de waarheid. Trump is de leider van de VS maar niet van de wereld.....hij zou wat beleefder mogen worden tegen ons

T'ja je hebt vloermat Europa maar je hebt ook die andere en dat zijn geen doetjes. Daar zal de appelsien toch een beetje zijn toon moeten aanpassen

https://www.hln.be/buitenland/kijk-r...ten~a29fd744f/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 januari 2025 om 08:02.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 10:47   #424
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat die Rus zegt lijkt me niet ver van de waarheid. Trump is de leider van de VS maar niet van de wereld.....hij zou wat beleefder mogen worden tegen ons

T'ja je hebt vloermat Europa maar je hebt ook die andere en dat zijn geen doetjes. Daar zal de appelsien toch een beetje zijn toon moeten aanpassen

Inderdaad Trump is voor Amerika gekozen en wij staan voor de uitdaging om te kiezen wat Europa moet doen.

citaat Trouw:

[i]Voor mij leverde de inauguratie van Trump meer vragen dan antwoorden op. De 47ste president zei weinig nieuws en zijn decreten waren niet verrassend. Ik ben vooral geïnteresseerd in wat Trump voor ons betekent. Want de Amerikaanse kiezer heeft gesproken en die heeft alle recht achter een verlosser aan te lopen die beweert dat hij een moordaanslag heeft overleefd omdat hij de goddelijke opdracht heeft Amerika te redden.

De inaugurele rede bevestigde dat Trump de wereldorde wil slopen die Amerika zelf heeft gecreëerd. Dit versterkt de conclusie die jaar in, jaar uit al is getrokken: willen wij Europeanen geen speelbal van Bokito’s als Xi, Poetin en nu ook Trump worden, dan moeten we zelf een speler worden. Dat kan alleen door Europese samenwerking.

Of dat lukt, is afhankelijk van de vraag of Trumps vrienden de EU weten te ondermijnen. De lijst van genodigden voor de inauguratie bestond uit een verzameling radicaal-rechtse politici, variërend van Brexit-vader Nigel Farage tot de Franse xenofoob Éric Zemmour, en van de Italiaanse premier Giorgia Meloni tot Vlaams Belanger Tom Van Grieken. Ze vertegenwoordigen partijen met autoritaire, nationalistische, antidemocratische, anti-establishment en anti-immigratietrekken, en zijn veelal anti-EU.

Zonder samenwerking zijn Europese landen een speelbal
Maar wie zich achter de Trump-agenda schaart, schiet zichzelf uiteindelijk in de voet. De vertegenwoordigers van die partijen zijn slechts een pion om de EU te ondermijnen, niet om samen te strijden voor het heil van bijvoorbeeld Italië. Ook radicaal-rechts moet zich daarom realiseren dat de door hen zo gekoesterde nationale soevereiniteit in een Bokito-wereld alleen kan worden beschermd door samen te werken. Alle lidstaten – Duitsland, Frankrijk en zeker Nederland – zijn te klein om hun belangen in dit geopolitieke geweld te beschermen. Zonder samenwerking worden ook zij de speelbal van de grootmachten en moeten zij soevereiniteit en zelfbeschikking opgeven.

Dit betekent een sleutelrol voor Brussel. Geen land is gerechtigd om een afzonderlijke handelsdeal met Trump te sluiten. Want handelspolitiek is de exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie en als Trump zijn importheffingen aan ons gaat opleggen, is alleen Brussel bevoegd om met gelijke munt terug te betalen.

De rijken willen alleen macht
In mijn column van 18 december 2020 vroeg ik mij af of het trumpisme zou standhouden. Ik vergeleek de toen 45ste president met Juan Péron, de Argentijnse leider die in de jaren dertig in de ban raakte van het gedachtegoed van de Italiaanse fascist Mussolini. Zijn Peronisme vergiftigde decennialang de Argentijnse politiek met staatsgrepen, dictatoriale leiders en mensenrechtenschendingen. Ik hoopte dat het trumpisme zich niet in die richting zou gaan ontwikkelen.

Helaas is de werkelijkheid nog wranger. Want het trumpisme verandert Amerika in een kleptocratie waar de extreem rijken onderdeel van het politieke establishment worden en zich verder kunnen verrijken. Gemanipuleerd door de algoritmen van Trumps Truth Social, Zuckerbergs Meta en Musks X laat een groot deel van de kiezers zich inpakken. Ze geloven in een duister beeld van een falend Amerika dat moet worden bevrijd van een corrupte elite waartoe alleen deze verlossers in staat zijn. Maar die verlossers zijn slechts uit op macht en het creëren van een systeem waarin zij de bevolking controleren in plaats van andersom. En op het creëren van een wereldorde die alleen hun belangen dient.

