Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hangt bij u een VL-sticker op de auto
Jazeker 51 34,00%
Neen 61 40,67%
Ik heb geen auto/maak er geen gebruik van 38 25,33%
Aantal stemmers: 150. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2008, 15:51   #421
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Vraag de gemiddelde Vlaming hoe het juist zit in Quebec en hij zal ook maar bij benadering weten hoe de vork aan de steel zit; nochtans een oud probleem in een vrij groot land.

Buiten wat Nederlanders en wat Fransen weet men vaak al heel weinig over BE, laat staan dat ze iets snappen van de taalproblemen en enig idee hebben van wat het Nederlands er juist voorstelt.

Vlamingen reageren te vaak vanuit hun eigen standpunt. Natuurlijk vind je dat het NL een heel mooie taal is dat zijn plaatsje onder de zon verdient.
Helaas kijkt het gros van de wereldbevolking op dezelfde manier naar het NL als wij naar het Oeigoers.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oejgoers
het gaat hier niet over de Oejgoeren, het gaat over de Franstaligen in België die de taal van hun landgenoten minachten en weigeren Nederlands te spreken als ze in Vlaanderen komen wonen. op zich zo geen drama, behalve in het contact met de overheid natuurlijk.
Oud 19 november 2008, 15:55   #422
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Er zijn toch nog steeds heel wat Vlamingen die zich naast/samen met de eigen cultuur wèl bezighouden met andere culturen, en die niet alleen de Nederlandse, maar ook de Franse, Duitse, Engelse, Amerikaanse, ... TV afschuimen op zoek naar 'meerwaarde'.

En de 'nieuwe Vlamingen' snijden zich gewoonlijk (en gelukkig maar, zou ik durven zeggen) ook niet af van hun 'roots'. Of wel soms?

Neen neen, het zit voorlopig nog wel goed met de kosmopolitische ingesteldheid van 'de Vlamingen'.
De modale Vlamingen kijken toch heel veel naar hun VRT, VTM, enz.......... en niet echt naar NOS of TROS. De modale Franstalige Belgen kijken even veel naar TF1, France 2, France 3, enz.............. dan naar de RTBF, RTL-TVI, enz.....
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 15:57   #423
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen reageren te vaak vanuit hun eigen standpunt. Natuurlijk vind je dat het NL een heel mooie taal is dat zijn plaatsje onder de zon verdient.
Helaas kijkt het gros van de wereldbevolking op dezelfde manier naar het NL als wij naar het Oeigoers.
Ik weet niet hoe jij naar het oejgoers kijkt, maar als heel de wereld naar het Nederlands zou kijken op dezelfde manier als ondergetekende Vlaams nationalist naar het Oejgoers of eender welke taal, zou ik daar heel blij om zijn.
Ik hoef me dus niet neer te leggen bij de volgens u 'normale' verfransingsdruk net zoals de Oejgoertaligen zouden moeten neerleggen bij de verdrukking van hun taal.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 15:58   #424
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het gaat hier niet over de Oejgoeren, het gaat over de Franstaligen in België die de taal van hun landgenoten minachten en weigeren Nederlands te spreken als ze in Vlaanderen komen wonen. op zich zo geen drama, behalve in het contact met de overheid natuurlijk.
In de rand rond Brussel. Ik denk niet echt dat veel Franstaligen in Zele wonen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 16:01   #425
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag de gemiddelde Vlaming hoe het juist zit in Quebec en hij zal ook maar bij benadering weten hoe de vork aan de steel zit; nochtans een oud probleem in een vrij groot land.

Buiten wat Nederlanders en wat Fransen weet men vaak al heel weinig over BE, laat staan dat ze iets snappen van de taalproblemen en enig idee hebben van wat het Nederlands er juist voorstelt.

Nederlands wordt niet alleen in Nederland en Vlaanderen gesproken.

Onlangs is Nederlands één van de officiële talen van de Organisation of South-American Nations geworden. In de Caribbean Community wordt het ook gebruikt, maar dan 'unofficially'.

Dat en nog veel meer kunt u vinden op : http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_language

Het Oejgoers heeft in vergelijking met het Nederlands nog een hele weg af te leggen, vrees ik.

Voor de rest sluit ik me in dezen - gemakshalve - bij vlijmscherp en Pelgrim aan.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 19 november 2008 om 16:06.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 16:01   #426
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In de rand rond Brussel. Ik denk niet echt dat veel Franstaligen in Zele wonen.
er zijn er. maar ook de rand rond Brussel is Vlaanderen, evenveel als Zele.
Oud 19 november 2008, 18:46   #427
Vrijgevochten
Burger

Standaard

Op mijn auto kleeft zowel de Vlaamse leeuw als een VL sticker. Ik voel me Vlaming, ik heb geen probleem met men identiteit en voel me geen belg.
Ik vind dat we als Vlamingen fier mogen zijn op onze Vlaamse (en dus Nederlandse) identiteit.
Vrijgevochten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 19:47   #428
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijgevochten Bekijk bericht
Op mijn auto kleeft zowel de Vlaamse leeuw als een VL sticker. Ik voel me Vlaming, ik heb geen probleem met men identiteit en voel me geen belg.
Ik vind dat we als Vlamingen fier mogen zijn op onze Vlaamse (en dus Nederlandse) identiteit.