Rob de Wijk is hoogleraar internationale relaties en veiligheid aan de Universiteit Leiden en oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS).

[/I

https://www.trouw.nl/opinie/alleen-b...rump~ba208735/

Laatst gewijzigd door cato : 24 januari 2025 om 10:48.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 10:59   #425
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Inderdaad Trump is voor Amerika gekozen en wij staan voor de uitdaging om te kiezen wat Europa moet doen.

citaat Trouw:

[i]…

Of dat lukt, is afhankelijk van de vraag of Trumps vrienden de EU weten te ondermijnen. De lijst van genodigden voor de inauguratie bestond uit een verzameling radicaal-rechtse politici, variërend van Brexit-vader Nigel Farage tot de Franse xenofoob Éric Zemmour, en van de Italiaanse premier Giorgia Meloni tot Vlaams Belanger Tom Van Grieken. Ze vertegenwoordigen partijen met autoritaire, nationalistische, antidemocratische, anti-establishment en anti-immigratietrekken, en zijn veelal anti-EU.

Zonder samenwerking zijn Europese landen een speelbal
Maar wie zich achter de Trump-agenda schaart, schiet zichzelf uiteindelijk in de voet. De vertegenwoordigers van die partijen zijn slechts een pion om de EU te ondermijnen, niet om samen te strijden voor het heil van bijvoorbeeld Italië. Ook radicaal-rechts moet zich daarom realiseren dat de door hen zo gekoesterde nationale soevereiniteit in een Bokito-wereld alleen kan worden beschermd door samen te werken. Alle lidstaten – Duitsland, Frankrijk en zeker Nederland – zijn te klein om hun belangen in dit geopolitieke geweld te beschermen. Zonder samenwerking worden ook zij de speelbal van de grootmachten en moeten zij soevereiniteit en zelfbeschikking opgeven.
.’.

[/I

https://www.trouw.nl/opinie/alleen-b...rump~ba208735/
Uiteindelijk is Trump volgens mij weinig geïnteresseerd in wat er buiten de EU gebeurt.
Maar de oligarchen die zich nu 100% achter hem gezet hebben wél uiteraard. Musk, Bezos, Zuckerberg en co. hebben de pest aan de EU omdat de EU te groot en machtig is en zelfs zij kunnen daar niet tegenop.
Hun doel is dan ook om de EU te verzwakken en liefst nog uit mekaar te spelen.
Individuele landen kunnen ze dan zonder moeite hun wil opleggen.
Amazon bijvoorbeeld kan zonder enige pijn België verlaten, de EU verlaten daarentegen zou zelfs voor hen nefast zijn.
Oud 24 januari 2025, 11:06   #426
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Uiteindelijk is Trump volgens mij weinig geïnteresseerd in wat er buiten de EU gebeurt.
Maar de oligarchen die zich nu 100% achter hem gezet hebben wél uiteraard. Musk, Bezos, Zuckerberg en co. hebben de pest aan de EU omdat de EU te groot en machtig is en zelfs zij kunnen daar niet tegenop.
Amazon bijvoorbeeld kan zonder enige pijn België verlaten, de EU verlaten daarentegen zou zelfs voor hen nefast zijn.
maar als er ergens een schot wordt gelost, is het steevast "Hello, Washington ??"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 24 januari 2025 om 11:06.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 11:11   #427
cato

Standaard

Citaat:
Alleen als Europa een eenheid vormt ,economisch ,technologisch en militair , kunnen we weerstand bieden
tegen de machtshonger van Amerika , China en Rusland.

Helaas proberen dat de rechtsradicalen in Europa die achter Trump aanlopen dit te voorkomen.
Collaboreren met de vijand is van alle tijden , ook in de oorlogen van de vorige eeuw.

Laatst gewijzigd door cato : 24 januari 2025 om 11:11.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 11:11   #428
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
maar als er ergens een schot wordt gelost, is het steevast "Hello, Washington ??"
Ik zie niet in waar en wanneer ze dat gedaan zouden hebben.
Afghanistan, Iran en Syrië, dat hebben de USA allemaal zelf in gang gestoken hoor.
En in EU landen werd nog nooit de hulp van de Nato ingeroepen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 24 januari 2025 om 11:12.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 11:17   #429
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

Biden aan de macht; de russen zijn de slechteriken
Trump aan de macht; de russen zijn toch niet zo slecht

Is dat wat je bedoelt, Fred?
Oud 24 januari 2025, 11:19   #430
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Alleen als Europa een eenheid vormt ,economisch ,technologisch en militair , kunnen we weerstand bieden
tegen de machtshonger van Amerika , China en Rusland.

Helaas proberen dat de rechtsradicalen in Europa die achter Trump aanlopen dit te voorkomen.
Collaboreren met de vijand is van alle tijden , ook in de oorlogen van de vorige eeuw.
Biden aan de macht; collaboreren met de US is GOED
Trump aan de macht; collaboreren met de US is SLECHT

De hypocrisie is weer sterk aanwezig, vandaag....
Oud 24 januari 2025, 11:19   #431
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Afghanistan, Iran en Syrië, dat hebben de USA allemaal zelf in gang gestoken hoor.
Niet in EU-landen natuurlijk, die zijn sowieso bij de NATO.

Balkanoorlog nr 3 zegt jou dat iets?
Citaat:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Oper...liberate_Force
Statistieken

Aantal vluchten: 3515 waarvan 1045 ter ondersteuning en twee derde door de VS.
Aantal bommen: 1026 waarvan ~70% met precisiemunitie.
Aantal doelen: 48 complexen bestaande uit 338 afzonderlijke doelwitten.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Dayton

Laatst gewijzigd door Micele : 24 januari 2025 om 11:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 11:21   #432
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

er zijn gewoon geen goeden
Oud 24 januari 2025, 11:30   #433
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Niet in EU-landen natuurlijk, die zijn sowieso bij de NATO.

Balkanoorlog nr 3 zegt jou dat iets?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Dayton
Want Joegoslavie was lid van de EU volgens u?

Edit: je hebt het op tijd aangepast.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 24 januari 2025 om 11:31.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 11:40   #434
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Want Joegoslavie was lid van de EU volgens u?

Edit: je hebt het op tijd aangepast.
Lol, slechte verliezer.

Nee, mijn eerste zin stond er direct.

Ik heb gewoon nog eens de stats erbijgeplakt dat de USA voor 2/3 aandeel had in precisiebombardementen.
Edit: 2/3 aandeel in alle vruchten, en aangezien de EUitjes zeer wslk vooral de 30% ondersteunende vruchten deden, heeft de USA wslk 95% van de cruciale bombardementen voor zijn rekening genomen.

QED is dat reeds 2 betrokken landen van toen nu bij de EU zijn. En een paar andere voor de toetreding staan.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 januari 2025 om 11:50.
Oud 24 januari 2025, 11:46   #435
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Lol, slechte verliezer.

Nee, mijn eerste zin stond er direct.

Ik heb gewoon nog eens de stats erbijgeplakt dat de USA voor 2/3 aandeel had in precisiebombardementen.

QED is dat reeds 2 betrokken landen van toen nu bij de EU zijn. En een paar andere voor de toetreding staan.
Ok, dan zijn we het eens dat de Balkan landen niet tot de EU behoorden en dat in de EU landen nog nooit de hulp van de Nato ingeroepen werd.
Oud 24 januari 2025, 11:48   #436
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
"In the name of our God, I ask you...", zei ze.

Misbruik van God voor particuliere politieke belangen dus.

Voor zo iemand kan een deftig mens alleen maar diepe minachting hebben.
Ah juist ja, het onderstrepen van een van de fundamenten van de katholieke kerk, en de vraag om genade te tonen voor de zwaksten in onze samenleving is misbruik van God en een politieke boodschap

Oud 24 januari 2025, 11:50   #437
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dezelfde hypocrisie in alle godsdiensten...

Daarvoor zijn 'godsdiensten'/'ideologieën' er nu eenmaal OOK, hé:

om arrogant & onbeschaamd mezelf en m'n eigen door-en-door kapotte 'morele kompas' op te kunnen hemelen (pun not intended),

&

alles wat/iedereen die mij niet aanstaat vogelvrij te kunnen verklaren.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 24 januari 2025 om 11:52.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 11:57   #438
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok, dan zijn we het eens dat de Balkan landen niet tot de EU behoorden en dat in de EU landen nog nooit de hulp van de Nato ingeroepen werd.
Dat is uw afleidende stropop.

Het gaat hierom:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
En de VS schoot de Europese Nato flutlandjes ter hulp, anders had de oorlog en het vermoorden van burgers daar nog langer geduurd.

Iedereen gaat Zipper hier 100% gelijk geven.

Behalve kronkelaars, lol.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 januari 2025 om 12:00.
Oud 24 januari 2025, 12:01   #439
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de heilige Obama nog wel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 12:39   #440
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is uw afleidende stropop.

Het gaat hierom:

En de VS schoot de Europese Nato flutlandjes ter hulp, anders had de oorlog en het vermoorden van burgers daar nog langer geduurd.

Iedereen gaat Zipper hier 100% gelijk geven.

Behalve kronkelaars, lol.
De Europese Nato!
Weer iets nieuw.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be