Op mijn auto niet.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 19:56   #429
pintjeeuh
Provinciaal Statenlid

pintjeeuh's schermafbeelding

Standaard

ik heb geen auto (meer)

maar ik mag niet stemmen, omdat dit een ondemocratisch forum is

Laatst gewijzigd door pintjeeuh : 19 november 2008 om 19:57.
pintjeeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 20:09   #430
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pintjeeuh Bekijk bericht
ik heb geen auto (meer)

maar ik mag niet stemmen, omdat dit een ondemocratisch forum is
Aangezien je al meer dan honderd berichtjes gepost hebt, zal je vanaf 6 december 2008 (cadeautje van de Sint ) probleemloos kunnen stemmen. Tenzij je ondertussen van het forum zou gebonjourd zijn wegens spammen, beledigen, negationisme of ander gedrag dat tegen het forumreglement ingaat.

Nog een beetje geduld, pintjeeuh, en je hoort er helemaal bij.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 20:11   #431
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De modale Vlamingen kijken toch heel veel naar hun VRT, VTM, enz.......... en niet echt naar NOS of TROS. De modale Franstalige Belgen kijken even veel naar TF1, France 2, France 3, enz.............. dan naar de RTBF, RTL-TVI, enz.....
Je hebt daar ongetwijfeld een zeer grondige studie over gemaakt, maar je conclusie klopt niet. Ikzelf kijk nooit naar VTM, mijn favorieten zijn Canvas, de Nederlandse zenders, BBC 1 en 2 en Arte. De Franse zenders blinken uit in oeverloze discussie-programma's, de interessante geschiedenis-programma's zijn wel interessant. Dus geen overhaaste conclusies treffen als je het over "de modale Vlamingen" hebt.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 22:32   #432
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Blijkbaar wel, want de lachlust bekruipt je... Twee maten en gewichten?
Schijnbaar begrijpt u de laatste zin niet zo goed.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 22:32   #433
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is nu misschien, maar vroeger niet. In het verleden stonden de Nederlandse tv-zenders als model voor de Nederlandstalige Belgen. Vele Vlamingen keken 'naar de Hollander' in de jaren '70 en '80. De Nederlanders deden toen aan degelijke televisie. En zij waren ook echt vernieuwend. Een beetje zoals hun radiouitzendingen nu. Ik denk hier specifiek aan BNR-radio of NED 1. Degelijke radiojournalistiek noem ik dit. Even degelijk zelfs als de BBC. Zelfs beter eigenlijk.

Laatst gewijzigd door system : 19 november 2008 om 22:33.
Oud 19 november 2008, 22:35   #434
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu zijn de geesten rijp voor tweetalig Brabant.
Vroeger betekende tweetalig automatisch: de Vlaming past zich aan, die tijd is voorbij.
Ik zie hoegenaamd geen enkel teken dat ook maar enigszins in de richting gaat van het herstel van de provincie Brabant, laat staan Brabant dat over heel haar grondgebied tweetalig zou zijn. 'n Reinste hersenschim.
Oud 19 november 2008, 22:40   #435
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je hebt daar ongetwijfeld een zeer grondige studie over gemaakt, maar je conclusie klopt niet. Ikzelf kijk nooit naar VTM, mijn favorieten zijn Canvas, de Nederlandse zenders, BBC 1 en 2 en Arte. De Franse zenders blinken uit in oeverloze discussie-programma's, de interessante geschiedenis-programma's zijn wel interessant. Dus geen overhaaste conclusies treffen als je het over "de modale Vlamingen" hebt.
Als ik het kijkgedrag van ons gezin analyseer, dan kom ik tot de conclusie dat als gezin grotendeels naar die zenders kijken waar er eens een goede film wordt gedraaid of waar er interessante reportages te bekijken vallen. Voor dat laatste stemmen we grotendeels af met een van de vele Duitse satellietzenders. Vooral VOX en ZDF DokuKanal zitten bovenaan.
Oud 19 november 2008, 22:45   #436
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
De Nederlandse TV-zenders hebben veel van hun pluimen verloren. Canvas, Arte, BBC, ZDF en soms een enkele Franse zender en soms National Geographic (reportages) zijn de meest degelijke. Maar dat is subjectief natuurlijk. Let wel, het kan natuurlijk ook zijn dat we steeds moeilijker worden, kritischer, en niet meer zo vlug content zijn als vroeger.

Laatst gewijzigd door system : 19 november 2008 om 22:47.
Oud 19 november 2008, 22:50   #437
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Nederlandse TV-zenders hebben veel van hun pluimen verloren. Canvas, Arte, BBC, ZDF en soms een enkele Franse zender en soms National Geographic (reportages). Let wel, het kan natuurlijk ook zijn dat we steeds moeilijker worden, kritischer, en niet meer zo vlug content zijn als vroeger.
Dat eerste klopt niet. Wel is het zo dat het Nederlandse medialandschap voor ons Vlamingen in grote mate is gewijzigd na de hervormingen aldaar. Bepaalde vroegere heel populaire zenders bij de Vlamingen zijn nu commerciële zenders geworden, wat inhoudt dat ze niet langer door de Vlaamse kijker ontvangen kunnen worden. Een immens populaire zender bij de Vlamingen als Veronica bijvoorbeeld zit daar nu. Zelfs ik als satellietkijker kan Veronica niet ontvangen (tenzij ik een ommeweggetje maak via een bereidwillige Nederlander).

De openbare zenders die wij nog steeds kunnen ontvangen, brengen over het algemeen nog heel goed materiaal. Uitzendingen als Netwerk, Nova... zijn vaak van een heel betere kwaliteit dan wat Canvas brengt. Veel indringender, veel kritischer en ook zonder de PC-heilige huisjes te ontzien.
Oud 19 november 2008, 22:54   #438
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat eerste klopt niet. Wel is het zo dat het Nederlandse medialandschap voor ons Vlamingen in grote mate is gewijzigd na de hervormingen aldaar. Bepaalde vroegere heel populaire zenders bij de Vlamingen zijn nu commerciële zenders geworden, wat inhoudt dat ze niet langer door de Vlaamse kijker ontvangen kunnen worden. Een immens populaire zender bij de Vlamingen als Veronica bijvoorbeeld zit daar nu. Zelfs ik als satellietkijker kan Veronica niet ontvangen (tenzij ik een ommeweggetje maak via een bereidwillige Nederlander).

De openbare zenders die wij nog steeds kunnen ontvangen, brengen over het algemeen nog heel goed materiaal. Uitzendingen als Netwerk, Nova... zijn vaak van een heel betere kwaliteit dan wat Canvas brengt. Veel indringender, veel kritischer en ook zonder de PC-heilige huisjes te ontzien.
Ja maar het is toch vaak saai op de Nederlande TV. Netwerk, Nova... en dan moeten we gaan zoeken. Nederlanders hebben veel te veel praatprogramma's. Ik noem dit 'zwets'programma's. Nederlanders zien ook overal problemen en moeten dat dan tot op de bot uitdiscussiëren. Vaak praat voor de vaak. En een degelijke film op de Nederlandse zenders is een zeldzaamheid geworden. Bij Canvas ligt dat toch effe anders.

Laatst gewijzigd door system : 19 november 2008 om 22:55.
Oud 19 november 2008, 23:04   #439
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja maar het is toch vaak saai op de Nederlande TV. Netwerk, Nova... en dan moeten we gaan zoeken. Nederlanders hebben veel te veel praatprogramma's. Ik noem dit 'zwets'programma's. Nederlanders zien ook overal problemen en moeten dat dan tot op de bot uitdiscussiëren. Vaak praat voor de vaak. En een degelijke film op de Nederlandse zenders is een zeldzaamheid geworden. Bij Canvas ligt dat toch effe anders.
Bij Canvas denken ze vaak dat ze de betere film brengen. In werkelijkheid brengen ze vaak alternatieve films die evenwel niet altijd uitblinken in kwaliteit en originaliteit.

Ik zou niet weten wat er "saai" is aan een actualiteitsprogramma als Netwerk of Nova dat trouwens niet alleen Nederlandse onderzoeksjournalistiek brengt ook veel buitenlandse reportages.

Praatprogramma's? 't Zit er ook vol van in de Vlaamse tv-zenders... Mij interesseert het over het algemeen niet, maar als er toch een oordeel moet worden geveld: toch liever een Nederlands praatprogramma waar er over één bepaalde onderwerp ten gronde wordt gediscussieerd dan het vlinderachtig gedoe in de Zevende Dag of Villa Politica bijvoorbeeld.
Oud 19 november 2008, 23:14   #440
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij Canvas denken ze vaak dat ze de betere film brengen. In werkelijkheid brengen ze vaak alternatieve films die evenwel niet altijd uitblinken in kwaliteit en originaliteit.

Ik zou niet weten wat er "saai" is aan een actualiteitsprogramma als Netwerk of Nova dat trouwens niet alleen Nederlandse onderzoeksjournalistiek brengt ook veel buitenlandse reportages.

Praatprogramma's? 't Zit er ook vol van in de Vlaamse tv-zenders... Mij interesseert het over het algemeen niet, maar als er toch een oordeel moet worden geveld: toch liever een Nederlands praatprogramma waar er over één bepaalde onderwerp ten gronde wordt gediscussieerd dan het vlinderachtig gedoe in de Zevende Dag of Villa Politica bijvoorbeeld.
Bij Canvas brengen ze met de regelmaat van een goede klok zeer degelijke films. En vaak zeer diepgaande reportages. Zeker op historisch en wetenschappelijk vlak.

Laatst gewijzigd door system : 19 november 2008 om 23:15.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be